.
strona główna | aktualności | forum | redakcja |  historia serwisu
..
.

ŻYCIE

Inni raperzy o Tupacu

P
rzy każdym z wywiadów wypisane są najważniejsze kwestie poruszane w czasie rozmowy. Pozwoli Wam to szybciej znaleźć to interesujący Was temat. Kliknięcie na pogrubiony tytuł wywiadu otwiera jego polską wersję.
 

VLAD TV - Richie Rich (nowy)
Jak poznał Tupaca / All Eyez On Me / śmierć Tupaca i zasady ulicy / Death Row / mówienie o śmierci
 
Davey D - Spice 1

O wrogach Tupaca, którzy mają z nim kawałki po jego śmierci / o prawdziwości dzisiejszego rapu
 

Snoop Dogg o ostatnich dniach z życia Tupaca

Spotkanie Tupaca z Nasem w Nowym Jorku / występ na antenie, który wkurzył Tupaca / wizyta w domu Suge'a po postrzeleniu Tupaca / spotkanie w szpitalu z Afeni / o wrogach, którzy rapują teraz z Pakiem
 

Bomb1st.com – Nuttso  (I.2013)

Informacje o kawałkach: Buryin’ One of Our Own, Words to My First Born, Ridahs of the Storm, Westside, Ghetto Star, Too Late Playa, Runnin’ On E, Don't Sleep, Can’t Touch This Part I / przekazanie taśm-matek z dwóch utworów Afeni / Makaveli Records i opuszczanie Death Row / plany Death Row
 

2pac-forum.com – Ryan D. (XII.2012)

Zespół 5150 / zespół One Nation MC's / informacje o utworach: Fantasy, Mary Jane, Never Be Beat, Panther Power, O.N.E., You Don't Wanna Battle, What You Won't Do For Love, You Ain't Dead Yet / nagranie wideo z całego konceru One Nation MC's w Marin City / 30 min nagranie wideo Tupaca i Ryana D / koncert Digital Underground w Marin / dlaczego nie było Ryana D na 2Pacalypse Now?
 

HipHopDX.com – Greg Nice (VII.2010)

Telefon on Tupaca / przylot do L.A. / on i Pac sędziami w konkursie miss bikini / oferta nagrania albumu w Death Row / wcześniejsze spotkania Grega i Paca w Nowym Jorku / goście przewidziani na album One Nation / DJ Premier i Tupac
 

2pac-forum.com – Capital LS (XI.2012)  

Zapoznanie z Tupakiem i zaproszenie do nagrania na One Nation / o nagrywaniu: Worldwide Dime Piece, Thug Nigga, We Rock The Hip Hop, Set It Off, Basket Case / dlaczego Pac nagrywał album One Nation? / planowany teledysk / kontrakt LS'a z Euphanasia / niechęć do Daza / ostatnia rozmowa
 

Rap News Direct - Daz  (VIII.2005)

All Eyez On Me / pozew matki Tupaca przeciw niemu / inspiracje
 

Tupacnation.net - Gonzoe (VI.2014)

Spotkanie z Tupakiem / wspólna trasa koncertowa / czego nauczył się od Tupaca? / wyrzucenie ekipy Tupaca z rejsowego samolotu / konflikt Wschód - Zachód / This Life I Lead i Dumpin' / Makaveli Records / Noble zastępujący Gonzoe na jego kawałkach z Tupakiem / bootlegi
 

WestCoastRydaz.com - Gonzoe
Jak poznał Tupaca / jego charakterystyka Shakura / uniwersalność przekazu Tupaca / wspólne nagrania
 
HalfTimeOnline.Com - Cocoa Brovaz

Zapoznanie z Tupakiem / wpływ etyki pracy Shakura na ich podejście / gościnność, z jaką się spotkali / zabawne sytuacje ze wspólnego mieszkania u Tupaca / nastrój Paca podczas rozmów telefonicznych z Suge'iem
 

Biggie o Tupacu - frag. wywiadu udzielonego przez Biggiego na krótko przed śmiercią
Reakcje na postrzelenie Tupaca i na jego śmierć / o ich rywalizacji / konfrontacja na rozdaniu nagród
 
Hip Hop DX – Shawn Pen / Little Shawn (2011)  

Tupac i Haitański Jack / rola Jimmy Henchmena / diss w Against All Odds
 

WCRydaz.com - Yukmouth

Jego recepta na produkcje pośmiertnych albumów Tupaca
 

WCRydaz.com - Bo Rocc z The Dove Shack

Noc, kiedy Tupac został postrzelony w Nowym Jorku i ich spotkanie z BIG krótko przedtem / ich konfrontacja w House of Blues i późniejsza znajomość / wspólne kawałki z Tupakiem
 

Left Eye
Zapoznanie dzięki koszulce z jej podobizną / charakter ich znajomości / wspólny plan
 


Poniżej krótkie wypowiedzi pozostałych raperów. Wszystkie znajdują się na tej samej stronie. Możesz skorzystać z poniższych odnośników, aby przeczytać interesujący cię fragment.

