Wywiad z Gobim przeprowadzony przez Hitemup.com, luty 2004
tłumaczenie: Piotr Studziński
HitEmUp.com:
Na początek powiedz nam coś o swojej przeszłości.
Gobi: Nazywam sie Gobi, mam 38 lat. Urodziłem się w Clapham, w
Południowym Londynie. Moja mama jest pół Angielką, pół Iranką; mój
tata jest Irańczykiem. Przyjechałem do Stanów w 1979 zaraz po
rewolucji w Iranie, przeprowadziłem się do Irvine w Orange County,
Stan Kalifornia. Musiałem stawić czoła rasizmowi, dostawałem lanie
za kolor skóry. Nienawidziłem tego, że tam jestem, nie jest fajnie
być przybyszem zza granicy w tym państwie. Chodziłem tu do szkoły
średniej i do college'u. Studiowałem marketing i zarządzanie, i
nienawidziłem tego. Potem, przez siedem lat sprzedawałem domy dla
Century 21. Zakochałem się, a nastepnie poróżniłem z irańską
producentką filmową i odnalazłem moją życiową pasję, którą było
kręcenie filmów. Bóg mnie pobłogosławił moją pasją w wieku 28 lat.
Chyba powinienem podziękować mojej byłej żonie za wprowadzenie mnie
w świat filmu. Potem spotkałem Tracy Robinson i zacząłem z nią
spędzać dużo czasu. Przeprowadziłem się do Los Angeles i zacząłem
pracować nad teledyskami rapowymi najpierw jako asystent producenta,
potem jako producent, a w końcu kiedy poznałem Tupaca, miałem okazję
wyreżyserować samodzielnie pierwszy muzyczny teledysk, którym był
''2 of Americaz Most Wanted''. Wydaje mi się, żę ciągnie mnie ku
czarnej kulturze w Ameryce, ponieważ nie możesz być traktowany w
Stanach gorzej niż właśnie czarny.
Jak spotkałeś Tracy? Czy miało to związek z produckją filmów?
Spotkałem ją podczas degustacji win w Irvine, a potem się
zaprzyjaźniliśmy. Tak krok po kroku i staliśmy się parą, pracując
non stop.
Dla tych,
którzy nie wiedzą, kim była Tracy Robinson?
Tarcy Robinson była asystentem produkcyjnym podczas jednego z
pierwszych teledysków Tupaca. Była w nim tak rozkochana i
zafascynowana, że podeszła do niego i powiedziała: ''Kiedy tylko
będziesz tego potrzebował, możesz na mnie liczyć.'' Połknęła bakcyla
Tupaca. Jest Afro-Amerykanką. Kiedy Pac opuścił Danemora i przeszedł
do Death Row, zaraz po teledysku California Love poprosił swoją
asystentkę Molly Monjauze, aby poszukała Tracy, aby mogła produkować
wszystkie jego teledyski, a ja zabrałem się przy okazji razem z nią.
Poprzez Tracy
poznałeś Paca? Co o nim słyszałeś wcześniej?
Coś tam słyszałem, ale kiedy ją poznałem, zacząłem go słuchać.
Pierwszy raz tak naprawdę sie tym zainteresowałem, kiedy pewnego
poranka Tracy odebrała telefon o 3 rano, kiedy to Pac został
pierwszy raz postrzelony w Nowym Jorku. Była zdruzgotana.
Kiedy po raz pierwszy spotkałeś Paca?
Pewnego dnia zabrano mnie do domu w Malibu i przedstawiono mnie
Molly jako partnera Tracy. On akurat bawił się w wodną strzelaninę z
Outlawz. Przyłączyłem się. Wtedy właśnie nazwano mnie ''Szalonym
Irańczykiem''.
Jakie było
twoje pierwsze wrażenie, kiedy go poznałeś?
Był fajny, ciepły i poniekąd straszny, bo miał określoną
energię, która wypełniała przestrzeń, w której się znajdował. Po
paru tydogodniach powiedział nam, że musimy się zająć produkcją
wielu teledysków. Wtedy zdecydowaliśmy, że musimy założyć z nim
firmę .Ja miałem firmę o nazwie 24/7, w której staliśmy się
partnerami. Tupac posiadał 60%, a ja i Tracy pozostałe 40%.
