.
strona główna | powrót do listy wywiadów
.
.


Bomb1st.com – Nuttso  (I.2013)
tłumaczenie ze słuchu: Piotr Studziński  (10.03.2013)
 

     Czy informacje o istnieniu utworu Born to Die są prawdziwe?

     Born to Die to mógł być inny tytuł naszego kawałka Buryin’ One of Our Own. Nie słyszałem go od czasu, kiedy go nagraliśmy. Tytuł tego utworu mógł zostać zmieniony na Born to Die, bo nikt nie znał ich tytułów. Gdybym mógł ich posłuchać, to wtedy mógłbym wam powiedzieć, że to jest (lub nie) Buryin’ One of Our Own albo jakiś inny kawałek. Mogli go nazwać w dany sposób, jeśli usłyszeli, że wypowiada daną kwestię w konkretnym utworze.

     Kto zajął się produkcją Buryin’ One of Our Own?

     Nie wiem, kto stworzył bit, mógł być do DJ Quik, Daz lub Johnny-J. Wydaje mi się, że to był Johnny-J. Jestem tego prawie pewien. Johnny-J... Niech ziomek spoczywa w pokoju. On miał wiele kawałków Tupaca, o których nikt nie słyszał. Jednym z nich, w którym zarapowałem także i ja, był Westside. To kolejne nagranie, którego później już nie słyszałem. Nie wiem, czy przetrwało do dzisiaj. Gdybym usłyszał dany utwór, mógłbym ci powiedzieć, że nazwali go tak, ale tak naprawdę nazywa się Westside.

     Czy Tupac miał zamiar opuścić Death Row?

     Wedle mojej wiedzy, Pac nie miał planów opuszczenia Death Row. Mówię tyle, co wiem. Nie twierdzę, że tak z pewnością było albo nie było. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, skąd pojawiła się nazwa The New And Untouchable Death Row Records. Było to rozwinięcie Death Row. Rozumiem przez to tyle, że mój bliski przyjaciel Eric B., miał prowadzić oddział Death Row East. To dlatego zaczęli używać tego terminu. Mieli Snoop Dogga, MC Hammera, Tupaca, Erica B, który miał prowadzić Death Row East i Suge’a, który dowodził Death Row jako całością. Każda z tych trzech osób miała wydawać albumy pięciu artystów rocznie przez własne wytwórnie. Snoop miał własną wytwórnię, to samo Hammer i Pac. Dystrybutorem każdej z nich miała być Death Row/Interscope. Każdy z nich miał wydawać albumy pięciu artystów, co w sumie miało (razem z Erickiem B i Suge’iem) dać 25 albumów rocznie. Zostało to ustalone na jednym ze spotkań, w których brałem udział, więc jestem to w stanie potwierdzić.

     Opowiedz nam o Words to My First Born.

     Słuchaliśmy w studio podkładów, które przygotował DJ Quik. Wpierw Pac zapytał się, kto przygotował te ścieżki. Odpowiedzieli mu, ze DJ Quik. Zdziwił się. – Nuttso, czujesz to? – zapytał mnie. – Tak, to jest konkret. Poprosił, żebym napisał 16 wersów, więc od razu wziąłem się do roboty. Kiedy ja byłem jeszcze w połowie tworzenia swojej zwrotki, Pac ukończył już obie. Pomyślałem sobie, że nie mogę się równać z kimś, kto pisze dwie mocne zwrotki w tempie połowy mojej części.

     Czy utwór Ridahs of the Storm zawierał udział gościnny Tupaca?

     2Pac nagrał swoją zwrotkę na ten kawałek. Po jego śmierci, zabrali (matka Tupaca) wiele jego zwrotek, aby tworzyć nowe albumy. Nie wiem, co zrobili z tą zwrotką, ale nigdy jej nie słyszałem. Nie wiem, może pojawi się ona w najbliższej przyszłości i będę tam rapował razem z nim. Istnieje wiele innych utworów ze mną i Pakiem, które nie ujrzały jeszcze światła dziennego. Nagraliśmy to w Can-Am Studios i DJ Quik zrobił muzykę. Zostało to nagrane w ’96.

     Jak doszło do nagrania utworu Runnin’ On E?

