Wykonałem sporo pracy na stanowisku
producenta muzycznego od połowy do końca lat 90-tych.
Współpracowałem także ze znaną francuską grupą MTM, Big Daddy Kanem,
Brianem McKnightem, Big L’em i wieloma innymi artystami z branży hip
hop. W 1994 roku poznałem Paca poprzez mojego brata, który pracował
nad jego projektem. Mój brat to Easy Mo Bee. Wieczór przed tym
zakończyli pracę nad utworem Temptations. AB Money, członek
zespołu mojego brata – Rappin Is Fundamental – przyszedł do mnie i
puścił mi Temptations. – Spotkamy się jeszcze dzisiaj z
Pakiem – powiedział. – Powinieneś (pójść z nami) i zabrać ze sobą
jakieś bity. Pojechałem więc z nimi i wziąłem ze sobą kasetę z
podkładami. Pierwszym z nich był (ten wykorzystany później w) Out
On Bail. Gdy Pac go usłyszał, oszalał. Puścił go w magnetofonie
i udał się do łazienki. – Napiszę do tego tekst tu i teraz –
oznajmił. Jeszcze tego wieczora nagrywaliśmy to w studio.
W zasadzie tak. Pac
nagrał swój wokal za pierwszym podejściem. Potem wokale w tle i już.
Był tak dobry.
ż
to wie… (Tupac) miał nagranych z milion kawałków. W tamtej chwili
przebywał już w więzieniu. Odpowiednie osoby musiały podjąć decyzje,
a on nie miał z nimi nic wspólnego. (Pacowi) podobał się ten utwór i
dlatego wykonał go podczas rozdania nagród The Source Awards. To
było coś niesamowitego. Była tam też sprawa z Q-Tipem, któremu Pac
przerwał przemówienie, czy coś takiego. Przerwał im i zaczął swój
występ. Byli na niego wkurzeni, ale w tamtym momencie nie mogli na
to nic poradzić.
Powiedz nam, dlaczego (Pac) rzucił mikrofonem na koniec swojego
występu?
Pac był trochę inny niż reszta
wykonawców z Zachodniego Wybrzeża. W tamtym czasie Zachodnie
Wybrzeże stawało się coraz popularniejsze i niektórzy zaczęli się
dziwnie zachowywać. Wielu ludziom nie spodobało się to, że Tupac w
ten sposób przerwał przemowę Q-Tipa i Pac to widział, ale dalej
prowadził swój występ. Dlatego też zaprezentował taką, a nie inną
postawę i rzucił mikrofonem., jakby chciał pokazać, że ma to
wszystko w dupie.
Czy
Tupac był świadom tego, że komuś przerwał?
O tak, zrobił to celowo. (A
wiem to stąd, że) mój brat, Boo, był wtedy tam razem z nim za
kulisami. – Słuchaj, zróbmy to – powiedział Tupac. On taki właśnie
był.
Wspomniałeś, że ten utwór był przeznaczony na album Me Against The
World, ale wiele osób twierdzi, że raczej an album THUG LIFE, czyli
nie mają racji?
Nie, ten kawałek nie miał nic
wspólnego z tym (drugim) albumem. To było nagrane na Me Against The
World I miało znaleźć się na tym albumie. Nic mi nie wiadomo o tym,
żeby miało zostać wykorzystane na THUG LIFE. Str8 Ballin’
miało iść na THUG LIFE. Następnej nocy nagrał Runnin From The
Police ze Stretchem i Bigiem. Nagrywał z milion kawałków. –
Dawaj bit, (nagramy to), a bawić się z tym będziesz później –
mawiał. Nigdy się nie zatrzymywał. Jeśli chodzi o Out On Bail
to Easy Mo Bee zajmował się miksowaniem tego utworu.
Czy
istnieją jakieś niewykorzystane wokale Tupaca nagrane do Out On Bail?
Wszystko to, czego byłem
świadkiem, nagrywał w pierwszym podejściu, po czym dogrywał wokale w
tle. Nie było żadnych dodatkowych wokali. Nie nagrywał
alternatywnych wersji, nic z tych rzeczy.
I to był
jedyny utwór, który razem nagraliście?
Tak, tylko ten jeden. Miałem
na taśmie 16 czy 17 tracków, ale on zatrzymał się na tym pierwszym.
Po jakimś czasie wybrał jeszcze kilka, ale tak wiele się wtedy
działo, poszedł do więzienia i nigdy nie dane mu było się nimi
zająć. Chciałbym też wyjaśnić pewne nieporozumienie związane z
wykorzystaniem podkładu (do Out On Bail) przez zespół Supreme
MTM. Ten podkład był przeznaczony dla Paca, ale gdy utwór nie
znalazł się finalnie na albumie, to przekazałem ten podkład muzyczny
Supreme MTM. Okazał się to wielki hit, a lata później wszyscy
mówili: „Ej, to nagranie Paca!”. Nie chciałem, żeby ten track się
zmarnował (stąd taka decyzja).
Jak
wyglądało powstawanie tego utworu? Czy wykorzystałeś jakieś sample?
Bit pochodzi z tego samego
nagarnia, które wykorzystał producent Rich Harrision przy tworzeniu
kawałka Beyonce Crazy In Love, tylko inny fragment. Jeszcze
jedną ciekawostką jest to, że ten podkład miał pierwotnie otrzymać
Freddie Foxxx do Bupmy Knuckles i dlatego jest tam jego sampel. To
było w czasach, gdy trzymał z (Queen) Latifah i Flavor Unit.
