Kariera muzyczna
1984-1988
|
1988-1991 |
1991-1994 |
1995-1996
|
1996-dziś
Po śmierci
(1996 – dziś)
Tupac był bardzo płodnym artystą, ale ile piosenek nagrał i ile ich
jeszcze zostało, tego nie wie chyba nikt. Zdecydowana większość
utworów pozostawała w archiwach Death Row. Afeni Shakur i Majątek
Tupaca wytoczył tej wytwórni proces, celem którego było przejęcie
kontroli nad tymi utworami i odzyskanie należnych artyście pieniędzy
– a było ich sporo. Sąd nakazał przekazanie wszystkich taśm matek
Majątkowi Tupaca, ale czy tak się stało naprawdę? Wie to chyba
tylko Suge Knight. Część osób twierdzi, że Knight zostawił sobie coś
w zanadrzu. Sam Suge również tak powiedział w jednym z wywiadów, ale
dowodów na prawdziwość jego słów nie ma. Afeni stworzyła wytwórnię
Amaru Entertainment, która od tej pory zajęła się wydawaniem
pośmiertnych albumów rapera. Przed śmiercią Shakur zdołał założyć
Makaveli Records – własną wytwórnię, ale jego matka nie
dokończyła jego dzieła.
26 listopada 1997 roku Amaru Entertainment wydało dwupłytowy album
‘R U Still Down’, który szybko odniósł sukces komercyjny – 2
pozycja w notowaniach Billboardu i czterokrotna platyna i to już w
grudniu 1997! Była to kolekcja utworów, które w większości Tupac
nagrał przed przystąpieniem do Death Row (zgodnie z zapisem w
kontrakcie Tupaca z DR, album ten miał zostać wydany jako pierwszy w
tej wytwórni, nie doszło jednak do tego). W styczniu 1997 roku 2Pac
wygrał nagrodę American Music w kategorii ulubiony wykonawca rap/hip-hop.
Rok później, 24 listopada 1998 roku Amaru, wspólnie z Death Row
wydało kolejny dwupłytowy album 2Paca pod tytułem ‘Greatest Hits’.
Była to składanka największych przebojów Tupaca. Pojawiły się tam
również 4 nowe utwory, w tym kultowy kawałek ‘Changes’. We wrześniu
1999 „Changes” zostało nominowane do nagród MTV Video Music
za najlepszy teledysk rapowy i najlepszy montaż. Za ten utwór 2000 w
lutym 2Pac was został nominowany do nagród Grammy za najlepsze
rapowe wykonanie solo. W październiku 2000 roku płyta osiągnęła
status dziewięciokrotnej platyny, a najwyższą pozycją na listach
Billborad była trzecia.
21 grudnia 1999 Amaru wydało kolejny album 2Paca, tym razem wspólnie
z OUTLAWZ- 'Still I Rise'. Rzekomo Shakur planował wydanie
takiego albumu za życia, ale nie zdążył tego zrobić- tak twierdzą
członkowie zespołu stworzonego przez Makaveliego. Co ciekawe, na
płycie nie słychać Husseina Fatala, którego z niewiadomych
przyczyn usunięto ze wszystkich nagrań, na których się znajdował.
Czy to również Pac miał w planach? Chyba nie... W grudniu 2000 roku
płyta osiągnęła platynę, najwyższa pozycja na Billboardzie, to
szósta. 18 kwietnia 2000 roku Chopmaster J wydał wspomniany
wcześniej album ‘Lost Tapes’, początkowo bez aprobaty Afeni
Shakur, później z jej błogosławieństwem – w ilu egzemplarzach
sprzedało się wydawnictwo – nie wiadomo.
Najzagorzalsi fani Tupaca zaczęli narzekać, że Amaru zbytnio
ingeruje w oryginalną zawartość piosenek rapera – zmieniając
całkowicie podkład (tempo i klimat), artystów (którzy nigdy nie byli
w studio w tym czasie z Tupakiem), wycinając niektóre słowa Tupaca,
w końcu zwalniając/przyspieszając jego głos. O ile wydane wspólnie z
Death Row dwa kolejne dwupłytowe albumy: ‘Until The End of Time’
– 27 marzec 2001, potrójna platyna w maju 2001, debiut jako numer 1;
i ‘Better Dayz’– 26 listopad 2002, podwójna platyna w
styczniu 2003, najwyższa pozycja, to numer 5; jeszcze prezentowały
jakiś poziom, o tyle dwie ostatnie, wydane już bez kooperacji z
Death Row: ‘Loyal To The Game’ – 14 grudnia 2004, debiut jako
nr 1, platyna; i ‘Pac’s Life’ – listopad 2006, pewnie
osiągnie złotą płytę; przelały czarę goryczy ze względu na zbyt
daleko posuniętą ingerencję Amaru. W sierpniu 2003 roku teledysk
Tupaca z Nas’em „Thugz Mansion” został nominowany do nagród
MTV Video Music za najlepszy teledysk rapowy.
W międzyczasie 11 listopada 2003 pojawił się soundtrack to filmu
dokumentalnego Tupac: Resurrection. W 2005, podczas 18
dorocznych muzycznych nagród SCAP Rhythm and Soul za najlepszą
piosenkę ze ścieżki dźwiękowej uznano „Runnin’ (Dying To Live)”
w wykonaniu Tupaca oraz Notoriousa B.I.G. Poza wydanymi już
wcześniej kawałkami w nieco zmienionej formie znajdował się tam nie
wydany utwór ‘Ghost’ – podkład dostarczył Eminem. W grudniu
2003 roku płyta stała się platyną. Najwyższym miejsce na liście
Billboard było drugie. W październiku 2003 roku Death Row wydało
zbiór zmiksowanych przebojów Tupaca ‘Nu-Mixx Klazzics’, który
nie zdobył jednak szczególnego uznania. Inną próbą był album
‘Live’ z sierpnia 2004 roku –zbiór nagrań koncertowych z 1996
roku.
Z pewnością bardzo ciekawym albumem byłby planowany za życia Tupaca
‘THUG LIFE volume 2’. Niestety, obecna polityka Amaru
Entertainment nie daje projektowi żadnych szans. Poza paroma
członkami OUTLAWZ, reszta artystów, których Tupac własnoręcznie
wybrał nie ma szans, aby znaleźć się na nagraniu, nie mówiąc już o
próbach nagrania własnego albumu z Tupakiem, jak w tym przypadku. W
jednym z wywiadów Macadoshis powiedział: „ Jeśli to zależałoby ode
mnie, pracowalibyśmy nad tym gównem w momencie, kiedy teraz
rozmawiamy. Wciąż jednak musimy się uporać w pewnymi problemami
prawnymi i tego typu rzeczami, ale zrobimy to człowieku, bo sądzę,
że tego właśnie by chciał Pac. Wszyscy się spotkamy i zrobimy ten
album, spotkamy się z OUTLAWZ i będzie to taka rodzinna sprawa. Tego
bym sobie życzył.” Przyrodni brat Tupaca, Mopreme dodał: „Afeni ma
swoje własne przekonania i decyduje o majątku swojego syna. Ona
wciąż jest jego matką. Wszystko zależy od niej. Dopóki nie będzie
gotowa dać nam trochę wolności i dostępu do utworów Tupaca, to tak
to będzie wyglądało jak wygląda teraz.”
Pozostaje nam więc czekać na wydanie kolejnego albumu Tupaca, może
będzie lepszy niż ostatnie.
|