Przy produkcji
jakich teledysków pracowałeś?
Byłem producentem Aint Mad At Cha i Hit Em Up, obu wersji How Do
You Want It, wszystkich trzech wersji Made Niggaz, 2 Of Americaz
Most Wanted, All About You, a także reżyserowałem 2 Of Americaz Most
Wanted, Made Niggaz i powinienem zostać wymieniony przy produkcji
Hit Em Up, ale nie zostałem.
Po jakim
czasie zacząłeś pracować nad teledyskami i czy 2 Of Americaz Most
Wanted był pierwszym, przy którym pracowałeś z nim i Tracy?
Pierwszym był How Do You Want It, potem 2 Of Americaz Most
Wanted, a następnie reszta. Potem zaczął opowiadać o pomysłach
fimowych, które chciał zrealizować.
Na czym
polegała twoja praca przy How Do You Want It?
Byłem producentem, tak jak i 2 Of Americaz Most Wanted.
Czy to było
twoje pierwsze doświadczenie w oglądaniu, jak Pac gra? Jako
doświadczony producent filmowy, jakie było twoje pierwsze wrażenie,
kiedy ujrzałeś go przed kamerą?
On był właścicielem kamery i był u siebie w domu. Produkowałem
2 Of Americaz Most Wanted, ponieważ reżyser, który miał go stworzyć,
nie chciał dzielić się uznaniem z Tupakiem, bo bazował on na pomyśle
Paca, więc się wycofał. Tracy, wiedząc, że chciałbym coś
wyreżyserować, powiedziała mu to, a on rzekł, ''Pozwólmy sukinsynowi
to zrobić.'' To był jeden z największych hajów, jakie miałem. Każdy
aspekt tego teledysku był dla mnie błogosławieństwem. Robiłem swoje,
a on kończył praktycznie wszystko, co zrobiłem. Pamiętam, jak po
jednej ze scen, kiedy Tupac i Snoop siedzieli na czerwonej kanapie,
po tym jak zakończyło się ujęcie, podszedłem do nich i powiedziałem
- ''Jesteście zajebiści, nie dziwie się, że zgarniacie miliony.''
Istnieją materiały filmowe ''poza sceną'' pokazujące Tupaca i
Outlawz z planu 2 Of Americaz Most Wanted, gdzie Pac z wielką
energią mówi Outlawz, co mają robić. Czy to na planach teledysków
było rzeczą normalną?
Nie pamiętam tego tak dokładnie jak podczas Hit Em Up czy Made
Niggaz. Mówił im, co mają robić i prowadził ich krok po kroku, on
prowadził, oni podążali za nim.
Suge
powiedział, że Tupac nie lubił tak bardzo Snoopa i pracował z nim
tylko dlatego, że był w Death Row. Czy uważasz, że to prawda,
patrząc na swoje doświadczenia z nimi związane?
Nie zgadzam się z tym w ogóle. Myślę, że Pac kochał Snoopa i
vice versa.
Wspomniałeś
wcześniej o pomyśle tworzenia krótkich filmów. Czy jakikolwiek z
nich nakręcono?
Made Niggaz to był jedyny krótki film, jaki został
zrealizowany. Na planie wybuchła bójka, więc musieliśmy go zamknąć i
to dlatego skończyło się na tym, że Made Niggaz zostało teledyskiem.
Ile z tego
filmu zostało nakręcone? Czy był on juz prawie na ukończeniu?
Nakręcono 3 z czterech przewidzianych na to dni. Była to
zasadniczo opowieść o Buffym i Piggym, którzy przybywają do Los
Angeles i starają się przejąć rynek hadlu koką. Pac i Outlawz mieli
ich powstrzymać.
Czy wiesz,
dlaczego wywiązała się bójka?
Tak, jeden z Outlawz i bardzo narwany kaskader zaczęli się na
siebie drzeć. Jeden z facetów z ekipy filmowej zgasił światło, co
nie pomogło w rozwiązaniu sytuacji.
Krąży po sieci obrotowa wersja Made Niggaz w bardzo złej jakości.
Czy możesz nam coś o tym powiedzieć?