     Siedzieliśmy razem z Pakiem i Outlawz w studio. Pac wybierał bity. To jeden z tych kawałków, których produkcją zajmował się początkowo on sam. Był tym podjarany – Czarnuchu, robię własne bity! – mówił. Każdy coś rapował. Powiedział nam – Potrzebuję zwrotek napisanych tu i teraz. Ten, kto nie był gotów, by wejść do kabiny i nagrywać, kiedy nakazał mu Pac, ten nie znalazł się na tym nagraniu. Nie wiem, czy to miało znaleźć się na albumie One Nation, czy nie, ale po jego śmierci wiele decyzji zostało podjętych przez inne osoby, także...

     Opowiedz nam o zaginionych taśmach-matkach z utworów Don’t Sleep i Ghetto Star.

     Kiedy Pac umarł, każdy poszedł swoją drogą. Ludzie zaczęli zmieniać numery telefonów, adresy i ciężko było się z nimi skontaktować. Byłem w posiadaniu taśm-matek z Don’t Sleep i Ghetto Star i dawano mi za nie niesamowite oferty. Ludzie nie rozumieli, dlaczego je odrzucałem. Zgłosił się do mnie Suge, różne firmy wydawnicze oraz ludzie z ulicy. Odrzucałem je wszystkie, bo wierzyłem, że w końcu uda mi się skontaktować z matką Paca. I tak się rzeczywiście stało. Ponownie zgadałem się z Outlawz i było dokładnie tak, jak na jednym z naszych spotkań mówił nam Pac: bez względu na to, co stanie się jednemu z nas, trzymajmy się razem i róbmy dalej swoje. Powiedzieli mi, że byli wtedy w L.A. i pracowali nad kolejnym albumem 2Paca. Powiedzieli mi też, że przyjechała tam także mama Tupaca. Zdziwiłem się. Odpowiedziałem im, że muszę porozmawiać z mamą, bo mam ważną sprawę, mam coś, co na pewno będzie chciała mieć.
     Skontaktowali mnie z nią i powiedziałem jej – Mamo, od dawna próbowałem się z tobą skontaktować. Mam dwa nagrania Tupaca, których nie ma nawet Death Row, nawet MC Hammer, jestem jedynym posiadaczem tych taśm-matek. A jak wszedłem w ich posiadanie? Zaraz po ich nagraniu wyniosłem je ze studia i mam je od tego czasu. – Nikt inny zatem nie ma tych taśm? – zapytała. – Nikt poza mną i chciałem ci je dać. Była pod wrażeniem. Zapytała, kiedy mogę przyjechać i odpowiedziałem, że jak tylko wyrazi taką chęć. Zarezerwowała mi samolot i przyleciałem tam z taśmami, dając je jej. Chciałem jej dać wszystko co mam, a co dotyczy Tupaca całkowicie za darmo. – Proszę mamo, to należy do ciebie, nic za to nie chcę. Weź je. Ludzie oferowali mi za nie niebotyczne pieniądze, ale ja ich nie chcę. – Nie tak załatwiamy tego rodzaju sprawy – powiedziała mi. – Zapłacę ci taką kwotę za ten rap i taką kwotę za tą taśmę. Zatrzymam twoje zwrotki, wydam to na albumie 2Paca i dostaniesz swoje tantiemy. I nie odmawiaj. Zamurowało mnie. Było to błogosławieństwo, którego z całą pewnością nie oczekiwałem. Więcej radości sprawiło mi oddanie jej tych taśm, których nie ma nikt inny, niż sprzedanie ich komuś obcemu. Muszę przyznać, że była to jedna z najmądrzejszych rzeczy, jaką kiedykolwiek zrobiłem, bo po 16 latach wciąż dostaję tantiemy z albumu 2Paca.

     Na potrzeby jakiego albumu powstał utwór Too Late Playa z tobą, Tupakiem, Hammerem i Big Daddy Kanem?

     Wydaje mi się, że to zostało nagrane na album One Nation, ponieważ był tam Big Daddy Kane, Danny Boy, ja i Pac. Ja napisałem zwrotkę MC Hammera. To, co on rapuje, ja napisałem na potrzeby tego kawałka. Kto to wyprodukował, chyba Johnny-J, ale głowy za to nie dam.

     Opowiedz nam o Can’t Touch This Part II, czy istnieje wersja ze zwrotkami 2Paca i Snoopa?

