Konflikty
Tupac
znany był z nieposkromionego języka, pamiętliwości i porywczości.
Zawsze mówił, co myślał, ale często wyolbrzymiał i interpretował
fakty na swój sposób. Dlatego nie dziwi nikogo wielość osobistości
rapowego (i nie tylko) showbusinessu, z którymi artysta nie
pozostawał w najlepszych stosunkach. Oto najważniejsze z nich, te
które znalazły odbicie w tekstach Tupaca.
Notorious BIG
Nieporozumienie z Biggiem Smallsem było najpoważniejszym, zarówno ze
względu na rozgłos, jak i konsekwencje dla obu artystów. Tupac i
Biggie poznali się w 1993 podczas kręcenia 'Poetic Justice'.
Notorious był wtedy, w przeciwieństwie do Shakura, mało znanym
wykonawcą. Od tego czasu obaj zaczęli spędzać ze sobą coraz więcej
czasu i Biggie wkomponował się skutecznie w ekipę Shakura, czego
efektem jest kilka wspólnych utworów; Tupac pomagał również w
karierze Notoriousa wprowadzając go w arkana muzycznego biznesu, czy
też pozwalając mu rapować na swoich koncertach. Chociaż Notorious
podpisał kontrakt z wytwórnią Sean Combsa - Bad Boy Records, i, jak
twierdzi Shakur, zdystansował się wobec poprzedniego, spędzonego z
ekipą Paca, życia, to stosunki między artystami pozostały dobre.
Pierwszy akt konfliktu miał miejsce po premierze albumu Biggiego - 'Ready
To Die'. Tupac w jednym z wywiadów stwierdził, że utwory z tego
krążka bardzo przypominały produkcje z nagrywanego właśnie albumu
Shakura - 'Me Against The World' (chodzi o wielość motywów
związanych ze śmiercią) i dlatego był on zmuszony nagrać większość
utworów od nowa. Najważniejsze wydarzenie miało jednak miejsce 30
listopada 1994 roku. W nowojorskim studiu Quad Records Tupac miał
nagrać utwór z Lil' Shawnem. W tym samym miejscu znajdowali się
również inni przedstawiciele Bad Boy Records. Przy wejściu do studia
Tupac i jego dwóch towarzyszy napadnięto i obrabowano, Shakur został
zaś pięciokrotnie postrzelony.
Niedługo potem Tupac znalazł się w więzieniu. Podobno otrzymał tam
informacje, że Biggie wiedział o planowanym zamachu, ale nie
ostrzegł go. Według słów Shakura, Notorious bardzo ogólnie wspominał
wcześniej o grożącym mu niebezpieczeństwie, dając do zrozumienia, że
ekipa, z którą buja się Tupac nie życzy mu najlepiej. Całe
wydarzenie było najprawdopodobniej przygotowane przez Williama
Johnsona, zwanego także jako King Tut, znanego w Nowym Jorku
handlarza narkotyków, który finansował Bad Boy Record i chciał tam
widzieć właśnie Shakura. Tupac wolał jednak pozostać z Interscope
Records, a zamach z Nowego Jorku miał być swego rodzaju ostrzeżeniem
albo nawet karą. Niemniej po wyjściu z więzienia złość Tupaca
skoncentrowała sie na Biggiem i innych wykonawcach Bad Boy Records,
którzy stali się celami licznych lirycznych ataków (chociażby sławne
'Hit 'Em Up'). Przyjęcie Tupaca pod skrzydła Death Row Records
przeniosło konflikt na wyższe poziomy, zarówno w sensie
popularności, jak i intensywności (liczne sprzeczki, czy nawet
bijatyki pomiędzy ekipami). Biggie bezpośrednio nie odpowiedział
nigdy na ataki Shakura, ale nie omieszkał wpomnieć w kilku wersach
całej sytuacji..
