Życzenie Śmierci
Adario Strange (III.1996)
Skąd wzięła się ta cała kłótnia z Bad
Boy Records?
Wzięło się to z pewnych gangsterskich sytuacji, które
miały miejsce w tej firmie. I pewni ludzie, o których myślałeś, że
są silni, że są gangsterami i nie wiadomo jeszcze kim, okazali sie
tchórzami, ponieważ niektórzy prawdzwi gangsterzy dobrali się do
nich.
Pamiętam, kiedy
spotkałem cię poraz pierwszy w '93, zadawałeś się z Biggiem. Co
popsuło tą sytuację?
Pomagałem Biggiemu. Wszystko popsuło się, ponieważ
Biggie otrzymał pomoc. Biggie był w Thug Life. Mówił: "Thug Life,
Thug Life." Mówił: "Pieprzyć Bad Boy'a. Nienawidzę Puffy'ego. Nie
zadaję się z nim. Zapisz mnie Pac." Po prostu nie miałem żadnych
funduszy dla tego czarnucha i nie zamierzałem kłamać. Zrobił swój
album, a ja robiłem mój album. Było to przed tym, jak pojawił się
"Me Against the World." Słyszałem jego piosenki, a on słyszał moje.
Nasze style były zupełnie inne. Moja rzecz dotyczyła tego, że prawie
umieram, tak jak słyszysz na "Me Against the World", ale było tam
nawet jeszcze więcej rzeczy o śmierci. Wyszedł album tego kolesia, (pt.)
"Ready to Die" i był to mój album. Biggie zwykł przesiadywać u mnie
i pytał: "Jak robisz te chórki? Jesteś świetny człowieku, jak ty to
robisz? A jak robisz tamto?" Mówiłem temu czarnuchowi: Nie rób nic z
tych gangsterskich rzeczy, dobierz się lepiej do kobiet. Ponieważ to
kobiety kupują twoje taśmy. Mężczyźni kupują twoją taśmę, bo kobiety
chcą ją mieć. I patrz, wyszedł z czymś w rodzaju Big Poppa. To po
prostu kradzież. Ale nawet po tym, tak długo, jak był moim ziomkiem,
było to w porządku. Ale jak tylko zaczął się zachowywać, jakby był
swoim własnym człowiekiem... Ludzie wiedzieli, że byłem w takim
momencie, w którym nie mogłem walczyć z ludźmi. Miałem około 50
spraw o związanych z bronią, 30 spraw o pobicia, a oni nie mieli
żadnej. Więc spiskowali.
Co powiesz na
temat ciebie i Stretcha z Live Squadu?
Stretch był moim najbliższym kumplem, najbliższym
ziomkiem. Miałem sporo kłopotów i wdałem się w wiele spraw i w ogóle
z powodu Stretcha. Jeśli chodzi o pieniądze, mógł mieć wszystko.
Jego córka, była moją córką, cokolwiek chciała, mogła dostać. Potem
zdarzyła się ta cała sprawa i ten czarnuch nie walczył dla mnie. Nie
zrobił tego, co twój kumpel powinien zrobić, kiedy zostałeś
postrzelony. Kiedy byłem w więzieniu, koleś nigdy do mnie nie
napisał, nigdy mnie nie odwiedził. Jego ziomkowie przychodzili mnie
odwiedzić, a on nie przyszedł. Do tego zaraz po tym, zaczął się
zadawać z Biggiem. Jestem w więzieniu, postrzelony, on i jego
najlepszy kumpel chodzili na występy z Biggiem. Oboje nie przyszli
mnie odwiedzić (w więzieniu).
A zanim odszedł,
czy miałeś szansę z nim porozmawiać?
Żadnych słów. Zasady gry mówią same za siebie.
Po tym, jak to
wszystko się stało, ludzie próbują mówić, że jest to pewnego rodzaju
powiązanie...