Yo-Yo | Warren G | C-Bo | Chino XL | Kool G Rap | Freddie Foxxx | Lady of Rage
B-Legit | E-40 | Eminem | MC Hammer | Too Short | Celly Cell | Bad Azz


YoYo

     Na swoim pierwszym singlu, 'Iz It Still All Good' mówisz o odejściu Tupaca Shakura. Czy pamiętasz, gdzie dowiedziałaś się o jego śmierci?

     Zadzwonił do mnie ktoś z jego rodziny, więc poleciałam natychmiast. Początkowo miałam problemy z wejściem, bo mieli tam ochronę.

     Byłam bardzo blisko z Pakiem i jego rodziną. Weszłam do szpitala i ... [widać, że z trudem powstrzymuje płacz]. Nienawidzę nawet o tym myśleć. To było cos dziwnego. [przerwa] Jego głowa była tak duża, jak arbuz. Nie znoszę tego wspominać. Zawsze, gdy słucham jego muzyki, myślę 'kurcze, Pac, kurcze'. Boże, to było coś zupełnie innego. Pytałam go cały czas - 'Pac, słyszysz mnie?' i spoglądałam na niego. Byliśmy sobie bardzo bliscy. Patrzyłam na niego przez te zasłony i pytałam go, co mu się stało w palec, bo środkowy palec miał odstrzelony. Mówiłam - 'Pac, słyszysz mnie?'. A on potrząsnął głową.

     Powiedziałam - 'wiesz, że cię kocham'. A on znowu skinął głową. Zaczęłam płakać i modlić się. Nie mogłam przestać płakać. Oczy miał zamknięte. Gdy strażnik powiedział - "Musisz wyjść, Pac powinien odpocząć". Pac próbował coś mówić - 'uhm, uhm...uhm, uhm'. Zwracam się do strażnika - "On nie chce, żebym wyszła. Nie chce tego". A wtedy Pac otworzył oczy. Przysięgam na Boga, otworzył oczy. Na początku widziałam same białka. Potem spojrzał na mnie. I usłyszałam znowu - 'uhm, uhm, uhm'. Nie rozumiałam nic. Powiedziałam do strażnika - "zobacz, on nie chce, żebym wyszła". I przysięgam na Boga, że próbował mi coś powiedzieć. Zostaliśmy jeszcze 20 minut i musieliśmy wyjść. Następnego dnia odwiedziłam go znowu i powiedziałam jego matce, że wyjeżdżam, bo na pewno wszystko będzie dobrze. Przyjechałam do domu i moja siostra zadzwoniła do mnie. Potem nie mogłam nigdzie się dodzwonić. W szpitalu nic nie chcieli mi powiedzieć. Pytałam - "czy Pac nie żyje? Naprawdę?". Myślałam, że oszaleję. Powiedzieli mi, że Pac umarł. Za każdym razem, gdy o tym myślę, wiem, że chciał mi coś powiedzieć. Jeżeli dostanę się do nieba, zapytam się go - "Co chciałeś mi powiedzieć?". Nigdy tego nie zapomnę.
 

Warren G o nagrywaniu z Tupakiem
tłumaczenie: Maciej
(2004-11-11)

     Przed nagraniem tego utworu (Definition of a Thug Nigga) czułem się fatalnie. Nie chodzi o kwestię braku kasy, ale mojej pozycji jako artysty i producenta. Tupac był jedyną osobą, która dała mi szansę na wykazanie się talentem w klimatach innych niż The Chronic. Koleś zadzwonił do mnie około 22. Byłem wtedy już w łóżku, a on powiedział, że chce, abym zrobił mu kawałek. Wskoczyłem do auta i popędziłem do Echo Studios. W środku paliliśmy masę zioła i bawiliśmy się w towarzystwie pięknych lasek. Kurde, pomyślałem, pracuję z tym czarnuchem, ale mnie to nakręciło. Zrobiłem bit i mu się bardzo podobał.


Murder Dog - C-Bo wypowiada się o Tupacu
tłumaczenie: Piotr Studziński

     Byłeś współtwórcą dwóch kawałków na albumie 'All Eyez On Me' - 'War Stories' oraz 'Ain't Hard To Find'. Płyta uzyskała status dziewięciokrotnej platyny. Jak doszło do waszej współpracy?

     Pac już wcześniej słuchał moich nagrywek i znał się z E-40 - moim kuzynem. Kiedyś zadzwonił do mojego menedżera i powiedział, żebym do niego wpadł i coś nagrał. Gdy dotarłem na miejsce, podszedł do auta i wyściskał mnie, jakbyśmy byli braćmi. Stwierdził też, że słuchał każdej mojej płyty od czasu 'Gas Chamber'.

     Czym był dla ciebie szacunek, który Tupac miał dla Ciebie?

