Kariera muzyczna
1984-1988
|
1988-1991 |
1991-1994 |
1995-1996
|
1996-dziś
Me Against
The World i Death Row Records (1995 - 1996)
Późną jesienią 1994 roku, Tupac poszedł do więzienia za przestępstwo
seksualne, ale jego kariera trwała nadal. Zanim powędrował za kratki
zdołał nagrać pełny album. (najprawdopodobniej były to kawałki, z
których część wydano na albumie R U Still Down z 1997 roku) Shakur
spędzał w 1994 roku sporo czasu z Biggie Smallsem, mało znanym
raperem z Nowego Jorku. Całe zamieszanie z zamachem, jak i treść
pierwszego albumu Smallsa, wydanego podczas pobytu Shakura w pace,
skłoniła Tupaca do przekonania, że Biggie niemalże skopiował jego
album (ten, który właśnie miał zostać wydany). Powiedział w 1996
roku, że ‘Me Against The World’ był drugim albumem, ponieważ w
związku z ruchem BIGa, musiał wszystko pozmieniać. Cóż, wypada
pogratulować zmian, których dokonał, bo wydany 14 marca 1995 roku
‘Me Against...’ zadebiutował jako numer 1 na liście Billboardu i
pozostawał tam przez 4 tygodnie. Nigdy wcześniej płyta artysty
przebywającego w więzieniu nie zadebiutowała na 1 miejscu. 6 grudnia
1995 roku uzyskała status podwójnej platyny. W 1996 roku płyta
została nominowana do nagrody Grammy za najlepszy album rap, zaś
piosenka "Dear Mama" otrzymała nominację w kategorii
"najlepszy utwór". Niestety nagród tych nie otrzymała.
Utwór ‘Dear Mama’ jest kolejnym klasykiem w twórczości Tupaca,
który poruszył mnóstwo osób swoją otwartością i brutalną prawdą
połączoną z niezmierzonym wprost szacunkiem dla matki. „Kobiety
pracują nad moją muzyką. One rozumieją, o co mi chodzi. Moja mama
również. Zawsze przed wydaniem swoich kawałków puszczam je mamie.
Jak ci się wydaje, dlaczego nagrałem "Dear Mama"? Dlatego, że ją
kocham i sądziłem, że należy jej się coś wielkiego” – mówił Tupac. W
tekstach tego krążka Pac pokazał nam swoją duszę, stan swojego
umysłu, wszystkie smutki i lęki, cierpienie i poczucie
beznadziejności - jest to coś bardzo rzadko spotykanego i ludzie to
docenili. „W przypadku "Me Against the World", chciałem dać ludziom
do zrozumienia, że raperzy myślą, czują i przejmują się tak jak
inni.” Rewelacyjny kawałek ‘So Many Tears’ był zarazem
ostatnim, w którego pracach uczestniczył członek Digital Underground
Shock-G.
Razem z Tupakiem, na dwóch utworach rapuje zespół Dramacydal,
w którego skład wchodzili: Yafeu Fula (Yak), Catari Cox - kuzyn
Tupaca i Malcolm Grindridge (E.D.I.) Byli to młodzi raperzy, których
Tupac zaczął wprowadzać w świat muzyki rap.
We wrześniu 1996, w więzieniu, doszło do podpisania kontraktu Tupaca
z Death Row Records. Suge dopiął swego. Tupac za wszelką cenę chciał
opuścić więzienie, a Suge mu to umożliwiał. Shakur przyłączył się do
wytwórni numer jeden ówczesnego świata rapu. To, co działo się
później przeszło do historii: Tupac pracował jak szalony, nagrywając
do 6 kawałków dziennie, bez wątpienia był wtedy najciężej pracującym
artystą w branży. Ludzie, którzy widzieli go podczas pracy, nie
potrafili wyjść z podziwu – wszyscy, bez wyjątku. Bardzo szybko – w
dwa tygodnie- ukończył on pracę nad pierwszym w historii rapu
dwupłytowym albumem ‘All Eyez On Me’ (początkowo miał on nosić nazwę
‘ Euphansia’ ). Wydano go 13 lutego 1996 roku i szybko osiągnął
status pięciokrotnej platyny, a w czerwcu 1998 dziewięciokrotnej
platyny. Płyta została nominowana do nagrody Grammy za najlepszy
solowy album rap w 1997 roku. ‘California Love’ z Dr. Dre i
Rogerem Troutmanem oraz ‘How Do U Want It’ z K-Ci i JoJo
otrzymały nominacje w kategorii najlepszego duetu lub grupy. W 1996
teledysk „California Love” został nominowany do nagrody MTV Video
Music w kategorii najlepszy teledysk rapowy w 1996. Album utrzymywał
się przez 2 tygodnie na pierwszym miejscu listy Billboard. Bez
wątpienia każdy wiedział, kim jest 2Pac, który zaczął również używać
pseudonimu Makaveli.