First off, fuck your bitch and the click you claim West side when
we ride come equipped with game You claim to be a player but I
fucked your wife We bust on Bad Boy niggaz fucked for life Plus
Puffy tryin ta see me weak hearts I rip Biggie Smallz and Junior
M.A.F.I.A. some mark ass bitches We keep on comin' while we runnin
for ya jewels steady gunnin, keep on bustin at the fools, you know
the rules Little Ceaser, go ask ya homie how I leave ya cut your
young ass up, leave you in pieces, now be deceased Lil Kim, don't
fuck around with real G's Quick to snatch yo' ugly ass off tha
street, so fuck peace I let them niggas know it's on for life So let
the West side ride tonight hahahah Bad Boy murdered on wax, and
killed Fuck wit' me and get ya caps peeled
- 'Hit 'Em Up'
Fuck Biggie Fuck Bad Boy as a staff record label and as a
motherfuckin crew And if you wanna be down with Bad Boy Then fuck
you too
- 'Hit 'Em Up'
Puff
Daddy & Bad Boy Records
W tym
wypadku przyczyną niezgody między dwoma artystami był napad z
listopada 1994. Sean Combs był jednym z założycieli w właścicieli
Bad Boy Records, do którego chciano zwerbować Paca, miał także
wcześniejsze zatargi z Sugiem Knightem. Po zamachu Puffy, podobnie
jak Notorious, stał się celem ataków Shakura jako rzekomy
współorganizator zamachów. Podczas pobytu Tupaca w więznieniu Combs
podobno wysłał do niego kilka listów ze słowami otuchy, zaś po
śmierci Paca wielokrotnie na koncertach oddwał hołd artyście. W
tekstach Shakura obok Puffiego pojawiały się inni członkiwie Bad Boy
Records - Junior Mafia, Lil' Kim, Lil' Cease, Lil' Shawn.
Now when I say Pig, You say B-I-G,
When I say BadBoy Killa, Then you say ME,
When I say Puffy is a punk, You scream word on my life,
I wrote this shit while fucking Bigs wife.
- '4 My Niggaz'
Plus Puffy wants to see me weak, hearts I rip
Biggie Smalls and Junior Mafia, some mark ass bitches
- 'Hit 'Em Up'
Puffy gettin robbed like a bitch, to hide that fact
He did some shit he shouldn't have did
So we ride em for that
- Against All Odds
Mobb Deep
Początki tego konfilktu najprawdopodobniej związane są z wydaniem
płyty 'Dogg Food' grupy The Dogg Pound. Znajdował się na niej utwór
'New York, New York', do którego teledysk przedstawia Daza i Kurupta
jako olbrzymów kroczących po ulicach Nowego Jorku. Odpowiedzią
niezadowolonych przedstawicielu wschodniego wybrzeża - Mobb Deep,
Tradgedy, Capone i Noreaga był kawałek 'La,La', oparty na tym samym
samplu, co piosenka The Dogg Pound. Shakurowi uważającego siebie za
przedstawiciela zachodniego wybrzeża nie spodobało się to.
Gdy Tupac siedział w więzieniu, Mobb Deep nagrali utwór
'Survivial of the fittest', w którym przewijał się zwrot 'Thug Life
we still livin' it'. Shakur oczywiście uważając siebie za twórcę i
pierwszego orędownika ideologii Thug Life wziął to sobie mocno do
serca. Wysłał też na jeden z koncertów zespołu grupę swoich
znajomych w celu sprowokowania konfrontacji, jak się okazało -
nieskutecznie. Po wyjściu z więzienia Tupac wziął sprawy w swoje
ręce i rozpoczął liryczne ataki na członków zespołu (utwory 'Hit 'Em
Up' i 'Bomb First').
W przeciwieństwie do innych ataków, ten doczekał się
odpowiedzi drugiej strony. Na płycie 'Hell On Earth' w utworze 'Drop
A Gem On Em' pojawiają się wersy, w których zespoł rewanżuje się
Tupacowi.
W licznych wywiadach po śmiercu Tupaca zespół wyrażał się pozytywnie
o artyście, konflikt banalizując i uważając oczywiście za
zakończony.
