.
strona główna | aktualności | forum | redakcja |  historia serwisu
..
.

ŻYCIE

     Oficjalne albumy muzyczne Tupaca
 

           
           


Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z

 

 1. Krzyczcie Jeśli Mnie Słyszycie (Holler If Ya Hear Me)
 2. Pac's Theme (Interlude)
 3. Wskaż Palcem (Point The Finga)
 4. Coś, w Imię Czego Można Umrzeć (Something 2 Die 4)
 5. Last Wordz
 6. Souljah's Revenge
 7. Peep Game
 8. Strugglin'
 9. Guess Who's Back
10. Reprezentuję 93 rocznik (Representin' 93)
11. Głowa Do Góry (Keep Ya Head Up)
12. Tylko Do Moich Czarnuchów (Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.)
13. Ulice To Cele Śmierci (Streetz R Death Row)
14. Kręcę z Wieloma Laskami (I Get Around)
15. Piosenka Dla Taty (Papa'z Song)
16. 5 Deadly Venomz


     Drugim solowym albumem Tupaca, który pojawił się 16 lutego 1993 roku, był ‘Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.’ W tym czasie Shakur nie był już debiutantem – jego poprzedni album sprzedał się w ponad 400000 sztuk, a do kin trafił film Juice, w którym zagrał główną rolę i uzyskał pozytywne recenzje krytyków. Rosnącej popularności 2Paca przysłużył się bez wątpienia wiceprezydent Dan Quayle i kontrowersje, które za nim podążały. „To, co się wtedy zdarzyło, było fajne. To był chyba największy komplement.” 

      Na tym krążku Tupac kontynuuje polityczno-społeczne uświadamianie ludzi z gett, czyni to jednak w bardziej dosadny sposób, co dobitnie podkreśla w tekście Holler If Ya Hear Me (Krzyczcie, jeśli mnie słyszycie) - „To nie jest zwyczajny rapowy kawałek. To 'czarny' numer, gdzie mówię braciom, aby chwycili za broń i oczekiwali mnie, gdy będę prowadził walkę”. Jak powiedział w jednym z wywiadów – „Staję w obronie ludzi żyjących na niższym poziomie. Ja jestem cały czas z bandytami!”
     Przesłanie Holler If Ya Hear Me doskonale sumuje intro do teledysku, gdzie Tupac mówi – „Ten system i to państwo rozbiło moją i inne rodziny. Czarna rodzina nie może być razem. W jak wielu pogrzebach będziemy jeszcze musieli uczestniczyć i jak wiele miejsc zbrodni, w których ofiarami są czarni oglądać, by zrozumieć, że jedynym sposobem na powstrzymanie tego jest walka o przetrwanie? Chcemy zmian, to musimy o nie walczyć, bo nikt nam niczego nie da. Sami musimy to sobie wziąć”  Shakur odrzuca pokojowe metody walki o swoje prawa, które okazały się nieskuteczne – „Pewnie dlatego, że urodziłem się jako czarny, to powinienem mówić 'Pokój!', śpiewać piosenki i przyjąć kulkę (w łeb). Nadszedł jednak czas na nowy plan.” 

     Tupac nie byłby sobą, gdyby nie odniósł się do wystąpienia Dana Quayle’a. W przerywniku Pac’s Theme umieścił nawet fragment tej wypowiedzi z odpowiednim komentarzem – „Wychowałem się w tym społeczeństwie, nie możesz więc oczekiwać, że będę idealną osobą. Nie jestem wzorem do naśladowania i robię to, co chcę.” W Souljah’s Revenge zastanawia się, „co Dan Qyale może wiedzieć o młodym czarnym mężczyźnie?” Znakomitą ripostą jest utwór Last Wordz (Ostatnie słowa) nagrany wraz z innymi raperami znajdującymi się na celowniku ówczesnej krytyki – Icem-T i Icem Cubem. „Dan Quayle, powinno ci się skopać tyłek – gdzie byłeś, gdy czarnuchów kładziono do trumien?” W Holler If Ya Hear Me tłumaczy, dlaczego tyle osób uwzięło się na niego – „Teraz jestem głównym zagrożeniem, bo przypominam wam o rzeczach, o których kazano wam zapomnieć”. Również w kawałku Point the Finga (Wskaż palcem) porusza temat wycofania 2Pacalypse ze sklepów i brutalności policji.

