oryginalni artyści |
lista niewydanych nagrań
Większość albumów 2Paca została wydana po jego śmierci. Stało się to
możliwe dzięki wyjątkowej płodności artystycznej tego człowieka.
Szczególnie w 9 ostatnich miesiącach swojego życia, kiedy był
związany kontraktem z wytwórnią Death Row Records, zdołał nagrać
ogromną liczbę utworów. 17 lat po jego śmierci, mimo 7 pośmiertnych
albumów, w tym trzech 2 płytowych oraz dużej liczbie nagrań, które
wyciekły do internetu, wciąż pojawiają się jego nowe zwrotki.
Niewiarygodny ogrom materiału utwierdza część jego fanów w
przekonaniu, że raper jednak żyje.
Dzięki determinacji matki Tupaca, Afeni Shakur, która uzyskała prawa
do wszystkich nagrań Tupaca, fani na całym świecie mogli usłyszeć
niewydany dotąd rap. Za to powinniśmy być jej wdzięczni. W latach
1997-1999 osoby z otoczenia Tupaca/Death Row wypuściły na rynek
nielegalne wydawnictwa muzyczne, pod tytułem Makaveli 1 – 11, na
których znalazły się niewydane nagrania. Rozwój internetu sprawił,
że każdy fan rapera mógł je ściągnąć z sieci i odsłuchać.
Możliwość porównania oryginalnych wersji z tymi oficjalnie wydanymi
po śmierci Shakura sprawiła, że środowisko najbardziej oddanych
fanów artysty zaczęło się buntować przeciw różnego rodzaju
praktykom, które stosowano wobec jego twórczości. Całości obrazu
dopełniają opinie współpracowników Tupaca - innych raperów,
producentów, inżynierów studyjnych - którzy w większości przypadków
wyrażają swoje zbulwersowanie wszelkiego rodzaju manipulacjami,
których dopuścili się ludzie odpowiedzialni za oficjalne wydawnictwa
pośmiertne. Główna fala krytyki przypadła na dwa ostatnie albumy.
Ich zawartość przyprawia wiernych fanów o ból głowy.
Dzięki licznym wywiadom z twórcami i współtwórcami muzyki Tupaca,
mamy okazję zapoznać się z szeregiem zmian, jakich dokonano.
Fragmenty z tych wypowiedzi prezentuję poniżej. Poniżej znajdują się
również tracklisty pośmiertnych albumów wraz z informacją, z kim tak
naprawdę Tupac nagrał dany utwór. Jest to lektura obowiązkowa dla
nowej generacji fanów Tupaca Shakura!
Przy niektórych tytułach (kolor niebieski) istnieje możliwość
odsłuchania oryginalnej wersji. Wystarczy kliknąć na dany tytuł, a
przeniesiesz się do serwisu youtube.
R U Still Down
(Remember Me?)
Już pierwszy pośmiertny album z 1997 roku pt. „R U Still Down (Remember
Me?)” wzbudził kontrowersje ze względu na to, że w warstwie
muzycznej nadano mu klimat R&B. Oceniając go jednak z perspektywy
czasu i kolejnych wydawnictw, należy przyznać, że zdecydowana
większość nagrań zachowała oryginalne brzmienie i obsadę.
-
Projektem zajmowało się zbyt wielu ludzi -
wyjawił kolejny producent Tupaca, Mike Mosley. -
Otrzymali taką szansę bez zbytniego starania się o nią. Pakowi by
się to nie spodobało. Stało się tak dlatego, że ci producenci byli
związani z Interscope Records. Oferowali - wedle swojego uznania -
swoim kluczowym producentom po 50000 dolarów, aby zrobili to samo,
co ja. Nie podobało mi się to. Nie przejmuję się tym zbytnio, ale
poznałem się na takich praktykach. To jest korporacyjny biznes i ci,
którzy mieli odpowiednie znajomości, jako pierwsi otrzymywali
możliwość pracy nad utworami 2Paca.
CD 1
1. Redemption
2. Open Fire
3. R U Still Down? (Remember Me)
4.
