.
strona główna | powrót do listy wywiadów
.
.


MadeNiggaz.net - z Shockiem G rozmawiał MenaceIIStreatham
tłumaczenie: Piotr Studziński


     Pracowałeś z 2Pakiem, kiedy zaczynała się jego kariera i dałeś mu jako pierwszy możliwość zaistnienia w utworze Same Song. Pozwól, że zapytam cię, kiedy zdałeś sobie sprawę, że widzisz Tupaca w Digital Underground jako rapera a nie tancerza?

     Początkowo Tupac podpisał kontrakt z TNT Records właśnie w charakterze rapera, solowego artysty i było to na długo przed wspólnymi trasami z Digital. Ale zamiast czekać, aż wrócimy do miasta i zabierzemy się do pracy nad jego albumem, wolał z nami podróżować dla zabicia czasu, przygody, nauki i zdobycia doświadczenia. Pac nie został przyjęty jako tancerz i osoba do pomocy przy trasie z ''ukrytym'' talentem raperskim, który został potem przez nas "odkryty", jak to się wydaje wielu ludziom. Przyłączył się do nas jako raper, którego sposobiliśmy, dla którego chcieliśmy uzyskać kontrakt i który przeszedł przez wiele różnych etapów, zanim opinia publiczna o nim usłyszała.
     Na rok przed naszym spotkaniem znano go jako MC New York. Potem, w czasie podpisywania z nim kontraktu, miał własną grupę, "Strictly Dope" (z/Ray-Luv & DJ Dizzy). Dopiero po przyłączeniu się do TNT ustalono, że będzie promowany jako solowy artysta. Aby Tupac mógł z nami podróżować w tamtym okresie, musieliśmy poświęcić czyjąś pozycję, pensję i miejsce w autobusie - trzeba było utrzymać równowagę finansową trasy. Pac pokornie przyjął i wykonywał obowiązki osoby, którą zastąpił, a w zakres których wchodziło tańczenie i pomoc przy obsłudze technicznej trasy. Szanowaliśmy go jako kolejnego MC w naszym obozie i zawsze rapował na koncertach. Zazwyczaj wykonywał kawałki Shocka-G przy Humptym w utworze "Packet-Man", oprócz tego występował z 16-linijkowym freestylem w części przeznaczonej do prezentacji naszych nowych wykonawców. On, Pee-Wee, Saafir i inni przekazywali sobie mikrofon, podczas gdy Money i ja mieliśmy przerwę lub przygotowywaliśmy się do następnej piosenki.
     Powodem, dla którego pojawiło się błędne przekonanie, że Pac na początku tylko tańczył, jest to, że występy telewizyjne (Arsenio Hall show, Showtime at the Apollo, Club MTV) pozwalały nam tylko na wykonania najnowszych w owym czasie singli, którymi były: "Doowutchyalike", "the Humpty Dance" i "Packet-Man", a które zostały nagrane, zanim poznaliśmy Paca. Pac lubił się wkręcać tam, gdzie pasował, aż do momentu, gdy mogliśmy go umieścić na nowszych, późniejszych nagraniach: "Same Song", "Sons of the P" i "2Pacalypse Now" - jego pierwszym albumie. Jak więc widzicie, Pac zawsze był traktowany i wykorzystywany jako MC. Chodzi tylko o to, że ''Sex Packets" został nagrany, zanim go spotkaliśmy; po podpisaniu kontraktu zaangażował się w występy telewizyjne, promocję i trasę koncertową tego albumu. "Same Song" z albumu "This Is a EP Release" zostało nagrane na pierwszej sesji nagraniowej DU po przybyciu Paca i jak to widać w piosence, Pac dostał tyle samo wersów - 8 - co Shock-G, Humpty i Money-B, wtedy już znani i popularni raperzy. Musieliśmy dać temu dzieciakowi to samo, bo Pac już jeździł z freestylami i bitwami na rymy po całych Stanach.

