Filmy, w
których wystąpił Tupac
przed Juice |
Juice |
Poetic Justice |
Above The Rim |
Bullet |
Gridlock'd |
Gang Related |
plany
Kolejny film z udziałem Tupaca ukazał się na ekranach kin pod
koniec marca 1994 roku. Tupac zagrał w nim rolę Birdiego,
która nie była jednak najważniejsza w tej produkcji. Młody
sportowiec, Kyle marzy o karierze zawodowego koszykarza, ale z
racji swojego pochodzenia staje przed bardzo trudnymi
decyzjami. Właśnie kończy szkołę średnią i czeka na wiadomość,
czy dostanie stypendium z Uniwersytetu w Georgetown. Z
momencie rozgrywania lokalnego turnieju koszykówki, staje
przed dylematem, czy grać dla swojego dobrodusznego trenera,
czy skorzystać z propozycji lokalnego gangstera - Birdiego.
Kyle czuje jednocześnie rozgoryczenie z powodu tego, że jego
matka spotyka się z facetem o imieniu Shepherd, który jest
szkolnym ochroniarzem. Grał on kiedyś w koszykówkę i jak się
niespodziewanie okazuje, jest także bratem Birdiego, lecz
prowadzącym normalne życie. W międzyczasie trener Kylego widzi
Shepherda jako swojego następcę. Birdie jawi się jako
bezlitosny bandyta, który wszelkimi środkami - morderstwami i
zastraszaniem, toruje sobie drogę do celu, a finalnie -
podobnie jak Bishop - ginie.
-
W tym
filmie nie chodzi o to - opowiadał Tupac - że koszykówka jest
drogą na studia, ale pozwala ona skupić się na czymś innym,
niż te negatywne rzeczy. Lubię grać złych gości, ale takich
prawdziwych, jak Robert de Niro. Takich, którzy mają w sobie
to coś, a nie są tylko zwykłymi durniami z bronią w ręku.
Bazując na swojej znajomości ulicznego świata, Tupac wymyślił
dla swojej postaci paskudną bliznę i żyletkę, jako broń. -
Wybrałem żyletkę - wyjaśniał Tupac - bo na ulicach Nowego
Yorku oraz w tamtejszych klubach bandyci trzymają w ustach
właśnie żyletkę i gdy dochodzi do konfrontacji, wypluwają ją i
tną (przeciwnika). Stwierdziłem, że to jest konkret i na pewno
część osób to przerazi. Chciałem dodać trochę strachu do
postaci Birdiego.
(W trakcie kręcenia filmów) zawsze dodawałem coś od siebie: dodałem
własne słowa w Poetic Justice, napisałem całe sceny w Above
the Rim, w Juice także modyfikowałem dialogi.
-
Kiedy kręciliśmy scenę w parku - przypominał sobie Leon
Robinson, grający Shepherda- a Tupac latał po planie w tych
swoich spadających spodniach i ludzie rozdawali blanty
wybranym osobom z publiczności. Podczas produkcji, musieliśmy
wielokrotnie zmieniać kolejność nagrywania scen, bo z powodu
kilku aresztowań Tupaca, wszystko było trochę opóźnione. To
był obłęd. -
Pewnie
ciężko jest reżyserowi - przyznawał Shakur - gdy jedna z jego
głównych postaci siedzi w więzieniu, a na drugi dzień odbywają
się zdjęcia. Nigdy nie dali mi tego odczuć. Kiedy wróciłem ma
plan, wyglądało to tak, jakbym cały czas tam był.
-
Nagrywaliśmy pewnego razu taką scenę, krótkie ujęcie, nic
takiego - opowiadał Wood Harris (Motaw). - Ja i Tupac
przyjeżdżaliśmy na miejsce i opuszczaliśmy to miejsce.
Mieliśmy ze sobą dziewczyny. Mieliśmy przyjechać na miejsce,
wysiąść z samochodu, udać się do parku i potem następowało
cięcie. Mówimy tu o dosyć prostym ujęciu. Tupac prowadzi.
Podjeżdża na miejsce, chwyta za klamkę, ale drzwi się nie
otwierają. Drzwi miały jakąś usterkę, co sprawiało, że nie
można było gładko ich otworzyć. Zapytali go, co się stało, to
odpowiedział im: "Nie mogłem tego otworzyć. Ktoś to chyba
powinien wymienić, bo nie działa to poprawnie. Nie jestem w
stanie otworzyć drzwi z wewnątrz." Reżyser to zignorował.