Hellrazor (Stretch & Val Young) / OG Stretch
5. Thug Style
6. Where Do We Go From Here (Interlude)
7. I Wonder If Heaven Got a Ghetto
8. Nothing to Lose (YN-Vee)
9. I'm Gettin' Money
10. Lie to Kick It (Richie Rich)
11. Fuck All Y'all
12. Let Them Thangs Go
13. Definition of a Thug Nigga
CD 2
1. Ready 4 Whatever (Big Syke)
2. When I Get Free
3. Hold on be Strong (Stretch)
4. I'm Losin' It (Big Syke & Spice 1)
5. Fake Ass Bitches
6.
Do For Love (Eric Williams of Blackstreet) / OG G-Money, Killa
7.
Enemies With Me (Young Thugs) /
OG Live Squad,
Young Thugs, Sh'Killa
8. Nothin' but Love
9. 16 on Death Row
10. I Wonder If Heaven Got A Ghetto (Hip-Hop Version)
11. When I Get Free II
12. Black Starry Night (Interlude)
13. Only Fear of Death
Still I Rise
Całkiem
niezły album 2Paca i Outlawz, i moim zdaniem dobry pod kątem
muzycznym względem oryginałów. Niestety, z powodu nie do końca
zrozumiałych decyzji, wycięto zwrotki Husseina Fatala, co było
poważnym nadużyciem.
-
Usuwanie mnie z albumu nie miało żadnego sensu - przyznał później
Fatal. - Kiedy zapytałem o to Outlawz, powiedzieli mi, że osobą,
która usunęła mnie z albumu, była matka Paca. Dobra, było w
porządku, ponieważ wciąż dostawałem w związku z tym albumem kasę.
Wciąż miałem uznanie za album, ale wydaje mi się, że prawdziwym
powodem, dla którego to zrobili, były pieniądze. Dochodziło między
nami do rozłamów. Zaczęli zbierać procenty z piosenek ze mną, więc
wykasowali moje partie. Album był dobry, ale widzisz, teraz
wypuścili album Until the End of Time i nagle się na nim znalazłem.
Jeśli więc to matka Tupaca była tą osobą, która zdjęła mnie z albumu
Still I Rise, dziwi mnie to, dlaczego zostawiła mnie na kolejnym
albumie. Wiesz, dostałem wiadomość z Kali(forni), że robili sami ten
album. Wtedy przyszły do mnie te wszystkie mieszane uczucia. Nie mam
czasu na radzenie sobie z uczuciami i emocjami człowieku, jesteśmy
dorośli, a tu chodzi o pieniądze. Bezsprzecznie chodzi tu o
pieniądze. Czarnuchy próbują mnie zabić - hej, kto chce pogadać o
uczuciach, o pieprzonej taśmie?
1. Letter To The President (2Pac, EDI,
Kastro, Big Syke)
2.
Still I Rise (2Pac, Kadafi, Napoleon, Kastro,
Noble) / OG Kadafi, Fatal, Big Syke
3.
Secretz Of War (2Pac, Kadafi, EDI,
Noble) / OG Kadafi, Fatal, Noble, alt OG -
Kurupt
4. Baby Don't Cry (Keep Ya Head Up II)
(2Pac, EDI, Noble) / OG 2Pac
5.
As The World Turns (2Pac, Kadafi,
Napoleon, EDI, Noble) / OG Kadafi, Fatal,
EDI, Noble
6.
Black Jesuz (2Pac, Kadafi,
Kastro, Noble, Storm) / OG Kadafi,
Fatal, Kastro, Storm
7. Homeboyz (2Pac,
Noble) / OG 2Pac solo
8.
Hell 4 A Hustler (2Pac, EDI, Noble) /
OG Kadafi, Napoleon, EDI, Noble
9. High Speed (2Pac, Kadafi, EDI)
10. The Good Die Young (2Pac, Napoleon, EDI, Kastro, Noble)
11. Killuminati (2Pac, Kadafi, EDI, Kastro)
12. Teardrops And Close Caskets (2Pac, Kadafi, Napoleon, EDI,
Kastro)
13. Tattoo Tears (2Pac,
Kadafi, Napoleon, Kastro, Noble)
14.
U
Can Be Touched (2Pac, Kadafi, Napoleon, Edi, Kastro, Noble) /
OG Fatal, Napoleon, EDI, Kastro
15. Y'All Don't Know Us (Napoleon,
EDI, Noble)
Until The End Of Time
W jednym z wywiadów zapytano QDIII o to, aby odniósł się do
ataków, które spadły na osoby zajmujące się produkcją tego albumu.