     To naprawdę wzmocniło mnie w przekonaniu odnośnie tego, co sam robiłem. Muszę dodać, że to wszystko działo się jeszcze przed wydaniem 'All Eyez On Me'. On czuł to, co tworzyłem. Jak powiedziałem - jeżeli jesteś kimś z ulicy, z getta, bez względu na przynależność do jakiegoś gangu, to doskonale zrozumiesz moją muzykę. Tak właśnie było z Pakiem - naprawdę docenił moją twórczość. Miał dla mnie masę pozytywnych uczuć. Nagraliśmy jeszcze dwie piosenki razem. Suge powinien oddać mi prawa do nich. W sumie nagraliśmy cztery, ale tamtych dwóch nie usłyszałem


Chino XL wypowiada się o Tupacu
tłumaczenie: Piotr Studziński

     Ta sytuacja z Tupakiem... właściwie - jej już nie ma. Obydwaj rozmawialiśmy o tym. Potem on odszedł - olbrzymia strata dla wszystkich. Mam ogrom szacunku do jego talentu, tak jak on miał do mnie. Gdy Tupac umarł, płakałem. Przed tragicznymi wydarzeniami spotkaliśmy się właściwie przez przypadek- dałem mu wtedy do zrozumienia, że dla mnie to były tylko słowa, wersy i że to nie było na poważnie. Dlatego właśnie nigdy nie opublikowałem mojego kawałka o nim. Miałem tylko jeden freestyle w uczelnianej stacji radiowej, zaraz po premierze 'Hit Em Up' i ten kawałek bardzo szybko pojawił się prawie wszędzie.
     Prawdę mówiąc, wkurzyłem się maksymalnie i ten, kto wrzucił to do sieci, jest dla mnie dupkiem. Osoba odpowiedzialna za moje koncerty - John Barrier jest bratem Erica Barriera, który pełnił tę samą funkcję dla Tupaka. Z tego powodu cały czas obie ekipy (moja i jego) pozostawały w kontakcie. Pochodzę z New Jersey, podobnie jak Outlawz, z którymi zresztą wielokrotnie rozmawiałem. Wytłumaczyli mi, jak bardzo Tupac wkurzył się na mnie za ten wers we freestylu. Naprawdę, zrozumiałem to. Żałuję faktu, że cała sytuacja przeniosła się na poziom niemal bezpośredniej konfrontacji. Outlawz powiedzieli mi również, jak ważne dla mnie jest podkreślanie cały czas, że to były tylko słowa, gdyż ta sytuacja ciągle będzie ludzi interesować. Stwierdzili także, że wiele osób kopiuje Tupaca bez okazania mu należytego szacunku.
    Outlawz to sprytni i utalentowani artyści, ze świetną organizacją. Czasami zachowują się jak żołnierze, ale - uwierzcie mi - jeżeli usłyszycie, że z kimś zadarli, to oznacza, że był ważny powód. Daleko im do szczenięcych wygłupów. Napolean, Noble i ja rozmawialiśmy parę razy i naprawdę bym chciał coś z nimi nagrać. To zadziwiające, jak ludzie przyczepili się do tego, że na ostatnim albumie podziękowałem Oulawz. Jakby zupełnie nie zauważali, że od samego początku podkreślałem, że nie ma żadnych kłótni, sporów. Zawsze będę taki sam, jeżeli chodzi o moje umiejętności liryczne. Walę ostro. Czuję, że zostałem obdarzony darem. I zapamiętajcie raz na zawsze - jestem fanem Tupaca - mam wszystkie jego albumy. Teraz gram w filmach. Tupac pokazał, że MC może również grać, pisać wiersze, robić to, czego pragnie. Pac zapoczątkował okres 'ludzi rozrywki'.


Fragment wywiadu z Kool G Rapem
tłumaczenie: Bosco

     Tupac umieścił Twoje imię razem z innymi legendami, pisząc o inspirujących postaciach. Jaka była Twoja reakcja gdy to zobaczyłeś?

     G Rap: Byłem tym urzeczony i zaskoczony. Poznałem Paca w Kalifornii. Już przed naszym spotkaniem byłem jego fanem. Jeszcze w Nowym Jorku jeździłem samochodem, słuchając jego gówna. Było to przed tym, jak wyjechałem do Kalifornii nagrać mój LP. Kiedy go poznałem, obdarzył mnie szaloną miłością, ale to było obustronne. Pac był szalenie fajny. Kiedy go spotkałem, byliśmy w tym samym studiu nagraniowym. To same studio, ale inne pokoje. To było przed zamieszkami w Los Angeles. To było przed tym, jak cały stan wariował z powodu sytuacji, jaka spotkała Rodney Kinga. Byliśmy w wytwórni, kiedy ogłoszono werdykt i wtedy wszystko zmierzało do szaleństwa. Ja i Pac opuściliśmy studio. Byliśmy z moim ludźmi: Jinxem i Goochem. Jeździliśmy dookoła miasta i to był obłęd, ponieważ każdy tracił panowanie nad sobą z powodu werdyktu. Siedzieliśmy z tyłu samochodu mojego człowieka sfrustrowani werdyktem. Ten „czarnuch” Pac strzelił w czyjeś okno sklepowe. „Czarnuchy” podbiegli tam, zabierając, co się da. Odpierdalało nam. Policja nie robiła niczego, bo to nie była nawet sytuacja policyjna. To było więcej niż sytuacja Gwardii Narodowej. Cały stan szalał. To było moje doświadczenie związane ze spotkaniem Paca. Nigdy nie poznałem kolesia mającego tak dużo szacunku dla G Rapa. Myślę nawet o znalezieniu się obok Marvina Gaye, to jest właśnie szalone dla mnie. Kiedy zobaczyłem, że zostałem uhonorowany, mogłem co najmniej powiedzieć „Yo”. To było tak niespodziewane.