     Tytułowe „wskazywanie palcem” odnosi się w dużej mierze do mediów, które zaczęły go atakować rok wcześniej. Było to dla niego nowe zjawisko, któremu musiał stawić czoła - „Media to biją rekordy chciwości. Możesz sprzedać im duszę, a i tak uczepią się ciebie aż do śmierci. Za każdym razem, gdy czytam gazetę, wypisują tam inne kłamstwo. Pokazują moje zdjęcie przy opisie przestępstwa innego faceta.”
     W Striclty 4 My NIGGAZ (Tylko dla moich czarnuchów) zdarzyło się Tupacowi pogrozić reporterom - „To kieruję do krytyków: jeżeli prowadzicie wygodne życie, to kupcie mój album albo wrócę na ulicę i będę rabował. I lepiej żebym przy moim zdjęciu ujrzał pięć gwiazdek, bo jeśli nie, to Tupac załatwi sobie glocka i przyjdzie po was.”  W tym krótkim fragmencie 2Pac zdołał przekazać jednakże pewną ważną rzecz – dla wielu ludzi z ulicy, którzy wybili się w branży muzycznej, była to jedyna możliwość na wydostanie się z getta. Gdyby nie taki scenariusz, wciąż zmuszeni by byli do popełniania przestępstw na ulicy.

     Po zasmakowaniu sławy i zarobieniu niemałych pieniędzy w świecie rozrywki Shakur zaczął doświadczać przejawów zazdrości. Mówi o tym między innymi w Striclty 4 My NIGGAZ -„Życie sławnej osobistości nie jest takie, jak to wszyscy przedstawiają. Od czasu występu w filmie, dziwki chcą mnie wykorzystać. Jeżeli nie są mi w stanie nic zrobić, to wytaczają mi sprawę w sądzie. Potrafisz sobie teraz wyobrazić, jak relaksuję się w nocnym klubie? Niby okazują ci miłość, ale te sukinsyny chciałyby za to beemkę. Od kiedy zacząłem nosić złoto, zaczęli kombinować. Nie będziesz wiedział, z czym przychodzę, jeżeli zaczniesz do mnie strzelać”
      Od momentu wydania solowego albumu kłopoty stały się integralną częścią życia Tupaca. W cytowanym już wcześniej Point the Finga nawiązał do strzelaniny, która wywiązała się podczas koncertu w Marin City w 1992 roku, w wyniku której zastrzelony został mały chłopiec, a wściekli mieszkańcy getta przegonili Tupaca z miasta - „Jak to jest wieść życie grubej ryby? Zastrzelony gliniarz, pozew, śmierć małego dziecka. Obwiniam o to tych kozaczących w parku frajerów. Za to, że chcieli po kryjomu zdobyć uznanie. Tylko dlatego, że tu przyjechałem, nie znaczy, że stąd pochodzę. Sprawdź to, tylko zazdrosne sukinsyny mają pretensje. Wskaż na mnie palcem."