Oh yeah, Mobb Deep, you wanna fuck with us?, You little young ass
motherfuckers, Don't one of you niggaz got sickle cell or somethin?,
You fuckin with me nigga you fuck around, and have a seizure or a
heart-attack, You better back the fuck up, fore you get smacked the
fuck up, That's how we do it on our side
- 'Hit 'Em Up'
Nigga you're barely breathing, don't you got sickle cell? See me
and have a seizure on stage, you ain't feeling well. Hell, how many
niggaz wanna be involved? See I was only talking to Biggie, but I
kill all y'all
- When We Ride on Our Enemies
Yo, yo, We livin this til the day that we die, Survival of the
fit only the strong survive, (We still livin it), We livin this til
the day that we die, Survival of the fit only the strong survive, (Thug
life, we still livin it), We livin this til the day that we die,
Survival of the fit only the strong survive, (We still livin it), We
livin this til the day that we die, (we livin this til the day that
we die), Survival of the fit only the strong survive, (survival of
the fit only the strong..)
yo niggaz I'm testin', There's no question, bitch ass have you
confessin', like a D-T left in state of depression, you under
pressure, intact no doubt catcher, the snitch-snatcher tookin' wit
asthma, you Casper, you yell my name, that's only givin' me props,
plus the fans that you got, wondering what's got you hot, its too
not, knocked out the box and got rocked, got raped on the Island,
you officially got, kick that thug shit, Vibe magazine on some love
shit, keep it real kid, you don't know who you fuckin' with
Yeah likewise, Im tired of rap guys whose faggots, pure shuteye,
and swole up your whole outside, I baptize, niggas get wet, put up
your backside, your claptized and set straight, put on your head
straight, watch out for, these upstate cats be leary of you , yeddy
niggas wit gats plus the walls on they backs, Rikers Island
flashback of the house you got scuffed it in, you would think you
gettin your head shot was enough but then now you wanna got at my
team, you must of been drunk when you wrote that shit, too bad you
had to did it to your own self, my rebellion, I retaliate, I had the
whole New York state, aimin at your face, at the gate, bottom line
of top soon as you came through, shot through, don't even know the
half of my crew,I got a hundred strong arm niggas ready to rock the
shit, clocks tick, your days are numbered in low digits
Nas
Przyczyn niezgody pomiędzy dwoma artystami można się jedynie
domyślać. Rzekomo po wyjściu Tupaca z więzienia obaj spotkali się w
klubie House Of Blues, gdzie rozmawiali na temat konfliktu
wschód/zachód. Shakur miał odradzić Nasowi angażowanie się w ten
spór, co mogłoby popsuć dobre stosunki między artystami.
Potem Nas wydał album 'It Was Written', na którym
pojawia sie utwór 'The Message'. Kawałek ten opowiada m.in historię,
która w kilku aspektach podobna jest do historii postrzelenia Tupaca
w Nowym Jorku. Oprócz tego kilkakrotnie artysta przywoływał ideę
Thug Life, co ponownie zostało odczytane przez Paca jako diss w jego
stronę. Od tego czasu Nas stał się obiektem ataków Shakura, rzekomo
za kopiowanie jego stylu. Jest o tym mowa m.in w 'Against All Odds'
i wywiadach. Po śmierci Tupaca Nas wielorkotnie pozytywnie wyrażał
się o artyście, nagrał nawet utwór 'We Will Survive' będący w części
hołdem wobec Shakura. Nas wspominał także, że miał spotkać się z
Tupaciem dzień po jego przyjeździe do Las Vegas.
Hey Nas remember that shit you said? I don’t know what magazine
you said some shit how I wasn’t... nobody saying thugs until. Well
whateva whatever, whatever. nigga you better really go to the record
store, go check out some of the albums you be putting out muthafucka.
We been saying on this thug shit for a while now. And I know you
been listening cause you been biting this shit. So uh, recognize and
realize before yo ass get rolled on!
- When Thugz Cry
Hey Nas, your whole damn style is bitten [Like Rakim Man], heard
my melody, read about my life in the papers, all my run-ins
authorities, felonious capers, now you wanna live my life? So what's
that has-n-Nas, nigga that does not rhyme right...