Powiedziałem reżyserowi zdjęć, aby położył kamerę na stole i
pozwolił aby Pac i reszta sami poruszali kamerą. Pierwsze ujęcie
było niesamowite, ale podszedł do mnie reżyser zdjęć i powiedział,
że zapomniał włączyć kamery. Potem powidzialem Pacowi i reszcie, że
było to tak dobre, iż chciałbym to nakręcić jeszcze raz. Kiedy
zakończono ujęcie i teledysk był gotowy, dałem Death Row obie
wersje. Jedną z innym materiałem i jedno właśnie z opisanym wyżej.
Nie widziałem ich od lat.
Te z innymi
materiałem, to pewnie ten zawierający sceny z Tupakiem i Jimem
Belushim z Gang Related?
Były trzy wersje. Jedna była z Piggym i Buffym, do których
strzelano jak i do zgrai gliniarzy. Była to wersja z mega przemocą.
Czy Pac napisał scenariusz do Made Niggaz?
Pac miał pomysł, ja napisałem scenariusz, tak jak przy Hit Em
Up.
Zakładam, że
Hit Em Up powstało po Made Niggaz, ponieważ w tle Hit Em Up widać
materiały z Made Niggaz?
Tak
Jaka panowała atmosfera na planie Hit Em Up?
Była dobra. Pac i Outlawz zrobili to, ci chcieli.
Byłeś obecny
podczas kręcenia Aint Mad At Cha, kto napisał scenariusz do tego
teledysku?
Wyprodukowałem ten teledysk. Chyba reżyser napisał scenariusz,
ale jak zwykle, korzystając z pomysłów Paca. Kevin Swain był jego
reżyserem.
Czy kiedyś
zastanawiałeś się nad tym, że Pac w tym teledysku zostaje
postrzelony i zabity podobnie jak to miało miejsce w Las Vegas? Czy
on w ogóle mówił coś o umieraniu za młodu, kiedy przebywałeś w jego
pobliżu?
Nie, nie mówił tego przy mnie. Przez swoje ostatnie osiem
miesięcy życia wydaje mi się, że zaczynał się nastawiać bardziej
optymistycznie. Tworzył plany długofalowe.
Dlaczgo nigdy nie wydano w pełni All About You?
Nie wiem. To była decyzja podjęta w Death Row i Interscope.
W internecie
krążą plotki o tym, jakoby Tupac planował stworzenie teledysków do
Life Goes On, Amitions As A Ridah, All Eyez On Me. Czy jest w tym
chociaż odrobina prawdy?
Nigdy o tym nie słyszałem. Poczekaj aż zobaczysz Life Goes On,
który ja zrobiłem.
Będziesz nam
go musiał udostępnić.
OK.
Czy
kiedykolwiek miałeś okazję przeczytać scenariusze, które napisał
Tupac? Co sądzisz o jego umiejętnościach pisarskich?
Słyszałem o jednym. Live To Tell i był on świetny. Bardzo dobry
scenariusz.
Mam
nadzieje, że ludzie jego matki kiedyś go opublikują.
Zasadniczo to są oni w trakcie jego wdrażania w życie. Czy możesz
nam cokolwiek o nim opowiedzieć?
Scenariusz był niesamowity i cokolwiek autobiograficzny.
Słyszeliśmy, że Pac był w trakcie tworzenia filmu dokumentalnego o
sobie, czy to prawda?
Tak, ja kręciłem to wszystko.
Czy możesz nam coś o tym opowiedzieć?
Jest to ten sam materiał, który uzyskano ode mnie i użyto w
Thug Angel, Tupac: Ressurection, Biggie & Tupac i 2Pac 4 Ever, nie
kupujcie tego ostatniego. W pewnym momencie zasugerowałem mu, że
mogę go zacząć nagrywać non-stop, w studio, na planie filmowym,
wszędzie i tak też zrobiłem. Nagrywałem go na kamerę i robiłem
zdjęcia. To miało sens. On był żywą legendą i był na szczycie.
Zawsze staram sobie wyobrazić, co on by mógł robić teraz. Obecnie to
on zawstydziłby Russella Simmonsa, P. Diddy'ego i Jay-Z.
