.
strona główna | aktualności | forum | redakcja |  historia serwisu
..
.

ŻYCIE

Konflikty

Tupac znany był z nieposkromionego języka, pamiętliwości i porywczości. Zawsze mówił, co myślał, ale często wyolbrzymiał i interpretował fakty na swój sposób. Dlatego nie dziwi nikogo wielość osobistości rapowego (i nie tylko) showbusinessu, z którymi artysta nie pozostawał w najlepszych stosunkach. Oto najważniejsze z nich, te które znalazły odbicie w tekstach Tupaca.

Notorious BIG

     Nieporozumienie z Biggiem Smallsem było najpoważniejszym, zarówno ze względu na rozgłos, jak i konsekwencje dla obu artystów. Tupac i Biggie poznali się w 1993 podczas kręcenia 'Poetic Justice'. Notorious był wtedy, w przeciwieństwie do Shakura, mało znanym wykonawcą. Od tego czasu obaj zaczęli spędzać ze sobą coraz więcej czasu i Biggie wkomponował się skutecznie w ekipę Shakura, czego efektem jest kilka wspólnych utworów; Tupac pomagał również w karierze Notoriousa wprowadzając go w arkana muzycznego biznesu, czy też pozwalając mu rapować na swoich koncertach. Chociaż Notorious podpisał kontrakt z wytwórnią Sean Combsa - Bad Boy Records, i, jak twierdzi Shakur, zdystansował się wobec poprzedniego, spędzonego z ekipą Paca, życia, to stosunki między artystami pozostały dobre. Pierwszy akt konfliktu miał miejsce po premierze albumu Biggiego - 'Ready To Die'. Tupac w jednym z wywiadów stwierdził, że utwory z tego krążka bardzo przypominały produkcje z nagrywanego właśnie albumu Shakura - 'Me Against The World' (chodzi o wielość motywów związanych ze śmiercią) i dlatego był on zmuszony nagrać większość utworów od nowa. Najważniejsze wydarzenie miało jednak miejsce 30 listopada 1994 roku. W nowojorskim studiu Quad Records Tupac miał nagrać utwór z Lil' Shawnem. W tym samym miejscu znajdowali się również inni przedstawiciele Bad Boy Records. Przy wejściu do studia Tupac i jego dwóch towarzyszy napadnięto i obrabowano, Shakur został zaś pięciokrotnie postrzelony.
     Niedługo potem Tupac znalazł się w więzieniu. Podobno otrzymał tam informacje, że Biggie wiedział o planowanym zamachu, ale nie ostrzegł go. Według słów Shakura, Notorious bardzo ogólnie wspominał wcześniej o grożącym mu niebezpieczeństwie, dając do zrozumienia, że ekipa, z którą buja się Tupac nie życzy mu najlepiej. Całe wydarzenie było najprawdopodobniej przygotowane przez Williama Johnsona, zwanego także jako King Tut, znanego w Nowym Jorku handlarza narkotyków, który finansował Bad Boy Record i chciał tam widzieć właśnie Shakura. Tupac wolał jednak pozostać z Interscope Records, a zamach z Nowego Jorku miał być swego rodzaju ostrzeżeniem albo nawet karą. Niemniej po wyjściu z więzienia złość Tupaca skoncentrowała sie na Biggiem i innych wykonawcach Bad Boy Records, którzy stali się celami licznych lirycznych ataków (chociażby sławne 'Hit 'Em Up'). Przyjęcie Tupaca pod skrzydła Death Row Records przeniosło konflikt na wyższe poziomy, zarówno w sensie popularności, jak i intensywności (liczne sprzeczki, czy nawet bijatyki pomiędzy ekipami). Biggie bezpośrednio nie odpowiedział nigdy na ataki Shakura, ale nie omieszkał wpomnieć w kilku wersach całej sytuacji..

