MadeNiggaz.net - z Shockiem G rozmawiał
MenaceIIStreatham
tłumaczenie: Piotr Studziński
Pracowałeś
z 2Pakiem, kiedy zaczynała się jego kariera i dałeś mu jako pierwszy
możliwość zaistnienia w utworze Same Song. Pozwól, że zapytam cię,
kiedy zdałeś sobie sprawę, że widzisz Tupaca w Digital Underground
jako rapera a nie tancerza?
Początkowo Tupac podpisał kontrakt z TNT Records właśnie w
charakterze rapera, solowego artysty i było to na długo przed
wspólnymi trasami z Digital. Ale zamiast czekać, aż wrócimy do
miasta i zabierzemy się do pracy nad jego albumem, wolał z nami
podróżować dla zabicia czasu, przygody, nauki i zdobycia
doświadczenia. Pac nie został przyjęty jako tancerz i osoba do
pomocy przy trasie z ''ukrytym'' talentem raperskim, który został
potem przez nas "odkryty", jak to się wydaje wielu ludziom.
Przyłączył się do nas jako raper, którego sposobiliśmy, dla którego
chcieliśmy uzyskać kontrakt i który przeszedł przez wiele różnych
etapów, zanim opinia publiczna o nim usłyszała.
Na rok przed naszym spotkaniem znano go jako MC New
York. Potem, w czasie podpisywania z
nim kontraktu, miał własną grupę, "Strictly Dope" (z/Ray-Luv & DJ
Dizzy). Dopiero po przyłączeniu się do TNT ustalono, że będzie
promowany jako solowy artysta. Aby Tupac mógł z nami podróżować w
tamtym okresie, musieliśmy poświęcić czyjąś pozycję, pensję i
miejsce w autobusie - trzeba było utrzymać równowagę finansową
trasy. Pac pokornie przyjął i wykonywał obowiązki osoby, którą
zastąpił, a w zakres których wchodziło tańczenie i pomoc przy
obsłudze technicznej trasy. Szanowaliśmy go jako kolejnego MC w
naszym obozie i zawsze rapował na koncertach. Zazwyczaj wykonywał
kawałki Shocka-G przy Humptym w utworze "Packet-Man", oprócz tego
występował z 16-linijkowym freestylem w części przeznaczonej do
prezentacji naszych nowych wykonawców. On, Pee-Wee, Saafir i inni
przekazywali sobie mikrofon, podczas gdy Money i ja mieliśmy przerwę
lub przygotowywaliśmy się do następnej piosenki.
Powodem, dla
którego pojawiło się błędne przekonanie, że Pac na początku tylko
tańczył, jest to, że występy telewizyjne (Arsenio Hall show, Showtime
at the Apollo, Club MTV) pozwalały nam tylko na wykonania
najnowszych w owym czasie singli, którymi były: "Doowutchyalike", "the
Humpty Dance" i "Packet-Man", a które zostały nagrane, zanim
poznaliśmy Paca. Pac lubił się wkręcać tam, gdzie pasował, aż do
momentu, gdy mogliśmy go umieścić na nowszych, późniejszych
nagraniach: "Same Song", "Sons of the P" i "2Pacalypse Now" - jego
pierwszym albumie. Jak więc widzicie, Pac zawsze był traktowany i
wykorzystywany jako MC. Chodzi tylko o to, że ''Sex Packets" został
nagrany, zanim go spotkaliśmy; po podpisaniu kontraktu zaangażował
się w występy telewizyjne, promocję i trasę koncertową tego albumu.
"Same Song" z albumu "This Is a EP Release" zostało nagrane na
pierwszej sesji nagraniowej DU po przybyciu Paca i jak to widać w
piosence, Pac dostał tyle samo wersów - 8 - co Shock-G, Humpty i
Money-B, wtedy już znani i popularni raperzy. Musieliśmy dać temu
dzieciakowi to samo, bo Pac już jeździł z freestylami i bitwami na
rymy po całych Stanach.
