Jak powstawało 'Who Do You Luv?'- wywiad z BAHX'em z
2pacshakur.org (2Pac4Life)
tłumaczenie: Piotr Studziński
BAHX -
producent utworu: Była to druga połowa 1993 roku, tydzień przed tym
jak Tupac znalazł się na pierwszych stronach gazet, gdy został
oskarżony o gwałt w pokoju hotelowym. Ja właśnie powróciłem z
sześciomiesięcznego pobytu w Bay Area i zajmowałem się teraz
produkcją ścieżek w studio znajdującym się w środkowym Manhattanie
przy 36 ulicy, które nazywało się Skyline Studios. Pewnej nocy
spałem w domu mojego kuzyna w Bronxie, kiedy coś powiedziało mi,
abym zadzwonił do mojego przyjaciela Arzie Hardina (z którym czasami
pracowałem nad projektami studyjnymi). Okazało się, że był on w
Skyline i pracował nad sesją studyjną z nieznaną wtedy raperką Queen
Pin (która potem przyłączyła się do Teddy Rileya i Blackstreet).
Zajmował się jej demem i poprosił mnie abym tam przyjechał i był
obecny podczas sesji.
Kiedy tam przyjechałem, ze zdziwieniem odnotowałem, że
Tupac i jego świta byli tam na miejscu. W tamtym czasie do świty
Tupaca należeli: nieznany wtedy Biggie Smalls (który okazał się być
wtedy bardzo nieśmiały oraz introwersyjny) oraz Stretch z zespołu
Live Squad. Wkrótce dowiedziałem się, że Queen Pin zdołała zaprosić
Tupaca (który znany był ze swojego pierwszego wielkiego przeboju ''I
Get Around''), aby zarapował na jej taśmie demo. Jednak po godzinie
szukania podkładu, który nadawałby się dla Tupaca, wszystkich
zaczęło to irytować, a Tupac zagroził, że sobie pójdzie. W tamtym
czasie byłem znany z tego, że zawsze miałem przy sobie taśmę z moimi
podkładami; tak więc poprosiłem Tupaca na bok i zapimprowizowałem
małą sesję wysłuchania mojego podkładu, podczas kiedy inni zrobili
sobie przerwę na korytarzu. Na moje szczęście, mój niedawny pobyt w
Kalifornii zmienił mnie z faceta produkującego tylko podkłady o
brzmieniu Wschodniego Wybrzeża w producenta funku-rapu z Zachodniego
Wybrzeża, tak więc Tupac wkrótce znalazł na mojej taśmie podkład,
który go zafascynował. Na nieszczęście Queen Pin, Tupac polubił go
tak bardzo, że zdecydował, że chce go dla siebie. Po tym jak
pogrążona w smutku Queen Pin zgodziła się na to, zaczęliśmy pracować
nad ''Who Do You Luv?''
Pierwotnie w tym utworze mieli znaleźć się Tupac,
Stretch i Biggie Smalls. Gdy dwóch pierwszych napisało swoje zwrotki
w przeciągu 30 minut, Biggie nie potrafił tego zrobić i powłócząc
nogami, opuścił sesję i nigdy więcej już go nie widziałem.
Pracowaliśmy nad tym utworem przez trzy dni, a kiedy skończyliśmy,
wiedzieliśmy, że było to idealne połączenie podkładów Zachodniego i
Wschodniego Wybrzeża. Interscope zgłosiło się do mnie jak i do
mojego kumpla Arziego (Który zajmował się engineeringiem i był
współproducentem tej sesji) i tyle. Do dnia dzisiejszego "Who Do You
Luv?'' jest jedną z moich ulubionych piosenek Tupaca i nie dlatego,
że ja zajmowałem się jej produkcją, ale dlatego, że użył on tego
szczególnie rzadkiego stylu rymowania, którego generalnie pozbył
się, kiedy przeszedł do Death Row Records. Jakość dźwięku tego
utworu jest słaba, ponieważ przez lata moje pierwotne nagranie
trochę się zużyło. Później kilka razy miałem okazję spędzić trochę
czasu z Tupakiem, a w szczególności zaraz po jego wyjściu z
więzienia w 1995 roku. Ostatni raz, kiedy się spotkaliśmy,
znajdowaliśmy się w w mieszkaniu w Los Angeles z całą jego ekipą
Outlaw Immortalz i Tupac tryskał energią z radości, że nie musiał
przebywać w więzieniu. Nienawidzę tego, w jaki sposób opuścił on ten
świat, w gradzie kul w Las Vegas. Szanuję fakt, że jest on jednym z
nielicznych, których kiedykolwiek znałem, który tak na prawdę żył
swoim życiem.