The Score, VIBE, (XII.2005)
tłumaczenie:
Piotr Studziński (6.01.2013)
Henchmen nie rozmawiał publicznie o swojej przyjaźni z
Tupakiem Shakurem, ani o strzelaninie w Quad Studios, w której jak
twierdził Tupac, brał udział. Teraz zgodził się porozmawiać z VIBE o
obu tych sprawach z pewnego powodu. „Chcę to już mieć za sobą” –
powiedział. „Chcę, żeby to było wyjaśnione w takim zakresie, aby
nikogo więcej już ta sprawa nie interesowała.
Henchmen poznał Tupaca w 1992, ale tak naprawdę
zacieśnili więzy podczas kręcenia Above the Rim w Nowym Jorku. „Tupac
powiedział <Hej, pokręćmy się razem trochę>” – wspomina Hemnchen.
„Przedstawił mnie Madonnie. Poważnie kręciliśmy się po mieście
razem.” W zamian za to, Henchmen przedstawił Paca Jacquesowi
Agnantowi z Brooklynu, swojemu kumplowi, z którym prowadził interesy
na ulicy. Tupac był tak zachwycony błyskotliwym Haitańskim Jackiem
(który według Henchmena „miał biżuterię, diamenty, samochody i
ekipę”), że studiował każde posunięcie tego gościa, by przygotować
się na odtwarzanie swojej roli filmowej – handlarza narkotyków,
Birdiego. „Razem bili jakiś kolesiów, pakowali się razem w kłopoty,
w które nawet ja się nie mieszałem” – mówi Henchmen.
Tupac i Agnant byli nierozłączni, mówi Henchmen, razem spędzali
czas w klubach niemal każdej nocy. Pewnego wieczora w listopadzie
1993 roku Agnant zabrał Tupaca do klubu nocnego Nell’s, gdzie
przedstawiono go 19-letniej fance. Kilka dni później kobieta
spotkała się z Tupakiem w Le Parker Meridian Hotel na środkowym
Manhatttanie, gdzie jak później zeznała, stała się ofiarą zbiorowego
gwałtu z udziałem Tupaca i Agnanta. Raper utrzymywał, że był
odurzony narkotykami w swoim pokoju hotelowym. Tak czy inaczej,
Tupac został skazany za trzy zarzuty dotyczące nadużycia
seksualnego, co było przestępstwem. Co ciekawe, prokuratorzy
pozwolili Agnantowi, który reprezentowany był przez adwokata
związanego z organizacją policyjną Patrolsmen Benevolent Association,
na przyznanie się do winy i postawiono mu tylko zarzuty będące
jedynie wykroczeniem. Napięcie między Tupakiem i Agnantem wzrosło po
tym, jak Tupac pozwolił sobie na lekceważące komentarze na temat
Agnanta w New York Daily News.
30 listopada 1994, gdy Shakur oczekiwał werdyktu w
sprawie o gwałt, Hemnchmen zaprosił Tupaca na nagranie rymów dla z
MC Little Shawna. Tupac zgodził się na zrobić to za sumę od 7000 do
8000 dolarów. „Zrobię to dla ciebie” – Henchmen mówił Tupakowi.
„Zadzwonię do Andre Harella (szefa Uptown Entertainment) i on da ci
czek.” Odpowiedział na to – „Nie człowieku, chcę gotówki”. Ja na to
– „Pac, jak ja niby będę wyglądał, dając ci gotówkę? Przyjedź tu,
zrób to, a czek będzie na ciebie tu czekał”. Stał się naprawdę
agresywny i mówił – „Jeśli chcesz, żebym to zrobił, to lepiej miej
dla mnie pieniądze. Chcę gotówkę. Nie każ mi przyjeżdżać, jeśli nie
masz dla mnie kasy.” Zaśmiałem się – „Pac, o czym ty kurwa mówisz?
To nie jest handel narkotykami czarnuchu! W końcu powiedziałem –
Dobra, dostaniesz kasę, tylko przyjedź”. Odłożył słuchawkę,
zadzwoniłem więc do Andre Harrela i powiedzialem – „Dre, musisz
przyjechać do studia, bo musisz zapewnić tego czarnucha, że dostanie
swoją kasę, żeby mu nie odbiło.”