Podróżowaliście wiele za oceanem. Czy kiedykolwiek zdarzyło się coś,
w co zaangażowany był Pac, a o czym ludzie jeszcze nie wiedzą? Czy
jego legendarne podejście do kobiet było skuteczne w krajach takich
jak Japonia?
Działanie uroku Tupaca na kobiety stało się oczywiste,
gdy zdobywał tyle lasek, co ja czy Money-B, a nasze twarze można było
przecież zobaczyć w telewizji. Nawet bez sławy był pierwszym, który
zaciągał je do łóżka. Czasami brał 2 lub 3 przed występem (tak jak
podczas pobytu w przebieralni, prób dźwiękowych czy podróżowania
autobusem, kiedy czekaliśmy na wpuszczenie do hotelu). To samo
działo się za oceanem.
Czytałem o twoim utworze-hołdzie dla Tupaca zatytułowanym "Mind
Bubble", nie słyszałem go jednak nigdy. Zdaje mi się, że niewiele
jego egzemplarzy zostało rozprowadzonych? Czy możesz nam powiedzieć
coś o tej piosence, a także o powodach tak drastycznego ograniczenia
liczby kopii? Czy można ją jakoś zdobyć?
Niestety, "Mind Bubble" pojawiła się tylko na albumie
typu 'b-side' oraz na składance "The Lost Files", właściwie nigdy
nie wyprodukowanej w dużej ilości. Są dwie strony internetowe, na
których być może znajdziecie ten album, pierwsza to Money-B.com,
druga- Shock-G.com., a także D-Flow Message Board, gdzie dzieciaki
czasami handlują tą płytą.
Wyprodukowałeś
niewydaną piosenkę 2Paca pt. "Dope Fiend's Dinner". Co się z nią
stało i dlaczego nie została wydana?
Akurat ja tej piosenki nie zrobiłem. Wyprodukował ją
Deon Evans (oficjalnie "Big-D, the Impossible") z Underground
Railroad, ekipy Paca z okresu "2Pacalypse Now". D zrobił także "Homies
Call" i "Brenda's Got a Baby". Wydaje mi się, że Interscope nigdy
nie wydało tej piosenki, bo nie uzyskano pozwolenia na wykorzystanie
sampla Susan Vegi.
Czy masz w zanadrzu jakieś inne niewydane ścieżki Big Puna czy
2Paca?
Puna nie, ale mam kilka kawałków Tupaca, które
przechowuję na potrzeby własnej rozrywki i czasami odtwarzam je
przyjaciołom. Nie są one niczym specjalnym, brak im wykończenia,
także nikt nie podjąłby się ich wydania; niemniej prezentowanie ich
ludziom jest naprawdę przyjemne. Zwykle Pac rymuje, a ja gram na
pianinie, albo Pac mówi jakieś rzeczy na świetnym podkładzie z
samplem Prince'a. Mam rzeczy, które miały się znaleźć na drugim
albumie Thug Life, który nigdy się nie ukazał. Niewykończone mixy
studyjne na taśmie. Z powodu zbyt niskiej jakości dźwięku nigdy to
pewnie nie wyjdzie oficjalnie.
Współracowałeś
z 2Pakiem na jego pierwszych paru solowych albumach, a także na
kawałkach Digital Underground. Pozwól, że zapytam cię, dlaczego nie
byłeś zaangażowany w żaden z jego późniejszych projektów?
Nie było innego powodu niż to, że Pac chciał
muzycznie poruszać się w na innych polach.
Zrobiłem "I Get Around" i "So Many Tears". Dre zrobił "California
Love", DJ Darryl zrobił "Keep Ya Head Up".
Pac chciał różnorodności, wielu tematów muzycznych. Nie wykorzystał
żadnego z wymienionych przeze mnie producentów na "Makavelim",
ponieważ każdym z nas dał mu już prawdziwy przebój. Jeśli nie
pojawiłbym się na wcześniejszych nagraniach, wtedy wykorzystałby
mnie na późniejszych. Lubił zawsze próbować czegoś nowego.
Czy
kiedykolwiek poproszono cię, abyś pracował nad którymś z jego
pośmiertnych albumów, oczywiście oprócz utworu "Dope Fiend's Dinner"?