First off, fuck your bitch and the click you claim West side when we ride come equipped with game You claim to be a player but I fucked your wife We bust on Bad Boy niggaz fucked for life Plus Puffy tryin ta see me weak hearts I rip Biggie Smallz and Junior M.A.F.I.A. some mark ass bitches We keep on comin' while we runnin for ya jewels steady gunnin, keep on bustin at the fools, you know the rules Little Ceaser, go ask ya homie how I leave ya cut your young ass up, leave you in pieces, now be deceased Lil Kim, don't fuck around with real G's Quick to snatch yo' ugly ass off tha street, so fuck peace I let them niggas know it's on for life So let the West side ride tonight hahahah Bad Boy murdered on wax, and killed Fuck wit' me and get ya caps peeled
- 'Hit 'Em Up'

Fuck Biggie Fuck Bad Boy as a staff record label and as a motherfuckin crew And if you wanna be down with Bad Boy Then fuck you too
- 'Hit 'Em Up'

Puff Daddy & Bad Boy Records

W tym wypadku przyczyną niezgody między dwoma artystami był napad z listopada 1994. Sean Combs był jednym z założycieli w właścicieli Bad Boy Records, do którego chciano zwerbować Paca, miał także wcześniejsze zatargi z Sugiem Knightem. Po zamachu Puffy, podobnie jak Notorious, stał się celem ataków Shakura jako rzekomy współorganizator zamachów. Podczas pobytu Tupaca w więznieniu Combs podobno wysłał do niego kilka listów ze słowami otuchy, zaś po śmierci Paca wielokrotnie na koncertach oddwał hołd artyście. W tekstach Shakura obok Puffiego pojawiały się inni członkiwie Bad Boy Records - Junior Mafia, Lil' Kim, Lil' Cease, Lil' Shawn.

Now when I say Pig, You say B-I-G,
When I say BadBoy Killa, Then you say ME,
When I say Puffy is a punk, You scream word on my life,
I wrote this shit while fucking Bigs wife.

- '4 My Niggaz'

Plus Puffy wants to see me weak, hearts I rip
Biggie Smalls and Junior Mafia, some mark ass bitches
- 'Hit 'Em Up'

Puffy gettin robbed like a bitch, to hide that fact
He did some shit he shouldn't have did
So we ride em for that
- Against All Odds

Mobb Deep

     Początki tego konfilktu najprawdopodobniej związane są z wydaniem płyty 'Dogg Food' grupy The Dogg Pound. Znajdował się na niej utwór 'New York, New York', do którego teledysk przedstawia Daza i Kurupta jako olbrzymów kroczących po ulicach Nowego Jorku. Odpowiedzią niezadowolonych przedstawicielu wschodniego wybrzeża - Mobb Deep, Tradgedy, Capone i Noreaga był kawałek 'La,La', oparty na tym samym samplu, co piosenka The Dogg Pound. Shakurowi uważającego siebie za przedstawiciela zachodniego wybrzeża nie spodobało się to.
     Gdy Tupac siedział w więzieniu, Mobb Deep nagrali utwór 'Survivial of the fittest', w którym przewijał się zwrot 'Thug Life we still livin' it'. Shakur oczywiście uważając siebie za twórcę i pierwszego orędownika ideologii Thug Life wziął to sobie mocno do serca. Wysłał też na jeden z koncertów zespołu grupę swoich znajomych w celu sprowokowania konfrontacji, jak się okazało - nieskutecznie. Po wyjściu z więzienia Tupac wziął sprawy w swoje ręce i rozpoczął liryczne ataki na członków zespołu (utwory 'Hit 'Em Up' i 'Bomb First').
     W przeciwieństwie do innych ataków, ten doczekał się odpowiedzi drugiej strony. Na płycie 'Hell On Earth' w utworze 'Drop A Gem On Em' pojawiają się wersy, w których zespoł rewanżuje się Tupacowi.
W licznych wywiadach po śmiercu Tupaca zespół wyrażał się pozytywnie o artyście, konflikt banalizując i uważając oczywiście za zakończony.

