Kariera muzyczna
1984-1988
|
1988-1991 |
1991-1994 |
1995-1996
|
1996-dziś
2Pac, THUG
LIFE (1991 - 1994)
Tupac dążył do tego, aby stać się solowym artystą. Digital U.
próbowało mu pomóc w wydaniu albumu i skierowali się do znanej
wytwórni Tommy Boy Records, która jednak nie znalazła
wystarczającego uznania dla produkcji Shakura. Dopiero Jimmy Iovine
z Interscope Records, za namową swojej córki! przekonał się do
2Pacalypse Now. 12 listopada 1991 roku album ukazał się w sklepach.
Duży udział w kompozycji i stronie muzycznej płyty miał Shock-G.
Jedynym z najlepiej odbieranych utworów na tym albumie był
‘Brenda’s Got a Baby’ opowiadający tragiczną historię 12 letniej
dziewczynki. „Inspiracją był dla mnie artykuł w New York Post lub
Daily News – jednej z tych gazet. Był tam taki tekst, który
przeczytałem pomiędzy zdjęciami w naczepie podczas kręcenia „Juice”.
Płakałem podczas pisania tego kawałka, dlatego wiedziałem, że inni
też będą płakać. A muszę dodać, że jestem osobą, której nie rusza
byle co. Płakałem, czytając o tej małej Czarnej dziewczynce zdanej
na samą siebie. Bardzo mnie to zabolało.” – zwierzył się w jednym z
wywiadów Shakur.
Podczas tworzenia albumu, Tupac poszedł w bardzo konkretnym
kierunku: „Chciałem być prawdziwy. Chciałem stworzyć coś, czego
czarni mężczyźni mogą słuchać i co nie będzie jakąś krótkotrwałą
modą, nic na pokaz. Nie chciałem bazować na niczyjej popularności.
Wiesz, o co mi chodzi. Czułem, że mam coś do powiedzenia moim
współbraciom, a nic do tej pory nie mówiłem. 'Young Black Male',
'Trapped', 'Soulja Story'. Chciałem, żeby wiedzieli,
że jestem jednym z nich w 100% i w pełni rozumiem ich problemy.”
Wiele lat później, sławny nowojorski raper, Nas, podkreślał, że
nawet teraz, wciąż jest pod wrażeniem tego, jakie tematy poruszał
Tupac w tak młodym wieku. Jest to tylko jedna z wypowiedzi wielu
osób, które zwracają uwagę na wyjątkowość Shakura już w początkowej
fazie jego kariery.
Album ten, który nie osiągnął oszałamiającego sukcesu komercyjnego -
uzyskał status złotej płyty w kwietniu 1995 roku, a najwyższą
pozycją na liście Billboard była 64- wzbudził sporo kontrowersji, a
punktem kulminacyjnym było wystąpienie przeciw niemu wiceprezydenta
Dana Quayle’a, w którym powiedział on: „W naszym społeczeństwie nie
ma miejsca na publikowanie takich nagrań” Shakur nie mógł się
nadziwić, że przy wszystkich problemach, jakie ma państwo mówi się o
nim i jego muzyce.
Jednym z projektów Tupaca zapoczątkowanych w okresie 2Pacaypse Now,
była grupa i program Underground Railroad. Założenia były
następujące – „zawrócić moich braci, którzy są lub mogą być
zaangażowani w handel narkotykami lub w jakąkolwiek działalność
sprzeczną z prawem albo tych, którzy są dyskryminowani przez
dzisiejsze społeczeństwo, zawrócić ich ze złej drogi przez
wciągnięcie ich w muzykę, zajęcie ich muzyką. Aktualnie jest nas 20.
Ludzie w UR pochodzą z wielu miejsc - z Baltimore, Marin City,
Oakland, Nowy Jork, Richmond, zewsząd” – tłumaczył Tupac.
Drugim solowym albumem Tupaca, który pojawił się 16 lutego 1993
roku, był ‘Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.’. Przekaz Tupaca wydawał się
władzom wytwórni matki zbyt odważny: „Generalnie jest to album dla
moich ziomków, moich ludzi. Nagrałem go, bo mówili mi, abym się nie
poddawał. Wszystkie listy od fanów zawierały podobne słowa. Firma
fonograficzna ocenzurowała moją płytę. Miała być zatytułowana 'Troublesome
21', jednak Time Warner nie chciał, abym mówił to, czego nie można
mówić. Ale i tak przekazuję to na moim ulicznym albumie, który
nagrywam z moim ludźmi. Nazywa się 'Thug Life” – tłumaczył Tupac.
