Bomb1st.com – Nuttso (I.2013)
tłumaczenie ze słuchu:
Piotr Studziński
(10.03.2013)
Czy informacje o istnieniu utworu Born to Die są prawdziwe?
Born to Die to mógł być inny tytuł naszego kawałka Buryin’ One of
Our Own. Nie słyszałem go od czasu, kiedy go nagraliśmy. Tytuł tego
utworu mógł zostać zmieniony na Born to Die, bo nikt nie znał ich
tytułów. Gdybym mógł ich posłuchać, to wtedy mógłbym wam powiedzieć,
że to jest (lub nie) Buryin’ One of Our Own albo jakiś inny kawałek.
Mogli go nazwać w dany sposób, jeśli usłyszeli, że wypowiada daną
kwestię w konkretnym utworze.
Kto zajął się produkcją Buryin’ One of Our Own?
Nie wiem, kto stworzył bit, mógł być do DJ Quik, Daz lub Johnny-J.
Wydaje mi się, że to był Johnny-J. Jestem tego prawie pewien.
Johnny-J... Niech ziomek spoczywa w pokoju. On miał wiele kawałków
Tupaca, o których nikt nie słyszał. Jednym z nich, w którym
zarapowałem także i ja, był Westside. To kolejne nagranie, którego
później już nie słyszałem. Nie wiem, czy przetrwało do dzisiaj.
Gdybym usłyszał dany utwór, mógłbym ci powiedzieć, że nazwali go
tak, ale tak naprawdę nazywa się Westside.
Czy Tupac miał zamiar opuścić Death Row?
Wedle mojej wiedzy, Pac nie miał planów opuszczenia Death Row. Mówię
tyle, co wiem. Nie twierdzę, że tak z pewnością było albo nie było.
Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, skąd pojawiła się nazwa The New
And Untouchable Death Row Records. Było to rozwinięcie Death Row.
Rozumiem przez to tyle, że mój bliski przyjaciel Eric B., miał
prowadzić oddział Death Row East. To dlatego zaczęli używać tego
terminu. Mieli Snoop Dogga, MC Hammera, Tupaca, Erica B, który miał
prowadzić Death Row East i Suge’a, który dowodził Death Row jako
całością. Każda z tych trzech osób miała wydawać albumy pięciu
artystów rocznie przez własne wytwórnie. Snoop miał własną
wytwórnię, to samo Hammer i Pac. Dystrybutorem każdej z nich miała
być Death Row/Interscope. Każdy z nich miał wydawać albumy pięciu
artystów, co w sumie miało (razem z Erickiem B i Suge’iem) dać 25
albumów rocznie. Zostało to ustalone na jednym ze spotkań, w których
brałem udział, więc jestem to w stanie potwierdzić.
Opowiedz nam o Words to My First Born.
Słuchaliśmy w studio podkładów, które przygotował DJ Quik. Wpierw
Pac zapytał się, kto przygotował te ścieżki. Odpowiedzieli mu, ze DJ
Quik. Zdziwił się. – Nuttso, czujesz to? – zapytał mnie. – Tak, to
jest konkret. Poprosił, żebym napisał 16 wersów, więc od razu
wziąłem się do roboty. Kiedy ja byłem jeszcze w połowie tworzenia
swojej zwrotki, Pac ukończył już obie. Pomyślałem sobie, że nie mogę
się równać z kimś, kto pisze dwie mocne zwrotki w tempie połowy
mojej części.
Czy utwór Ridahs of the Storm zawierał udział gościnny Tupaca?
2Pac nagrał swoją zwrotkę na ten kawałek. Po jego śmierci, zabrali
(matka Tupaca) wiele jego zwrotek, aby tworzyć nowe albumy. Nie
wiem, co zrobili z tą zwrotką, ale nigdy jej nie słyszałem. Nie
wiem, może pojawi się ona w najbliższej przyszłości i będę tam
rapował razem z nim. Istnieje wiele innych utworów ze mną i Pakiem,
które nie ujrzały jeszcze światła dziennego. Nagraliśmy to w Can-Am
Studios i DJ Quik zrobił muzykę. Zostało to nagrane w ’96.
Jak doszło do nagrania utworu Runnin’ On E?
Siedzieliśmy razem z Pakiem i Outlawz w studio. Pac wybierał bity.
To jeden z tych kawałków, których produkcją zajmował się początkowo
on sam. Był tym podjarany – Czarnuchu, robię własne bity! – mówił.
