.
strona główna | aktualności | forum | redakcja |  historia serwisu
..
.

ŻYCIE

Kariera muzyczna

1984-1988 | 1988-1991 | 1991-1994 | 1995-1996 | 1996-dziś

2Pac, THUG LIFE (1991 - 1994)

Tupac dążył do tego, aby stać się solowym artystą. Digital U. próbowało mu pomóc w wydaniu albumu i skierowali się do znanej wytwórni Tommy Boy Records, która jednak nie znalazła wystarczającego uznania dla produkcji Shakura. Dopiero Jimmy Iovine z Interscope Records, za namową swojej córki! przekonał się do 2Pacalypse Now. 12 listopada 1991 roku album ukazał się w sklepach. Duży udział w kompozycji i stronie muzycznej płyty miał Shock-G.

Jedynym z najlepiej odbieranych utworów na tym albumie był ‘Brenda’s Got a Baby’ opowiadający tragiczną historię 12 letniej dziewczynki. „Inspiracją był dla mnie artykuł w New York Post lub Daily News – jednej z tych gazet. Był tam taki tekst, który przeczytałem pomiędzy zdjęciami w naczepie podczas kręcenia „Juice”. Płakałem podczas pisania tego kawałka, dlatego wiedziałem, że inni też będą płakać. A muszę dodać, że jestem osobą, której nie rusza byle co. Płakałem, czytając o tej małej Czarnej dziewczynce zdanej na samą siebie. Bardzo mnie to zabolało.” – zwierzył się w jednym z wywiadów Shakur.

Podczas tworzenia albumu, Tupac poszedł w bardzo konkretnym kierunku: „Chciałem być prawdziwy. Chciałem stworzyć coś, czego czarni mężczyźni mogą słuchać i co nie będzie jakąś krótkotrwałą modą, nic na pokaz. Nie chciałem bazować na niczyjej popularności. Wiesz, o co mi chodzi. Czułem, że mam coś do powiedzenia moim współbraciom, a nic do tej pory nie mówiłem. 'Young Black Male', 'Trapped', 'Soulja Story'. Chciałem, żeby wiedzieli, że jestem jednym z nich w 100% i w pełni rozumiem ich problemy.”

Wiele lat później, sławny nowojorski raper, Nas, podkreślał, że nawet teraz, wciąż jest pod wrażeniem tego, jakie tematy poruszał Tupac w tak młodym wieku. Jest to tylko jedna z wypowiedzi wielu osób, które zwracają uwagę na wyjątkowość Shakura już w początkowej fazie jego kariery.

Album ten, który nie osiągnął oszałamiającego sukcesu komercyjnego - uzyskał status złotej płyty w kwietniu 1995 roku, a najwyższą pozycją na liście Billboard była 64- wzbudził sporo kontrowersji, a punktem kulminacyjnym było wystąpienie przeciw niemu wiceprezydenta Dana Quayle’a, w którym powiedział on: „W naszym społeczeństwie nie ma miejsca na publikowanie takich nagrań” Shakur nie mógł się nadziwić, że przy wszystkich problemach, jakie ma państwo mówi się o nim i jego muzyce.

Jednym z projektów Tupaca zapoczątkowanych w okresie 2Pacaypse Now, była grupa i program Underground Railroad. Założenia były następujące – „zawrócić moich braci, którzy są lub mogą być zaangażowani w handel narkotykami lub w jakąkolwiek działalność sprzeczną z prawem albo tych, którzy są dyskryminowani przez dzisiejsze społeczeństwo, zawrócić ich ze złej drogi przez wciągnięcie ich w muzykę, zajęcie ich muzyką. Aktualnie jest nas 20. Ludzie w UR pochodzą z wielu miejsc - z Baltimore, Marin City, Oakland, Nowy Jork, Richmond, zewsząd” – tłumaczył Tupac.

Drugim solowym albumem Tupaca, który pojawił się 16 lutego 1993 roku, był ‘Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.’. Przekaz Tupaca wydawał się władzom wytwórni matki zbyt odważny: „Generalnie jest to album dla moich ziomków, moich ludzi. Nagrałem go, bo mówili mi, abym się nie poddawał. Wszystkie listy od fanów zawierały podobne słowa. Firma fonograficzna ocenzurowała moją płytę. Miała być zatytułowana 'Troublesome 21', jednak Time Warner nie chciał, abym mówił to, czego nie można mówić. Ale i tak przekazuję to na moim ulicznym albumie, który nagrywam z moim ludźmi. Nazywa się 'Thug Life” – tłumaczył Tupac.