Przedstawiłem mu ten podkład, polubił go, ale nic z tego nie
wyniknęło. Nie chomikuję takich rzeczy, więc pokazałem to Pacowi,
polubił to i wykorzystał, a sampel Freddiego pozostał.
Co
sądzisz o remiksie tego utworu, który wykonał Eminem, a który został
wydane na albumie Loyal To The Game?
Jest w porządku. W przypadku
Paca bit nigdy nie miał wielkiego znaczenia, bo Pac mógłby zarapować
do czegokolwiek i wciąż brzmieć na tym dobrze. Co do remiksu, to
brzmi on trochę nudno. Powinien być trochę bardziej żywiołowy. Być
może to przez fakt, że jestem przyzwyczajony do oryginalnego
brzmienia, ale według mnie było to zbyt monotonne. Rozumiem jednak,
do czego dążył w tamtym momencie. Nie mogli korzystać z sampli, więc
chwytali się różnych rozwiązań.
(Eminem)
zastąpił fragment, gdzie Tupac mówi „LG” słowami „Em, let’s rock it”,
czy coś w tym rodzaju (śmiech)
„To zabawne” – pomyślałem w
chwili, gdy to usłyszałem. Ludzie dzwonili do mnie, pytając: „Ej,
jak oni to zrobili?!”
Czy
ludzie zarządzający Majątkiem Tupaca zwrócili się do ciebie z prośbą
o wykonanie miksu tego utworu?
Nie, nigdy. Mieli wtedy wiele
na głowie. Mieli tak wiele materiału. Nie kontaktowali się ze mną w
tej sprawie.
Uprzedzili Cię jednak wcześniej, że zamierzają wydać ten utwór, czy
dowiedziałeś się po jego wydaniu?
Skontaktowała się ze mną
prawnik Majątku (Tupaca), Dina LaPolt, która wcześniej
współpracowała z moim bratem przy okazji utworu Runnin’ z
albumu Resurrection. Poinformowała mnie, co zamierzają zrobić. To
było sześć miesięcy przed rozpoczęciem prac. – Kiedy wszystko
nabierze rozpędu – powiedziała – prześlemy Ci odpowiednie dokumenty.
Wszystko było zatem w porządku i wszystko zostało dogadane.
Runnin’
From The Police to niesamowita produkcja Twojego brata, czy masz
jakieś wspomnienia z tej sesji?
To było śmieszne. W momencie,
kiedy Big nagrywał swoją zwrotkę, Pac wyszedł na imprezę związaną z
wydaniem albumu Erica Sermona, „The Green Eyed Bandit” czy coś
takiego. Kiedy Big i Stretch przyjechali do studia, Paca już nie
było. Potem przyszedł Pac i nagrał to za pierwszym podejściem. Wow!
Pac
nagrał dwie różne zwrotki do tego utworu, prawda?
Tak, ale dla mnie ta pierwsza
była najlepsza. Oryginalna wersja to ta, gdzie występuje Lil Vicious.
Pamiętasz tę wersję, gdzie mały dzieciak wykonuje refren? Dzieciak
grający reagge na refrenie. Przyjechał on ze swoim menedżerem i
załapał się na ten kawałek – obłęd. Finalnie zdjęli go z tego
nagrania i zastąpili kolesiem, który był artystą mojego brata. Zatem
w finalnej wersji znalazł się artysta reagge, Brown Man. Mnie jednak
bardziej podobała się zawsze ta pierwotna wersja z Lil Vicious.
Nagraliśmy to wraz z pozostałymi kawałkami w studio Unique Recording.
Współpracowałeś również z Biggiem, prawda?
Nie było mi to nigdy dane, ale
chodziłem z nim razem do szkoły. W szkole średniej siedział tuż obok
mnie, czaisz? Zawsze rozmawialiśmy o muzyce i w ogóle. Najlepsze
jest to, że kiedy jego imię stawało się znane, ja wciąż nie miałem
pojęcia, kim on jest. Później mój brat mówił mi, że Puff ściągnął
jakiegoś kolesia, Biga i że on z nim pracuje. To było chyba jeszcze
za czasów Uptown. Pracowaliśmy w Sound Track, a mój brat siedział w
studio obok i zasugerował, żebym wpadł poznać Biga. Otwarłem drzwi,
a Biggie (na mój widok) wpadł w zdumienie. – To jest Twój brat?! –
zapytał. – Znam tego gościa od lat! Twój brat to było niezłe ziółko
w szkole średniej, razem robiliśmy gnój. Bez wątpienia był
utalentowanym człowiekiem.
Szkoda, że nie nagrał tyle materiału, co Tupac.
Pac leciał z robotą ostro.
(Pac) starał się mu to wytłumaczyć, ale do Biga to nie docierało. –
Musisz się sprężać człowieku, bo to nie będzie trwać wiecznie –
mówił.
Podoba mi się, jak w filmie dokumentalnym o Bigu Easy Mo Bee mówi,
jak Big przesłuchiwał go na temat tego, dlaczego dawał wszystkie
zajebiste bity Tupakowi. Niesamowita historia.
Big był osoba, która zapoznała
go (Easy Mo Bee) z Tupakiem podczas tej sławnej imprezy w Madison
Square Garden, gdzie rymują razem Big i Pac. To był koncert Big
Daddy Kane’a. Za kulisami Big przedstawił mojego brata Tupakowi.