Yo!
MTV Raps – Fab 5 Freddy (I.1993)
tłumaczenie ze słuchu:
Piotr Studziński (26.01.2014)
Tupac
ma bardzo interesującą przeszłość. Zacznijmy właśnie od tego.
Wychowałem się w Nowym Jorku. Moja mama była Panterą, a ojciec był
ulicznym przestępcą. Podczas procesu (mojej matki) za postawione jej
zarzuty dotyczące spisku groziło jej jakieś 360 lat więzienia.
Mieszkałem w Oakland, a teraz w Los Angeles – THUG LIFE, o to w tym
chodzi.
Bardzo interesujące. Brzmi to jak
scenariusz filmowy, lecz jest to szczera prawda. Jeśli ktoś jeszcze
nie wie, Czarne Pantery były paramilitarną organizacją czarnych...
...która
załatwiała swoje sprawy (uśmiech).
W jaki sposób wpłynęło to na ciebie?
Sprowadza się do tego, że policja wie, kim jestem. FBI nękało całą
moją rodzinę. Byli w moim domu i w ogóle. Kiedy zacząłem głosić co
bardziej stanowcze opinie, naskoczyli na mnie, jakbym co najmniej
zabił prezydenta. Ma to na mnie pozytywnym wpływ, ponieważ nie są w
stanie wcisnąć mi kitu. Posiadam wiedzę o tym, skąd pochodzę. Nie
stałem się czarny, bo Malcolm X stał się popularny. Przeszedłem
swoje etapy bycia wkurzonym. Gdy już jesteś zły, to w pewnym
momencie pojawia się potrzeba załatwienia swoich spraw samemu. I o
to chodzi w roku 1993 – THUG LIFE.
Twoje dzieciństwo było ciężkie,
opowiedz, jak udało ci się to przetrwać?
Ze względu na to, że moja matka była Panterą, wpojono mi silny
system wartości, w którym nie chodziło tylko o mnie, lecz o szerszy
kontekst, czyli o moich ludzi, którzy także byli ciemiężeni.
Wiedziałem, że jesteśmy biedni, ale ta bieda pozwalała mi na
utożsamianiem się z walką, którą w swoim życiu prowadził każdy z nas
(czarnych) bez względu na to, skąd pochodzimy. Widziałem to w
Baltimore, Oakland, Marin City, Nowym Jorku. Nawet Shock powiedział
– Będziesz buntownikiem z podziemia, bo mówisz o takich właśnie
rzeczach.
W jaki sposób udało ci się wejść w świat muzyki.
Co było tym kamieniem węgielnym?
Same Song. Przymierałem głodem w Marin, wtedy pojawił się Shock i
zaproponował mi wyjazd w trasę, gdzie miałem zajmować się sprzętem.
Powiedział mi, że nie będą to kokosy, ale będę pracował i poznawał
ludzi. Ucieszyłem się. Po powrocie powiedział, że zapłaci mi tyle i
tyle i pozwoli mi na wystąpienie w Same Song. I tak to się zaczęło.
THUG LIFE, to twoja nowa ekipa, tak?
To moja nowa ekipa, mój nowy sposób myślenia. Tak właśnie robimy to
w '93 – THUG LIFE! Rozprawiamy się z całym tym obłędem na ulicach.
Chciałbym przez chwilę zająć się
poważniejszym tematem: co prawda nie znajdujemy się teraz w South
Central, lecz w Los Angeles, ale wszyscy znamy sprawę zamieszek.
Wiele osób zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że dokładnie taka
sytuacja została już opisana wcześniej w nagraniach. W następstwie
tych wydarzeń, dzieje się wiele pozytywnych rzeczy...
(wykonuje gest zaprzeczenia ręką) Wytwórnie płytowe chcą teraz
sterować raperami, chcą abyśmy głosili ich propagandę. Oni mówią
nam, co mamy powiedzieć. To, co mówiliśmy wcześniej, było spoko, bo
wydawało im się, że nikt tego nie traktuje poważnie. Teraz, gdy
wiedzą już, że jest inaczej, nie możesz powiedzieć tego, co chcesz.
Nie możesz robić tego, co chcesz. Nie możesz nosić tego, co chcesz.
Cenzurują nas na całego. Teraz więc zajmiemy się klimatami
ulicznymi. Zajmiemy się sobą, czyli byciem czarnoskórym człowiekiem,
który kontroluje swoje przeznaczenie. Jesteśmy w stanie to zrobić.
Jeśli nie masz takich wniosków po zamieszkach, to niczego nie
zrozumiałeś. To było nasze powstanie, podczas którego przesłaliśmy
wiadomość, że w dowolnym momencie możemy powstać, żeby dokonać
czegoś wyjątkowo słusznego. W wielkim stylu. W tym roku muzyce rap
będzie przewodzić hasło organizowania się. Wszyscy trzymają się
razem i tłumaczą sobie wzajemnie, jak robi się pewne rzeczy. W 93
roku wszyscy jednoczymy się pod hasłem THUG LIFE.
To obłęd, ale aktorstwo rządzi się dokładnie takimi samymi
prawami, jak branża muzyczna. Ta sama polityka. Młody, czarny
mężczyzna tak naprawdę nie może otrzymać zbyt wiele.
Opowiedz mi o twojej roli w
Juice – jak bardzo jest ona prawdziwa, jeśli chodzi o twój
charakter?
To jest tak: nie mam problemu z tym, aby stać się Bishopem. Nie mam
również problemu, aby być po prostu Tupakiem. Dostaję swoją kasę i
żyję sobie spokojnie, ale jeśli będą mnie nękać, to Bishop pojawi
się nie tylko we mnie, ale w każdym bracie z mojego otoczenia. I
zacznie się na dobre. W 1993 chcieliby widzieć braci gorszych niż
Bishop, ale lepiej niech pilnują swoich spraw.
Jakie miałeś wrażenia z obserwacji
tej roli na ekranie?
Obłędne było to, jak ludzie reagowali na ten film. Podchodzili do
mnie, pytając – Dlaczego go zabiłeś?! Dlaczego zabiłeś Rahima!? Ej,
nikogo nie zabiłem! (śmiech) To tylko film. Ludziom coś się
pomieszało. Jedni rzucali mi złowrogie spojrzenie, inni mnie
przytulali. Potęga telewizji jest wielka.
Twoim kolejnym filmem, który niedługo pojawi się
na ekranach będzie Poetic Justice.
Występuję u boku Janet Jackson. Mamy tam niewielkie partie z
pocałunkami, czy jakkolwiek to nazwiesz – takie intymne sprawy. Nie
chcę wszystkiego zdradzać. Jestem listonoszem, nikogo nie zabiłem,
jestem odpowiedzialny, mam córkę, jestem ojcem. Musicie to obejrzeć.
Janet gra fryzjerkę. Wszystkie fryzjerki chodźcie to zobaczyć, bo to
będzie o was.
Pracujesz równocześnie nad swoim albumem...
Strictly 4 My NIGGAZ. Pojawi się w następnym miesiącu. W lutym.
Został ocenzurowany, ale to wciąż jest mój album. Jest dobry. Nie
sprzedałem się. (Wieści prosto z ulicy).
Taa. O wielu rzeczach nie mogłem opowiedzieć i zostały usunięte, ale
wiele treści znalazło się na płycie – Holler If Ya Hear Me.
|