 AllHipHop.com -  Lady Of Rage
tłumaczenie: Piotr Studziński

     Jakie były twoje stosunki z Tupakiem?

     Moje stosunki z Tupakiem... Nie wiem, jakie one były. On sądził, że go nie lubiłam. Nie podobał mi się klimat, jaki ze sobą przyniósł do Death Row. Ponieważ miał konflikt z Biggiem, to chciał, żeby obraziła Lil' Kim i Foxy Brown. Wcześniej powiedział mi jeszcze, że byłam słabym ogniwem Death Row.

     Powiedział ci to prosto w oczy?

     Tak. Było tak dlatego, że podczas uroczystości rozdania The Source Awards w 1995, kiedy to Suge powiedział te wszystkie rzeczy, ekipa Death Row wstała - wszyscy poza mną. Nie zgadzałam się z tym. Wstałam, kiedy na scenie pokazali się Biggie, Lil Kim i Junior MAFIA. Podobała mi się ich piosenka. Jestem taką osobą, której nie możesz wmówić, żeby kogoś nie lubiła tylko dlatego, że ty go nie lubisz. Odpowiedziałam - ''Nie sądzę, aby to czyniło ze mnie słabe ogniwo, raczej czyni mnie to najsilniejszym ogniwem. Mam charakter.'' Uważał, że jestem słabym ogniwem - ok, jego sprawa. Ja i Foxy Brown nigdy nie mieliśmy żadnego konfliktu. A po drugie, czasami rozmawiałam z Lil Kim. Zapytał mnie - ''Nie jesteś moim ziomkiem?'' Odpowiedziałam, że jestem. Rzekł - ''Nie obrazisz kogoś takiego jak oni? Przecież ci ludzie chcieli mnie zabić!'' Ja na to - ''Dlaczego nie spotkasz się z nimi twarzą w twarz?'' Odpowiedział -''Nie chcę zabić tego skurwysyna, tylko zniszczyć jego karierę.'' To mi właśnie powiedział - nie chciał zabić Puffy'ego i Biggiego, chciał tylko, żeby ciężko im było zarabiać kasę.
     Mieliśmy jeszcze inną sprzeczkę. Jeżeli chodzi o studio, to zawsze przychodził akurat w tym czasie co ja. Powiedziałam mu o tym. Odpowiedział - ''Zadzwoniłem do studia i zapytano mnie, jakie chcę studio, no to im powiedziałem, a oni zapewnili mnie, że wszystko jest załatwione.'' Poszłam z tym do biura. Odpowiedzieli mi, że chodzi o to, że wszyscy boją się Pakowi odmówić. Odpowiedziałam Pakowi o tym wszystkim i następnym razem zapytał - ''Potrzebujesz więcej czasu?'' Chciał ze mną współpracować i przejął się tą sytuacją. Poprosił mnie, żebym wystąpiła na jego albumie One Nation. Mówił - ''Mam tam sukinsynów ze Wschodu, potrzebujemy cię'' Zgodziłam się. Nie znalazłam się na jego albumie dlatego, że nie chciałam wplątywać się w jakieś kontrowersje.
     W sobotę, gdy został postrzelony, pojechali do Vegas. Przyjechali potem do domu Suge'a, gdzie przebywałam. Wszyscy potem opuścili jego dom, ale nie widziałam zbyt dobrze, co robią, bo mam słaby wzrok, a nie noszę okularów. Wydawało mi się, że mi pomachał na pożegnanie. Gdy weszłam do środka, pomyślałam sobie: ''Cholera, czy Pac machał do mnie?'' Nigdy nie dane mi było powiedzieć mu - ''Do widzenia''. Nigdy już nie wrócił. Tak w ogóle, to był spoko gościem. Pamiętam, jak powiedział mi - ''Rage, ja nie lubię dużych dziewczyn, ale w tobie jest coś takiego, co mi się podoba.'' Wyraził to, co leżało mu na duszy. Nie potrafił ugryźć się w język dokładnie tak, jak ja. Szanowaliśmy się wzajemnie, tak mi się wydaje.