Chodziło ponownie o zmianę brzmienia na R&B. - (Śmiech) Byłem celem
wielu takich ataków - odpowiedział QDIII. - Wiesz co, doceniam to,
że ludzie uważają, iż powinniśmy się trzymać oryginałów. Problem
jednak tkwił w tym, że na niektóre sample nie mieliśmy zezwoleń,
rozumiesz? W niektórych przypadkach było tyle zamieszania w
kwestiach dotyczących publikacji, że łatwiej było dokonać remiksów
tych utworów. Nie sądziliśmy, że ludzie poczują się tym dotknięci.
Prawdę mówiąc, mogłem pozostawić te utwory w obojętnie jakiej
wersji, to nie było czymś, nad czym się zastanawialiśmy w stylu:
"zróbmy to lepiej." To nie było tak. Chodziło o to, że ludzie
słyszeli bootlegi, więc spróbowaliśmy zrobić coś innego, mając zgodę
na publikację i sądzę, że niektórym ludziom naprawdę się to nie
podobało. I ja to doceniam. Wiesz, to jest prawie jak bluźnierstwo,
takie grzebanie w podkładach. Doceniam ich opinię.
Wydawcy wykazali się tutaj pewną niekonsekwencją, bo
czemu miało służyć zastąpienie Nuttso w Words 2 My Firstborn, skoro
w Runnin' on E rapował niczym w oryginale? Jedno dobre, że zastąpił
go zespół Above The Law, który Tupac cenił, a nie tak, jak w
przypadku ostatnich albumów ludzie mu zupełnie obcy... Sam Nuttso
bardzo pozytywnie wypowiadał się o działaniach Afeni Shakur. -
Proszę
mamo, to należy do ciebie - powiedział oddając jej taśmy matki,
które były w jego posiadaniu. - Nic za to nie chcę. Weź je. Ludzie
oferowali mi za nie niebotyczne pieniądze, ale ja ich nie chcę. -
Nie tak załatwiamy tego rodzaju sprawy – powiedziała mi. – Zapłacę
ci taką kwotę za ten rap i taką kwotę za tą taśmę. Zatrzymam twoje
zwrotki, wydam to na albumie 2Paca i dostaniesz swoje tantiemy. I
nie odmawiaj. Zamurowało mnie. Było to szczęście, którego z całą
pewnością nie oczekiwałem. Więcej radości sprawiło mi oddanie jej
tych taśm, których nie ma nikt inny, niż sprzedanie ich komuś
obcemu. Muszę przyznać, że była to jedna z najmądrzejszych rzeczy,
jaką kiedykolwiek zrobiłem, bo po 16 latach wciąż dostaję tantiemy z
albumu 2Paca.
CD 1
1. Ballad of a Dead Soulja
2. Fuck Friendz (Tiffany Villarreal)
3. Lil' Homies / OG Danny Boy
4.
Let Em Have It
(SKG, Honey) / OG Storm, Val
Young
5. Good Life (Big Syke & E.D.I.)
6.
Letter 2 My Unborn (Anthem, Tena Jones) / OG Natasha Walker
7.
Breathin'
(Noble, Napoleon, Kastro, EDI) / OG 2 zwrotka frestyle Tupaca
8.
Happy Home (Yusef Sharid, Barbara Wilson, Tracy
Hardin) / OG Michel'le
9.
All Out (Kastro, Napoleon, EDI) / OG Kadafi, EDI, Kastro, Napoleon, Noble
10. Fuckin' with the Wrong Nigga
11.
Thug N U Thug N Me (Remix) (K-Ci & JoJo) / OG Jewell
12. Everything They Owe (Timothy)
13.
Until the End of Time (R.L. Huggar of Next) / OG
6.9
14. M.O.B. (Fatal, Mopreme, Big Syke, Kadafi)
15.
World Wide Mob Figgaz (EDI, Noble, Napoleon, Ta'he) /
OG Big Syke, EDI, Kastro
CD 2
1. Big Syke
Interlude (Big Syke)
2. My Closest Roaddogz (Shiro, Timothy)
3.
Niggaz Nature (Remix) (Lil' Mo) / OG Val Young
4.
When Thugz Cry / OG Nancy Fletcher, Jewell
5.