Hemchmen i Harrell umówili się tego wieczora około
ósmej na spotkanie w Quad Recording Studios przy 723 Seventh Avenue.
Okazało się, że Puffy and Biggie także nagrywali tego wieczora w tym
studiu i Puffy spędzał czas z Henchmenem i Harrellem, oczekując na
Tupaca. Henchmen mówi, że dwie godziny później Shakur wciąż się nie
pojawiał, a Henchmen, który opłacał to dość drogie studio, zrobił
się zły i niecierpliwy.
Nagle, wspomina Henchmen – „otwierają się drzwi windy i
wychodzi z niej Pac z krwawiącą głową. Patrzy na mnie i mówi -
"Dlaczego powiedziałeś im, że przyjeżdżam człowieku? Dlaczego to
zrobiłeś? Byłeś jedynym czarnuchem, który wiedział, że tu jadę,
człowieku." Odpowiedziałem mu – „Pac, czekaj, porozmawiajmy. Jesteś
moim czarnuchem. Opowiedz mi, co ci się kurwa stało?” Nie podszedł
do mnie. Wciąż krzyczał – "Dlaczego? Dlaczego ich powiadomiłeś?"
Spojrzał na inżyniera i powiedział do niego – „Człowieku, zadzwoń na
policję, te czarnuchy mnie postrzeliły.” W wydaniu VIBE z kwietnia
1995 roku, Shakur pogardliwie wspominał tamten wieczór, gdy został
postrzelony i obrabowany z pieniędzy i biżuterii. „Był tam Andre
Harrell, był tam Puffy, Biggie... było tam około 40 czarnuchów” –
powiedział. „Wszyscy mieli na sobie biżuterię, więcej biżuterii niż
ja.” Tupac opisał też napastników jako ludzi noszących mundury
wojskowe, co skłoniło go powiązania ich z Brooklynem i B.I.G.’iem.
Tupac był ranny, policja w drodze, zadziałał zatem
uliczny instynkt Henchmena. „Oczekiwałem na windę, gdy usłyszałem
policyjne syreny” – mówi Henchmen. „Czekam więc, a ten mały koleś z
Oakland o imieniu Shorty wyciąga broń i mówi do mnie: Jeśli Pac
umrze, czarnuchu, jeden z was zginie.” „O, masz spluwę? Zjedźmy na
dół i pogadajmy o tym” – odpowiedziałem. Swoją broń miałem w
samochodzie i chciałem się do niej dostać, bo nie miałem pojęcia,
jak to się kurwa zakończy.” Nie tylko Shorty obwiniał go o ten
zamach. Wkrótce po ulicy rozeszła się plotka, że Henchmen i jego
kumple byli odpowiedzialni za strzelaninę.
Tupacowi zrobiono nawet zdjęcie, jak opuszcza budynek na
noszach z uniesionych środkowym palcem w stronę napastliwego
reportera. Następnego dnia stawił się w sądzie, na wózku
inwalidzkim, cały poowijany bandażami. Jego prezentacja ran
wojennych najpewniej wzbudziła współczucie ławy przysięgłych, ale
bez względu na to i tak został skazany. Rozgoryczony postrzeleniem i
skazaniem przez sąd, Tupac kontynuował zza więziennych krat swój
dżihad wymierzony w scenę hip-hopową Wschodniego Wybrzeża – i
postawił sobie za cel Hemnchmena, opowiadając swoim przyjaciołom,
władzom Interscope i współwięźniom w Clinton, że Henchmen miał swój
udział w tej zasadzce.
