.
strona główna | powrót do listy wywiadów
.
.


Tupacnation.net
– Bad Azz (XII.2013)
tłumaczenie ze słuchu: Piotr Studziński (22.02.2014)


    Jak poznałeś Tupaca?

    Zdarzyło się to w Can-Am studios kilka dni po tym, ja opuścił więzienie. Tydzień wcześniej rozmawiałem z nim przez telefon. Suge (dzwoniąc do Paca) dał pogadać Snoopowi i mnie. Przyznałem się Snoopowi, że to był jeden z moich ulubionych raperów. Snoop był zdziwiony, bo byliśmy ze sobą dość blisko (a nie wspominałem mu wcześniej o tym). Pac był wtedy znanym artystą, ale nie był największym raperem świata. Na rynku byli wtedy ludzie z większym dorobkiem, np LL Cool J, EPMD, czy nawet Snoop, który narobił zamieszania w branży. Snoop był bardzo zdziwiony, że Pac jest jednym z moich ulubionych artystów i podał mi telefon podczas rozmowy z Tupakiem. Była to pobieżna wymiana uprzejmości, ale zapamiętał to. Kiedy go poznałem osobiście, uścisnęliśmy sobie ręce, zapaliliśmy i miło spędziliśmy czas. Zwykle spędzaliśmy jego 10 ostatnich miesięcy życia na pracy – nie chodziłem z Tupakiem na zbyt wiele imprez, nie zaliczałem lasek wspólnie z Tupakiem. Spędzałem z nim czas w studio. Cieszę się, że nasze drogi się zeszły i że dane mi było zobaczyć, jaki miał wpływ na hip-hop i ludzi. Dzisiaj jestem jeszcze większym jego fanem.

    Kawałek Ghetto Star, na którym rapujesz razem z Tupakiem przeciekł do internetu jako oryginał, ale przecież nim nie był...

    Nie (to nie oryginał). Mój ziomek Nuttso, brat Keishy Cole i ostatni Outlaw, którego przysposobił Tupac, nagrał ten utwór. Miał swoją zwrotkę (inna niż moja), a dwie zwrotki Tupaca pozostały bez zmian. Bit był inny. Stało się tak, że dostarczono mi wersję z dwoma zwrotkami Tupaca i oryginalnym podkładem muzycznym i okłamano mnie. Powiedziano mi, że to jest stary, niedokończony kawałek Tupaca, który wyprodukował Ant Banks. Powiedziano mi to, co chciałem usłyszeć. Było to kilka miesięcy po tym, jak (Pac) zmarł. Cieszyłem się z możliwości wykorzystania tego nagrania na moim albumie, bo wiedziałem, że gdyby Pac żył, to z pewnością by na nim zarapował. Zrobiliśmy nowy bit, nowy refren. Rok czy dwa lata później dowiedziałem się dopiero, że to był kawałek Nuttso. Outlawz mi o tym powiedzieli. Wiedziałem, jakie Pac miał relacje z Nuttso, bo interesowałem się tym, co się wokół niego działo. Znałem koneksje Paca z Bay (Area) i jego znajomych. Poznałem kilku z nich. Przykładowo, Mac Malla poznałem przez Tupaca i do dziś jest moim dobrym przyjacielem. Jeśli posłuchasz mojego albumu solowego, to nie znajdziesz tam Tupaca, więc kawałek został wypuszczony do internetu przez moją wytwórnię. Ja nie chciałem wykorzystywać tego nagrania. Początkowo chciałem porozumieć się z Outlawz i zdobyć pozwolenie od Afeni, ale koniec końców na moim albumie jest moja wersja solowa Ghetto Star. Kiedy Tupac żył, nagrałem z nim Untouchable, Krazy, Out The Moon, Only Move 4 The Money...

    Czy możesz nam zdradzić kulisy powstania Only Move 4 The Money?

    Wersja oryginalna to ja, Snoop Dogg i Tupac. Produkcją zajmował się Daz. Kiedy Pac zmarł, wymazał Snoopa i sam zarapował. Mam gdzieś kopię tego nagrania na kasecie. Musiałbym przejrzeć moje archiwum. Zwrotka Snoop zaczynała się od słów „Snoop Doggy, ain’t no follower...” Ja byłem w refrenie i nagrałem to za życia Tupaca.

    Czy istnieje więcej niewydanych utworów z tobą i Tupakiem?