     Tupac Shakur jest niesamowitym artystą - obok tak surowych tekstów, jak te powyższe, potrafił zdobyć się na absolutne arcydzieło, które zjednało mu nowe zastępy oddanych fanów, zarówno kobiet jak i mężczyzn. Arcydziełem tym jest piosenka Keep Ya Head Up (Głowa do góry), która po dziś dzień jest jednym z najczęściej wspominanych utworów tego artysty. Oferuje on słowa wsparcia dla samotnych, poniewieranych i żyjących na zasiłku matek i ich niechcianych dzieci. Raper zaznacza, że bez względu na trudności, z jakimi przyszło ci się zmierzyć, musisz zawsze trzymać głowę w górze, mało tego, wręcz przygotować się na jeszcze gorsze chwile. Wiele osób ceni Shakura za to, że potrafił otworzyć swoje serce, pokazać niesłychaną wrażliwość i napisać coś tak prawdziwego, na co nie zdecydowało by się wielu hardkorowych raperów w obawie przed utratą wizerunku twardziela.
     „Robi mi się smutno kiedy widzę, jak bracia robią dzieci, a potem zostawiają młodą matkę na pastwę losu. Urodziły nas kobiety, to one nadały nam imiona, dziwię się więc, dlaczego wykorzystujemy nasze kobiety. Dlaczego gwałcimy nasze kobiety, czy my ich nienawidzimy? Myślę, że nadszedł czas, aby zabijać w imię naszych kobiet, aby wyleczyć nasze kobiety i być wobec nich szczerymi. Jeśli tego nie zrobimy, to wyrośnie nam pokolenie dzieci, które będą nienawidziły kobiet rodzących dzieci”
     Na początku teledysku do Keep Ya Head Up pojawia się dedykacja dla tragicznie zmarłej 15-letniej czarnej dziewczyny, Latashy Harlins. Być może była ona inspiracją do powstania tego hymnu? Latasha pojawiła się pewnego dnia w sklepie prowadzonym przez Koreańczyków. Schowała do plecaka butelkę soku pomarańczowego, trzymając w ręce 2 dolary, aby za niego zapłacić. Żona właściciela pomyślała, że chce go ukraść i doszło do obustronnych rękoczynów. Gdy dziewczyna obróciła się, aby wyjść, kobieta strzeliła jej ze strzelby w plecy. Harlins zginęła na miejscu. Sprawczyni tego czynu została uznana winną, lecz nie poszła do więzienia - spowodowało to wzrost napięcia w Los Angeles, które wkrótce potem opanowały zamieszki. Tupac mówi o niej w zazwyczaj pomijanym przerywniku Something 2 Die 4 (Coś, za co można zginąć) - "Latasha Harlins - zapamiętajcie to imię, bo butelka soku to nie jest coś, za co powinno się ginąć."
    
W kontekście późniejszej sprawy sądowej, w której oskarżono go o gwałt, Tupac nawiązał do tego nagrania – „Jest zbyt ciężko. Jeśli nawet moi ludzie nie stoją za mną murem, to kto będzie to robił? Rozumiem, że biali tak robią, bo mnie nie znają. Oni nie słyszeli Keep Ya Head Up. Ta piosenka to nie jest przypadek, nie zrobiłem tego pod publikę, lecz z głębi serca. Nie dlatego, żeby ludzie uśmiechali się do mnie i mówili, jaki to jestem fajny. Jeśli ktoś stawia mi zarzut gwałtu, to moje siostry powinny powiedzieć, że nie zrobiłem tego. Jeśli nie mogą tego zrobić, to nie usłyszysz już żadnego pierdolonego Keep Ya Head Up z moich ust.

     Innym ważnym utworem na tej płycie jest Papaz Song (Piosenka dla taty) nagrana wspólnie z jego bratem przyrodnim, Mopremem Shakurem występującym tutaj pod pseudonimem Wycked. Zarówno Tupac jak i Mopreme zdecydowaną większość swojego dzieciństwa wychowywali się bez ojców (Tupac do 1994 roku nie miał pojęcia, kto jest jego ojcem). Dwie zwrotki słuchamy relacji opuszczonych synów, które opisują powszechne problemy dzieciaków z gett.
    „Co weekend nowy ojciec. Zanim zdążymy go poznać, to pod koniec tygodnia zrywają ze sobą. Mam już dość tych wszystkich przyjaźni. Kiedy tylko się zaczynamy dogadywać, to on odchodzi i wszystko szybko się kończy. Jak mam być mężczyzną, jeśli nie mam wzoru do naśladowania?”
     „Nie potrafił sprostać odpowiedzialności i obowiązkom. Zamiast o mnie dbać, to prowadził rozrzutny tryb życia. Dlatego ja nigdy nie zostanę ojcem. Jeśli nie masz czasu, to nawet myśl o tym jest zbrodnią.”
      W ostatniej zwrotce Tupac mówi głosem ojca, opisując to, jak cała sytuacja wyglądała z jego perspektywy. „Chciałem zarobić trochę kasy, żebyście wyrośli na silnych ludzi, a zajęło mi to trochę więcej czasu, niż zakładałem. W końcu wpadłem i sądy wysłały mnie do więzienia. Teraz odsiaduję wyrok i chciałbym, żebyś mnie zrozumiał. Chciałem tylko, żebyś wyrósł na mężczyznę.” Dzięki wielopłaszczyznowemu spojrzeniu słuchacz ma szansę lepiej zrozumieć dramat, jaki rozegrał się w ich życiu, a jaki dotyka wiele rodzin na osiedlach.