„Zadzwoniłem do niego i powiedziałem mu – Ej, skończ
łączyć moje nazwisko z tym gównem” – wspomina Henchmen. „Wkurzasz
mnie. Przestań wikłać mnie w tą swoją historyjkę.” On chciał jedynie
wzbudzić sensację tymi swoimi bredniami. Henchmen zawsze zaprzeczał
swojemu udziałowi w strzelaninie w Quad Studios. Kwestionuje on
również wersję wydarzeń Shakura z tamtego wieczora, wyjaśniając, że
rany postrzałowe mogą wynikać z samookaleczenia. „Tupac sięgnął po
swoją broń i postrzelił się i to wydaje mi się logiczne, bo jeśli
zostajesz postrzelony pięć razy, to leżysz na ziemi. Nie biega się w
te i we w te po czymś takim, tak jak on to robił w studio” – mówi
Henchmen. „Usłyszałem później, że broń wystrzeliła, następnie
stłukli go na kwaśne jabłko i obili mu głowę rękojeścią pistoletu.”
W liście Stretcha - który wchodził do studia razem z
Tupakiem – opublikowanym w sierpniowym wydaniu magazynu VIBE, raper
napisał – „Osobiście słyszałem tylko jeden wystrzał. Nie słyszałem
czterech, pięciu czy sześciu strzałów, a on mówił, ze postrzelono go
trzy, czy cztery razy. Nikt z nas nie przypomina sobie, żeby słyszał
cztery czy pięć strzałów.” Dr Leon Pachter, szef oddziału urazowego
szpitala Bellevue, który zajmował się Tupakiem potwierdził, że
Shakur otrzymał pięć ran postrzałowych „w różne miejsca – w rękę i
głównie w krocze.” Odmówił jednak dalszych wyjaśnień. Tupac obstawał
przy swojej wersji.
Pod koniec 1995 roku na żądanie Puffy’ego, Henchmen
przygotował się na spotkanie w Los Angeles, w którym udział wzięli
on (Henchmen), Tupac, Suge Knight i jako mediator - szanowany przez
wszystkich - impresario hip-hopowy z Houston, J. Prince. „Puffy nie
chciał żadnych problemów, mówił mi: Pojedź tam i zobacz, o co
chodzi.” – mówi Henchmen. „Musiałem ściągnąć J’a, który był
neutralny, aby Pac nie sądził, że jakiś koleś ze Wschodniego
Wybrzeża pociąga za sznurki.” Podczas spotkania Henchmen przekazał
ofertę Puffy’ego, który chciał nagrać z Tupakiem wspólny kawałek.
Aby uatrakcyjnić swoją propozycję, Puffy miał pozwolić wytwórni
Knighta, Death Row Records na wydanie tego - jak można było
przypuszczać - doskonale sprzedającego się nagrania. Jednakże,
zdaniem Henchmena, Tupac szalał po pokoju i wskazawszy na niego
palcem, oświadczył – „Te czarnuchy mnie postrzeliły.” Henchmen
prosił Tupaca, aby ten przestał. „Koleś, musisz przestać to
powtarzać.” Jak można było przewidzieć, Knight stanął po stronie
Tupaca i powiedział Henchmenowi – „Muszę trzymać się z moim
ziomkiem.”
Kilka tygodni później doszło do konfrontacji Henchmena za
kulisami podczas D’Angelo and Groove Theory w House of Blues w Los
Angeles. „Była tam cała ekipa Death Row. Pamiętam, jak do niego
podszedłem – miałem ze sobą kilku członków Crips – i powiedziałem
mu: Koleś musisz przestać rozpowiadać ludziom to gówno. Naprawdę
czarnuchu, pierdolę to, możemy zrobić to tu i teraz. Dlaczego
obwiniasz za to Puffy’ego i Biggiego? Te czarnuchy nie miały z tym
nic wspólnego. Nikt nie chciał cię obrabować, oni przyszli cię
zdyscyplinować. To właśnie miało miejsce.” Z Cripsami u boku
Hemnchmen wywołał u Tupaca takie przerażenie, że ten nawet nie
zwrócił się do stojącego nieopodal Knighta o pomoc. „Pamiętam, jak
Suge zawołał do niego: Pac, wszystko w porządku?” – wspomina
Henchmen. „Pac wiedział, że lepiej nic mu nie mówić, bo byłem
wściekły.”