„Ostatni album był jedną stroną Tupaca” –powiedział Tupac. „A ten
jest drugą, wiesz o co mi chodzi? Teraz nadszedł czas, abym zabrał
się za muzykę. Ten album jest bardziej nieograniczony. Nie staram
się przekazać przesłania. Wydobywam z siebie po prostu wiele
frustracji z powodu bycia w więzieniu przez jedenaście miesięcy.
Mówię to, co mam na myśli, mówię o rzeczach, które widzę i po prostu
bawię się. Mój ostatni album był dość smutny i dołujący. Ten jest
niczym droga w górę. Znajdują się na nim tylko dwie wolne piosenki.”
W innym wywiadzie zaznaczył: „(Album jest) Bezwzględny. Jest
naprawdę niecenzuralny. Dzieci nie powinny go kupować. Jest tam
wiele przeklinania. Teksty są dosadne i powinny być przedyskutowane,
przed tym jak pozwoli się im posłuchać.(...) (Trzeba) Wytłumaczyć im
to, że pochodzi to od kogoś, kto właśnie spędził 11 i pół miesiąca w
więzieniu o zaostrzonym rygorze, został pięciokrotnie postrzelony i
został błędnie skazany za czyn, którego nie popełnił. Nie pochodzi
to od normalnej osoby.”
Na krążkach znalazło się mnóstwo gości: od raperów z Death Row jak
Dre, Snoop Doggy Dogg, Dat Nigga Daz, Kurupt i innych, przez
reprezentantów Bay Area: C-Bo, Richie Richa, Rappina 4-Tay’a, E-40,
B-Legita, po dobrze znanych Tupacowi ziomków z THUG LIFE i nowej
formacji OUTLAW IMMORTALZ (OUTLAWZ), w skład której
wchodzili: Tupac (Makaveli), członkowie Dramacydal: Yaki Kadafi,
Kastro, E.D.I, Hussein Fatal, Big Syke (Mussolini), Mopreme (Khomani),
Storm i później Young Noble.
Po wydaniu albumu, Makaveli dalej ciężko pracował, czego efektem
były kolejne utwory. Jednym z nich był osławiony „Hit ‘Em Up’,
nagrany wspólnie z OUTLAWZ - bez wątpienia najodważniejsze i
najbardziej mściwe słowa na płycie w jego karierze. Wiele osób
niedowierzało w to, co usłyszeli. Treść tego nagrania uderzała ostro
w Bad Boy Entertainment (Biggie, Puffy), Mobb Deep i Chino XL. Przed
przyjściem do Death Row, Pac nie obrażał innych raperów, teraz robił
to bardzo często w wielu utworach, koncentrując się głównie na Bad
Boy’u. Jak sam stwierdził: „Nie obrażam ludzi bez powodu. Znieważam
ludzi, którzy się niepotrzebnie odzywają.”
Shakur pracował intensywnie nad ścieżkami dźwiękowymi do kolejnych
filmów, w których występował: ‘ Gridlock’ d' oraz ‘Gang Related’.
Przed tragiczną śmiercią zdołał ukończyć ostatni album pod
pseudonimem Makaveli The Don: ‘Killuminati, The 7 Day Theory’
(Album dostępny jest w sklepach pod nazwą: Makaveli ‘The Don
Killuminati The 7 Day Theory’ co jest błędem wytwórni DR). Został on
nagrany w siedem dni. Wydano go niedługo po śmierci artysty 5
listopada 1996 i zadebiutował jako numer 1 na listach. W czerwcu
1999 roku uzyskała status czterokrotnej platyny. Tupac bardziej niż
zwykle zaangażował się w fazę produkcji muzycznej. Okładka albumu
miała symbolizować ukrzyżowanie Tupaca przez media, które
przekręcały jego rzeczywisty wizerunek.
Treść utworów z tego albumu owiana jest tajemnicą i budzi nieraz
grozę. Dobrym tego przykładem jest wypowiedź Young Noble’a na temat
kawałka ‘Blasphemy’: , Pamiętam, że bardzo się zdziwił po
nagraniu tej piosenki.. Mówi tam bardzo poważne rzeczy, a nawet nie
wiedział, skąd mu to przyszło do głowy. Ten facet był darem Boga.
Pamiętam jak mówił: 'Kurcze, słyszysz o czym ja tu mówię?' Zadziwił
sam siebie. 'Nie wiem skąd ja to wytrzasnąłem.' To nie było tak, że
siedział cały dzień i myślał nad tym, to po prostu tak z niego
wyszło. Bóg daje to określonym ludziom, a on był jednym z nich. Bóg
bez wątpienia wypełnił tym jego serce. Ten facet z całą pewnością
został nam zesłany z góry. Nie mogę wszystkiego wytłumaczyć. Są
pewne rzeczy, których nie wiem. On mówił nam o tych rzeczach
non-stop. Tak, jakbyśmy nie chcieli tego słuchać. Myślę, że on to
wiedział.” Wygląda to trochę jak pożegnanie Tupaca ze światem, wiele
osób uważa, że Tupac doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że koniec
jest blisko i w końcu 13 września 1996 roku nadszedł. Nieodwołalnie.
Po śmierci (1996 –
dziś) >>>
|