Każdy coś rapował. Powiedział nam – Potrzebuję zwrotek napisanych tu
i teraz. Ten, kto nie był gotów, by wejść do kabiny i nagrywać,
kiedy nakazał mu Pac, ten nie znalazł się na tym nagraniu. Nie wiem,
czy to miało znaleźć się na albumie One Nation, czy nie, ale po jego
śmierci wiele decyzji zostało podjętych przez inne osoby, także...
Opowiedz nam o zaginionych taśmach-matkach z utworów Don’t Sleep i
Ghetto Star.
Kiedy Pac umarł, każdy poszedł swoją drogą. Ludzie zaczęli zmieniać
numery telefonów, adresy i ciężko było się z nimi skontaktować.
Byłem w posiadaniu taśm-matek z Don’t Sleep i Ghetto Star i dawano
mi za nie niesamowite oferty. Ludzie nie rozumieli, dlaczego je
odrzucałem. Zgłosił się do mnie Suge, różne firmy wydawnicze oraz
ludzie z ulicy. Odrzucałem je wszystkie, bo wierzyłem, że w końcu
uda mi się skontaktować z matką Paca. I tak się rzeczywiście stało.
Ponownie zgadałem się z Outlawz i było dokładnie tak, jak na jednym
z naszych spotkań mówił nam Pac: bez względu na to, co stanie się
jednemu z nas, trzymajmy się razem i róbmy dalej swoje. Powiedzieli
mi, że byli wtedy w L.A. i pracowali nad kolejnym albumem 2Paca.
Powiedzieli mi też, że przyjechała tam także mama Tupaca. Zdziwiłem
się. Odpowiedziałem im, że muszę porozmawiać z mamą, bo mam ważną
sprawę, mam coś, co na pewno będzie chciała mieć.
Skontaktowali mnie z nią i powiedziałem jej – Mamo, od
dawna próbowałem się z tobą skontaktować. Mam dwa nagrania Tupaca,
których nie ma nawet Death Row, nawet MC Hammer, jestem jedynym
posiadaczem tych taśm-matek. A jak wszedłem w ich posiadanie? Zaraz
po ich nagraniu wyniosłem je ze studia i mam je od tego czasu. –
Nikt inny zatem nie ma tych taśm? – zapytała. – Nikt poza mną i
chciałem ci je dać. Była pod wrażeniem. Zapytała, kiedy mogę
przyjechać i odpowiedziałem, że jak tylko wyrazi taką chęć.
Zarezerwowała mi samolot i przyleciałem tam z taśmami, dając je jej.
Chciałem jej dać wszystko co mam, a co dotyczy Tupaca całkowicie za
darmo. – Proszę mamo, to należy do ciebie, nic za to nie chcę. Weź
je. Ludzie oferowali mi za nie niebotyczne pieniądze, ale ja ich nie
chcę. – Nie tak załatwiamy tego rodzaju sprawy – powiedziała mi. –
Zapłacę ci taką kwotę za ten rap i taką kwotę za tą taśmę. Zatrzymam
twoje zwrotki, wydam to na albumie 2Paca i dostaniesz swoje
tantiemy. I nie odmawiaj. Zamurowało mnie. Było to błogosławieństwo,
którego z całą pewnością nie oczekiwałem. Więcej radości sprawiło mi
oddanie jej tych taśm, których nie ma nikt inny, niż sprzedanie ich
komuś obcemu. Muszę przyznać, że była to jedna z najmądrzejszych
rzeczy, jaką kiedykolwiek zrobiłem, bo po 16 latach wciąż dostaję
tantiemy z albumu 2Paca.
Na potrzeby jakiego albumu powstał utwór Too Late Playa z tobą,
Tupakiem, Hammerem i Big Daddy Kanem?
Wydaje mi się, że to zostało nagrane na album One Nation, ponieważ
był tam Big Daddy Kane, Danny Boy, ja i Pac. Ja napisałem zwrotkę MC
Hammera. To, co on rapuje, ja napisałem na potrzeby tego kawałka.
Kto to wyprodukował, chyba Johnny-J, ale głowy za to nie dam.
Opowiedz nam o Can’t Touch This Part II, czy istnieje wersja ze
zwrotkami 2Paca i Snoopa?