Oh yeah, Mobb Deep, you wanna fuck with us?, You little young ass motherfuckers, Don't one of you niggaz got sickle cell or somethin?, You fuckin with me nigga you fuck around, and have a seizure or a heart-attack, You better back the fuck up, fore you get smacked the fuck up, That's how we do it on our side
- 'Hit 'Em Up'

Nigga you're barely breathing, don't you got sickle cell? See me and have a seizure on stage, you ain't feeling well. Hell, how many niggaz wanna be involved? See I was only talking to Biggie, but I kill all y'all
- When We Ride on Our Enemies

Yo, yo, We livin this til the day that we die, Survival of the fit only the strong survive, (We still livin it), We livin this til the day that we die, Survival of the fit only the strong survive, (Thug life, we still livin it), We livin this til the day that we die, Survival of the fit only the strong survive, (We still livin it), We livin this til the day that we die, (we livin this til the day that we die), Survival of the fit only the strong survive, (survival of the fit only the strong..)

yo niggaz I'm testin', There's no question, bitch ass have you confessin', like a D-T left in state of depression, you under pressure, intact no doubt catcher, the snitch-snatcher tookin' wit asthma, you Casper, you yell my name, that's only givin' me props, plus the fans that you got, wondering what's got you hot, its too not, knocked out the box and got rocked, got raped on the Island, you officially got, kick that thug shit, Vibe magazine on some love shit, keep it real kid, you don't know who you fuckin' with

Yeah likewise, Im tired of rap guys whose faggots, pure shuteye, and swole up your whole outside, I baptize, niggas get wet, put up your backside, your claptized and set straight, put on your head straight, watch out for, these upstate cats be leary of you , yeddy niggas wit gats plus the walls on they backs, Rikers Island flashback of the house you got scuffed it in, you would think you gettin your head shot was enough but then now you wanna got at my team, you must of been drunk when you wrote that shit, too bad you had to did it to your own self, my rebellion, I retaliate, I had the whole New York state, aimin at your face, at the gate, bottom line of top soon as you came through, shot through, don't even know the half of my crew,I got a hundred strong arm niggas ready to rock the shit, clocks tick, your days are numbered in low digits

Nas

     Przyczyn niezgody pomiędzy dwoma artystami można się jedynie domyślać. Rzekomo po wyjściu Tupaca z więzienia obaj spotkali się w klubie House Of Blues, gdzie rozmawiali na temat konfliktu wschód/zachód. Shakur miał odradzić Nasowi angażowanie się w ten spór, co mogłoby popsuć dobre stosunki między artystami.
     Potem Nas wydał album 'It Was Written', na którym pojawia sie utwór 'The Message'. Kawałek ten opowiada m.in historię, która w kilku aspektach podobna jest do historii postrzelenia Tupaca w Nowym Jorku. Oprócz tego kilkakrotnie artysta przywoływał ideę Thug Life, co ponownie zostało odczytane przez Paca jako diss w jego stronę. Od tego czasu Nas stał się obiektem ataków Shakura, rzekomo za kopiowanie jego stylu. Jest o tym mowa m.in w 'Against All Odds' i wywiadach. Po śmierci Tupaca Nas wielorkotnie pozytywnie wyrażał się o artyście, nagrał nawet utwór 'We Will Survive' będący w części hołdem wobec Shakura. Nas wspominał także, że miał spotkać się z Tupaciem dzień po jego przyjeździe do Las Vegas.

Hey Nas remember that shit you said? I don’t know what magazine you said some shit how I wasn’t... nobody saying thugs until. Well whateva whatever, whatever. nigga you better really go to the record store, go check out some of the albums you be putting out muthafucka. We been saying on this thug shit for a while now. And I know you been listening cause you been biting this shit. So uh, recognize and realize before yo ass get rolled on!
- When Thugz Cry

Hey Nas, your whole damn style is bitten [Like Rakim Man], heard my melody, read about my life in the papers, all my run-ins authorities, felonious capers, now you wanna live my life? So what's that has-n-Nas, nigga that does not rhyme right...
- Against All Odds

This little nigga named Nas thinks he live like me, Talkin bout how he left the hospital took five like me, You living fanatasies, nigga I reject your deposit - Against All Odds