U Don't Have 2 Worry (Noble,
EDI, Napoleon, Kastro, Kadafi) / Storm, Noble, Kastro, Kadafi
6. This Ain't Livin' (Vanessa)
7. Why U Turn On Me
8.
Last Ones Left (Napoleon, Kastro) / OG EDI,
Napoleon
9.
Thug N U Thug N Me (K-Ci & JoJo) / OG Jewell
10.
Words 2 My First Born (Above the Law) / OG
Nuttso
11.
Let Em Have It (Remix) (Lisa Left Eye Lopes) /
OG Storm, Val Young
12. Runnin' on E (Fatal, Kadafi, Noble, Nuttso)
13.
When I Get Free (J. Valentine) /
OG bez śpiewanego refrenu
14.
Until the End of Time (Remix) (Richard Page) /
OG 6.9
Better Dayz
Album Better Dayz, w
mojej opinii, utrwalił w znaczący sposób praktykę usuwania lub
zastępowania oryginalnej obsady innymi artystami. -
Jest to wstyd, że
wykorzystano pewnych artystów, z którymi jestem pewien, że Pac nigdy
by nie nagrywał – mówił później Shock G. - Pac miał zwyczaj pracować
z ludźmi, których lubił. Nie miało znaczenia, czy jesteś dobry.
Jeśli cię lubił, nagrywał z tobą. A jeśli cię nie lubił, to
obojętnie, jak dobry byś nie był, nie chciał mieć z tobą nic
wspólnego.
Dawny kolega z THUG LIFE, Macadoshis, również dorzucił swoje trzy
grosze w tej kwestii. - Mam do tego prawo – zaznaczył - ponieważ
jestem częścią rodziny Tupaca. A wszyscy ci inni frajerzy chcą się
tylko uczepić poł jego płaszcza. Wykorzystują go do tego, aby
zabłysnąć. Nie będę ich potępiał czy coś, wiesz, oni kochają Paca,
potem się mogą pochwalić - "Hej nagrałem piosenkę z Tupakiem!" Jeśli
ja bym miał do czynienia z tym materiałem, to byłbym w studio i
nagrywałbym to tak, jak zawsze to robiliśmy.
Dina LaPolt, były prawnik pracujący dla Majątku Tupaca podała Afeni
Shakur, jako osobę odpowiedzialną za obsady poszczególnych utworów.
- Oczywiście rozważa czasami możliwość umieszczenia oryginalnych
artystów – mówiła - i producentów, ale jest to po prostu
niepraktyczne z wielu powodów. Niektórzy z nich są trudni w
negocjacjach i mają nieodpowiednie wymagania, które krzywdzą
wyłącznie ich, nie nas. Mimo to Afeni Shakur zawsze przeznacza im
część praw, choć nie musi tego robić. Jest wobec nich lojalna i
pełna szacunku, ponieważ byli on przyjaciółmi jej syna i pracowali
razem z nim.
-
Jeśli
przesłuchasz całego albumu (Better Dayz) - mówił producent Johnny J
- to będziesz mógł usłyszeć produkcję Johnny'ego J'a, robiącego
swoje z Tupakiem, w zestawieniu z kimś, kto spieprzył utwór, robiąc
gówniany remiks - tak to określę. Nie sprawia mi problemu mówienie
takich rzeczy, ponieważ niektóre sukinsyny wiedzą, jak spierdolić
nagranie. Dla nich moja najlepsza rada brzmi: czasami po prostu to
zostaw, jeśli coś nie jest zepsute, to tego nie naprawiaj. Ludzie
mogą doceniać jego teksty, ale poczują, że ktoś spieprzył muzykę.
Nie lubią tego, co ktoś z tym zrobił. I jeśli ludzie słyszą oryginał
z bootlega, a potem posłuchają tego tragicznego remiksu, powiedzą:
"Cholera, przecież bootlegi brzmią lepiej."
- Wszyscy go wykorzystują - żalił się Spice 1 - Ja Rule,
Nelly, oni wszyscy. Wkurza mnie tylko to, że słuchacze rapowi i
publika nic nie mówi na ten temat, a powinna. Wkurza mnie to, że oni
doskonale wiedzą, że Pac nie lubił Nasa czy Jay'a-Z i puszczają tą
piosenkę w radiu. Coś takiego jest oburzające i powoduje to, że
jestem cholernie wściekły. Człowiek chciałby teraz wykorzystać jeden
z ich pieprzonych podkładów i zarapować na nim o nich.
