HitEmUp.com - wywiad
z prawnikiem Amaru Entertainment, Diną LaPolt (I.2003)
Na początku prosze Cie, abyś powiedziała coś o sobie
Jestem prawnikiem zajmującym się ogólnie pojętą
rozrywką w Los Angeles
Jakie są twoje
relacje z Shakur Estate i Amaru Entertainment?
Reprezentuję Amaru we wszystkich przedsięwzięciach
związanych z rozrywką - wydawanie albumów, książek, filmów.
Dodatkowo zapewniam wsparcie prawne innym prawnikom pracującym dla
Amaru - Donaldowi Davidowi w sprawach związanych z postępowaniem
sądowym, Ericowi Farberowi z internetem i piratami, Stanowi Sokoloff
w kwestiach związanych z marką.
W jaki sposób
zaczęłaś z nimi współpracować?
Przez moją starą firmę prawniczą.
Twoja nowa
publikacja na temat 'zasady 7 lat' dotyczy czego konkretnie? Czy
możesz nam coś więcej na ten temat powiedzieć?
Kodeks pracy w Kaliforni wyklucza artystów z grupy osób
objętych przepisem, który zabrania wiązania ludzi umowami na
świadczenie usług przez więcej niż 7 lat. Innymi słowy - wytwórnie
płytowe są jedynymi firmami, które mogą trzymać cię na kontrakcie
przez wiele, wiele lat, niezależnie od tego, czy ci za to płacą, czy
nie. Ten przepis jest często porównywany do praw z początków XIX
wieku. To nie jest dobre dla artystów. My (prawnicy jak ja) walczymy
w Waszyngtonie o lepsze przepisy dla wykonawców.
Czy możesz nam
powiedzieć, ile niewydanych piosenek Tupaca zostało objętych prawami
autorskimi. Zanim pojawiło się 'Better Dayz', HitEmUp.com stworzyło
listę kawałków, które niedawno stały się prawnie chronione - część z
nich ukazała się na nowym albumie, a część nie (jak na przykład '6
or 12', 'The Man', 'Set It Off')
Wszystkie zostały objęte prawami autorskimi
Czy trudno jest
uzyskać pozwolenie na wykorzystanie sampli z oryginalnych podkładów
Tupaca? A może już od samego początku zakładacie, że nie będziecie
ich używali?
Sample pochłaniają masę kasy artystów, twórców piosenek
i producentów, więc wszyscy starają się nie używać ich, chyba że
jest to absolutnie konieczne. Opłata za sample składa się z dwóch
części: opłata za nagranie-matkę, która, w większości przypadków,
jest płacona wytwórni, która ma prawa do nagrania, z którego będzie
pochodził sampel. Do tego dochodzą automatyczne tantiemy i inne
opłaty, które są przeznaczone dla właścicielu nagrań znajdujących
się na nagraniu-matce (na przykład producent, który stworzył podkład
i raperzy odpowiedzialni za zwrotki i chórki). Dodatkowo,
właściciele samplowanej piosenki zawsze żądają udziału procentowego
ze sprzedaży utworu. Jak widzisz, to bardzo dużo pieniędzy.
Czy istnieje
szansa, że wydany zostanie zestaw z oryginalnymi kawałkami?
Tak.
Czy są już jakieś
plany odnośnie materiału z okresu Death Row, który jeszcze nie
został wydany?
Cały materiał w końcu zostanie wykorzystany.
Czy nowy album,
jako że nie będzie to płyta związana z Death Row, będzie produkowany
przy współpracy 'We Got Kidz Production'?
'We Got Kidz Productions' to firma producencka, której
właścicielem jest EDI z Outlawz. Jestem pewna, że będzie miał w tym
jakiś swój udział - zawsze miał.
Czy poproszono
ciebie o objęcie prawami autorskimi jakichś konkretnych piosenek,
które mają znaleźć się na nowym albumie?
Wszystkie utwory są objęte ochroną prawną.
Czy Ressurection zostanie
wydany najpierw na DVD, czy też może na początku ukaże się w kinach?
Premiera nastąpi w kinie.
Czy możesz powiedzieć nam coś o ścieżce
dźwiękowej?
Pojawią się tam utwory z filmu i parę nowych kawałków.
Czy Daza zmuszono do
oddania większej ilości Datów niż zawierających tylko to, co ukazało
się na 'Makaveli & Dilliger EP'?
Daz dał nam wszystko, co miał. Jeżeli nie, odpowie za
to przed sądem.
Czy to prawda, że
ustalono, iż 'Makaveli & Dillinger EP' pojawi się nie wcześniej, niż
90 dni po premierze 'Better Dayz'? Czy mogłabyś dokładnie wyjaśnić,
jaki jest status tego albumu?
Wszystkie mastery, które miał Daz, należą do Amaru i
umowa, która on podpisał o tym mówi.