Nie. Wiesz co się stało? Zasady gry. Kto mieczem wojuje
od miecza ginie. Nigdy nie myślałem o przemocy, jeśli chodzi o
Stretcha. Nie chciałem się z nim już więcej zadawać, ale nie
chciałem go zabić. Był moim kumplem. Jeśli już jesteś moim kumplem,
to nim jesteś (na zawsze). Został postrzelony dokładnie tak, jak ja.
Wszyscy uwierzyli, że (w moim przypadku) chodziło o pieprzony,
przypadkowy rabunek, teraz ten facet został zabity i nie było to
przypadkowe. Są dwie metody walki, pierwsza prawna, druga siłowa.
Pierwszą metodą kierują się ludzie, drugą zwierzęta; ale jako że
pierwsza metoda jest często niewystarczająca, niektórzy uciekają się
do drugiej.
Co stworzyło tą
sprawę między Wschodnim, a Zachodnim Wybrzeżem?
Jestem ze Wschodniego Wybrzeża. To dlatego, mogę czuć
się w ten sposób. Do moich ludzi w Nowym Jorku, którzy mnie kochają:
Zignorujcie to. Nawet się tym nie przejmujcie. Liczba atakujących
mnie ludzi jest już tak duża, że nie mogę już dłużej wymieniać
każdego z osobna...Wszyscy oni pochodzą z Nowego Jorku. To tu muszę
zacząć walczyć. Ale nawet po tym, jak to wszystko miało miejsce, Dre,
Snoop i The Pound zawarli pokój z Puffym na scenie podczas Source
Awards...
Ale wtedy ktoś
ostrzelał naczepę Tha Dogg Pounda.
Biggie był w radiu, mówiąc: "Tam właśnie są te
czarnuchy, kręcą teledysk obrażający Nowy Jork. Musicie ich dorwać."
Ludzie się tam zjawili i spotkali się z nimi. Funkmaster Flex i oni
wszyscy, mówili o tym w radiu, a inne czarnuchy przybyły tam i
wcisnęli wykonali ich wolę. Ale na szczęście nikomu nic się nie
stało. Ale widzisz, jedyne co oni zrobili to podnieśli to na
następny poziom. Jak żona Biggiego Faith została w to wszystko
wciągnięta? Stało się tak dlatego, że te czarnuchy zachowywali się w
radiu, na swoich nagraniach i teledyskach jak nie wiadomo jacy ważni
gracze. Czy Biggie nie powiedział, że był graczem? (Naśladuje)
"Baby, baby..." Ukradł moje teksty, ja ukradłem mu jego sukę. Wziął
moje rymy, ja wziąłem jego żonę. Tknął mojego stylu, ja dotykałem
jego żonę. Jeśli mówi to wszystko o byciu graczem, a ja miałem jego
żonę dwa dni po wyjściu z więzienia, to wyobraź sobie jak sztuczna
jest ta jego gadka.
Jak to się wszystko
skończy?
Jestem czarny. Wierzę w Marsz Miliona i wszystkie
związane z tym rzeczy. Wiem także, że wiele dzieci, mnie obserwuje..
Czy byłeś tam? (Na
Marszu Miliona)
Nie, dopiero co wyszedłem z więzienia. Zamiast więc
kierować się przemocą, mówię zrób to tak - i ja to robię ponieważ
jestem graczem i biznesmenem. Pieprzyć tą walkę, pieprzyć tą
kłótnię. Bad Boy wyda album z najlepszymi raperami ze Wschodu. Death
Row wyda album z najlepszymi z Zachodu. Wydamy go tego samego dnia.
Ktokolwiek osiągnie na koniec najwięcej sprzedanych egzemplarzy, ten
będzie zwycięzcą. Ludzie (ze Wschodu) niezbyt tego chcą, ponieważ
wiedzą, że sprzedamy więcej. Nie będzie więcej kłótni, uściskamy
się. Ja i Biggie możemy zrobić występy przez pay-per-views dla
centrów społecznych. Moglibyśmy rapować przeciwko sobie na scenie,
moglibyśmy stoczyć pojedynek bokserski. To właśnie chciałbym zrobić,
ponieważ on jest czarny.
