AllHipHop.com - wywiad z Mutulu Shakurem
tłumaczenie: Piotr Studziński
Mimo swojej ciężkiej sytuacji dr Shakur wciąż darzy swojego syna
Tupaca niezmierną miłością. Nie jest on jego biologicznym ojcem,
lecz Pac zawsze twierdził (np. w utworze 'Papaz Song'), że to
właśnie starszy Shakur był osobą, którą uważał za ojca. W przeddzień
siódmej rocznicy zamordowania Tupaca, ten ojciec i doktor rozmawia z
AllHipHop.com
AllHipHop: Co słychać dr. Shakur? Cieszę się,
że znowu rozmawiamy.
Mutulu Shakur: Witaj bracie, ja także się cieszę.
Wiele pytań
dotyczących życia i śmierci Tupaca pozostaje bez odpowiedzi. Wielu
jego fanów chciało by jednak je poznać. Mamy nadzieje, że dzięki
Panu zdołamy wypełnić puste pola.
Postaram się pomóc.
Zacznijmy od tego,
kim jest Mutulu Shakur?
Jestem Nowym Afrykaninem, bojownikiem o wolność,
więźniem politycznym, uzdrowicielem, ojcem, bratem i synem.
Czy może Pan
powiedzieć, co znaczył dla Pana Tupac?
Był moim synem, przyjacielem, towarzyszem i źródłem
inspiracji.
Tupac miałby
dzisiaj 32 lata, jak Pan sądzi, kim by teraz był?
Byłby głosem odwagi i prawdy.
Jak Pan sądzi, kim
był Pan dla Tupaca i czego on się od Pana nauczył?
To on musiałby odpowiedzieć na to pytanie. Myślę, że
skorzystał z mojego doradztwa i pozytywnego spojrzenia.
Kto był dla Paca
wzorem do naśladowania?
Sądzę, że gdy zagłębisz się w jego teksty piosenek oraz
wiersze, wtedy dostrzeżesz osoby, które szanował i które uważał za
wzór do naśladowania. Chował ich wszystkich w swoim sercu.
Jak Pan myśli,
dlaczego inni Czarni przywódcy, jak C.Delores Tucker czy wielebny
Calvin Butts słownie atakowali Tupaca?
Dlatego, ponieważ reprezentują oni w politycznym
świecie prawą stronę, która nigdy tak naprawdę nie troszczyła się o
naszych ludzi. Pewnie kierowały nimi osobiste motywy.
Czy może nam Pan
zdradzić, jak wpłynęła na Paca oraz na Pana sytuacja, kiedy wasza
rodzina była poszukiwana przez F.B.I.?
Już od we wczesnym etapie życia Tupaca nasza rodzina
stała się celem ataków COINTELPRO. Członkowie naszej rodziny byli
ścigani, skarżeni i mordowani, bo walczyli o prawa obywatelskie dla
swoich ludzi. Musiał się do tego przyzwyczaić.
Na Pańskiej
stronie [www.daretostruggle.com] o śmierć Tupaca oskarża Pan
COINTELPRO. Czy może Pan zdradzić, kto stoi za COINTELPRO i dlaczego
grupa ta miałaby skrzywdzić Paca?
Na płycie Dare To Struggle dzielimy się wiedzą na temat
COINTELPRO i jego powiązań ze światem hip-hopu. Pańscy czytelnicy
powinni zakupić tę płytę. COINTELPRO to program mający na celu
prowadzenie działań wojennych na małą skalę, prowadzony przez
oddział F.B.I. i mający na celu rozprawienie się z przeciwnikami
politycznymi. Ich najważniejszym celem jest zapobiegnięcie
pojawieniu się Czarnego Mesjasza.
Wydaje mi się, że
mógłby to być dosyć prawdopodobny motyw zabójstwa, ponieważ Tupac
miał dar do zdobywania mas ludzi, on był swego rodzaju hip-hopowym
mesjaszem.
To dlatego nasi ludzie, a w szczególności młodzi Czarni
wierzą w jego ducha. COINTELPRO miało i ma nadal zamiar przekręcać
przesłanie Tupaca.
W dalszym ciągu śmierci Tupaca i
Biggiego pozostają zagadką. Jak Panu się wydaje, dlaczego Federalni
oraz władze nigdy nie chciały sprawiedliwie rozwiązać ich spraw?
Gdyby Pańscy czytelnicy przeanalizowali większość
morderstw wielkich przywódców, zauważyliby, że sprawców tych czynów
nie znajduje się. W wielu sprawach wiedzą, kim jest przypuszczalny
morderca. Oni wolą, aby sprawy te pozostały cały czas nierozwiązane.
Jeśli chodzi o śmierć Tupaca i Biggiego, to wyjaśnienie tych zbrodni
wymagałoby ujawnienia ich własnych taktyk podziału i podboju
hip-hopowej kultury i kultury Czarnych w szerszym aspekcie. Ich
celem jest trzymanie w niewiedzy i podziale teraźniejszych i
przyszłych pokoleń. Nasza młodzież musi się zjednoczyć.