     Podróżowaliście wiele za oceanem. Czy kiedykolwiek zdarzyło się coś, w co zaangażowany był Pac, a o czym ludzie jeszcze nie wiedzą? Czy jego legendarne podejście do kobiet było skuteczne w krajach takich jak Japonia?

     Działanie uroku Tupaca na kobiety stało się oczywiste, gdy zdobywał tyle lasek, co ja czy Money-B, a nasze twarze można było przecież zobaczyć w telewizji. Nawet bez sławy był pierwszym, który zaciągał je do łóżka. Czasami brał 2 lub 3 przed występem (tak jak podczas pobytu w przebieralni, prób dźwiękowych czy podróżowania autobusem, kiedy czekaliśmy na wpuszczenie do hotelu). To samo działo się za oceanem.

     Czytałem o twoim utworze-hołdzie dla Tupaca zatytułowanym "Mind Bubble", nie słyszałem go jednak nigdy. Zdaje mi się, że niewiele jego egzemplarzy zostało rozprowadzonych? Czy możesz nam powiedzieć coś o tej piosence, a także o powodach tak drastycznego ograniczenia liczby kopii? Czy można ją jakoś zdobyć?

     Niestety, "Mind Bubble" pojawiła się tylko na albumie typu 'b-side' oraz na składance "The Lost Files", właściwie nigdy nie wyprodukowanej w dużej ilości. Są dwie strony internetowe, na których być może znajdziecie ten album, pierwsza to Money-B.com, druga- Shock-G.com., a także D-Flow Message Board, gdzie dzieciaki czasami handlują tą płytą.

   
 Wyprodukowałeś niewydaną piosenkę 2Paca pt. "Dope Fiend's Dinner". Co się z nią stało i dlaczego nie została wydana?

     Akurat ja tej piosenki nie zrobiłem. Wyprodukował ją Deon Evans (oficjalnie "Big-D, the Impossible") z Underground Railroad, ekipy Paca z okresu "2Pacalypse Now". D zrobił także "Homies Call" i "Brenda's Got a Baby". Wydaje mi się, że Interscope nigdy nie wydało tej piosenki, bo nie uzyskano pozwolenia na wykorzystanie sampla Susan Vegi.

 
    Czy masz w zanadrzu jakieś inne niewydane ścieżki Big Puna czy 2Paca?

     Puna nie, ale mam kilka kawałków Tupaca, które przechowuję na potrzeby własnej rozrywki i czasami odtwarzam je przyjaciołom. Nie są one niczym specjalnym, brak im wykończenia, także nikt nie podjąłby się ich wydania; niemniej prezentowanie ich ludziom jest naprawdę przyjemne. Zwykle Pac rymuje, a ja gram na pianinie, albo Pac mówi jakieś rzeczy na świetnym podkładzie z samplem Prince'a. Mam rzeczy, które miały się znaleźć na drugim albumie Thug Life, który nigdy się nie ukazał. Niewykończone mixy studyjne na taśmie. Z powodu zbyt niskiej jakości dźwięku nigdy to pewnie nie wyjdzie oficjalnie.

    
Współracowałeś z 2Pakiem na jego pierwszych paru solowych albumach, a także na kawałkach Digital Underground. Pozwól, że zapytam cię, dlaczego nie byłeś zaangażowany w żaden z jego późniejszych projektów?

      Nie było innego powodu niż to, że Pac chciał muzycznie poruszać się w na innych polach.
Zrobiłem "I Get Around" i "So Many Tears". Dre zrobił "California Love", DJ  Darryl zrobił "Keep Ya Head Up". Pac chciał różnorodności, wielu tematów muzycznych. Nie wykorzystał żadnego z wymienionych przeze mnie producentów na "Makavelim", ponieważ każdym z nas dał mu już prawdziwy przebój. Jeśli nie pojawiłbym się na wcześniejszych nagraniach, wtedy wykorzystałby mnie na późniejszych. Lubił zawsze próbować czegoś nowego.

    
Czy kiedykolwiek poproszono cię, abyś pracował nad którymś z jego pośmiertnych albumów, oczywiście oprócz utworu "Dope Fiend's Dinner"?