Jak zaczęła się
twoja znajomość z Suge'iem Knightem?
Zawsze mówił mi, żebym przyszedł do (Death) Row. Ale
było tam zbyt wiele gwiazd, a ja wiedziałem na co mnie stać. Ale
obserwując jak Nowy Jork odwrócił się ode mnie...
Co według ciebie się
stało?
Oni myślą, że pogoniłem na scenie Tribe Called Quest (podczas
the Source Awards '94), a to nie było tak. Puszczali moją muzykę, a
ja zacząłem do niej rapować. Jak ja do cholery wyglądam, jak Plastic
Man? Ale nie z tego powodu byłem wściekły. Byłem wkurzony, bo oni
mnie wygwizdywali. Byłem wściekły, ponieważ ci ludzie z Zulu Nation
przyszli i powiedzieli, że jeśli zrobie to jeszcze raz, zostane
pobity. Dobrze więc, skopcie mi dupę.
Mimo tego, że
wiedziałeś iż Death Row ma wiele ważniejszych spraw, dlaczego jednak
zdecydowałeś się tam pójść?
Ponieważ ziomek (Suge) przyjechał do mnie osobiście i
powiedziałem mu: "Muszę się stąd wydostać." Odpowiedział: "Nie mogę
ci niczego obiecać, ale jeśli nie wyjdziesz, zaopiekuję się tobą."
Ja na to: "Staram się zrobić mój album, pomóc mojej mamie, mam
wrogów..." Powiedział: "Nie martw się o to." Rzekłem: "Suge, jeśli
mnie wyciągniesz, gwarantuję ci, że podniosę Death Row do takiej
rangi, do której nikt nie mógłby jej podnieść. Zrobię coś, czego
nikt jeszcze nie zrobił. Będę żołnierzem dla Death Row, żeby okazać
lojalność." Ponieważ on (Suge) był dla mnie prawdziwy, w momencie
kiedy nikt inny nie był.
W jaki sposób?
W kwestii pieniędzy, Czarnuchy wiedziały, że wychodzę,
nikt nie chciał się ze mną rozmawiać, nikt nie chciał się ze mną
zadawać. Wszyscy mówili w radiu, że idą mnie odwiedzić, ale nie
przychodzili mnie odwiedzić. Zrobiły to tylko: MC Lyte, April Walker,
Nefertiti, Jada Pinkett i to wszystko.
Jakie były twoje
odczucia odnośnie Marszu Miliona?
Byłem z niego niezmiernie dumny. Moim jedynym
rozczarowaniem jest to - i nie jest to krytyka, jedynie życzenie -
chiałbym, żeby raperzy wzięli w nim większy udział. My jesteśmy
tymi, których słuchają.
Czy sądzisz, że to coś
zmieni?
Tak, uważam, że to coś zmieniło, po prostu przygotowało
już to na następny raz. Mam wiele szacunku dla Farrakhana i dla
wszystkiego, co ci bracia zrobili. Kocham ich za to.
Słyszałem coś o tym, że
prawdopodobnie Farrakhan jest zaangażowany w rozmowy między twoim
obozem, a Bad Boy'em...
Nic mi na ten temat nie wiadomo. Kiedy mocarstwa idą na
wojnę, - nie jesteśmy frajerami, jesteśmy mocarstwami - kiedy
ogłaszają wojnę, nie zasiadają natychmiast przy stole i nie
zaczynają negocjować.
W jakim punkcie, w
programie Ameryki i świata, widzisz czarnych mężczyzn w naszej
grupie wiekowej?