Na ‘Strictly...’ znaleźli się gwiazdorzy ówczesnej sceny: ‘Ice Cube
i Ice-T’ w utworze ‘Last Wordz’ Obok ostrych kawałków jak
wcześniej wspomniany czy Striclty 4 My N.I.G.G.A.Z., na płycie
pojawił się kolejny, ponadczasowy kawałek ‘Keep Ya Head Up’,
uważany za jeden z najlepszych w całej twórczości rapera. W kawałku
tym, Shakur wspiera duchowo czarne kobiety przechodzące trudne
chwile i czyni to w wyjątkowo ujmujący sposób, co sprawiło, że
zjednał sobie nowe rzesze sympatyków. Nie było to jednak nic nowego,
Tupac zwracał uwagę na takie problemy już podczas swojej amatorskiej
kariery. Warto wspomnieć, że sporym hitem był inny utwór z tego
krążka ‘I Get Around’, którego produkcją zajął się niezawodny
Shock-G, a który ujmował stosunki z kobietami w inny, bardziej
humorystyczny sposób, co w szczególności pokazywał teledysk.
Shakur zajął się również nagraniem utworu – Definition of a Thug
Nigga - na ścieżkę dźwiękową do filmu, w którym występował,
‘Poetic Justice’. Album ten osiągnął w kwietniu 1995 status
platynowej płyty i na liście Billboard osiągnął maksymalnie 24
pozycję.
W 1993 roku Tupac stworzył zespół THUG LIFE, który miał być
muzycznym przeniesieniem sformułowanych przez niego, jego brata
Mopreme’a Shakura i jego ojczyma Mutulu Shakura zasad normujących
życie uliczne. „THUG LIFE było zorientowane na społeczność i ulicę.
To dlatego znajdują się tam różni ludzie z sąsiedztwa jak Big Syke,
Rated R czy Macadoshis. W tamtym okresie oni koniecznie chcieli być
częścią zespołu, a Pac zawsze chciał pomagać młodym ludziom, chciał
pomagać im w wybiciu się. Robił to poprzez zamieszczanie ich na
nagraniach. Było to jednym z głównych założeń THUG LIFE” – wyjaśniał
lata później Mopereme. Rated R i Macadoshis tworzyli zespół ‘ Double
Jeopardy’, który stał się częścią THUG LIFE. Mimo, że oficjalnymi
członkami była tylko wspomniana piątka, na albumie pojawia się
również Stretch, który był nieoficjalnym członkiem grupy, a bardziej
pewnego ruchu niż zespołu muzycznego.
To był bardzo burzliwy okres w życiu Tupaca, ciągłe wizyty w sądach
i kłopoty z prawem wprowadziły wiele stresu, jak również kłopoty
finansowe – wydawał fortunę na prawników. Ten klimat daje się
wyczuć, słuchając krążka ‘THUG LIFE volume 1’ wydanego 26 września
1994 roku. Jego wydaniu towarzyszyły liczne problemy związane z
zawartością albumu, która w opinii wydawcy była zbyt agresywna,
szorstka – uliczna. W końcu, ‘wygładzona’ wersja ujrzała jednak
światło dzienne. Album zasadniczo traktuje o życiu ulicznym:
wszechobecnej śmierci, żalu po zmarłych ziomkach, rozważaniach
dotyczących umierania i apelach z tym związanych, ulicznej presji,
pobycie w więzieniu, spędzaniu czasu na ulicy i sposobach na
przetrwanie. Shakur ujął to w ten sposób: „Nie wszystko, co związane
z życiem jest zawsze piękne. Życie to nie zawsze zabawa. Czasem
wypełniają je zabójstwa i narkotyki. Według mnie, idealny album to
taki, który mówi o trudnych aspektach, ale również o zabawie i
troszczeniu się o innych”. 24 stycznia 1996 roku album osiągnął
status złotej płyty.
Także w 1994 roku Tupac rozpoczął oficjalną współpracę z Death Row
Records podczas prac nad ścieżką dźwiękową do filmu, w którym grał
główną rolę, ‘Above The Rim’. Otrzymał zdumiewającą kwotę 200 000$
tylko za jeden utwór – Pour Out A Little Liquor. Już wtedy
Suge Knight proponował mu przejście do jego wytwórni, lecz Tupac nie
uważał, aby takie posunięcie było mu do szczęścia potrzebne. Wielu
ludzi odradzało mu taki krok, argumentując to bardzo złą reputacją
firmy.
W 1994 2Pac został nominowany do nagród American Music Awards w
kategorii ulubiony wykonawca rap/hip-hop.
Me Against The World i
Death Row Records (1995 - 1996) >>>
|