Bomb1st.com
- Easy Mo Bee
(IV.2013)
tłumaczenie ze słuchu:
Piotr Studziński (30.06.2013)
Opowiedz nam o
swoim remiksie utworu 2Paca So Many Tears
Jeśli zajmujesz się remiksowaniem czyjejś twórczości, to jest to
całkiem nowy projekt, rozumiesz? Masz wokale, jakby zawieszone w
pustej przestrzeni i musisz coś wokół nich zbudować, co będzie
pasowało i będzie zarazem naturalne. W procesie miksowania wycina
się różne rzeczy. Nie wiedziałem początkowo, że... Jak on się
nazywał? Stretch, z Live Squad znajdował się na taśmie-matce. Jak
każdy producent, na początku przesłuchaliśmy całe nagranie acapella.
Kiedy pojawiła się zwrotka Stretcha, spojrzeliśmy razem z inżynierem
na siebie zdziwieni. Na remiksie, o którym mowa, znajduje się
zwrotka Stretcha, której prawdopodobnie wiele osób jeszcze nie
słyszało.
Czy utwór ten zawiera dwie zwrotki 2Paca i
trzecią Stretcha?
Sam widzisz, że pomyślałeś, że Stretch pojawi się w trzeciej
zwrotce. Jednak po przesłuchaniu tego kawałka, zrozumieliśmy,
dlaczego Stretcha zabrakło na tym nagraniu. Nie stało się tak
dlatego, że było to coś osobistego w kierunku Stretcha, ale gdyby go
zostawili i wydali tak ten kawałek, to byłby on zbyt długi. Na
taśmie-matce znajdują się trzy zwrotki Tupaca, a potem następuje
zwrotka Stretcha. Daj spokój, nie znam podobnych piosenek, w
szczególności jeśli mowa o utworach puszczanych w radiu. W moim
remiksie nie miało to znaczenia, więc znajdują się tam wszystkie
zwrotki. Stretch brzmi tam naprawdę dobrze.
Czy fani kiedykolwiek to
usłyszą?
Jest to dość osobista kwestia. Ze względu na szacunek do ludzi
zarządzających jego majątkiem, nigdy nie próbowałem zrobić czegoś
nieoficjalnego. Jestem pewien, że pewnego dnia ujrzy on światło
dzienne.
Opowiedz nam o tym, jak spotkałeś Tupaca po jego wyjściu z więzienia
pod koniec 1995 roku.
Pojechałem do L.A. w jakimś innym celu. Zostałem potem zaproszony
przez Dr Dre do jednego z klubów, w którym miał występować. Mieliśmy
pogadać. Miałem kierowcę, który wiózł mnie do tego klubu.
Znajdowaliśmy się kilka przecznic od klubu. Staliśmy na czerwonym
świetle, kiedy czarne BMW lub Mercedes – na pewno kabriolet –
zatrzymał się obok nas. My siedzieliśmy w Jeepie Cherokee, także
dość wysoko. Spojrzałem w dół na lewo i to był Pac. Podjechał trochę
bliżej świateł, więc widziałem jego plecy. Otwarłem okno i
krzyknąłem – Hej, Pac! Jak tam, to ja, Mo Bee! Obrócił się i
spojrzał w górę w moją stronę. Jestem pewien, że mnie poznał, bo
patrzył prosto na mnie. Nic nie powiedział, obrócił się z powrotem i
czekał na zielone. Pomyślałem sobie wtedy, że nie ufa już wielu
osobom z Nowego Jorku. Ale wiesz, ja to naprawdę rozumiałem. Później
zaparkowaliśmy auto i udaliśmy się do klubu. Był tam Dre, Yo-Yo.
Podeszliśmy do drzwi i musieliśmy czekać jak wszyscy inni. Byłem z
kilkoma osobami i podobno mieliśmy załatwione wejście. Jeśli Tupac
przychodzi do klubu, wchodzi od razu, a my musieliśmy czekać.