    Dwie, może trzy kawałki. Teraz będzie tego więcej, bo mam mixtape z Pakiem. Mamy zwrotkę acapella, gdzie wyraża szacunek dla Long Beach. Na pewno było to przeznaczone na album One Nation, bo pada tam taka nazwa. Byłem na tym albumie. Mam acapelle, które być może potnę i wykorzystam Paca w jakiś refrenach na przyszłych albumach. To jest coś innego niż to, co dzisiaj robią niektórzy artyści, go wykorzystujący. To tak, jakbym ja chciał samplować Biggiego. Nigdy go nie poznałem. Widziałem go. Byłem tak blisko tego człowieka, że mogłem napluć na niego. Daz z nim gadał, a ja stałem tak blisko, że mogłem uścisnąć mu dłoń, ale nie zrobiłem tego, bo powiedziano nam, że mamy tego nie robić. Byłem lojalny wobec DPG, poza tym nie znałem tego kolesia. Nie mieliśmy z nim zatargu, ale przyjaźniłem się z Pakiem i nie wiedziałem, czy to by mu się spodobało. Poza tym, kim ja byłem – nie miałem żadnej władzy. Snoop mógł pogadać z Biggiem, a potem z Pakiem i powiedzieć, że spotkali go przypadkiem. Koniec końców dzisiaj go szanuję i uwielbiam jego muzykę. Wiem, przez co przeszedł on i mój dobry przyjaciel. Jeśli kiedykolwiek umieszczę jego głos na swoim nagraniu, to dlatego, że lubię jego muzykę i szanuję jego wkład w hip hop. (W pewien sposób) byłem z nim blisko związany, bo kłócił się z jednym z moich najlepszych ziomków. Z Tupakiem to inna sprawa – spędzałem z nim czas, nagrywaliśmy razem, paliliśmy razem. Rozmawiałem z nim sam na sam, a także w towarzystwie innych. Uważam, że w takiej sytuacji, kiedy po jego śmierci pojawia się on ze mną na wspólnym nagraniu, to jest to uzasadnione. Tak samo, jak w przypadku EDI’ego, Snoopa czy Daza. Daz wyprodukował jego 20 czy 30 utworów, więc jeśli słyszysz Daza i Tupaca po jego śmierci, to jest to w porządku. Jeśli Jay-Z robi remake jego nagrania, to także jest to w porządku, bo zadzwonił wcześniej do jego matki i o to zapytał. Nie dzwonił do mnie, do Outlawz, czy Snoopa, lecz jego jego matki. Jego matka pocałowała go, mówiąc: „Cokolwiek różniło cię z moim synem, jest to już skończone.” On zrozumiał, że oboje (Pac i Biggie) stracili życie i mimo tego, że był po stronie Biggiego i okazuje mu nadal szacunek, to szanuje również Paca. Ja robię to samo.

    Ludzie mówią, że doszło do nieporozumień na linii DPG – Outlawz, czy to prawda?

    Nigdy nie była to kłótnia mająca jakiekolwiek znaczenie. Zawsze panowało napięcie. Pamiętam, jak Tupac o mało nie pobił się z Kuruptem. Nie było mnie tam i znam sprawę z opowieści, ale dobrze ją zapamiętałem. To zdarzyło się chyba w Cabo (San Lucas). Pojechało tam 5-6 ziomków, ja nie. Było kilku Outlawz, Snoop, Daz, Kurupt, Nate. Coś tam zaczęli gadać o biciu się. Jeden przez drugiego krzyczeli, że mu wjebie. Wtedy Nate powiedział mu, że jeśli zadrze z Kuruptem, to także z nim, na co Outlawz powiedzieli to samo w stronę Kurupta. W to wszystko wmieszał się Suge i rozdzielił ich. Po powrocie panowało lekkie napięcie, ale w sumie to robiliśmy sobie z tego raczej żarty, takie anegdoty. Nigdy nie było między nami żadnego beefu. Takie codzienne kłótnie czasem się zdarzają, to normalne. Miałem coś takiego z Napoleonem. Mieszkaliśmy w tym samym budynku i witaliśmy się ze swoimi dziewczynami przy danej okazji. Nigdy nie podrywaliśmy sobie nawzajem matek naszych dzieci, ale w tamtym czasie o coś takiego poszło, ale nie była to jakaś wielka kłótnia, żebyśmy się mieli pobić.

    Gdzie byłeś, kiedy dowiedziałeś się o tym, że Tupac został zastrzelony w Las Vegas?

    Byłem w Track Recording Studios z Dazem Dillingerem. Zostaliśmy zaproszeni do Vegas. Tupac zaprosił mnie osobiście. Trzy dni wcześniej spędzałem z nimi czas i Pac powiedział, że jadą do Vegas, że będzie występował i że powinienem się z nim zabrać. Odparłem, że mieszkam u Daza i muszę z nim porozmawiać. Byłem najmłodszy z nich wszystkich, nie miałem własnego mieszkania, także... Jeśli mógłbym przez to mieszkać z Dazem, to musiałbym wrócić do mamy, a tego nie chciałem. Dlatego musiałem zapytać Daza, jakie ma plany. Opowiadałem o tym w kilku wywiadach. Byliśmy wtedy w studio. Tupac nagrywał w pomieszczeniu obok nas (Daza), więc wróciłem do Daza i powiedziałem mu: „Daz, Pac wyjeżdża w ten weekend, myślę, że powinniśmy jechać razem z nimi, będą koncertować w klubie Suge’a w Vegas.” Daz powiedział, ze nie weźmie w tym syfie udziału i zapytał, czy chcę się z nimi trzymać teraz. Co prawda nie mieliśmy żadnego beefu z częścią Death Row należącą do Bloods, ale Daz tłumaczył, że będziemy na terytorium Bloods, a nie będzie z nami naszych ziomków i że my tak nie robimy. Poszedłem więc do Paca i powiedziałem mu, że nie będę w stanie pojechać. – Takie coś? (zasmuconym głosem) – odpowiedział. – Wiesz co, zgadamy się, jak wrócę. To był ostatni raz, gdy z nim rozmawiałem. Pamiętam, jakby to było wczoraj. On zapoznał mnie z ponad 20-tką ludzi. Zapoznał mnie ze wszystkimi Outlawz, z Keishą Cole, Mike’iem Tysonem. Pac to był wspaniały człowiek, to był mój przyjaciel
 

 1997-2014 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...