Tak, nagrałem remiksy "Dopefiend’s Diner", "Po' Nigga'
Blues" i "Resist The Temptation", z których żaden nie ujrzał
oficjalnie światła dziennego.
Opowieści o etyce pracy Paca są teraz legendarne. Wszyscy mówią, że
miał w zwyczaju pisać teksty w czasie tworzenia podkładu i potrafił
stworzyć kilka piosenek w przeciągu godzin. Czy był taki od
początku?
Zawsze. Większość moich wspomnień, to Tupac piszący albo
czytający coś ze swojego zeszytu z poezja albo rymami, który miał
zawsze przy sobie. To samo jeśli chodzi o skręta czy Newporta. Nie
przypominam sobie go bez tych rzeczy; no i zazwyczaj pisał niezwykle
szybko albo rozmyślał.
Digital Underground nagrało piosenkę "Heart Beat Props", w której
namawiacie czarne społeczeństwo, aby wspierało swoich liderów i
orędowników zmian jeszcze za ich życia, a nie nadawało im status
idoli po śmierci. Jak odbierasz to, że 2Pac stał się jednym z takich
idoli? Czy uważasz, że jego przesłanie jest żywe poprzez jego
muzykę, czy umarło razem z nim?
Przestań się zgrywać. Jego cel jest teraz rozpoznawany
nawet bardziej.
W piosence 'Heart
Beat Props' namawiacie słuchaczy, aby wspierali grupy takie jak
Public Enemy. Kogo przesłania warto jest obecnie słuchać w twoim
odczuciu?
Tych samych ludzi, plus Paca, Lauryn Hill, no wiesz.
Jaka
jest twoja ulubiona piosenka Paca/Makaveliego?
Hail Mary. Puszczamy tą piosenkę w środku naszych (DU)
występów na żywo, a cała publika wykrzykuje tekst piosenki i unosi w
górę zapalniczki. Ten kawałek ma niesamowitą siłę.
Sugerowano, że
jedną ze zdobyczy miłosnych Paca była Madonna. Wierzysz w to?
Pac zwrócił się do mnie po poradę seksualną przed
randką z nią. Potem, w noc swojej randki, zadzwonił do naszego
pokoju hotelowego i wyszeptał, że Madonna zasnęła właśnie obok niego
i starał się jej nie obudzić. Musiał o tym komuś powiedzieć.
Dobra,
ostatnie pytanie dotyczące 2Paca. Na twojej stronie Shock-G.com
mówisz o
Pacu jako buntowniku, wspominasz jego niesamowitą chęć i dążenie do
czynienia zmian. Czy uważasz, że zaangażowałby się w politykę, jeśli
tylko przeżyłby zamach?
Co rozumiesz pod pojęciem "zaanagażowałby się w
politykę"? On zawsze był politycznie nastawiony. Cała jego poezja i
każdy album (za wyjątkiem "All Eyez on Me", który był spłatą dla
Suge'a za to, że wyciągnął go z pudła). A tak przy okazji, czuję się
zaszczycony, że byłem związany z życiem Paca i że mogę wydobyć na
światło dzienne ciekawostki na jego temat i wyjaśnić pewne
wątpliwości odnośnie jego przeszłości. Praca z Pakiem była ogromnym
przywilejem artystycznym i bycie związanym z jego życiem, to jakby
być związanym z historią Malcolma X, Jimi Hendrixa, Boba Marley'a,
czy Jezusa Chrystusa. Dlatego nie trzeba przepraszać za oczywiste
zainteresowanie i chęć zdobycia informacji o jednym z największych
ludzi naszych czasów. Jeśli kiedykolwiek będziecie chcieli
przeprowadzić ze mną wywiad w całości o Pacu (bez ''kamuflowania''
go jako wywiadu z Shock-G, czy DU), to zapraszam serdecznie. Życie
Tupaca, jego dążenia są niezwykle interesującą kwestią samą w sobie,
wykraczająca daleko poza muzykę rap czy rozrywkę.