Nie wiem, czy były tam występy gościnne, wiem tyle, że MC Hammer
chciał, żebym to dla niego napisał. Napisałem wszystkie zwrotki
Hammera w tym nagraniu. Nie wiem, czy później chciał wykonać coś w
stylu remixu dodając gości, na przykład Paca. Bardzo możliwe, że
jeszcze tej samej nocy lub następnego tygodnia Pac mógł dodać swoją
zwrotkę. Ten utwór z całą pewnością istnieje.
O co chodzi z tym remixem Bad Azza Ghetto Star?
Nie wiem, jakim cudem, ale ten kawałek dotarł do tego producenta,
Anta Banksa. W tamtym okresie Banks pracował z Priority Records i
ktoś z tej firmy zadzwonił do mnie i powiedział mi, że chce mi
zapłacić za ten kawałek Ghetto Star i dodać tam swojego artystę.
Odmówiłem, to zaczęli mi wmawiać, że nigdy nie będę mógł uzyskać
pozwolenia na wydanie tego. – Słuchajcie, nie macie nawet pojęcia o
tym, jakie relacje wiążą mnie i mamę Tupaca, a mówicie mi takie
rzeczy – powiedziałem im. – Zanim zapytacie mnie o to samo po raz
drugi, mówię wam ponownie, NIE. Powiedziałem jego mamie, że kawałek
wyciekł, nie wiem, jak to się stało i że próbują za moimi plecami
działać na własną rękę. Zapytała, czy chodziło o Ghetto Star.
Potwierdziłem, mówiąc, że na dodatek zdjęli moją zwrotkę i wstawili
zwrotkę Bad Azza. Właśnie wtedy jego mama odwołała wszelką
współpracę z Antem Banksem, bo planowano, że wykona podkład dla I
Wonder If Heaven Got a Ghetto. Miałem później okazję skonfrontować
się z Bad Azzem odnośnie tej sytuacji. – Co jest z tobą człowieku?
Co jest grane z moja piosenką? – zapytałem. – Słuchaj, kiedy mi ją
zaprezentowali, tam już ciebie nie było – odparł. – Była zwrotka
Tupaca i puste miejsce, w które miałem się zmieścić. Zapytałem go
więc, kto to zrobił, a on odpowiedział, że Ant Banks. Nie miałem do
niego pretensji, bo każdy by to zrobił. Potem Bad Azz udzielił
wywiadu na necie, w którym powiedział – O tak, to był skandal. Dali
mi kawałek, który Nuttso zrobił z Tupakiem i myśleli, że Nuttso jest
nikim i nawet się nie odezwie w tej sprawie. Ta piosenka jest jego.
Szanuję Bad Azza za to, że zrobił ten wywiad i powiedział jasno, co
jest grane. Mama Tupaca zablokowała wydanie tego kawałka i wydała na
Better Dayz oryginał ze mną.
Jak wyglądała twoja sytuacja odnośnie kontraktu z wytwórnią, gdy
pracowałeś z 2Pakiem?
Byłem z niezależną wytwórnią z Oakland – Snake Pit Records. Nie
obowiązywał mnie kontrakt, lecz swego rodzaju porozumienie. Udałem
się potem do Hammera z propozycją porozumienia między mną, Hammerem,
a Snake Pit. Nigdy nie podpisałem kontraktu z Death Row. Przyszedł
do mnie Tupac i powiedział, że mieli spotkanie na mój temat. – Będę
z tobą szczery – powiedział Tupac – i powiem ci, co zostało
powiedziane za twoimi plecami. – Zamieniam się w słuch, dawaj –
odparłem. – Mieliśmy małą przyjacielską kłótnię na temat twojego
albumu i na temat ciebie jako artysty – powiedział. – MC Hammer
sprowadził cię tutaj i przedstawił cię Death Row. Suge chce, abyś
podlegał bezpośrednio Death Row, a ja chcę, żebyś był w mojej
wytwórni, która będzie częścią Death Row. – Słuchaj, ja trzymam się
z tobą – powiedziałem. – Spoko – odrzekł. Nie musiał mówić nic
więcej. – Jestem z tobą. MC Hammer mnie tu sprowadził i otrzymał już
za to podziękowanie. Rozmawialiśmy już na ten temat. Sprowadził mnie
tu właśnie po to, żebym cię poznał i z tobą nagrywał. Death Row i
tak dostanie swoją część, bo cokolwiek wydasz, będzie przez nich
dystrybuowane i dlatego trzymam się z tobą. – W porządku, nie musisz
nic więcej mówić – zakończył. Miałem być pierwszym artystą w
wytwórni Tupaca.