     Nie wiem, czy były tam występy gościnne, wiem tyle, że MC Hammer chciał, żebym to dla niego napisał. Napisałem wszystkie zwrotki Hammera w tym nagraniu. Nie wiem, czy później chciał wykonać coś w stylu remixu dodając gości, na przykład Paca. Bardzo możliwe, że jeszcze tej samej nocy lub następnego tygodnia Pac mógł dodać swoją zwrotkę. Ten utwór z całą pewnością istnieje.

     O co chodzi z tym remixem Bad Azza Ghetto Star?

     Nie wiem, jakim cudem, ale ten kawałek dotarł do tego producenta, Anta Banksa. W tamtym okresie Banks pracował z Priority Records i ktoś z tej firmy zadzwonił do mnie i powiedział mi, że chce mi zapłacić za ten kawałek Ghetto Star i dodać tam swojego artystę. Odmówiłem, to zaczęli mi wmawiać, że nigdy nie będę mógł uzyskać pozwolenia na wydanie tego. – Słuchajcie, nie macie nawet pojęcia o tym, jakie relacje wiążą mnie i mamę Tupaca, a mówicie mi takie rzeczy – powiedziałem im. – Zanim zapytacie mnie o to samo po raz drugi, mówię wam ponownie, NIE. Powiedziałem jego mamie, że kawałek wyciekł, nie wiem, jak to się stało i że próbują za moimi plecami działać na własną rękę. Zapytała, czy chodziło o Ghetto Star. Potwierdziłem, mówiąc, że na dodatek zdjęli moją zwrotkę i wstawili zwrotkę Bad Azza. Właśnie wtedy jego mama odwołała wszelką współpracę z Antem Banksem, bo planowano, że wykona podkład dla I Wonder If Heaven Got a Ghetto. Miałem później okazję skonfrontować się z Bad Azzem odnośnie tej sytuacji. – Co jest z tobą człowieku? Co jest grane z moja piosenką? – zapytałem. – Słuchaj, kiedy mi ją zaprezentowali, tam już ciebie nie było – odparł. – Była zwrotka Tupaca i puste miejsce, w które miałem się zmieścić. Zapytałem go więc, kto to zrobił, a on odpowiedział, że Ant Banks. Nie miałem do niego pretensji, bo każdy by to zrobił. Potem Bad Azz udzielił wywiadu na necie, w którym powiedział – O tak, to był skandal. Dali mi kawałek, który Nuttso zrobił z Tupakiem i myśleli, że Nuttso jest nikim i nawet się nie odezwie w tej sprawie. Ta piosenka jest jego. Szanuję Bad Azza za to, że zrobił ten wywiad i powiedział jasno, co jest grane. Mama Tupaca zablokowała wydanie tego kawałka i wydała na Better Dayz oryginał ze mną.

     Jak wyglądała twoja sytuacja odnośnie kontraktu z wytwórnią, gdy pracowałeś z 2Pakiem?

     Byłem z niezależną wytwórnią z Oakland – Snake Pit Records. Nie obowiązywał mnie kontrakt, lecz swego rodzaju porozumienie. Udałem się potem do Hammera z propozycją porozumienia między mną, Hammerem, a Snake Pit. Nigdy nie podpisałem kontraktu z Death Row. Przyszedł do mnie Tupac i powiedział, że mieli spotkanie na mój temat. – Będę z tobą szczery – powiedział Tupac – i powiem ci, co zostało powiedziane za twoimi plecami. – Zamieniam się w słuch, dawaj – odparłem. – Mieliśmy małą przyjacielską kłótnię na temat twojego albumu i na temat ciebie jako artysty – powiedział. – MC Hammer sprowadził cię tutaj i przedstawił cię Death Row. Suge chce, abyś podlegał bezpośrednio Death Row, a ja chcę, żebyś był w mojej wytwórni, która będzie częścią Death Row. – Słuchaj, ja trzymam się z tobą – powiedziałem. – Spoko – odrzekł. Nie musiał mówić nic więcej. – Jestem z tobą. MC Hammer mnie tu sprowadził i otrzymał już za to podziękowanie. Rozmawialiśmy już na ten temat. Sprowadził mnie tu właśnie po to, żebym cię poznał i z tobą nagrywał. Death Row i tak dostanie swoją część, bo cokolwiek wydasz, będzie przez nich dystrybuowane i dlatego trzymam się z tobą. – W porządku, nie musisz nic więcej mówić – zakończył. Miałem być pierwszym artystą w wytwórni Tupaca.  
 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...