Dla mnie rzeczą absolutnie niewybaczalną i nie mającą
żadnego logicznego uzasadnienia było wyrzucenie zwrotki Spice'a 1,
rapera legendarnego i wciąż na bardzo wysokim poziomie. Jest to
bluźnierstwo w czystej postaci. Innymi ofiarami edytowania utworów
padli: Kurupt (który w Still Ballin' był REWELACYJNY) i Daz, Kokane,
ponownie Nuttso, Big Syke, raperka należąca do Outlawz - Storm i
Gonzoe.
CD 1
1. Intro
2.
Still Ballin' (Trick Daddy) / OG Kurupt
3. When We Ride on Our Enemies
4.
Changed Man (Jazze Pha, Johnta Austin, T.I.) /
OG Big Syke, Nate Dogg
5.
Fuck Em All (Kadafi, EDI, Noble,
Napoleon, Kastro) / OG Kadafi, EDI
6.
Never B Peace (E.D.I., Kastro) / OG Marvaless, Storm, Danny Boy
7.
Mama's Just a Little Girl (Kimmy Hill) /
OG śpiewanego refrenu
8. Street Fame
9.
Whatcha Gonna Do? (Noble, Kastro) /
OG Storm
10.
Fair Xchange (Jazze Pha) /
OG Tyrone Wrice, Cappucine Jackson
11. Late Night (Fatal, Kadafi, DJ Quik)
12. Ghetto Star (Nuttso)
13. Thugz Mansion (Acoustic Version) (Nas, J.Phoenix) / OG solo
CD 2
1. My
Block (Remix)
2. Thugz Mansion (Anthony Hamilton) /
OG bez Hamiltona
3.
Never Call U Bitch Again (Tyrese) / OG Danny Boy, Jewell
4.
Better Dayz (Mr Biggs) /
OG solo lub wersja z Big Syke'iem i OFTB
5.
U Can Call (Jazze Pha) /
OG Puff Johnson
6. Military Minds (Cocoa
Brovaz, Buckshot)
7.
Fame (Kadafi, Noble, Napoleon, Kastro) /
OG Kokane, EDI, Kadafi, Spice 1
8.
Fair Xchange (Remix) (Mýa) /
OG Tyrone Wrice, Cappucine Jackson
9. Catchin' Feelins (Napoleon, EDI, Hellraza) /
OG niedokończony, tylko 1 zwrotka Tupaca
10.
There U Go (Big Syke, Kastro, Kadafi,
Noble, Jazze Pha) / OG Big Syke,
Kastro, Kadafi, EDI, Malik
11.
This Life I Lead (Noble,
Napoleon, Kastro, EDI) / OG Gonzoe,
Nuttso, Dogg Pound
12. Who Do U Believe In? (Yaki Kadafi, Big Pimpin' Delemond)
13. They Don't Give a Fuck About Us (EDI, Kastro, Kadafi,
Napoleon)
14. Outro
Loyal To The Game
- Było tam kilka naprawdę fajnych piosenek
– przyznał EDI. - Jednocześnie poczułem, że Eminem został postawiony
w trudnej sytuacji. Nie miał szansy pracy na żadnym z ostatnich
nagrań Tupaca, czy na nagraniach Paca z okresu "Death Row". Pracował
nad materiałem z początku lat 90-tych, gdy Tupac nie był u szczytu
kariery. Mimo wszystko album mógł zostać zrobiony lepiej. Na pewno
nie brzmiał, jak wcześniejsze albumy Tupaca. Doceniamy każdego, kto
poświęcił swój czas na pracę nad tym albumem. Doceniam także
każdego, kto pomaga matce Tupaca, wspierając ją i nie myśląc o
korzyściach. Album nie był najlepszy, niektóre kawałki były
straszne. Ale robione to było z szacunkiem. Eminem doszedł do tego w
uczciwy sposób.
-
Szczerze mówiąc,
to tylko 2 nagrania są godne uwagi - powiedział producent Tupaca,
Assassin. - Myślę tu także o "Black Cotton". Ktokolwiek zajmował się
wokalem Tupaca w czymś takim, musi się wiele nauczyć o umieszczaniu
go w odpowiednim miejscu, ponieważ cała połowa pierwszej zwrotki i
prawie cała reszta jest całkowicie poza tempem. Jestem pewien, że
nie spodobałoby się to Pacowi, czy też oryginalnemu producentowi.