Dr. Dre

     Również i w tym przypadku nie można jasno odpowiedzieć na pytanie - jak to się zaczęło. Po pierwsze - Tupac miał żal do Dre o to, że nie wspierał Snoopa podczas jego procesu o morderstwo. Shakur zarzucił mu brak zainteresowania losem człowieka, który miał byc jego przyjacielem i któremu na pewno zawdzięcza w części swój sukces zawodowy. W późniejszym okresie pojawiły się także zarzuty o ciągnięcie korzyści z cudzej w rzeczywistości pracy (chodziło o młodych, odkrytych przez niego producentów, którzy zajęli się tworzeniem utworów sygnowanych nazwiskiem Dre, czy też osoby piszące dla niego słowa piosenek). Dalej, Suge oskarżył Dre, który miał żonę i dwójkę dzieci, o stosunki homoseksualne i sprowadzanie sobie do pracy kochanków. Stało się wiadomym, że Dre nie był mile widziany w Death Row Records. Jak mówi - miał dosyć przekrętów, przemocy i śmierci - elementów nieodłącznie związanych z wytwórnią. Suge zmusił go też, aby utwór 'California Love' zamiast na albumie Dre, znalazł się na 'All Eyez On Me' z dodaną zwrotką Tupaca. Z kolei 'Can't See Me' miał znaleźć się na albumie Dogg Pound', w końcu jednak nagrano go z Tupaciem na jego album.
     Ostatecznie i całkiem spodziewanie Dre opuścił Death Row i mszcząc się w pewnym sensie użył podkładu z oryginalnej wersji 'Toss It Up' na albumie Black Street w utworze 'No Diggity'. W odpowiedzi podkład zmieniono, Pac zaś dograł jeszcze jedną zwrotkę, w której ostro atakuje Dr. Dre.
Po śmierci Tupaka Dre wielokrotnie oddawał mu hołd i podkreślał szacunek, jaki wobec niego miał.

LA... California Love motha fuckin' part 2, without gay-ass Dre."
- 2 Live And Die in LA

No longer dre day, arive derche, long and forgotten, gotten for plottin-child's play check your sexuality, as fruity as this alize quick to jump ship, punk trick, what a dumb move cross Death Row, now who you gonna run to? Like those other suckers cuz you similiar pretendin to be hard-oh my god-check your temperature, screamin Compton, but you can't return, you ain't heard brothas pissed cuz you switched and escaped to the burbs.
- Toss It Up

We shook Dre's punk ass, now we out of the closet
- Against All Odds

LL Cool J

     W utworze 'Old School' Shakur oddaje hołd artystom ze swojej młodości - tym, którzy wpłynęli na niego i którzy pomogli rapowi przetrwać przez lata. Pośród wielu imion pojawia się również swoiste podziękowanie skierowane do LL Cool J. Co się więc stało? Otoż na płycie LL Cool J znalazł się utwór 'I Shot Ya' nagrany z Keithem Murrayem, Fat Joe, Foxy Brown i Prodigy z Mobb Deep. W kawałku tym Shakur upatrywał się ataku na niego. Reakcją Paca są m.in fragmenty utworów '4 My Niggaz' oraz 'Lil' Homies'.

Hey LL, meet my lil homiez LL Cool J, say what, nigga I'll rock your mothafuckin bells, me and my mothafuckin lil homiez, outlawz, real niggas, my lil homiez, who wants to get with this old wild shit?
- Lil Homies

Call me a motherfucking troublemaker, Send me to jail, But watch me bust on L.L.
- 4 My Niggaz

Chino XL

Chino XL, znany z naprawdę dobrych rymów, dużej ilości metafor i masy dissów wobec innych artystów, na swoim albumie 'Hear To Save You All' w utworze 'Riiot!' rapuje: '....You'll get fucked like Tupac did in jail'. Wers ten odnosi się do rozpowszechnionych przez Wendy Williams (patrz niżej) plotek o gwałcie dokonanym na Tupac podczas jego pobytu w więzieniu. Shakur postanowił nie pozostawać dłużnym, czego efekty słychac chociażby na 'Hit 'Em Up'. Co ciekawe odniesienia do Tupaca pojawiają się także w innych freestylach czy utworach nagranych także po śmierci Paca.

