1. Wrightway Security
|
2. Snoop i Dogg Pound
|
3. Dr. Dre |
4. Pac |
5. Wybrany |
6. Śmierć za rogiem
|
7. "Słodycze"
|
8. Kobiety |
9. Sławne seks-spotkania
|
10. Włochy |
11. Straszne noce
|
12. Hit 'Em Up
|
13. Lemika
|
14. Las Vegas 7 września
|
15. Kozioł ofiarny
|
16. Przeciwko światu
|
17. Zabójstwo Biggiego Smallsa |
18. Nie jestem na was zły
|
19. Do Paca
|
20. Mowa pochwalna
Podczas wszystkich spotkań ochrony, które się odbyły, a odbyło się
ich sporo, najważniejsza rzecz nie została zrobiona. Z mojego punktu
widzenia, Wrightway nie zawsze zwracało należytą uwagę na to, co
działo się w studio. Powinniśmy zostać ostrzeżeni o "Hit 'Em Up",
kontrowersyjnym utworze Tupaca, nagranym w sposób, który wprost
zapraszał kłopoty ze Wschodniego Wybrzeża. Mogli przynajmniej
rozważyć ostrzeżenie mnie, jego ochroniarza. Rozumiałem, dlaczego
Pac nic nie powiedział, on to po prostu tworzył, nie przesiadywał,
gadając o tym. Ale w ogóle mnie nie ostrzeżono, tak więc pewnego
czerwcowego dnia prowadzę mój wóz, ja i moja żona pojechaliśmy na
obiad i wracając do domu, słuchaliśmy The Beat Julia G. Usłyszałem o
nowej piosence Tupaca, ale potem Julio zaczął piszczeć (sygnał
zagłuszający przekleństwa). Więcej było pisków, niż słów w tej
piosence. Ja i żona byliśmy na drodze dojazdowej, słuchając tego i
nie mogliśmy w to uwierzyć. Kiedy podchodziłem do drzwi, telefon już
dzwonił, był to Reggie, pytający mnie, czy słyszałem ten utwór.
Powiedziałem mu: "Reggie, będziemy potrzebowali dwóch kamizelek
kuloodpornych, będziemy potrzebować więcej niż mnie do ochrony Paca
i musimy pogadać z Suge'iem." W zależności od tego, na jakie
uroczystości się wybieraliśmy, od tego momentu nosiłem kamizelkę,
ale Pac robił to rzadko i musiało się to zmienić.
Utwór zasadniczo atakuje obóz Bad Boy'a, od Biggiego Smallsa,
Puffy'ego Combsa po wszystkich, którzy są po ich stronie. "Hit 'Em
Up" w gruncie rzeczy oznaczało: "Kiedy was zobaczymy, narobimy wam
kłopotów, pięść do pięści, rękawica do rękawicy, broń, cokolwiek.
Jeśli nas zobaczycie, bądźcie przygotowani, aby rzucić się na
ziemię, ponieważ zaczęło się." Kiedy wszedłem na drugi dzień do jego
naczepy, spojrzałem na niego i powiedziałem: "Co ty kurwa robisz?"
On spojrzał na mnie zdziwiony: "No, co?" Potem zaczął się śmiać tym
figlarnym chichotem Paca. Stał tam bez koszuli, paląc skręta w tyle
naczepy. "Człowieku, muszę teraz zdobyć dwie kamizelki" -
powiedziałem. "Tak, naprawdę Pac, musisz pogadać z Suge'iem. Musimy
zwiększyć twoją ochronę. Ta piosenka spowoduje wiele zamieszania i
będzie wiele miejsc, do których jeździmy, gdzie będziesz potrzebował
więcej niż jedną parę oczu." Pac podszedł do sprzętu audio, włączył
tą pieprzoną piosenkę i kiedy się do mnie zbliżył zaczął do niej
rapować. Nie do wiary!. Kiedy skończył rapować powiedział: "Frank,
ta piosenka będzie grana w każdym klubie, non stop. Didżeje dzwonią
tu z całego kraju, aby dostać tą piosenkę!" Utwór ten nie znalazł
się na albumie, lecz na singlu "How Do U Want It". Przez jakiś czas
nie była przewidziana do wydania, a już była przebojem.