TheFormula.com - Freddie Foxxx
tłumaczenie: Bosco

     ThaFormula.com: Jak myślisz, czy gdyby Tupac i Biggie nadal byli wśród żywych, wiele rzeczy wyglądałoby teraz inaczej?

     Freddie Foxxx: Nie, nie wydaje mi się. Wszystko byłoby takie samo. Ludzie potrafią znaleźć w swoich umysłach coś, w co chcą wierzyć. Jeśli Tupac i Biggie nadal by żyli, mielibyśmy po prostu o dwóch MC więcej w harmonogramie.

     Ale czy według Ciebie, wokół nadal byłoby tylu naśladowców Tupaca?

     Tak, jest ich teraz kilku. Jak np. Lil'Zane (śmiech)

     W piosence, którą zrobiłeś z Mike Myers'em wyzywasz Shyne i X. Myślisz, że dwóch gości takich jak oni miałoby teraz rację bytu?

     Przemysł muzyczny nie miałby powodu ich tworzyć, ponieważ oryginały wciąż żyły. Stało się jednak tak, że oni najprawdopodobniej słuchali ich i dostali się pod ich oddziaływanie, a przemysł to dostrzegł. Pewnego dnia spotkałem kolesia, który dublował Tupaca w jego teledyskach i filmach. Jeśli ten skurwiel potrafiłby rymować, to jestem pewien, że zrobił by złoty interes. Prawdopodobnie jeśli oni natrafiliby na niego, to wzięli by skurwiela i zrobili mu rymy. Koleś wygląda dokładnie jak Pac. Gapiłem się na niego przez 10 minut. Człowieku, Pac jest na moim nowym albumie. Nazywa się to "Don't Fuck With A Killah".
     Zrobiliśmy to. Kiedy to słyszysz, każdy powie, że ten "czarnuch" nie może być martwy. Tu nie ma żadnego klona. To jest gorące i kiedy to usłyszysz, zapytasz, skąd to jest. Powiedziałem, że to z "Devious Minds". Powiedziałem, że nawet "bujałem" się z Tupakiem, ale Ty tego jeszcze nie słyszałeś.

     "Bujałeś" się z Paciem?

     Tak, to był mój człowiek. Mieliśmy bardzo dobre wzajemne relacje. W tym czasie zadawał się z Live Squad i ze Stretch'em. Nie trzymaliśmy się razem, ale on mógł przyjść do mojej grupy, dzięki niemu zrobiłem nagranie o tytule "Don't Fuck With A Killah". Zrobiłem je, kiedy byłem w Flavor Unit. Nie chciałem im tego dać, ponieważ oni spieprzyli już zbyt wiele. Nigdy tego nie wydałem.

     Dlaczego czekałeś tak długo?

     Ponieważ jestem uczuciowym człowiekiem, a to idzie z pewną koncepcją. Jestem artystą, muszę to poczuć. Jeśli czegoś nie czuję, to tego nie robię. Lubię kiedy wchodzę do pokoju, a ludzie źle się wzajemnie traktują. To pokazuje, kto ma dla mnie miłość w swoim sercu, a kto jej nie ma. Dzięki temu wiem, co jest grane.


WestCoastRydaz.com - B-Legit
tłumaczenie: Bosco

     WestCoastRydaz.com: To Zachód wniósł autentyczność do rapu...

     B-Legit: To był prawdziwy rap. Fajnie, że był w tym pewien stopień agresji. Poruszano sprawy polityczne, oni czerpali z tego przyjemność, ale to był czas na uderzenie prawdziwym rapem. Tak powstał gangsta rap, każdy w tamtym czasie był gangsterem. Po zabójstwie Tupaca i Biggie'go nikt nie chciał już słyszeć żadnych gangsterów. Wszystko przycichło po tym, jak straciliśmy dwójkę ludzi. W radiu nadawano piosenki o miłości, w których mówiono o dziewczynach, o piciu szampana i wesoło spędzanym czasie. Oni byli tym zmęczeni. Trwało to krótki czas. Znudzili się tym i zapragnęli czegoś nowego. Muzyka stale się zmienia i sprawia, że Ty się temu poddajesz.

     WestCoastRydaz.com: Miałeś szczęście pracować z Tupaciem.

     B-Legit: Na mojej ścianie wisi 7 lub 8-krotna platyna za udział na albumie "All Eyez On Me". Nie byłeś częścią życia Tupaca, jeśli nie ma Cię na tym albumie. On stworzył ten album zaraz po wyjściu z więzienia. Znaleźli się na nim wszyscy ludzie, z którymi on się trzymał. Poprzez ten album pozwolił każdemu zobaczyć, kto jest jego człowiekiem. Teraz pełno wokół ludzi, którzy na swoich nagrań odwołują się w jakiś sposób do Tupaca. Zamknijcie się, nie robicie tego dla niego. Szczerze mówiąc, jestem w posiadaniu piosenek stworzonych wraz z Tupaciem. Nigdy bym ich nie wydał, nawet bym nie próbował. Minęło 9 lat, odkąd on odszedł. Nadal go wspieram, to wszystko było prawdziwe. Napisaliśmy do niego, gdy siedział w więzieniu. Odpisał nam, wyjawiając prawdziwą historię. Znamy prawdę, wiemy, co jest grane, ale to była informacja tylko dla nas. Nie napisał do nas po to, żebyśmy mogli to teraz ujawnić i zgarnąć w zamian trochę kasy


Fragment wywiadu z E-40
tłumaczenie: Bosco

     Powróćmy pamięcią do “starej szkoły”, co najlepiej wspominasz odnośnie Tupaca?