Tupac został kilka miesięcy później zamordowany w Las
Vegas. Kamery uchwyciły Tupaca, jak ze swoją świtą – włączając w to
Knighta – bije szanowanego członka Crips, Orlando Andersona w hotelu
MGM Grand. Przyznanie się Henchmena do tego, że podczas konfrontacji
z Shakurem towarzyszyli mu członkowie Crips, gangu, który jak się
uważa, stoi za morderstwem rapera, jest zadziwiające. Mówi on
jednak, że towarzyszący mu wtedy Crips pochodzili z gangu Rolling
60’s Crips, a nie z Southside Crips, którego członkiem był Anderson.
Henchmen wierzy, że Tupac ściągnął na siebie własną śmierć, bijąc
Andersona. „Jeśli nie jesteś członkiem gangu, to nie bijesz innych
członków gangów” – mówi. „Ja jestem z ulicy. Ja tego nie robię.
Biorę do tego innego członka gangu, rozumiesz?”
W styczniu 1996 roku, kilka tygodni po konfrontacji z
Shakurem, agenci federalni pojmali Henchmena. Został oskarżony o
kierowanie łańcuchem narkotykowym, który rozciągał się od Nowego
Jorku do Północnej Karoliny. Dzięki zatrudnieniu świetnego adwokata
Roy’a Blacka z Miami i sprawie, która opierała się na słabej
wiarygodności świadków, którymi byli rządowi informatorzy, Henchmen
zdołał odeprzeć wszystkie poważniejsze zarzuty i został skazany
tylko na 5 lat pozbawienia wolności za nielegalne posiadanie broni,
które już odsiedział. Gdy Henchmen odsiadywał swój wyrok w więzieniu
federalnym w Północnej Karolinie, jesienią 1996 roku, krótko po
śmierci Shakura, Death Row wydało jego nowy album pod pseudonimem
Makaveli: The Don Killuminati The 7 Day Theory. Album kończył utwór
skierowany przeciwko Henchmenowi i Agnantowi, Against All Odds.
Tupac ukazał Henchmena jako wszechmocnego gangstera,
który kierował podwładnymi, takimi jak Agnant, aby go zamordowali.
Ten utwór miał tym większą wagę, że był jednym z ostatnich, jaki
sławny raper nagrał. Henchmen powiedział, że stał się łajdakiem nie
tylko w oczach fanów Tupaca, ale także przemysłu rozrywkowego w
szerszym pojęciu. Powiedział, że czołowi gracze z Zachodniego
Wybrzeża, jak Suge Knight, od tego momentu żywili ku niemu urazę.
Henchmen mówi, że kłótnia Tupaca z Biggiem była raczej takim
hip-hopowym teatrem. „Coś podobnego robi teraz 50 – robi to, by
generować sprzedaż nagrań, żeby pokazać, że to on ma władzę” – mówi.
„Niech Bóg go błogosławi.”
Henchmen wydaje się być zrozpaczony faktem, że widmo Quad
Studios znowu powraca ze względu na możliwość otwarcia śledztwa
federalnego. Obawia się, że jego dawni towarzysze – Agnant i „King
Tut” Johnson – mogą go teraz wplątać w tą strzelaninę. „Smuci mnie
to, że Tut i reszta chcą przehandlować inną osobę w zamian za
wolność.” – mówi Henchmen. Zatrzymuje się na chwilę, aby poprawić
poprzednie zdanie – „Mam nadzieję, że nie robi tego. Kocham Tuta,
dorastał razem ze mną. Tacy ludzie pamiętają mnie tylko z jednej
strony.”
Tut mówi natomiast, że nie jest kapusiem, ale został
skrzywdzony. Jimmy Henchmen wie, że nie niszczę życia innych ludzi i
nie przehandluję kogokolwiek za moją wolność.” Johnson pisze to w
liście z więzienia Lee County w Virginii, gdzie odsiaduje karę za
dokonanie pewnego napadu. Dodaje, że „zostałem wrobiony przez
chytrych ludzi, którzy wykorzystali swoje kontakty, aby manipulować
rządem i zwykłymi ludźmi płacącymi podatki tak, by ci uwierzyli, że
zamieszany byłem w próbę zabójstwa Tupaca Shakura w Quad Studios w
Nowym Jorku i że byłem rozwiązaniem zabójstwa Tupaca w Las Vegas.”
Próby dotarcia do Agnanta okazały się nieskuteczne.