Przekazałem mu moje odczucia, a on po prostu powiedział:
"Zadzwoń do Reggiego." Powiedziałem mu, że rozmawiałem z nim
poprzedniego wieczora, on na to: "Zadzwoń do Suge'a". Wydawało się,
że w ogóle gówno go to obchodzi, ale nie był przeciwko mnie, kiedy
starałem się o dodatkową pomoc. "Dobra" - myślę sobie. "Teraz
wreszcie uzyskam dodatkową ochronę, która potrzebna jest do tego,
żeby trzymać tego chłopaka z dala od kłopotów." Wrightway miało
spotkania z Suge'iem cały czas w jego domu w Malibu i znowu
przywołaliśmy tę piosenkę. Spotkanie miało się zacząć o 23, ale Suge
nie przybył aż do 2 w nocy. Wiedziałem, że będziemy mieli kłopoty,
bo zbliżały się występy w Nowym Jorku. Przygotowywaliśmy się do
podróży w różne miejsca, wiedziałem, że będą tacy ludzie na
Zachodnim Wybrzeżu, którym nie spodobała się ta piosenka i zgłosiłem
moje obawy dotyczące tej sfery. Powiedziałem bezpośrednio do Suge'a:
"Musimy mieć więcej ochroniarzy pracujących z Pakiem." "Tak, masz
rację" - odpowiedział. "Ale on nie lubi nikogo innego, tylko
ciebie." Zdziwiło mnie to, że powiedział to przed wszystkimi, ale
cieszyłem się także, że się ze mną zgadzał. Prawda była taka, że
tego wieczora było w tym pokoju około 15 ochroniarzy, a kiedy
pojawiła się ta piosenka, żaden z nich nie chciał znajdować się w
pobliżu Paca. Większość z tych facetów, stwierdziła, że trudno się z
nim pracuje, trudno z nim zacząć, a teraz nie zanosiło się na to,
żeby było chociaż odrobinę łatwiej. Kiedy oceniam tę sytuację z
perspektywy, uważam, że "Hit 'Em Up" była pechową piosenką od
pierwszej chwili, kiedy ją usłyszałem. Jeżeli o tym myślisz, spójrz,
co zdarzyło się trochę później. Sądzę, że moje instynktowne uczucie
było prawdziwe.
Suge musiał wiedzieć, na ile poważny był to problem. Sprawa ta
powinna być nadrzędną dla całej firmy, ale wyglądało na to, że
jestem jedynym, który patrzył na to od tej strony. Sprawą oczywistą
było, że oni nie zastanawiali się, co będzie jeśli go stracą. Oni
byli Death Row i po prostu nie traktowali tej sprawy poważnie. Nawet
ta piosenka kończy się linijką, mówiącą o tym, że ekipa Death Row
pozostaje uzbrojona. Ironia tkwi w tym, że Suge znał znaczenie
ochrony. Chwalił ochronę cały czas, mówiąc nam, że bez ochrony nie
ma Death Row, ponieważ to my odpowiadamy za artystów, studio i
pomagamy prowadzić firmę. Jeżeli mieliśmy problemy z artystami, on
chciał o tym wiedzieć. Pamiętam, jak pewnego razu zwołał spotkanie w
restauracji rybnej Gladstone's w Malibu z widokiem na Pacyfik. Każdy
pracownik Death Row tam był, od tego studyjnego, po biurowego. Darł
się na dupków straszliwie. Celem spotkania było to, że Death Row
idzie naprzód, a zdawało mu się, że ludzie osłabiają jego pozycję,
co dla Suge'a znaczyło to samo, co zabierać mu jedzenie z ręki.
Dowiedział się, że pewien pracownik kombinuje i skonfrontował go na
miejscu. Jedynymi członkami Death Row, których chwalił, byli
ochroniarze, ponieważ nigdy nie miał z nami problemów. Było to
oczywiście przed śmiercią Tupaca. Była to także pierwsza noc, kiedy
zobaczyliśmy obrazek na potrzeby albumu Makaveli, który ukazywał
Tupaca na krzyżu w pozie podobnej do Jezusa Chrystusa, na krzyżu
widniały nazwy wszystkich najważniejszych miast posiadających getta.
Może nie był on Jezusem Chrystusem na tej ziemi, ale był kimś, kto
potrzebował ochrony na tym świecie. Problem tkwił w tym, że nikt nie
mógł obronić go przed samym sobą.
13. Lemika >>> |