Tym producentem był Deon Evans, który zdradził
później, że w tym kawałku z powodu kłótni, czy innego
nieporozumienia zabrakło Mopreme'a, który miał tam
rapować. Szkoda, że ktoś nie poszedł tym śladem i nie dokończył tego
utworu w taki sposób. Zamiast tego ponownie Outlawz i... Eminem. To
smutne.
Zupełnie niejasną rzeczą jest zmiana prędkości głosu
Tupaca i sklejanie słów Tupaca w nowe zdania, jak na przykład: "G-unit
in this mothafuckin house". Jak Ty to widzisz - zapytano Assassina.
- Rozmawiałem o tym z Shockiem - odrzekł - i ustaliliśmy, jak oni to
zrobili. Możesz wziąć różne części wypowiedzi/piosenki Paca i za
pomocą prostych narzędzi łatwo złożyć je w całość, tworząc nowe
zdania. Prosta metoda, jeśli nie masz w studiu Paca lub kogoś
brzmiącego jak on.
-
Odkąd jego majątkiem zarządzają skurwiele - ocenił z niebywałą
szczerością Snoop Dogg - słyszysz: "Czarnuchu, Pac dał ci szansę na
tym nagraniu, nie zasługujesz na żadne pieniądze! Powinieneś być
wdzięczny". To jest właśnie ta popieprzona mentalność obecna przez
długi czas. Jeśli Pac szanował Bad Azza na tyle, by z nim nagrywać,
to do cholery podziel się z nim, nawet jeśli dasz czarnuchowi 50
centów! Oni zachowują się tak, jakby czarnuch nie miał nic do
powiedzenia. Czarnuch musi jeść! [Bad Azz] włożył w ten utwór całego
siebie. Fakt, był to kawałek Paca, ale do cholery, Bad Azz też coś
zrobił! Na tym polega ta gra.
- Ona myślała o uczynieniu jego albumu wielkim -
powiedział Daz Dillinger - ale w rzeczywistości, to jest to
najgorzej sprzedający się album Tupaca. To jest najgorszy album
Tupaca. Muzykę Tupaca należy trzymać jak najdalej od Eminema. Kuźwa, to wszystko brzmi jednakowo.
Wykaz poszkodowanych jest w wypadku tego albumu
znaczny. Najdziwniejsza wydaje mi się nieobecność Mopreme'a i
Stretcha, a także featuring z... Eltonem Johnem.
1.
Soldier Like Me (Eminem)
/ OG: 1 zwr. z Souljah's Revenge, 2 zwr. z
Judgement Day (Dee Tha Mad Bitch, Mopreme, Stretch)
2.
The Uppercut (E.D.I. Mean, Young
Noble) / OG Sista Souljah
3. Out On Bail
4.
Ghetto Gospel (Elton John) /
OG Jesse oraz wersja z 4 zwrotkami Tupaca
5.
Black Cotton (Eminem, Kastro, Young Noble) / OG Mouse Man
6.
Loyal to the Game (G-Unit) /
OG Treach, Riddler
7. Thugs Get Lonely Too (Nate Dogg)
/ OG Rated R
8.
N.I.G.G.A. (Jadakiss) /
OG Mouse Man, Mopreme
9.
Who Do You Love? /
OG Stretch
10.
Crooked Nigga Too / OG Stretch
11.
Don't You Trust Me? (Dido) /
OG Dave Hollister, Roniece Levias
12.
Hennessey (Obie Trice) /
OG Big Syke, Mopreme
13.
Thug 4 Life /
OG Stretch
14.
Po Nigga Blues (Scott Storch Remix)
(Ron Isley) / OG bez śpiewanego
refrenu
15.
Hennessey (Red Spyda Remix) (E.D.I., Sleepy Brown) / OG
Big Syke, Mopreme
16.
Crooked Nigga Too (Raphael Saadiq
Remix) (Raphael Saadiq) / OG Stretch
17.
Loyal To The Game (DJ Quik Remix) (Big Syke, DJ Quik) /
OG Treach, Riddler
Pac's Life
-
Nie sądzę, żeby to się Tupakowi podobało - powiedziała piosenkarka z
Death Row, Nanci Fletcher. - Słyszałam wiele razy, jak
rozmawiał z Johnny J’em w studio i wiem, jak mają wyglądać różne
kwestie. Wszyscy ci producenci dodają tam artystów, których
najprawdopodobniej Tupac by tam nie chciał. Szkoda, ale co zrobić?