Ile, z
grubsza, nakręcono materiałów? Czy było to bliskie ukończenia?
Nakręciłem 18 godzin, z czego 6 godzin to czysty Pac.
Cholera, musisz wydać DVD!
Wszystko jest w porządku, co ma się stać, stanie się.
Czy uważasz,
że to wszystko zostanie pokazane pewnego dnia? My, fani Tupaca
jesteśmy łakomi na takie rzeczy.
Robię wszystko, aby naprawić zniszczone mosty między mną i
matką Tupaca i zrobię wszystko, aby postarać się wydać materiały,
przeciwko którym, według mnie, Tupac nie zgłaszałby obiekcji. Mam w
planach książkę ze zdjęciami i film. Jak wspomniałem wcześniej,
chciałbym to wszystko zrobić, mając błogosławieństwo Afeni.
Odpowiadam przed Pakiem i nie chcę obrażać jego matki.
Czy nakręciłeś
jakieś materiały filmowe z koncertów w Klubie 662 czy House Of
Blues?
Nakręciłem cały koncert z House Of Blues moją kamerą Hi-8 z
drugiego piętra. Nie była to dobra jakość. Kevin Swain nagrał nagrał
to wszystko ośmioma kamerami.
Czy wiesz
może, czy Afeni planuje wydać jakiś z tych koncertów? Czy Kevin
Swain jest właścicielem tego materiału? Kto znajduje się w ich
posiadaniu?
Nie mam pojęcia, co oni planują. Materiały Kevina Swaina
zostały nakręcone dla Suge'a, tak więc nie jestem pewien. Moje
materiały związane były z podążaniem za Tupakiem przez tych parę
tygodni.
Czy nakręciłeś
Tupaca we Włoszech?
Nie, nie pozwolił mi jechać. Cały czas go prosiłem, ale on
chciał być sam z Kiddadą.
Czy nakręcono
jakiś film kiedy Tupac nagrywał w studio? A jeśli tak, to czy możesz
jakiś wymienić?
Kręciłem Paca w stuido, podczas nagrywania albumu One Nation,
utworów z tego albumu, ale wydaje mi się, że niektóre z jego tekstów
zostały przeniesione i użyte gdzie indziej.
The Realest Killaz na albumie Tupac: Ressurection z 50 Centem?
Tak, to będzie jedna z nich.
Czy ten utwór znajdował się na albumie One Nation?
Mam materiał filmowy, który ukazuje Paca, jak opiera się na
ręce i słucha go. Jest bardzo smutny i zamyślony.
Czy wiesz o
tym, że większość z taśm matek z albumu One Nation została
skradziona?
Co?
Te piosenki nie mają już taśm matek.
Myślałem, że Afeni ma u siebie wszystko.
Nie.
Niech to, wydaje mi się, że ma je ktoś wpływowy.
Czy uczestniczyłeś w innych sesjach nagraniowych?
Nie.
Czy możesz nam
coś powiedzieć na temat książki i filmu nad którymi pracujesz?
O filmie będą wam mógł więcej powiedzieć, kiedy za parę
miesięcy zakończy się jego produkcja. Książka nosi tytuł Thru My
Eyez i już miała się ukazać na rynku, ale jej wydanie musiało zostać
przesunięte, zanim nie zostanie wydana przez rodzinę Tupac:
Ressurection - jego życiowa historia. Książka powinna się ukazać z
Boską pomocą gdzieś w 2005 roku. Jest to kolekcja zdjęć, które
zrobiono podczas tych ostatnich ośmiu miesięcy, plus moje notatki z
tego, co przez ten czas widziałem.
Ze wszystkich
ludzi, przebywających w Death Row, jak ci się wydaje, kogo Tupac
szanował najbardziej?
Nie wiem zbyt wiele na temat jego relacji ze Suge'iem, ale
wydaje mi się, że kochał Snoopa.
Czy sądzisz,
że był on tam szczęśliwy?
Uważam, że był gotów do opuszczenia Death Row.
Jak sądzisz,
dlaczego Pac tyle pracował? Niezliczona ilość piosenek, teledyski,
filmy?
Nie wiem, ale jego terminarz był niesamowity. Filmy w
dzień, piosenki w międzyczasie i teledyski w nocy.