Chino XL, fuck you too.
All you mother fuckers,
fuck you too.
All of y'all mother fuckers,
fuck you,
die slow mother fucker.

- Hit Em Up

Chino XL:

I'm leaving the crowds happy like OJ Simpson when he got his first white pussy, But I'm still annoyed, blowin through your selenoid, Bringing more Blues to Brothers than Jon Belushi and Dan Akroyd, Governmently engineered like E Bola for this rap garage sale, by this industry, I'm trying not to get fucked like 2Pac in jail, You can hate me, but await me like I'm Magic Johnson's, death in a box with Jordan's pops that ass'll never take another breath, cuz, I write the songs like Barry Manilow, I like my Sugar Brown like Hugh Grant fucked D'Angelol

Now they got me on rewind to dig up a piece of my mind, But if y'all dig any deeper you might not like what you find, Pac died and I cried but I'mma represent it, When it comes to dissing my shit make Makaveli sound like Macarena, Jesus Christ superstar immunity, Got you apologizing like Marlon Brando did the whole Jewish community

Ever since Pac dissed me, Jersey tried to front on me

Still have lipstick on your back and Suge didn't bailed ya, break your glass sore, leavin you signin like Mahaila, Approach this, watch the east coast get sick and approach this, My grip tight like roach clips, While I roast 2pac whole, Promote this, shirt blood soakin, gettin it opened, where you from anyway? LA? Oakland? Hobokan? I'm God manifested on earth, You out of bounds, it wasn't no criminal county and records from digital underground, You can't rhyme, better carry a tech, since you will marry your neck, And I can see your strings, You can't offend me,?? mitty, trendy, You's a little midget pumpin nigga poppin shit like little penny, Mics nickel-plated, sun-bath, think fast, syncopated, illest syllables that have your bald head deflated, I waited patiently, now I'm an ill furiously, Till this whole world take me seriously, Curiously, Get shot severe, I watched your career develop, That's cause you survived five shots, Survive five once I bring my lyrical onslaught, You walk around tough like that ass from in box corp, Once I start it's critical, Niggaz get touched and your eyes is turnin black like an angel from Bone Thugs' video, All you here is ambulance sirens, And Pac boxed since you were last cryin on Oprah like he Dennis Rodman, Nigga You ain't never ever seen drama, you and your dope fiend mama, Niggaz is shady, I shed ya california blood and kill Brenda's baby, get around these nuts niggaz don't play me, recognize my face and turn that ass in the back of a Mercedes that's full laced like a Madonna wardrobe in the 80's, pinning lyrically, uh, provocative, 2pacalypse battling me is preposterous, wrapping my yellow hands around your esophagus, and your face turn purple like it was leeky leek, A nigga with one ball shouldn't speak, I grab my crotch when I see 2pac (hahahahah), He needs police protection, I'm blackin out like Martin Lawrence on the side of an intersection, I tried to warn niggaz, 2pac is country as them hatin em livin in a barn niggaz... (ohhhhhhh... yes... Oh my God.. Chino and Nendo though That's just tells you, well, 2pac is just friends??) There's no beef...

Fake Niggaz... non-rhyme, non-writing mother fuckers, non-reading mother fuckers, yo, yo, you the type that bought a cango after LL came out, he started smokin weed after Redman came out, and cursed on the records till after Snoop and Dre, since Bad Boy dropped you been pretending that you paid, but fuck your freestyle and what coast you be defending, I turned the world you know the battle arena to shindig, suspended in animation, my venomous baptism, a burst of gravitation, fertilize your seed like ovulation, I can't wait, I'm knocking on the gates of hell with a bottle of nitro-glycerin wondering who listening, bringing in the dividends * -- Advance -- * You diss me, I blow shit like Ted Kaczensky, cops frisk me for 25, my lex a lot to push, waste of weapons, I'm a long like an octopus, Throw your finger tips in the sky, feel the style, why real niggaz don't die but we ride, We never hide money or mind, let's get it right, this is what it sounds like when thugs cry"