Jesteśmy w samym środku bardzo niebezpiecznej,
bezproduktywnej wojny cywilnej. I nie jest to tylko rap, to idee. A
rap po prostu przesyła je do głowy. Wschodnie Wybrzeże wierzy w
jedną rzecz, a Zachodnie Wybrzeże w inną. Wschodnie Wybrzeże żyje na
swój sposób, a Zachodnie Wybrzeże na swój, to zawsze współistniało.
Wchodzimy w nowy wiek, gdzie musimy się wymieszać. Ale możemy zrobić
to tylko w jeden sposób, jednym stylem. I to właśnie próbujemy
rozpracować i uważam, że świat na to patrzy.
Mówisz więc, że czujesz
jakoby rola muzyki była istotniejsza, niż ludziom się to obecnie
wydaje?
Tak, to prawda. Nauczyłem się tego będąc w więzieniu,
otrzymując listy z Berlina i Afryki, ludzie mówili mi, żebym
przysłał im 9mm (rodzaj broni) do Afryki. Spójrz jak "Dear Mama"
dociera to wnętrza sukinsyna i wyrywa dziurę w jego sercu. "Get
Around" powoduje, że sukinsyn wychodzi na parkiet i bawi się z
jakimiś kobietami. Powoduje to, że homoseksualiści bawią się z
dziewczynami. To jest muzyka. Nie ma nic podobnego. Dlaczego więc
nie możemy ogłosić naszego programu, w który wierzymy i który chcemy
przekazać światu poprzez naszą muzykę?
Jak nazywa się twój
nowy album?
"All Eyez on Me" (Wszyscy na mnie patrzą) Ponieważ tak
jest. Wszyscy oczekują, żebym upadł, umarł, został kaleką, zaraził
się AIDS, czy coś takiego. Ten album jest moim ulubionym albumem,
ponieważ nie jest on politycznie poprawny. Właśnie wyszedłem z
więzienia, naprawdę miałem wszystko gdzieś. Sukinsyny tak źle o mine
mówili, ja się tym nie przejmowałem, powiedziałem tylko to, co
chciałem powiedzieć i to mnie wyzwoliło. Wszystko to już minęło.
Jedyne co prowadzę, to tą grę. Porzuciłem złość.
Czy podoba ci się
"Pulp Fiction" i Quentin Tarrantino?
Napisałem scenariusz podczas pobytu w więzieniu i to
był ten styl. Quentin Tarrantino jest pisarzem/reżyserem, któremu
najbliżej do naszej muzyki. To właśnie robimy. Wiesz, on nie robi
nikomu krzywdy tym, że pokazuje przemoc, jako rozrywjkę, gdyż jest
ona (przemoc) jest wszędzie. My robimy to samo. Żyjemy w takiej
nędzy i rozpaczy, że poprzez rapowanie o tym i pokazywanie jakbyśmy
to my to kontrolowali, czujemy się tutaj lepiej. A musimy tu być.
Nie możemy uciec jak Bob Dole i Delores Tucker. Ona jest wściekła po
przesłuchaniu zaledwie kilku minut naszych nagrań, ale to, na co
jest wściekła, jest tym, w czym żyjemy. Wiem, że jest źle, ale
musimy to przedstawić tak, jakby to było w porządku, ponieważ my w
tym żyjemy.
Czy omawialiście z
Suge'iem pozbycie się Interscope Records przez Time Warner?
Nie ma to znaczenia, jesteśmy urodzonymi
przesiębiorcami. To dlatego przeniosłem się do Death Row, żeby
uczynić z nas mocarstwo. Mocarstwo. Możemy wydawać nasze własne
nagrania, rozprowadzać nasze własne rzeczy, robić własne filmy,
kupować na własność samoloty, kasyna, cokolwiek.
Co obecnie jest
dla ciebie najważniejsze?
Upewnienie się, że każdy człowiek w Stanach
Zjenoczonych i na całym świecie wie kto to jest Tupac, Death Row i
gdzie leży Los Angeles i Kalifornia.
|