     Nagrywaliśmy teledysk w Emmerville. To był jakiś kompleks apartamentów w obrębie miasta. Najlepiej wspominam kontakt, jaki miał ze wszystkimi dziećmi. Pac brał je na ręce i robił sobie z nimi zdjęcia. To wywoływało uśmiech na twarzy każdego, ponieważ wielu braci po prostu nie zdawało sobie sprawy, że 2pac miał serce tak, jak każdy z nas. On kochał dzieciaki i lubię to wspominać.

     Jak poznałeś 2paca?

     Tupac właściwie poznał mnie poprzez Richie Richa z grupy 415. Richie dał mi numer do Paca. Zadzwoniłem do niego, a on dowiedział się, czym się zajmuję. Pac dużo podróżował i zawsze pamiętał o Zatoce. Darzył miłością wszystkich braci. Spodobało mi się to. Pozostawałem z nim w kontakcie i w końcu się spotkaliśmy. Cholera, kiedy spotkaliśmy się po raz pierwszy? To musiało być pomiędzy rokiem 1992 a 1993. Nie pamiętam, kiedy to było... moment, wiem, kiedy to było. To było podczas imprezy “Jack the rapper”, która odbywała się w Atlancie. Rozmawialiśmy przez telefon i spotkaliśmy się podczas tej imprezy. Był to wielki zjazd, na którym mogli pojawić się wszyscy raperzy wraz z wytwórniami. To był po prostu wielki spektakl.

     Jaka była najciekawsza rzecz związana z Tupakiem w czasie gdy z nim współpracowałeś?

     Jego etyka pracy i zdolność palenia trawy i picia Hennessey. Mógł wypalić 25 skrętów, pić Hennessey i nadal być skupionym, pisząc piosenkę w 20-30 minut. Potrafił stworzyć jedną zwrotkę w 10 minut. Mówię tu o świetnej zwrotce.

     Czy pamiętasz, którego roku powstał materiał filmowy ukazujący Tupaca razem z Wami robiącego sobie skręta?

     Tak, to było w 1993 roku podczas kręcenia teledysku do mojej piosenki “Practice looking hard”. Tupac spędził cały dzień zdjęciowy razem ze mną.


Wypowiedź Eminema znajdująca się na okładce albumu "Loyal To The Game"
tłumaczenie: Piotr Studziński

     "Jak wielu innych artystów, a także zwykłych ludzi, mnie również poruszała muzyka Tupaca. Gdybym powiedział: "Jestem największym fanem Tupaca'', to z pewnością nie byłoby to sprawiedliwe stwierdzenie. To niemożliwe. Jestem pewien, że na świecie znalazłoby się milion innych osób, które poddałyby takie oświadczenie w wątpliwość, a dyskusja na ten temat mogłaby toczyć się w nieskończoność.
     Wiem jedno; kiedy wszyscy zobaczyli go po raz pierwszy w "Juice" i usłyszeli jego debiutancki album, wiedzieli, że on będzie gwiazdą. Jeżeli podążałeś za jego karierą, przez jego wzloty i upadki, kłopoty z prawem, różnego rodzaju konflikty z innymi osobami i cyrk medialny, który zaczął go otaczać, to mogłeś dostrzec, że jego życie na swój sposób przypominało film. Obserwowałeś każdy jego krok, byłeś świadkiem kolejnych posunięć, wyglądało na to, że człowiek dorasta razem z nim. Jestem głęboko przekonany, że podczas swojego krótkiego, 25 letniego życia Tupac przekroczył oczekiwania wszystkich. Tupac walczył o wszystko, w co wierzył - bez względu na konsekwencje. Według mnie jest on modelowym przykładem żołnierza. Pomimo tego, że nigdy nie dane mi było poznać go osobiście, to do dnia dzisiejszego Tupac jest jednym z artystów, którzy mieli na mnie największy wpływ