Jeżeli ktoś chciałby
wykorzystać sampel z utworu 2paca, jak by to musiało wyglądać? Kto
podejmuje decyzję, czy zgodzić się na coś takiego, czy nie?
Pisemna prośba musi zostać przefaksowana do mojego
biura. Potem należy dostarczyć kopię nowego kawałka, gdzie został
wykorzystany sampel. Następnie przesyłam to wszystko do odpowiednich
osób - Universal Music w sprawach wydawniczych oraz do Afeni w celu
zaaprobowania.
Jaki jest
największy problem, który napotykacie przy wydawaniu Tupaca?
Piractwo to numer 1. Gdy ludzie wysyłają sobie mejlami
kawałki Tupaca, to wtedy to jest kradzież. Numer 2 to kłótnie
pomiędzy wytwórniami w sprawach wydawniczych.
Czy podkład na kawałku 'Fame'
to pierwotna wersja muzyczna, czy może został on całkowicie
zmieniony? Dlaczego nie został podany producent tego kawałka?
To wersja oryginalna. Zaś producentem jest Tyrone
Wrice.
Czy Afeni wydała
pozwolenie Duck Down Records na rozpoczęcie prac nad albumem 'One
Nation'? Czy rozmawiano już o dacie wydania?
Próbujemy teraz dostać się do tych kawałków. Nie mamy
ich i pracujemy razem z Duck Down, aby określić, kto ma oryginalne
nagrania.
Dlaczego wycięto
pewne słowa z kawałka 'This Ain't Livin' (i jakie to były słowa) i
słowa 'Death Row' z kawałka 'LastOnesLeft', wydanego wspólnie z
Death Row?
Nie wiem.
Czy istnieje
kawałek zatytułowany 'Homicidal Fantasies'?
Nie wiem.
Kto ma prawa do
nazwy grupy 'Thug Life'?
Wydaje mi się, że ta nazwa jest własnością firmy Thug
Life szyjącej ubrania - to są nasi przyjaciele. Jak na razie nie
było z tym żadnych problemów - ani z naszej, ani z ich strony.
Czy znasz stronę
HitEmUp.com
Tak.
Czy chciałabys
powiedzieć fanom coś, czego nie wiedzą na temat niewydanego
materiału Tupaca, albo powiedzeć coś ogólnie?
Słuchajcie Tupaca cały czas - bo my ciągle będziemy wam
coś dawać!
wywiad pochodzi z magazynu The Source
Tylko kilka osób wie o czym mówił 50 Cent w swoim utworze ''Many
Man'' w wersie: ''Kiedy Pac został postrzelony / Dostałem
wiadomość z pudła, że oberwało się Tutowi.'' Tut, o którym mowił,
to 41-letni Walter Johnson, człowiek, który jak niektórzy
uważają jest odpowiedzialny za zamach na Tupaca Shakura z roku
1994, który miał miejsce w Studiach Nagraniowch Quad w Nowym
Jorku. Tut przyznaje, że nie nie jest aniołem, lecz chciałby
oczyścić swoje imię z tego szczególnego zarzutu. Podczas
telefonicznego wywiadu z więzienia, przeprowadzonego przez The
Source, Tut mówi o swoim zaangażowaniu we wciąż nie wyjaśniony
zamach na Tupaku.
The Source: Dlaczego ludzie związani z Hip-Hopową
społecznością mówią, że byłeś zamieszany w zamach na Tupaca
przeprowadzony w Quad Studios?
Walter Johnson aka King Tut: Prawde mówiąc nie było mnie tam.
Nigdy nie spotkałem Tupaca Shakura. W czasie zamachu nie było
mnie w tym budynku.
Czy zdziwiło cię, kiedy cała ta sprawa powróciła w momencie,
gdy 50 Cent wspomniał tą sytuację w utworze ''Many Man''?
Nie znam osobiście 50 Centa. Wymienił moje imię w swoim utworze,
tylko że ja nie wiem po co to robił. Wydaje mi się, że 50 Cent
wykorzystuje wszystko co tylko może, aby sprzedać swoje
nagrania. W jego utworach możesz odnaleźć takie osoby jak Pistol
Pete, Pappy Mason czy innych, myślę że niektórzy robią tak, aby
poniżać innych. Kiedy indziej robią to, aby ich sławić, a
jeszcze innym razem robią to, ponieważ uważają, że to właśnie
otworzy ludziom oczy na daną sytuację.
Czy wiesz dokładnie skąd pochodzi ta informacja?
W biznesie muzycznym siedzą ludzie, którzy mnie wrobili... A
zrobili to dlatego, aby nie stracić swoich udziałów w tym
biznesie. Zrobili to, co zrobili, aby uniknąć swojego upadku.