- Against All Odds
This little nigga named Nas thinks he live like me, Talkin bout
how he left the hospital took five like me, You living fanatasies,
nigga I reject your deposit - Against All Odds
Dr. Dre
Również i w tym przypadku nie można jasno odpowiedzieć na pytanie -
jak to się zaczęło. Po pierwsze - Tupac miał żal do Dre o to, że nie
wspierał Snoopa podczas jego procesu o morderstwo. Shakur zarzucił
mu brak zainteresowania losem człowieka, który miał byc jego
przyjacielem i któremu na pewno zawdzięcza w części swój sukces
zawodowy. W późniejszym okresie pojawiły się także zarzuty o
ciągnięcie korzyści z cudzej w rzeczywistości pracy (chodziło o
młodych, odkrytych przez niego producentów, którzy zajęli się
tworzeniem utworów sygnowanych nazwiskiem Dre, czy też osoby piszące
dla niego słowa piosenek). Dalej, Suge oskarżył Dre, który miał żonę
i dwójkę dzieci, o stosunki homoseksualne i sprowadzanie sobie do
pracy kochanków. Stało się wiadomym, że Dre nie był mile widziany w
Death Row Records. Jak mówi - miał dosyć przekrętów, przemocy i
śmierci - elementów nieodłącznie związanych z wytwórnią. Suge zmusił
go też, aby utwór 'California Love' zamiast na albumie Dre, znalazł
się na 'All Eyez On Me' z dodaną zwrotką Tupaca. Z kolei 'Can't See
Me' miał znaleźć się na albumie Dogg Pound', w końcu jednak nagrano
go z Tupaciem na jego album.
Ostatecznie i całkiem spodziewanie Dre opuścił Death
Row i mszcząc się w pewnym sensie użył podkładu z oryginalnej wersji
'Toss It Up' na albumie Black Street w utworze 'No Diggity'. W
odpowiedzi podkład zmieniono, Pac zaś dograł jeszcze jedną zwrotkę,
w której ostro atakuje Dr. Dre.
Po śmierci Tupaka Dre wielokrotnie oddawał mu hołd i podkreślał
szacunek, jaki wobec niego miał.
LA... California Love motha fuckin' part 2, without gay-ass Dre."
- 2 Live And Die in LA
No longer dre day, arive derche, long and forgotten, gotten for
plottin-child's play check your sexuality, as fruity as this alize
quick to jump ship, punk trick, what a dumb move cross Death Row,
now who you gonna run to? Like those other suckers cuz you similiar
pretendin to be hard-oh my god-check your temperature, screamin
Compton, but you can't return, you ain't heard brothas pissed cuz
you switched and escaped to the burbs.
- Toss It Up
We shook Dre's punk ass, now we out of the closet
- Against All Odds
LL Cool J
W utworze 'Old School' Shakur oddaje hołd artystom ze swojej
młodości - tym, którzy wpłynęli na niego i którzy pomogli rapowi
przetrwać przez lata. Pośród wielu imion pojawia się również swoiste
podziękowanie skierowane do LL Cool J. Co się więc stało? Otoż na
płycie LL Cool J znalazł się utwór 'I Shot Ya' nagrany z Keithem
Murrayem, Fat Joe, Foxy Brown i Prodigy z Mobb Deep. W kawałku tym
Shakur upatrywał się ataku na niego. Reakcją Paca są m.in fragmenty
utworów '4 My Niggaz' oraz 'Lil' Homies'.
Hey LL, meet my lil homiez LL Cool J, say what, nigga I'll rock
your mothafuckin bells, me and my mothafuckin lil homiez, outlawz,
real niggas, my lil homiez, who wants to get with this old wild shit?
- Lil Homies
Call me a motherfucking troublemaker, Send me to jail, But watch
me bust on L.L.