Czy brałeś
udział przy produkcji jakiegokolwiek teledysku stworzonego po
odejściu Paca?
Nie. Wierz mi, bardzo bym chciał.
Czy pokłóciłeś się z Afeni?
Kiedy Pac odszedł, byłem zapatrzony w siebie i nie liczyłem się
z innymi, uważałem, że robienie dla jego majątku tego, co uważałem
za słuszne, bądź co uważałem, że Pac chciałby, aby to zrobić,
wydawało mi się ważniejsze niż cokolwiek innego. Nie zdawałem sobie
sprawy z tego, że rozmawiam z kobietą, która właśnie straciła
swojego syna. Moje wyczucie czasu się skończyło, a pokora, której
nauczyłem się przez ostatnie siedem lat, wiele mnie nauczyła.
Czy możemy
porozmawiać na temat wydarzeń poprzedzających Las Vegas?
Których wydarzeń?
Chciałbym poruszyć kwestię, o której mówiło parę osób, że on nie
chciał tam jechać. Czy jest w tym choć odrobina prawdy?
Nie chciał tam jechać. Nie jestem pewien dlaczego, ale nie
chciał. Ostatnie parę tygodni było bardzo dziwne.
Co przez to
rozumiesz?
Oddalał się od Death Row i wypełnił już swój kontrakt. Wysłał
także list Davidowi Kennerowi, który go zwalniał z jego posady i dał
Tha Row znak, że kończy z nimi. Nie nosił swojego medalionu Death
Row. Tylko Euphanasia.
Czy wiesz,
dlaczego Pac zwolnił Kennera? Czy było to po prostu częścią planu
opuszczenia Death Row?
Sądzę, że zaczynał się od nich odcinać. Założył ze mna i Tracy
firmę produkcujną, a także swoja wytwórnię płytową. Wydaje mi się,
że chciał być niezależny.
Czy Makaveli
Records Tupaca nie miało być oddziałem Death Row?
Nigdy o tym nie słyszałem. Wydawało mi się, że to Euphanasia
była wytwórnią, którą założył.
Wydaje mi się,
że była to firma menadżerska, w której pracowała Yaasmyn Fula. Ale
nie jestem pewien.
No to w takim razie nie wiem.
Makaveli
Records pojawiło się na niektórych plakatach Death Row z Killuminati:
The 7 Day Theory. Może Tha Row zrobiła to po kryjomu.
Nie wiem, ale przypuszczam, że tak.
Czy możesz
potwierdzić, że on i Kiddada mieli się zaręczyć? Frank Alexander
powidział, że nie, a Kiddada że tak?
Z tego, co wiem, to byli zaręczeni. Mieli zamiar się pobrać. Po
co Frank miałby mówić, że nie byli?
Powiedział, jeśli dobrze pamiętam - Pac po prostu wykorzystywał ją
do seksu. "Trenował ją'' i że słyszał o tym, kiedy Pac zmarł, więc
nigdy nie zostało to potwierdzone.
Brzmi to trochę nienawistnie. Pac kochał ją i tworzyli
wspaniałą parę.
Czy wiedziałeś, że Kevin Hackie pracował dla FBI, kiedy przebywał z
Pakiem?
To właśnie powiedział mi, kiedy byliśmy w szpitalu.
Powiedział ci?
Powiedział, że był tajniakiem.
Czy powiedział
ci, co badał?
Death Row.
Czy mówił coś
o swoich spostrzeżeniach?
Tak i nie. Uważam, że Kevin był trochę zakręcony i nie widział,
czy ja wierzę w to, co on mówi. Dzieliłem pokój razem z nim i
biologicznym ojcem Tupaca.
Billy Garland?
Jak to się stało, że dzielił z tobą pokój?
Nie mógł dostać pokoju, więc pozwoliłem mu pozostać w moim.
Co sądzisz o Billym? Czy wiesz może, czy Pac pozostawał z nim w
kontakcie po 1994 roku?
Billy wydawał się zwykłym facetem, który był szczęśliwy z
ponownego nawiązania kontaktów ze swoim synem. Powiedział, że Pac
planował przewieść go samolotem wraz z rodziną na Święto
Dziękczynienia. Był zwykłym facetem. Znając zarówno jego matkę, jak
i ojca, powiedziałbym, że Pac był zdecydowanie dzieckiem Afeni, nie
Billy'ego.