Fragment wywiadu Davey'a D z MC Hammerem
tłumaczenie: Piotr Studziński

     "Około roku temu poprosiłem Run-DMC, aby stali się częścią Death Row Records. Tej nocy, kiedy Tupac został postrzelony, w klubie 662 byli Run-DMC i mieliśmy nawiązać z nimi szersze kontakty, aby przyjąć ich do wytwórni, co związane było z rozwojem firmy.''
     "2Pac... Naprawdę szczerze pokochałem Tupaca, kiedy stałem się częścią rodziny Death Row. On od razu wchodził do studia i budził się w studio następnego ranka. Powiedziałem mu o utworze, który chciałem nagrać. Chciałem, aby nosił tytuł "Too Tight". Zanim dotarłem do studia, Tupac wstał wcześniej i udał się tego ranka do studia, załatwił chórek, napisał tekst, który miałem zarapować i już.''
     "Dla mnie, jako przyjaciela, trudnym było oglądanie go w szpitalu w stanie, w jakim się znajdował. Zadawałem sobie pytanie: Hammer, co mogłeś zrobić, żeby temu zapobiec? Klika razy naprawdę pomyślałem sobie, że mogłem temu zapobiec. Może powinienem sprawić, żeby Pac zwolnił choć trochę. Bardzo często walczę z tymi myślami, ponieważ byłem tam. Byłem wtedy w Las Vegas. Widziałem go zaraz przed tragedią. Podszedł do mojego wozu i rozmawiał ze mną. Zadałem mu parę pytań odnośnie tego co zaszło (bójka w MGM Grand), ponieważ martwiłem się o niego. Powiedział, że się pogodzili i że mam się o to nie martwić. 15 minut później leżał na chodniku..."


Fragment wywiadu z Too Short
tłumaczenie: Bosco

     “Co pomyślałeś, gdy dowiedziałeś się, że Tupac zmarł w wyniku strzelaniny w Las Vegas?

     Byłem jedną z osób, która zastanawiała się nad tym wszystkim, co dotyczyło Tupaca od momentu, w którym usłyszałem o nim po raz pierwszy, gdy ten pobity przez policjantów, pozwał Berkley Police Department. Sprawę ostatecznie wygrał. To wtedy po raz pierwszy usłyszałem o słynnym incydencie Tupaca. Od tamtego czasu, aż do jego śmierci, byłem jedną z osób, która powiedziała, że ten “skurwiel” może chodzić po świecie wściekły jak cholera i dokonywać tego, czego chce. On nie wydawał się niezwyciężonym, bardziej wyglądał na szczęściarza. Gdy usłyszałem, że został postrzelony, nie myślałem o tym, że może z tego wyjść. Wiedziałem, że po prostu znowu dotknie nas tragedia. Ale po jego odejściu zaczynasz myśleć jak fan Elvisa. Doszukujesz się teorii konspiracyjnych, twierdzisz, że nie dokonano autopsji, że nie odbył się pogrzeb. Słyszy się, że wypoczywa na Kubie, ludzi intryguje film “Resurrection” (Zmartwychwstanie). Na jednym z teledysków wystąpił w nowym modelu butów, widziano go starszego, masywniejszego... Poznałem wszystkie te teorie.

      Twoje ulubione wspomnienie związane z Tupaciem?

     Najlepiej wspominam jego wywiad w BET. Wiedziałem, że Pac jest z Oakland, kręciłem się w jego pobliżu. Znałem jego kumpli, znałem ludzi, z którymi się trzymał. Wiedziałem więc, jaki ma charakter. Wiedziałem, że był zabawnym i fajnym kolesiem. Był typem kolesia, w pobliżu którego każdy chciał przebywać. Lubiły go dziewczyny. Nie wiedziałem, że ma tak radykalne poglądy na temat systemu i całej reszty. Siedzę sobie, oglądam BET, a oni wypytują go o sprawy związane z przemysłem rozrywkowym. On zaczyna mówić jak “Czarna Pantera”. Myślę sobie - “Co jest, cholera?”. Interesuje się tym, co się wokół mnie dzieje, a on mówił z sensem. Byłem tym zaskoczony. Od tego momentu zacząłem zwracać uwagę na to, co przekazywał w swoich nagraniach i wywiadach. To sprawiło, że dostrzegłem kierunek, w jakim będzie się rozwijał jako raper. Był uosobieniem bandyty z tatuażami, ale jeśli go naprawdę słuchasz, to dostrzegasz, że on cały czas coś przekazywał. Każda jego piosenka była podręcznikiem. Wielu ludzi znało słowa jego piosenek, ale nie rozumiało ich treści. Myślę, że on mówił o przetrwaniu. Ludzie słyszeli “thug till I die” (bandyta aż do śmierci). Można wyciągnąć z tego coś dobrego. To całe gówno może być lepsze, jeśli Ty się o to postarasz.

      Czy wyciągnąłeś coś z obserwacji sposobu pracy Tupaca, gdy przebywałeś z nim w studiu?

     Każdy mówi to samo. Byłem z nim kilka razy w studiu. Napisał pieprzoną zwrotkę szybciej niż ktokolwiek inny. On nie przerwałby nagrania, mówiąc - “Pozwól mi to powtórzyć”. The Outlawz najlepiej to opisali, mówiąc: “Tupac mógł iść do studia i nagrywać całą noc”. To był pracoholizm, ja nigdy tak nie postępowałem.”