- 4 My Niggaz
Chino XL
Chino XL,
znany z naprawdę dobrych rymów, dużej ilości metafor i masy dissów
wobec innych artystów, na swoim albumie 'Hear To Save You All' w
utworze 'Riiot!' rapuje: '....You'll get fucked like Tupac did in
jail'. Wers ten odnosi się do rozpowszechnionych przez Wendy
Williams (patrz niżej) plotek o gwałcie dokonanym na Tupac podczas
jego pobytu w więzieniu. Shakur postanowił nie pozostawać dłużnym,
czego efekty słychac chociażby na 'Hit 'Em Up'. Co ciekawe
odniesienia do Tupaca pojawiają się także w innych freestylach czy
utworach nagranych także po śmierci Paca.
Chino XL, fuck you too.
All you mother fuckers,
fuck you too.
All of y'all mother fuckers,
fuck you,
die slow mother fucker.
- Hit Em Up
Chino XL:
I'm leaving the crowds happy like OJ Simpson when he got his
first white pussy, But I'm still annoyed, blowin through your
selenoid, Bringing more Blues to Brothers than Jon Belushi and Dan
Akroyd, Governmently engineered like E Bola for this rap garage
sale, by this industry, I'm trying not to get fucked like 2Pac in
jail, You can hate me, but await me like I'm Magic Johnson's, death
in a box with Jordan's pops that ass'll never take another breath,
cuz, I write the songs like Barry Manilow, I like my Sugar Brown
like Hugh Grant fucked D'Angelol
Now they got me on rewind to dig up a piece of my mind, But if y'all
dig any deeper you might not like what you find, Pac died and I
cried but I'mma represent it, When it comes to dissing my shit make
Makaveli sound like Macarena, Jesus Christ superstar immunity, Got
you apologizing like Marlon Brando did the whole Jewish community
Ever since Pac dissed me, Jersey tried to front on me
Still have lipstick on your back and Suge didn't bailed ya, break
your glass sore, leavin you signin like Mahaila, Approach this,
watch the east coast get sick and approach this, My grip tight like
roach clips, While I roast 2pac whole, Promote this, shirt blood
soakin, gettin it opened, where you from anyway? LA? Oakland?
Hobokan? I'm God manifested on earth, You out of bounds, it wasn't
no criminal county and records from digital underground, You can't
rhyme, better carry a tech, since you will marry your neck, And I
can see your strings, You can't offend me,?? mitty, trendy, You's a
little midget pumpin nigga poppin shit like little penny, Mics
nickel-plated, sun-bath, think fast, syncopated, illest syllables
that have your bald head deflated, I waited patiently, now I'm an
ill furiously, Till this whole world take me seriously, Curiously,
Get shot severe, I watched your career develop, That's cause you
survived five shots, Survive five once I bring my lyrical onslaught,
You walk around tough like that ass from in box corp, Once I start
it's critical, Niggaz get touched and your eyes is turnin black like
an angel from Bone Thugs' video, All you here is ambulance sirens,
And Pac boxed since you were last cryin on Oprah like he Dennis
Rodman, Nigga You ain't never ever seen drama, you and your dope
fiend mama, Niggaz is shady, I shed ya california blood and kill
Brenda's baby, get around these nuts niggaz don't play me, recognize
my face and turn that ass in the back of a Mercedes that's full
laced like a Madonna wardrobe in the 80's, pinning lyrically, uh,
provocative, 2pacalypse battling me is preposterous, wrapping my
yellow hands around your esophagus, and your face turn purple like
it was leeky leek, A nigga with one ball shouldn't speak, I grab my
crotch when I see 2pac (hahahahah), He needs police protection, I'm
blackin out like Martin Lawrence on the side of an intersection, I
tried to warn niggaz, 2pac is country as them hatin em livin in a
barn niggaz... (ohhhhhhh... yes... Oh my God.. Chino and Nendo
though That's just tells you, well, 2pac is just friends??) There's
no beef...