Opowiedz nam o powstaniu Runnin From The
Police
Pac często czynił sugestie dotyczące sampli i tego typu rzeczy. Był
wtedy w Nowym Jorku i kręcił Above The Rim. Znajdował się wtedy
naprzeciw Polo Grounds w Harlemie. Na tym boisku do koszykówki
kręcili sceny z filmu. Spotkałem się z nim tam. Jestem teraz na
planie – powiedział Tupac - ale jak będę miał przerwę, to wpadnij do
naczepy, to puścisz mi swoją muzykę. Tak zrobiłem. Na początku
powiedział, że chce, żebym zsamplował mu coś z piosenek Bootsy (Collins)
– What’s a Telephone Bill i
Munchies For Your Love.
Znałem te nagrania, bo miałem je w domu. Wykonałem zatem robotę w
domu.
Sampel z Munchies For Your Love pojawił się w Runnin’, a ten z
What’s a Telephone Bill w Str8 Ballin’.
Zostało to
nagrane w Nowym Jorku w Unique Studios. Ja zająłem się produkcją
oryginalnej wersji. Poza nim, w tym utworze pojawili się także
Outlawz. Był tam on, Biggie i kilku Outlawz. Wszyscy znajdowali się
w studio. Ten gość nagrywał w ciekawy sposób. Był w studio niezwykle
skoncentrowany, ale wiele rzeczy pojawiało się spontanicznie. Pac
był w studio z Outlawz, Biggie z Junior Mafią i ja byłem tam ze
swoją grupą. Wszyscy pragnęli zobaczyć Paca. Wiedzieliśmy, że Biggie
jest z Nowego Jorku, ale wszyscy chcieli spotkać się z Pakiem. On
nie miał z tym problemu. Każdy nagrał swoją zwrotkę, ale to nie było
tak, że umówili się, że ten będzie pisał o tym, a inny o tamtym, a
mimo to pasowało to do siebie. Wymyślił tytuł i wszyscy napisali coś
na ten temat. Jeśli dokładnie posłuchasz całości, to będzie ci się
wydawało, że zostało to nieźle zaplanowane, ale tak nie było.
O co chodzi z inną zwrotką Tupaca,
która pojawiła się na remiksie Eminema?
Pac tak robił. Nagrywał dodatkowe zwrotki. Zrobił tak przynajmniej w
3-4 utworach, które ja produkowałem. – Aaa, nie podoba mi się to –
mawiał Tupac i powracał z inną zwrotką następnego dnia lub tego
samego jakiś czas później. Zrobił tak i z Runnin’ i ze Str8 Ballin’.
Różnego rodzaju kolekcjonerzy mogą posiadać dwie lub nawet trzy
wersje Str8 Ballin’. Nagrywał tak długo, aż był z którejś
zadowolony. Istnieje oryginalna wersja Runnin’, która nie została
upubliczniona. Obie były co prawda dobre, ale według mnie nic nie
równa się z oryginałem. Kiedy (Pac) był już usatysfakcjonowany, to
finalna wersja ukazała się na albumie One Million Strong, który
dedykowany był Marszowi Miliona. Z tego, co wiem, ten album został
wydany przy udziale odłamu NACCP.
Co sądzisz o remiksie Eminema?
Pierwsze, co odnotowałem ze zdziwieniem, to brak Outlawz. Zabawne
jest to, że ten kawałek w oryginalnej wersji został wydany, ale
wytwórnia i sposób, w jaki został wydany sprawiła, że wciąż krążył
jakby w podziemiu. Dlatego, kiedy pojawił się remiks Eminema, dla
wielu osób był to całkiem nowy utwór. Usłyszeli tam tylko Paca i
Biggiego i sądzili, że tak to właśnie zostało nagrane, a to nie było
tak. Brakowało Outlawz, oni sami się zapewne zdziwili – A my gdzie
się podzialiśmy? Czy podobało mi się to naganie? Jest spoko. Od
strony produkcyjnej poszedł w zupełnie innym kierunku. Ja zrobiłem
to klimatycznie, soulowo-funkowo, a jego produkcja była nieco
mroczniejsza.
|