Jak
dowiedziałeś się, że Pac został postrzelony?
Kiedy? W Nowym Jorku byłem z Tracy i o 3 nad ranem dostaliśmy
telefon. Kiedy postrzelono go w Vegas, czekałem na niego w klubie
Suge'a 662
W porządku.
Podszedł do nas Nate Dogg i powiedział, że Pac i Suge zostali
ostrzelani. Szybko udaliśmy się do University Hospital i pozostałem
tam przez sześć nocy od 12 do 8 rano. Paca zobaczyłem dopiero
podczas piątej nocy.
Czy osobiście sprawowałeś wartę?
Przed jego drzwiami znajdował się tylko jeden ochroniarz Death
Row i nie przydzielono mu dodatkowej ochrony przez pierwsze cztery
noce czy coś koło tego, nawet pomimo śmiertelnych gróźb.
Groźby? Czy możesz coś więcej o nich powiedzieć?
Nie miałem wyboru i musiałem siedzieć na warcie w szpitalu o
północy. Nie miał wystarczającej ochrony i zdałem sobie sprawę z
tego, że jakby co, to mogłem tylko próbować kogoś zatrzymać, czy
wezwać pomoc. Człowiek od marketingu Death Row podszedł do mnie
podczas trzeciej nocy około 22 i powiedział, że właśnie otrzymał
telefon z Death Row, że do wytwórni dzwonili mordercy, mówiąc, że
mają zamiar wybrać się do szpitala i dokończyć to, co zaczęli.
Natychmiast zadzwoniłem na policję Vegas, dowiadując się, że cierpią
na niedobory kadrowe i że nikogo więcej nie mogą przysłać. A jeśli
coś miałoby się stać, powinienem poszukać policjanta, który pieszo
patroluje teren szpitala, a wtedy on pomoże.
Czy w
tym momencie Suge wciąż znajdował się w szpitalu? Czy może chodziło
tylko o Paca?
Suge wyszedł po pierwszej nocy. Wydaje mi się, że podczas tej
pierwszej nocy przenieśli go do prywatnego pokoju na czwartym
piętrze.
Dlaczego było tak mało ochrony?
Nie wiem, ale to było dziwne. W poczekalni był jakiś starszy
mężczyzna, który zajmował się ochroną. Po tym jak wyszli policjanci,
powiedział - ''To bardzo dziwne, ponieważ w poprzednim roku gwiazda
rodeo złamała stopę, a policja Las Vegas dała mu 4 funkcjonariuszy
na całą dobę oraz jakieś naczepy dla jego rodziny, aby czuli się
bardziej komfortowo.'' Najlepszy raper na świecie leżał na swoim
łożu śmierci i nie mógł uzyskać niczego poza wsparciem znajomych.
Było to bardzo dziwne i zastanawiające. Nienawiść na całego. Coś tu
było podejrzane i do dnia dzisiejszego, nie wiem co.
Czy Frank Alexander znajdował się w pobliżu, bądź jakikolwiek inny
ochroniarz Death Row?
Nie widziałem go. W nocy był tylko jeden facet z Death Row, ja
w poczekalni i Noble pełniący nocną wartę. Nie wiem, gdzie on był.
Czy była
jakakolwiek poprawa stanu Paca? Słyszeliśmy, że chciał wstać z
łóżka, czy to prawda?
Jedna z pielęgniarek powiedziała mi, że wprowadzono go w stan
śpiączki, bo wciąż próbował wstać z łóżka i odłączyć się spod
aparatury. Dlatego to zrobili. Ostatnio dowiedziałem się, że za
każdym razem, kiedy się budził, myślał, że znajduje się zaraz po
strzelaninie, więc był szoku.
Jaka panowała
atmosfera w szpitalu? Czytaliśmy, że prasa chciała mu zrobić
zdjęcie, czy kiedykolwiek musiałeś odsuwać reporterów?