Fake Niggaz... non-rhyme, non-writing mother fuckers, non-reading
mother fuckers, yo, yo, you the type that bought a cango after LL
came out, he started smokin weed after Redman came out, and cursed
on the records till after Snoop and Dre, since Bad Boy dropped you
been pretending that you paid, but fuck your freestyle and what
coast you be defending, I turned the world you know the battle arena
to shindig, suspended in animation, my venomous baptism, a burst of
gravitation, fertilize your seed like ovulation, I can't wait, I'm
knocking on the gates of hell with a bottle of nitro-glycerin
wondering who listening, bringing in the dividends * -- Advance -- *
You diss me, I blow shit like Ted Kaczensky, cops frisk me for 25,
my lex a lot to push, waste of weapons, I'm a long like an octopus,
Throw your finger tips in the sky, feel the style, why real niggaz
don't die but we ride, We never hide money or mind, let's get it
right, this is what it sounds like when thugs cry"
Jay Z
Tupacowi najprawdopodbniej nie spodobało się fakt współpracy Jaya Z
z wieloma artystami z wytwórni Bad Boy Records (na przykład Junior
Mafia, Lil Kim, Puffy, Biggie). Jej owocem był m.in nagrany z
Notoriousem utwór 'Brooklyn's Finest' z albumu 'Reasonable Doubt',
gdzie Biggie robi dowcipną uwagę dotycząca sprawy rzekomego romansu
Shakura i Faith Evans. Odpowiedź Tupaca znaleźć można chociazby w
utowrze 'All Out' czy 'Bomb First'. Nic więcej o całej sprawie
powiedzień nie można; dodac należy, iż zaś Jay Z wielokrotnie po
śmierci Tupaca okazywał mu szacunek.
Oh, how do we do these niggas, But I'm not gonna cry, I'm a Bad
Boy killa, Jay-Z die too, Looking out for Mobb Deep, Nigga when I
find you, Weak mutha-fuckas don't deserve to breathe, How many
niggas down to die for me
- Bomb First
Fugees
O sporze z
Fugees można powiedzieć niewiele więcej. Rzekomo przyczyną lirycznej
reakcji Tupaca w utowrze 'When We Ride On Our Enemies' były
dotyczące go negatywne wypowiedzi poszczególnych członków formacji.
Fugees and
Mobb Deep
Trying Diss Us Too
- When We Ride On Our Enemies
Da Brat
Tupac
dissuje Da Brat prawdopodobnie za niepotrzebne zaangażowanie się w
jego konflikt z Biggiem. W utworze 'When We Ride On Our Enemies'
Shakur rapuje: 'And tell Da Brat to keep her mouth closed'.
Delores Tucker
Postać ta
znana jest z aktywnej walki z gangsta rapem; rządała m.in
wprowadzenia cenzury. W utworach Tupaca znalazło się kilka
odniesnień do jej osoby - w 'How Do You Want It'. C. Deloris Tucker
już po smiercu Tupaca pozwała go do sądu, twierdząc że utwór 'Wonda
Why They Call U Bitch' zrujnował jej życie seksualne.
instead of trying to help a nigga you destroy a brother
- 'How Do You Want It'
Wendy Williams
Wendy
Williams, prowadząca jeden z programów w stacj radiowej Hot 97,
podczas jednej z audycji rozpuściła pogłoskę o gwałcie dokonanym na
Tupac w więzieniu. Shakur oczywiście nie pozostał dłużnym i
zaatakował ją w utworze 'Why U Turn On Me'.
Tell I got rapped in jail, picture that, revenge is a pay back
bitch, that's what you get....Fat bitch can't fuck with me, it's
thug life biatch, I use to have love for them but now they turing on
me, why me, I fuck around put a hit on your fat ass, I'll put Jenny
Craig on your fat ass, you fat ho, anybody seen Wendy William's fat
ass? Why you always wearing spandex? You fat bitch, I know your
pussy stinks, you fat ho, I'm putting Jenny Craig on you bitch, I'm
about to put a $20,000 dollar hit through Jenny Craig to come find
your fat ass and put you in a fat farm bitch, thug life, outlawz,
westside, bitch, it's Tupac so you know who said it.
- 'Why U Turn On Me'
|