Nie chcę tu wymieniać żadnych nazwisk, ponieważ w dalszym ciągu
toczy się śledztwo oraz sprawa przez którą siedzę w więzieniu.
Te osoby powiązały moje nazwisko z sytuacją Tupaca. Podali
policji moje nazwisko, żeby mnie ujęła.
Z powodu jakiego zarzutu znajdujesz się teraz w więzieniu?
Chłopak i dziewczyna mieli sprawę za narkotyki. Zostali
okradnięci. Policja złapała mnie i powiedziała, że jestem
aresztowany za rabunek na tej dziewczynie (biżuteria i kurtka).
Chłopak nigdy nie zidentyfikował mnie jako tego, który ich
napadł, lecz zmuszono dziewczynę aby na mnie nakłamała w zamian
za nietykalność. Przyznaję, że pochodzę z ulicy, mam kartotekę i
wiele problemów z prawem, ale akurat w tamtym okresie zacząłem
się poprawiać. Właśnie wróciłem wtedy do domu po wygraniu sprawy
z 17 zarzutami dotyczącymi handlu narkotykami, a tu się okazuje,
że aresztują mnie za inny zarzut.
Tak więc uważasz, że Federalni wykorzystali tą sprawę, aby
cię zamknąć w więzieniu, ponieważ sądzili, że to ty byłeś
zamieszany w zamach na Tupaca z 1994 w Quad Studios?
Kiedy mnie schwytali sądzili, że Puffy Combs był tym, który
wydał na Tupaca wyrok; że to Puff był odpowiedzialny za ten
zamach. W zasadzie w tamtym okresie nie zadawałem się z Puffym i
całą resztą. Zaznajomiłem się bliżej z Seanem ''Puffy'' Combsem,
po tym jak wydarzył się ten incydent z Tupakiem. W tym przemyśle
są pewne postacie, które miały w tym swój udział, ale ja nie mam
nic do ukrycia. Chcę, żeby cały świat na to spojrzał i
przeprowadził własne śledztwo dotyczące tego, kto stał za
pierwszą próbą, jak i za właściwym zabójstwem Tupaca.
Jakie łączą cię stosunki z Puffym?
Nie łączą mnie z nim żadne stosunki. Skupiałem się na tym, aby
wejść w świat branży muzycznej, poznać różne osoby i nauczyć się
tyle ile tylko się dało. W tamtym okresie z Puffym Combsem
zadawało się także parę innych osób, które także pochodziły z
Brooklynu. Kiedy weszłem w kręgi branży, te osoby nie chciały
aby coś mnie łączyło z Puffym Combsem, dlatego naopowiadały mu o
mnie wiele złych rzeczy - że nie można mi ufać.
Ukazało się parę artykułów, które mówiły o twoim udziale w
strzelaninie w Quad, wspomniano cię nawet w książce na temat
morderstwa Tupaca Shakura autorstwa Cathy Scott. Jak masz się
zamiar do tego odnieść?
Osobistości, które mnie wrobiły, poszły do Suge'a Knighta i
powiedziały mu, że to ja zrobiłem. Lecz kiedy Suge i jego ludzie
zobaczyli zdjęcie, wiedzieli że to nie ja. (Reporter Los Angeles
Times) Chuck Phillips przyjechał zrobić ze mną wywiad rok temu.
Chciał dowiedzieć się czegoś o Suge'u i Puffym. Powiedziałem mu,
że Puffy nie jest 'tego rodzaju' osobą i że chcieli abym go
wrobił. Cathy Scott też chciała na mnie naskoczyć. Jeśli kochasz
choć trochę Tupaca Shakura, jeśli kochasz choć trochę Biggie
Smallsa, jeśli kochasz chociaż trochę rap, to zainteresuj się tą
sprawą i zobacz co mam do zaoferowania. Może nie znam wszystkich
odpowiedzi, ale jestem prawie pewien, że wiem coś bardzo
ważnego, czym będzie zainteresowany świat rapu. Tak jak glina
może zdemaskować przestępcę, tak przestępca może zdemaskować
glinę.
Wygląda na to, że Hip Hopowy Oddział Specjalny pracował już
wtedy. Z twojej perspektywy czy możesz ocenić na ile rzeczywisty
jest Oddział Specjalny?
Oni atakują Hip Hopową społeczność i mówią, że rap jest źródłem
zbrodni... Ponieważ teksty rapowe są bardzo często rewolucyjne,
to często odbiera się je jakos nawoływanie do przemocy. Biała
Ameryka tego nie rozumie. Atakują Hip Hop ponieważ generuje on
bardzo dużo pieniędzy, oni nie chcą by młody, Czarny mężczyzna
miał taką ilość pieniędzy, nie chcą żeby miał dzięki temu
jakąkolwiek władzę. Ponieważ Hip Hop cały czas się rozwija i
staje się silniejszy, stajemy się głównym czynnikiem
politycznym.
|
|