Na ‘Strictly...’ znaleźli się gwiazdorzy ówczesnej sceny: ‘Ice Cube i Ice-T’ w utworze ‘Last Wordz’ Obok ostrych kawałków jak wcześniej wspomniany czy Striclty 4 My N.I.G.G.A.Z., na płycie pojawił się kolejny, ponadczasowy kawałek ‘Keep Ya Head Up’, uważany za jeden z najlepszych w całej twórczości rapera. W kawałku tym, Shakur wspiera duchowo czarne kobiety przechodzące trudne chwile i czyni to w wyjątkowo ujmujący sposób, co sprawiło, że zjednał sobie nowe rzesze sympatyków. Nie było to jednak nic nowego, Tupac zwracał uwagę na takie problemy już podczas swojej amatorskiej kariery. Warto wspomnieć, że sporym hitem był inny utwór z tego krążka ‘I Get Around’, którego produkcją zajął się niezawodny Shock-G, a który ujmował stosunki z kobietami w inny, bardziej humorystyczny sposób, co w szczególności pokazywał teledysk.

Shakur zajął się również nagraniem utworu – Definition of a Thug Nigga - na ścieżkę dźwiękową do filmu, w którym występował, ‘Poetic Justice’. Album ten osiągnął w kwietniu 1995 status platynowej płyty i na liście Billboard osiągnął maksymalnie 24 pozycję.

W 1993 roku Tupac stworzył zespół THUG LIFE, który miał być muzycznym przeniesieniem sformułowanych przez niego, jego brata Mopreme’a Shakura i jego ojczyma Mutulu Shakura zasad normujących życie uliczne. „THUG LIFE było zorientowane na społeczność i ulicę. To dlatego znajdują się tam różni ludzie z sąsiedztwa jak Big Syke, Rated R czy Macadoshis. W tamtym okresie oni koniecznie chcieli być częścią zespołu, a Pac zawsze chciał pomagać młodym ludziom, chciał pomagać im w wybiciu się. Robił to poprzez zamieszczanie ich na nagraniach. Było to jednym z głównych założeń THUG LIFE” – wyjaśniał lata później Mopereme. Rated R i Macadoshis tworzyli zespół ‘ Double Jeopardy’, który stał się częścią THUG LIFE. Mimo, że oficjalnymi członkami była tylko wspomniana piątka, na albumie pojawia się również Stretch, który był nieoficjalnym członkiem grupy, a bardziej pewnego ruchu niż zespołu muzycznego.

To był bardzo burzliwy okres w życiu Tupaca, ciągłe wizyty w sądach i kłopoty z prawem wprowadziły wiele stresu, jak również kłopoty finansowe – wydawał fortunę na prawników. Ten klimat daje się wyczuć, słuchając krążka ‘THUG LIFE volume 1’ wydanego 26 września 1994 roku. Jego wydaniu towarzyszyły liczne problemy związane z zawartością albumu, która w opinii wydawcy była zbyt agresywna, szorstka – uliczna. W końcu, ‘wygładzona’ wersja ujrzała jednak światło dzienne. Album zasadniczo traktuje o życiu ulicznym: wszechobecnej śmierci, żalu po zmarłych ziomkach, rozważaniach dotyczących umierania i apelach z tym związanych, ulicznej presji, pobycie w więzieniu, spędzaniu czasu na ulicy i sposobach na przetrwanie. Shakur ujął to w ten sposób: „Nie wszystko, co związane z życiem jest zawsze piękne. Życie to nie zawsze zabawa. Czasem wypełniają je zabójstwa i narkotyki. Według mnie, idealny album to taki, który mówi o trudnych aspektach, ale również o zabawie i troszczeniu się o innych”. 24 stycznia 1996 roku album osiągnął status złotej płyty.

Także w 1994 roku Tupac rozpoczął oficjalną współpracę z Death Row Records podczas prac nad ścieżką dźwiękową do filmu, w którym grał główną rolę, ‘Above The Rim’. Otrzymał zdumiewającą kwotę 200 000$ tylko za jeden utwór – Pour Out A Little Liquor. Już wtedy Suge Knight proponował mu przejście do jego wytwórni, lecz Tupac nie uważał, aby takie posunięcie było mu do szczęścia potrzebne. Wielu ludzi odradzało mu taki krok, argumentując to bardzo złą reputacją firmy.

W 1994 2Pac został nominowany do nagród American Music Awards w kategorii ulubiony wykonawca rap/hip-hop.

Me Against The World i Death Row Records (1995 - 1996) >>>
 

.
biografia
rodzina
kariera muzyczna
z lepszej strony
Tupac i media
kalendarium
procesy sądowe
konflikty
tatuaże
śmierć
.
JEGO SŁOWAMI
.
wywiady
teksty PL
Dziennik Getta
Amerykkko!
do Czarnych
Bóg
.
O TUPACU
.
rodzina
przyjaciele
raperzy
producenci
ludzie filmu
ludzie z branży
dziennikarze
inni
.
TWÓRCZOŚĆ
.
albumy
oryginalne tracklisty
soundtracki
występy gościnne
niewydane utwory
filmy
wiersze
.
INFO
.
przetłumaczone książki
artykuły po polsku
filmy dokumentalne
teledyski
.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...