Johnny J wyprodukował Don’t Stop The Music, on zrobił to tak, jak
należało.
- Słyszałem, jak ludzie żalą się, że wycięto ich zwrotki - mówił
Ryan D, raper i producent z Marin City. - Wydawało mi się to jakimś
szaleństwem, że umieszczają na tych kawałkach nowych raperów i
zacząłem się zastanawiać, czy Tupac w ogóle by z nimi cokolwiek
nagrał. Jednocześnie nie mogę mieć o to pretensji. To są decyzje
Afeni i może ona zrobić z wokalami Tupaca, co jej się podoba.
Niespecjalnie podobał mi się ten album 2Paca, gdzie umieszczono tych
wszystkich nowych raperów. Lubię zwrotki Tupaca i tego chcę słuchać.
Nie mogę jej za to winić, bo w sumie, to dzięki temu on jest w
obiegu aż do teraz
-
Pac zmarł
i
wszystko poszło w diabły - podsumował rozgoryczony raper Capital LS.
- To, co wedle mojej wiedzy miało się stać, nie stało się. Kiedy
dokonali tych zmian, nawet nie raczyli się ze mną skontaktować. Sam
musiałem do nich zadzwonić i dowiadywać się, co zrobili z moimi
wokalami, moimi pieniędzmi i całą resztą. Ktoś powiedział mi, że
wydano moją muzykę. – Słuchaj, zremixowaliśmy te Worldwide Dime
Piece – powiedzieli mi. Powiedziałem im, że mogli się ze mną
skontaktować, żebym sam zremixował mój własny kawałek. Działy się
wtedy (z muzyką Paca) różne tego rodzaju rzeczy, że angażowano do
tego osoby, które się na tym nie znały. Ściągali ludzi z zewnątrz,
ludzi z nazwiskiem – jak Eminem – żeby się tym zajęli. Rozumiem ten
rodzaj myślenia, ale zupełnie wypadli z właściwych torów. Według
mnie powinni współpracować z ludźmi, którzy tworzyli tą muzykę i
niech oni współpracują (w studio) z raperami wybranymi przez Amaru.
Dzięki temu utrzymano by jakąś ciągłość. Człowieku, kiedy on zmarł,
wszystko poszło w cholerę. Aż do śmierci Tupaca nic nie dostałem za
swoją pracę. Zapłacili mi po śmierci Tupaca, ale nie tyle, ile
powinienem, bo podkład (Worldwide Dime Piece) zrobił na nowo ktoś
inny i obcięli mi przez to tantiemy.
1. Untouchable (Remix) (Krayzie Bone) / OG solo
2.
Pac's Life (Ashanti, T.I.)
/ OG solo, 2 zwrotka z This Life I Lead
3.
Dumpin' (Carl Thomas, Fatal, Papoose) / OG Gonzoe, Kurupt,
Nuttso, Scarlo
4. Playa Cardz Right (Female)
(Keyshia Cole) / OG Michel'le, Big Syke, EDI, Kadafi, Mopreme
5.
What'z Next? (A3, Jay Rock)
/ OG Big Syke, Mopreme, Prince Ital
Joe, Natasha Walker
6. Sleep (Chamillionaire, Young Buck) / OG EDI, Fatal, Kastro
7.
International (Nipsey Hussle, Young Dre The Truth) / OG Greg
Nice, Capital LS, Asu, Snoop Doggy Dogg, Queen
8.
Don't Sleep (Nutt-So,
Kadafi, Lil' Scrappy, Stormy) / OG
Nuttso, Kadafi, Napoleon, Kastro, Lil Big
9. Soon As I Get Home (Kadafi)
10.
Playa Cardz Right (Male) (Ludacris, Keon Bryce) / OG Tyrone
Wrice, Big Syke, EDI, Kadafi , Mopreme
11.
Don't Stop (Noble, Fatal,
Kadafi, Big Syke, EDI, Stormy) / OG
EDI, Fatal, Nanci Fletcher
12.
Pac's Life (Remix) (Chris Starr, Snoop Dogg, T.I.) / OG solo
13.