ThugLifeArmy.com - Celly Cell
tłumaczenie: Bosco

     ThugLifeArmy - Jakie wspomnienie najszybciej przychodzi Ci do głowy, gdy myślisz o Tupacu?

     Celly Cel: Pamiętam, jak byliśmy w Oakland podczas kręcenia klipu przez Spice 1. Pac też tam był. Podszedł do mnie i powiedział - “Kiedy usłyszałem Twoje nagranie Bailin’ Thru My Hood, musiałem poznać człowieka, który to stworzył”. Potem dodał - “Człowieku, słucham tego nagrania całymi dniami”. Dla mnie jest to wielka rzecz, ponieważ wtedy to ja słuchałem jego nagrań całymi dniami, a on do mnie podszedł i powiedział, że słucha mojej muzyki. To był największy komplement, jaki mogłem usłyszeć. Nigdy tego nie zapomnę. Gdy ludzie pytają mnie, czy znałem Tupaca, zawsze o tym mówię. Przebywając z nim, wiele razy miałem frajdę, ale to co mi wtedy powiedział, było dla mnie czymś, ponieważ zupełnie się tego nie spodziewałem. Zawsze będę bardzo cenił ten moment.”


Snoop i Bad Azz dla Vibe
tłumaczenie: Radosław Jabłoński (Bosco)

     Vibe: Brałeś udział w wielu gościnnych nagraniach. Które z nich jest twoim ulubionym?

     Bad Azz: Miałem szczęście zrobić kilka fajnych rzeczy w rapie, ale nie stworzyłem jeszcze tego najlepszego kawałka. Wspólnie ze wspaniałym Tupakiem nagrałem kawałek "Krazy" na album "Makaveli". Utwór ten nie był do końca zaplanowany. Spędziłem w studiu jeden dzień. Tupac pracował z Outlawz i zdawało się, że ich popędza. Pytał: - "Czy ktoś coś ma?" "Dajcie coś!" Miał już dwie zwrotki, gdy powiedziałem, że coś dorzucę. Zgodził się. Włożyłem w to wiele emocji, to było szalone, ponieważ napisałem te słowa zaledwie dwa dni wcześniej. Przekazałem po prostu własne uczucia. Wiesz, jak to jest być w kontakcie z samym sobą w jakiś sposób. To był po prostu jeden z tych cięższych dni.

     Vibe: Słyszałem plotki, że musiałeś wynająć prawników, by dostać pieniądze za kawałek "Krazy". Opowiesz nam o tym?

     Bad Azz: Tak. Wszyscy mówią o tym, że pozywam mamę Tupaca. Nigdy nie zaciągnąłem jego mamy do sądu, nigdy nie wziąłbym pieniędzy należących do niej. Moje relacje z Tupakiem opierały się na przyjaźni i muzyce. Jeśli doszło do jakiejś wymiany pieniędzy to tylko z powodu miłości.

     Snoop: [do Bad Azza] Ale wiesz co? Jeśli Pac żyłby nadal, nie przechodziłbyś przez coś takiego. Odkąd jego majątkiem zarządzają skurwiele, słyszysz - "Czarnuchu, Pac dał ci szansę na tym nagraniu, nie zasługujesz na żadne pieniądze! Powinieneś być wdzięczny". To jest właśnie ta popieprzona mentalność obecna przez długi czas. [Zwracając się do Vibe] Jeśli Pac szanował Bad Azza na tyle, by z nim nagrywać, to do cholery podziel się z nim, nawet jeśli dasz czarnuchowi 50 centów! Oni zachowują się tak, jakby czarnuch nie miał nic do powiedzenia. Czarnuch musi jeść! [Bad Azz} włożył w ten utwór całego siebie. Fakt, był to kawałek Paca, ale do cholery, Bad Azz też coś zrobił! Na tym polega ta gra. Ja nagrywając coś z czarnuchami, nie zachowuję się w ten sposób. Dzielę się. Każdy kto ze mną pracuje, dostaje kasę. Nigdy nie usłyszysz, że Snoop Dogg nie zapłacił jakiemuś czarnuchowi. Płacę im - oficjalnie, w ukryciu, pod stołem - to bez znaczenia.

.
biografia
rodzina
kariera muzyczna
z lepszej strony
Tupac i media
kalendarium
procesy sądowe
konflikty
tatuaże
śmierć
.
JEGO SŁOWAMI
.
wywiady
teksty PL
Dziennik Getta
Amerykkko!
do Czarnych
Bóg
.
O TUPACU
.
rodzina
przyjaciele
raperzy
producenci
ludzie filmu
ludzie z branży
dziennikarze
inni
.
TWÓRCZOŚĆ
.
albumy
oryginalne tracklisty
soundtracki
występy gościnne
niewydane utwory
filmy
wiersze
.
INFO
.
przetłumaczone książki
artykuły po polsku
filmy dokumentalne
teledyski
.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1997-2023 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...