Jay Z

Tupacowi najprawdopodbniej nie spodobało się fakt współpracy Jaya Z z wieloma artystami z wytwórni Bad Boy Records (na przykład Junior Mafia, Lil Kim, Puffy, Biggie). Jej owocem był m.in nagrany z Notoriousem utwór 'Brooklyn's Finest' z albumu 'Reasonable Doubt', gdzie Biggie robi dowcipną uwagę dotycząca sprawy rzekomego romansu Shakura i Faith Evans. Odpowiedź Tupaca znaleźć można chociazby w utowrze 'All Out' czy 'Bomb First'. Nic więcej o całej sprawie powiedzień nie można; dodac należy, iż zaś Jay Z wielokrotnie po śmierci Tupaca okazywał mu szacunek.

Oh, how do we do these niggas, But I'm not gonna cry, I'm a Bad Boy killa, Jay-Z die too, Looking out for Mobb Deep, Nigga when I find you, Weak mutha-fuckas don't deserve to breathe, How many niggas down to die for me
- Bomb First

Fugees

O sporze z Fugees można powiedzieć niewiele więcej. Rzekomo przyczyną lirycznej reakcji Tupaca w utowrze 'When We Ride On Our Enemies' były dotyczące go negatywne wypowiedzi poszczególnych członków formacji.

Fugees and
Mobb Deep
Trying Diss Us Too

- When We Ride On Our Enemies

Da Brat

Tupac dissuje Da Brat prawdopodobnie za niepotrzebne zaangażowanie się w jego konflikt z Biggiem. W utworze 'When We Ride On Our Enemies' Shakur rapuje: 'And tell Da Brat to keep her mouth closed'.

Delores Tucker

Postać ta znana jest z aktywnej walki z gangsta rapem; rządała m.in wprowadzenia cenzury. W utworach Tupaca znalazło się kilka odniesnień do jej osoby - w 'How Do You Want It'. C. Deloris Tucker już po smiercu Tupaca pozwała go do sądu, twierdząc że utwór 'Wonda Why They Call U Bitch' zrujnował jej życie seksualne.

instead of trying to help a nigga you destroy a brother
- 'How Do You Want It'

Wendy Williams

Wendy Williams, prowadząca jeden z programów w stacj radiowej Hot 97, podczas jednej z audycji rozpuściła pogłoskę o gwałcie dokonanym na Tupac w więzieniu. Shakur oczywiście nie pozostał dłużnym i zaatakował ją w utworze 'Why U Turn On Me'.

Tell I got rapped in jail, picture that, revenge is a pay back bitch, that's what you get....Fat bitch can't fuck with me, it's thug life biatch, I use to have love for them but now they turing on me, why me, I fuck around put a hit on your fat ass, I'll put Jenny Craig on your fat ass, you fat ho, anybody seen Wendy William's fat ass? Why you always wearing spandex? You fat bitch, I know your pussy stinks, you fat ho, I'm putting Jenny Craig on you bitch, I'm about to put a $20,000 dollar hit through Jenny Craig to come find your fat ass and put you in a fat farm bitch, thug life, outlawz, westside, bitch, it's Tupac so you know who said it.
- 'Why U Turn On Me'

 

.
biografia
rodzina
kariera muzyczna
z lepszej strony
Tupac i media
kalendarium
procesy sądowe
konflikty
tatuaże
śmierć
.
JEGO SŁOWAMI
.
wywiady
teksty PL
Dziennik Getta
Amerykkko!
do Czarnych
Bóg
.
O TUPACU
.
rodzina
przyjaciele
raperzy
producenci
ludzie filmu
ludzie z branży
dziennikarze
inni
.
TWÓRCZOŚĆ
.
albumy
oryginalne tracklisty
soundtracki
występy gościnne
niewydane utwory
filmy
wiersze
.
INFO
.
przetłumaczone książki
artykuły po polsku
filmy dokumentalne
teledyski
.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...