Untouchable (Fatal, Kadafi, Gravy) /
OG Kadafi, Fatal, EDI
Podsumowanie
- Lubię te albumy – mówi EDI, członek Outlawz -
ponieważ dają one fanom Tupaca szansę na dodatkowe doświadczenie
jego muzyki. Jest jednak też druga strona. Czasami nagrania te nie
są robione dobrze i kto wie, co Tupac robiłby w 2005 roku. Mam
poważne wątpliwości, czy Pac byłby na tych samych nagraniach, na
których był w roku 1996. Za każdym razem, gdy wtrącasz się z czymś,
zmieniając oryginalny stan, odchodzisz daleko od autentyczności. W
tych nowych nagraniach prawdziwa moc i emocje to jedynie krótkie
momenty. Jeśli producent zrobi to dobrze, to wspaniale. Ale gdy on
angażuje się w to tylko dlatego, że widzi w tym kolejna okazję, a
nie możliwość pracy z najlepszym raperem, to muzyka wiele na tym
traci.
-
Nagrania te
powinni produkować oryginalni producenci lub producenci, z którymi
Pac współpracował - powiedział Assassin. - Nagrania te są prawdziwe
tak długo, jak pozostają na nich ludzie, których Pac znał i z
którymi się trzymał. Ludzie chcą słyszeć coś, co jest autentyczne.
Tak długo jak nie zmienisz oryginalnych artystów, ludzie ci wrócą i
nagrają zwrotkę na nowo. Kluczem do wszystkiego jest obecność na
nagraniach ludzi, których Pac znał. Jeśli jakiś czarnuch mnie
obraził, a teraz jest martwy, to nie mogę wziąć sobie jego wokalu i
nagrać z nim utworu, tak jakby między nami było wszystko w porządku.
To jest dla mnie kurestwo.
-
To jest wyzysk - ostro skrytykował Kendrick Lesane, kuzyn Tupaca. -
Mówię tu o tych wszystkich prawnikach i osobach, które podpisują
umowy z artystami i wytwórniami – jak Interscope czy Death Row.
Słyszysz remiks Tupaca z Eminemem i jest to słabe. Słyszysz remiks
Tupaca i jeszcze innego kolesia i znowu jest to słabe. Polityka.
Kilka osób z tego kręgu kręci swoje lody i zarabia na Majątku Tupaca,
współpracując z innymi wytwórniami, które promują (na nagraniach
Tupaca) swoich artystów
Kurt
Kobane, producent z Death Row tak widzi pomysł na kolejny album
Tupaca - My
musimy zająć się jego przygotowaniem. Powiem ci, kto powinien się
tym zająć: JA! (śmiech). Ja, Hurt ‘Em Badd, niektórzy z producentów
zaangażowani przy Me Against The World. To musi być materiał dobrej
jakości. Wszyscy musimy razem zasiąść przy stole i musi być jeszcze
ktoś – Outlawz. Potrzeba ludzi, którzy są obecnie dobrymi
producentami, bo ten album nie może brzmieć tak, jak w 1996 roku. To
przybliżyło by Paca młodszemu pokoleniu, które słucha gównianych
remiksów. Dzisiaj musisz się wręcz sprzeczać z nimi, że Pac był
rzeczywiście tak dobry (bo po remiksach tego nie słychać). Oni
słyszeli tylko album zrobiony przez Eminema.
Na
koniec warto wspomnieć o albumie The Lost Tapes – Static, który
jest zbiorem wczesnych nagrań zespołu Strictly Dope (2Pac i Ray Luv)
wydanych przez członka Digital Underground, Choppmastera J’a. Ten
pośmiertny album prezentuje niewydane i bynajmniej nieprzypadkowo
skompletowane wcześniej utwory w wydaje się niezmienionej formie od
czasu ich powstania. Po bataliach sądowych, album ten można uznać za
wydany legalnie. Istniała jeszcze możliwość wydania przez Amaru
Records albumu, który Tupac rzeczywiście planował wypuścić na rynek
– One Nation. Przez lata wskutek takich, a nie innych decyzji część
z tych utworów rozeszła się na innych albumach. Zagadnieniu temu
poświęcę wkrótce osobny dział.
Opracowanie materiału: Piotr Studziński
Zestawienie
oryginalnych artystów:
Tomasz Dobner
(Marvelouz) - dzięki wielkie! |