.
strona główna | powrót do listy wywiadów
.
.


Bomb1st.com - Easy Mo Bee (IV.2013)
tłumaczenie ze słuchu: Piotr Studziński (30.06.2013)


     Opowiedz nam o swoim remiksie utworu 2Paca So Many Tears

     Jeśli zajmujesz się remiksowaniem czyjejś twórczości, to jest to całkiem nowy projekt, rozumiesz? Masz wokale, jakby zawieszone w pustej przestrzeni i musisz coś wokół nich zbudować, co będzie pasowało i będzie zarazem naturalne. W procesie miksowania wycina się różne rzeczy. Nie wiedziałem początkowo, że... Jak on się nazywał? Stretch, z Live Squad znajdował się na taśmie-matce. Jak każdy producent, na początku przesłuchaliśmy całe nagranie acapella. Kiedy pojawiła się zwrotka Stretcha, spojrzeliśmy razem z inżynierem na siebie zdziwieni. Na remiksie, o którym mowa, znajduje się zwrotka Stretcha, której prawdopodobnie wiele osób jeszcze nie słyszało.

     Czy utwór ten zawiera dwie zwrotki 2Paca i trzecią Stretcha?

     Sam widzisz, że pomyślałeś, że Stretch pojawi się w trzeciej zwrotce. Jednak po przesłuchaniu tego kawałka, zrozumieliśmy, dlaczego Stretcha zabrakło na tym nagraniu. Nie stało się tak dlatego, że było to coś osobistego w kierunku Stretcha, ale gdyby go zostawili i wydali tak ten kawałek, to byłby on zbyt długi. Na taśmie-matce znajdują się trzy zwrotki Tupaca, a potem następuje zwrotka Stretcha. Daj spokój, nie znam podobnych piosenek, w szczególności jeśli mowa o utworach puszczanych w radiu. W moim remiksie nie miało to znaczenia, więc znajdują się tam wszystkie zwrotki. Stretch brzmi tam naprawdę dobrze.

     Czy fani kiedykolwiek to usłyszą?

     Jest to dość osobista kwestia. Ze względu na szacunek do ludzi zarządzających jego majątkiem, nigdy nie próbowałem zrobić czegoś nieoficjalnego. Jestem pewien, że pewnego dnia ujrzy on światło dzienne.

     Opowiedz nam o tym, jak spotkałeś Tupaca po jego wyjściu z więzienia pod koniec 1995 roku.

     Pojechałem do L.A. w jakimś innym celu. Zostałem potem zaproszony przez Dr Dre do jednego z klubów, w którym miał występować. Mieliśmy pogadać. Miałem kierowcę, który wiózł mnie do tego klubu. Znajdowaliśmy się kilka przecznic od klubu. Staliśmy na czerwonym świetle, kiedy czarne BMW lub Mercedes – na pewno kabriolet – zatrzymał się obok nas. My siedzieliśmy w Jeepie Cherokee, także dość wysoko. Spojrzałem w dół na lewo i to był Pac. Podjechał trochę bliżej świateł, więc widziałem jego plecy. Otwarłem okno i krzyknąłem – Hej, Pac! Jak tam, to ja, Mo Bee! Obrócił się i spojrzał w górę w moją stronę. Jestem pewien, że mnie poznał, bo patrzył prosto na mnie. Nic nie powiedział, obrócił się z powrotem i czekał na zielone. Pomyślałem sobie wtedy, że nie ufa już wielu osobom z Nowego Jorku. Ale wiesz, ja to naprawdę rozumiałem. Później zaparkowaliśmy auto i udaliśmy się do klubu. Był tam Dre, Yo-Yo. Podeszliśmy do drzwi i musieliśmy czekać jak wszyscy inni. Byłem z kilkoma osobami i podobno mieliśmy załatwione wejście. Jeśli Tupac przychodzi do klubu, wchodzi od razu, a my musieliśmy czekać.