     Wielkim przebojem z tego albumu okazał się I Get Around (Kręcę z wieloma laskami), wyprodukowany przez Shocka-G z jego i Money’a-B gościnnym występem. Jest to chyba jedyny czysto rozrywkowy, wesoły i humorystyczny utwór na tej płycie.
     Ostatnia piosenka, o której chciałbym wspomnieć to Streetz R Death Row (Ulice to cele śmierci) zwiastująca, według mnie, klimat nadchodzącego albumu zespołu THUG LIFE oraz późniejszego Me Against The Word. Utwór ten to opowieść mężczyzny wychowanego w rozbitej rodzinie, żyjącego w biedzie, którym nikt kompletnie się nie interesuje i którego nic już nie obchodzi. Człowiek ten ogarnięty jest paranoją, prowadzi uliczne życie, kierując się przemocą.

      To, co zostało zaprezentowane na Strictly 4 My NIGGAZ, a co może się niektórym wydać bardzo agresywne i kontrowersyjne, jest mimo wszystko materiałem po cenzurze. „Generalnie jest to album dla moich ziomków, moich ludzi. Nagrałem go, bo mówili mi, abym się nie poddawał. Wszystkie listy od fanów zawierały podobne słowa. Firma fonograficzna ocenzurowała moją płytę. Miała być zatytułowana 'Troublesome 21' (Kłopotliwy 21-latek), jednak Time Warner nie chciał, abym mówił to, czego nie można mówić.”
     „Każde słowo, które wychodzi z moich ust, napisałem samemu. Także współprodkowałem wszystko. Z każdym producentem z osobna współpracowałem przy muzyce. A producentów jest wielu. Pracowałem z moim człowiekiem Big Stretchem, Bobcatem, Digital Underground i z innymi”. Poza ludźmi z Digital Underground, na tym krążku zarapowali gościnnie: Naughty By Nature, Stretch oraz Live Squad i wspomniani wcześniej – Ice-T, Ice Cube a także Mopreme (Wycked).
     Album ten osiągnął w kwietniu 1995 status platynowej płyty i na liście Billboard osiągnął maksymalnie 24 pozycję.

     Mówiąc o istotności wczesnych nagrań Tupaca, warto przytoczyć wypowiedź Snoop Dogga -  „W czasach kiedy ja wciąż próbowałem się jakoś pozbierać w tej grze, on wydawał zajebiste albumy jak "2Pacalypse Now" i "Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z". To były dla mnie 'lektury' obowiązkowe, nie dlatego, że chciałem podążać za jego stylem czy coś, ale dlatego, że szanowałem prawdę, którą głosił. Działało to tak, jak bardzo wpływowa siła znajdująca się za jego słowami, która była w stanie postawić dęba krótkie włoski znajdujące się na twoim karku.”

THUG LIFE >>>

.
biografia
rodzina
kariera muzyczna
z lepszej strony
Tupac i media
kalendarium
procesy sądowe
konflikty
tatuaże
śmierć
.
JEGO SŁOWAMI
.
wywiady
teksty PL
Dziennik Getta
Amerykkko!
do Czarnych
Bóg
.
O TUPACU
.
rodzina
przyjaciele
raperzy
producenci
ludzie filmu
ludzie z branży
dziennikarze
inni
.
TWÓRCZOŚĆ
.
albumy
oryginalne tracklisty
soundtracki
występy gościnne
niewydane utwory
filmy
wiersze
.
INFO
.
przetłumaczone książki
artykuły po polsku
filmy dokumentalne
teledyski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...