     Tak, nagrałem remiksy "Dopefiend’s Diner", "Po' Nigga' Blues" i "Resist The Temptation", z których żaden nie ujrzał oficjalnie światła dziennego.

 
    Opowieści o etyce pracy Paca są teraz legendarne. Wszyscy mówią, że miał w zwyczaju pisać teksty w czasie tworzenia podkładu i potrafił stworzyć kilka piosenek w przeciągu godzin. Czy był taki od początku?

     Zawsze. Większość moich wspomnień, to Tupac piszący albo czytający coś ze swojego zeszytu z poezja albo rymami, który miał zawsze przy sobie. To samo jeśli chodzi o skręta czy Newporta. Nie przypominam sobie go bez tych rzeczy; no i zazwyczaj pisał niezwykle szybko albo rozmyślał.

 
   Digital Underground nagrało piosenkę "Heart Beat Props", w której namawiacie czarne społeczeństwo, aby wspierało swoich liderów i orędowników zmian jeszcze za ich życia, a nie nadawało im status idoli po śmierci. Jak odbierasz to, że 2Pac stał się jednym z takich idoli? Czy uważasz, że jego przesłanie jest żywe poprzez jego muzykę, czy umarło razem z nim?

     Przestań się zgrywać. Jego cel jest teraz rozpoznawany nawet bardziej.

   
W piosence 'Heart Beat Props' namawiacie słuchaczy, aby wspierali grupy takie jak Public Enemy. Kogo przesłania warto jest obecnie słuchać w twoim odczuciu?

     Tych samych ludzi, plus Paca, Lauryn Hill, no wiesz.

   
 Jaka jest twoja ulubiona piosenka Paca/Makaveliego?

     Hail Mary. Puszczamy tą piosenkę w środku naszych (DU) występów na żywo, a cała publika wykrzykuje tekst piosenki i unosi w górę zapalniczki. Ten kawałek ma niesamowitą siłę.

    
Sugerowano, że jedną ze zdobyczy miłosnych Paca była Madonna. Wierzysz w to?

     Pac zwrócił się do mnie po poradę seksualną przed randką z nią. Potem, w noc swojej randki, zadzwonił do naszego pokoju hotelowego i wyszeptał, że Madonna zasnęła właśnie obok niego i starał się jej nie obudzić. Musiał o tym komuś powiedzieć.

    
Dobra, ostatnie pytanie dotyczące 2Paca. Na twojej stronie Shock-G.com mówisz o  Pacu jako buntowniku, wspominasz jego niesamowitą chęć i dążenie do czynienia zmian. Czy uważasz, że zaangażowałby się w politykę, jeśli tylko przeżyłby zamach?

     Co rozumiesz pod pojęciem "zaanagażowałby się w politykę"? On zawsze był politycznie nastawiony. Cała jego poezja i każdy album (za wyjątkiem "All Eyez on Me", który był spłatą dla Suge'a za to, że wyciągnął go z pudła). A tak przy okazji, czuję się zaszczycony, że byłem związany z życiem Paca i że mogę wydobyć na światło dzienne ciekawostki na jego temat i wyjaśnić pewne wątpliwości odnośnie jego przeszłości. Praca z Pakiem była ogromnym przywilejem artystycznym i bycie związanym z jego życiem, to jakby być związanym z historią Malcolma X, Jimi Hendrixa, Boba Marley'a, czy Jezusa Chrystusa. Dlatego nie trzeba przepraszać za oczywiste zainteresowanie i chęć zdobycia informacji o jednym z największych ludzi naszych czasów. Jeśli kiedykolwiek będziecie chcieli przeprowadzić ze mną wywiad w całości o Pacu (bez ''kamuflowania'' go jako wywiadu z Shock-G, czy DU), to zapraszam serdecznie. Życie Tupaca, jego dążenia są niezwykle interesującą kwestią samą w sobie, wykraczająca daleko poza muzykę rap czy rozrywkę.
 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...