Podczas drugiego dnia mojego pobytu przyszła kobieta i zaczęła
się ze mną spoufalać i zaczynała mnie o wszystko pytać. Nie miałem
pojęcia, kim ona jest. Przyszła Molly Monjauze naklnęła na nią i
wyrzuciła ją stamtąd. Okazało się, że była ona reporterem. Byłem
naiwny. To była reporterka, której udało się podejść do Paca
najbliżej.
Kiedy
dowiedziałeś się, że odszedł? Byłeś wtedy w szpitalu?
Nie, opuściłem szpital podczas szóstej nocy, kiedy pielęgniarka
powiedziała mi, że jego stan poprawił sie o 13%. W tym momencie
musiałem wrócić do LA, aby pomóc mojej partnerce Tracy przy
teledysku. Następnego dnia byłem w vanie z tymi samymi ludźmi, z
którymi byłem w Vegas, jechaliśmy autostradą, kiedy Theo - DJ
miejscowej rozgłośni hiphopowej - powiedział o odejściu Paca.
Czy obwiniano
za to Franka Alexandra? Zanim oraz po tym, jak Pac odszedł?
Nie ja. I nie sądzę także, aby czynił to ktokolwiek inny. Byłem
po prostu wkurzony na to, że nie miał przy sobie broni. Byłem zły na
to, że nikt z nich nie odpowiedział strzałami.
Czy w szpitalu byli jacyś goście godni uwagi, o których nie wiemy?
Wszyscy przychodzili go odwiedzić. Nie byłem tam za dnia. Byłem
tam wieczorami.
Czy masz
plany, aby stać się częścią producentów filmowych Amaru?
Nie wiem. Poczuję się wspaniale, kiedy będą mógł być częścią
czegokolwiek powiązanego z Tupakiem. Najcięższe dla mnie jest to, że
od momentu śmierci Tupaca nie byłem zaangażowany w żaden projekt z
nim związany. Wiem, że jest na mnie zły, bo oczekiwał ode mnie
czegoś więcej.
Jasnym jest,
że ludzie, którzy go znali i którzy mają talent, nie są częścią jego
projektów.
To jest słodkie, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie.
Czy możesz nam
powiedzieć cokolwiek na temat dokumentu-hołdu Amaru, który kręciłeś?
Zaczęliśmy nagrywać materiały w okolicach jednego roku po
śmierci Paca. Nagrałem, jak wypowiadają się Afeni, Left Eye, Too
Short, Shock G, Mike Tyson, Bizzy Bone i Jon B. Facet, który
poskładał 2Pac 4 Ever, nielegalnie wykorzystał cały ten materiał,
który nakręciłem dla Amaru. Wydaje mi się, że prawnicy Afeni wezmą
się za niego. Dlatego uważam, że istotne jest, aby ludzie tego nie
popierali.
Czy możesz nam
przytoczyć jakieś rzadkie fakty, o których większość fanów nie wie?
Dla mnie jedną rzecz, z której być może ludzie nie zdają sobie
sprawy jest to, że był on zabawnym facetem. Humor był ogromną
częścią jego codziennego życia. Przez ostatnie miesiące swojego
życia przechodził transformacje. Zaczął budować swoje własne
imperium. Słyszałem, jak podczas jednej z ostatnich rozmów
powiedział - ''Ludzie za sześć miesięcy mnie nie poznają. Zacznę się
zachowywać jak dorosły. Skończę z tymi pierdołami. W zasadzie
pewnego dnia mogę kandydować na burmistrza Los Angeles, bo ci
politycy są tak skorumpowani, że szkoda słów.'' On był gotów zmienić
się bardziej to się komukolwiek śniło. Ludzie, którzy go pozbawili
życia, zabili jednego z najbardziej wpływowych ludzi, jaki
kiedykolwiek żył, biały lub czarny. Wydaje mi się, że ludzkość jest
w błędzie, sądząc, że jesteśmy najmądrzejsi na tej planecie. Często
zabijamy spośród nas tych, którzy mogą nas ocalić. On miał 25 lat.
Zagrał w pięciu filmach i sprzedał tyle albumów. Kiedy ja miałem 25
lat, nie miałem pojęcia, jak będzie wyglądało moje życie i w którą
stronę pójdę. Ludzie zapominają, jakim młodym człowiekiem był Tupac.