     Opowiedz nam o powstaniu Runnin From The Police

     Pac często czynił sugestie dotyczące sampli i tego typu rzeczy. Był wtedy w Nowym Jorku i kręcił Above The Rim. Znajdował się wtedy naprzeciw Polo Grounds w Harlemie. Na tym boisku do koszykówki kręcili sceny z filmu. Spotkałem się z nim tam. Jestem teraz na planie – powiedział Tupac - ale jak będę miał przerwę, to wpadnij do naczepy, to puścisz mi swoją muzykę. Tak zrobiłem. Na początku powiedział, że chce, żebym zsamplował mu coś z piosenek Bootsy (Collins) – What’s a Telephone Bill i Munchies For Your Love. Znałem te nagrania, bo miałem je w domu. Wykonałem zatem robotę w domu. Sampel z Munchies For Your Love pojawił się w Runnin’, a ten z What’s a Telephone Bill w Str8 Ballin’. Zostało to nagrane w Nowym Jorku w Unique Studios. Ja zająłem się produkcją oryginalnej wersji. Poza nim, w tym utworze pojawili się także Outlawz. Był tam on, Biggie i kilku Outlawz. Wszyscy znajdowali się w studio. Ten gość nagrywał w ciekawy sposób. Był w studio niezwykle skoncentrowany, ale wiele rzeczy pojawiało się spontanicznie. Pac był w studio z Outlawz, Biggie z Junior Mafią i ja byłem tam ze swoją grupą. Wszyscy pragnęli zobaczyć Paca. Wiedzieliśmy, że Biggie jest z Nowego Jorku, ale wszyscy chcieli spotkać się z Pakiem. On nie miał z tym problemu. Każdy nagrał swoją zwrotkę, ale to nie było tak, że umówili się, że ten będzie pisał o tym, a inny o tamtym, a mimo to pasowało to do siebie. Wymyślił tytuł i wszyscy napisali coś na ten temat. Jeśli dokładnie posłuchasz całości, to będzie ci się wydawało, że zostało to nieźle zaplanowane, ale tak nie było.

     O co chodzi z inną zwrotką Tupaca, która pojawiła się na remiksie Eminema?

     Pac tak robił. Nagrywał dodatkowe zwrotki. Zrobił tak przynajmniej w 3-4 utworach, które ja produkowałem. – Aaa, nie podoba mi się to – mawiał Tupac i powracał z inną zwrotką następnego dnia lub tego samego jakiś czas później. Zrobił tak i z Runnin’ i ze Str8 Ballin’. Różnego rodzaju kolekcjonerzy mogą posiadać dwie lub nawet trzy wersje Str8 Ballin’. Nagrywał tak długo, aż był z którejś zadowolony. Istnieje oryginalna wersja Runnin’, która nie została upubliczniona. Obie były co prawda dobre, ale według mnie nic nie równa się z oryginałem. Kiedy (Pac) był już usatysfakcjonowany, to finalna wersja ukazała się na albumie One Million Strong, który dedykowany był Marszowi Miliona. Z tego, co wiem, ten album został wydany przy udziale odłamu NACCP.

     Co sądzisz o remiksie Eminema?

     Pierwsze, co odnotowałem ze zdziwieniem, to brak Outlawz. Zabawne jest to, że ten kawałek w oryginalnej wersji został wydany, ale wytwórnia i sposób, w jaki został wydany sprawiła, że wciąż krążył jakby w podziemiu. Dlatego, kiedy pojawił się remiks Eminema, dla wielu osób był to całkiem nowy utwór. Usłyszeli tam tylko Paca i Biggiego i sądzili, że tak to właśnie zostało nagrane, a to nie było tak. Brakowało Outlawz, oni sami się zapewne zdziwili – A my gdzie się podzialiśmy? Czy podobało mi się to naganie? Jest spoko. Od strony produkcyjnej poszedł w zupełnie innym kierunku. Ja zrobiłem to klimatycznie, soulowo-funkowo, a jego produkcja była nieco mroczniejsza.
    
 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...