Zgadzam się. Wielu
kolesiów przyjmuje 'THUG LIFE' jako uniwersalne prawo getta.
Ponieważ jest Pan jednym z niewielu generałów, których rozkazy Pac
wykonywał, to czy mógłby Pan przedstawić nam definicję 'THUG LIFE' i
powiedzieć nam, co ono oznaczało dla Tupaca?
Słowa 'THUG-LIFE' pochodzą od wyrazu ''thuggie''.
Brytyjczycy skolonializowali Indie, jednak znajdowała się tam grupa
obywateli, która im się opierała, a która znana była jako ''thuggies''.
Mieli podobną taktykę jak Mau Mau w Kenii. Brytyjczycy używali słowa
''thugs'' do określenia jakiejkolwiek grupy wyjętych z pod prawa,
którzy przeciwstawiali się najeźdźcy. Ponieważ Tupac stawał przed
wyzyskiem i gnębieniem, to przyjął tę zasadę i rozwinął jej
znaczenie w tych słowach. Stworzyliśmy kodeks THUG LIFE chcąc wyjść
naprzeciw życiu ulicznemu w Ameryce.
Zgodnie z wypowiedzią,
której udzielił w pewnym wywiadzie, dla Tupaca THUG LIFE miało
oznaczać: ''The Hate U Gave - Little Infants F's Everybody''. Nie
jest tajemnicą, że media zdradziły Tupaca, pokazując jedynie jego
negatywny wizerunek. Pac znany był z tego, że wspomagał Czarną
społeczność. Czy mógłby nam Pan coś o tym powiedzieć?
To prawda, Tupac był bardzo hojny. Ofiarował ludziom z
serca, nie licząc na uznanie czy prestiż. Dawał im różne rzeczy,
ponieważ rozumiał ich sytuację. On także żył kiedyś jak oni i
potrafił się z nimi dzięki temu identyfikować.
Tak wielu artystów
przywłaszczyło sobie termin, którego Tupac używał - ''rider'' tak,
jakby należał do nich. Osobiście powiedział mi Pan, żebym poczytał
trochę o indiańskich wojownikach jak Siedzący Byk czy Szalony Koń.
Poczytałem też trochę przy okazji o Panterach. I wtedy zrozumiałem
skąd wziął je Tupac. Dowiedziałem się, że termin ''rider'' pochodzi
z języka indiańskich wodzów, a także miał swoje znaczenie w Czarnych
Panterach, prawda?
Tak. Możesz jeszcze poczytać trochę na temat plemienia
Seminolów (Seminoles).
Co sądzi Pan o
gangsterskiej stronie Paca? Czy może nam Pan powiedzieć coś na temat
jego starcia z dwoma policjantami w Atlancie? Czy Tupac był gangsta
z natury czy po prostu takim stworzyło go społeczeństwo?
Nauczyłem swoje dzieci, aby się broniły. To nie ma nic
wspólnego z gangsterką. Chodzi tu o to, żeby się bronił i
odpowiedział kontratakiem. Tyczy się to każdego Czarnego mężczyzny,
który został pobity lub aresztowany. Chodzi tu o twoją osobistą
odpowiedź na tego typu zdarzenia. Policja zabija naszych młodych
tylko za to, że wożą się w swoich samochodach.
Czy potrafi Pan
wyjaśnić obsesję Tupaca na punkcie śmierci? Dlaczego tak bardzo się
nią fascynował?
Miał to szczęście, że widział przebieg całego swojego
życia już za młodu. Robił, co mógł, aby walczyć z tym, co
nieuchronne. Walczył z nią, lecz w końcu się z nią pogodził,
wypełniając swoją misję tutaj najlepiej jak mógł. Można nazwać to
obsesją, ale to było jego przeznaczenie i wypełnił je lepiej niż
większość ludzi. Częścią jego szczęścia było to, że otrzymał prezent
pozwalający mu spojrzeć w przyszłość, dlatego całym swoim talentem i
chęciami wspierał swoich rówieśników. Dobrzy umierają za młodu.
Biorąc pod uwagę
to, że Tupac czytał Machiavelliego, który sfingował własną śmierć,
wielu fanów uważa, że on powróci. Na swoim albumie ''Better Dayz''
mówi ewidentnie: ''Oczekuj czarnuchu, że tak, jak Jezus powrócę.
Wypatruj mnie, idę!'' Wielu ludzi bierze tą wypowiedź dosłownie, a
jaki jest Pana pogląd na tę sprawę?
Większość młodych ludzi zapewne rozumie Jezusa lepiej
teraz niż w czasie, gdy jeszcze żył. Teraz przepowiednie Tupaca są
zrozumiałe. Niszczenie jego charakteru przez media się nie powiodło.
Teraz, nawet dzięki śmierci zmartwychwstał, a to ze względu na
dorobek, jaki po sobie pozostawił.
Dziękuje
doktorze Shakur za chwile szczerości, dziękuję za poświęcony czas,
dziękuję za udzielenie tego wywiadu, a kończąc synami Pańskiego
syna: ''Głowa do góry!''