Powtarzamy scenę i kolejny raz zdarzyło się to samo. Jakimś
sposobem wyszedł z auta, podszedł do reżysera i powiedział mu:
"Mówiłem ci, że tak będzie." I wrócił prosto do swojej
naczepy. Nigdy nie widziałem na planie podobnego zachowania.
To nie był jakiś jego foch. Czasem na planie zdarzają się tacy
ludzie, którym nie pasuje nawet to, że różnokolorowe cukierki
pomieszane są między sobą. On zdawał się myśleć: "Ja spadam,
dajcie mi znać, kiedy to naprawicie."
- Pewnego dnia Tupac powiedział ekipie: "Ej, ten Range
Rover, dlaczego ma drzwi? - wspomina Marlon Wayans (Bugaloo) -
Zdemontujcie je. Chcę, żebyście wyjęli drzwi z Range Rovera".
A chodziło mu tylko o to, że gangster nie będzie się poruszał
samochodem bez przyciemnianych szyb.
- Mieliśmy właśnie kręcić scenę, zaraz przed tym jak
zostaje zastrzelony - mówi Cindy Malika (jedna z aktorek
grających mniejszą rolę). - Chodzi o moment, gdy jego filmowy
przyjaciel (Motaw) zostaje zastrzelony. Tupac zawołał gościa
od scenografii i poprosił o to, żeby na stole stała butelka
jakiegoś alkoholu. Ten nie był zachwycony i rzekł: "No nie
wiem, może to być trochę problematyczne, jeszcze się stłucze i
zrobi się syf". Pac odpowiedział mu: "Właśnie umarł mój
najlepszy przyjaciel. Nie będę tu siedział z jednym drinkiem.
Chcę tu mieć przed sobą całą butelkę." To było prawdziwe.
Potem Tupac poszedł do reżysera i poprosił o butelkę czegoś
mocniejszego, bo uważał on, że to jest ważne.
-
Zabicie go
na planie było nieco przerażające - mówił Wyans. - Śmialiśmy
się z tego, bo nabijał się ze mnie, jak to niby śmiesznie
wyglądałem, trzymając broń. „Zwracaj uwagę na to, jak ją
trzymasz” – mówił mi. „Przepraszam, ale nie ukończyłem kursu
Bishopa z Juice, bracie!” To zabawne, bo wszyscy się ze mnie
nabijali, a ja na to – „Czarnuchu, sam widziałeś, zastrzeliłem
Paca w Above The Rim, więc lepiej zostaw mnie w spokoju.” To
były dobre czasy. Cały ten film to było dużo pracy.
-
Podczas
zdjęć do Above The Rim nie spędzałem z nim tyle czasu, ile bym
chciał - wyznał Wyans - bo w tamtym czasie miał na
głowie wiele kłopotów. Miał wokół siebie wielu chłopaków i
moja mama doradziła mi – i wtedy właśnie wreszcie posłuchałem
mojej mamy, bo akurat się usamodzielniłem – uważaj na ten
element, który go otacza. Czasem nie chodzi o samą osobę, ale
o tych, którzy ją otaczają. Wbiłem to sobie do głowy i dzięki
temu trzymałem się z dala od kłopotów. To właśnie wtedy musiał
stawić czoła zarzutom o gwałt. Byłem w tym samym hotelu, co
on. Wtedy też miał tą strzelaninę i postrzelił policjantów w
Atlancie. Tyle się działo podczas Above the Rim. „Czy on da
radę przyjść dzisiaj na plan, czy nie?” Praca z nim nauczyła
mnie wiele, jeśli chodzi o etykę pracy i bycie bestią.
- Dzieliliśmy naczepę (na planie) - kontynuuje Wyans. -
Mój pokój był po lewej stronie, a jego po prawej. Inhalowałem
się biernie wszechobecnym dymem ze skrętów. Ten koleś pracował
podczas pracy. Po pracy szedł do pracy i nagrywał piosenkę.
Przychodził do naczepy z nową piosenką. „Chodź, posłuchaj
tego” – namawiał mnie. Puszczał to mnie i Dwayne Martinowi, a
my na to – „Zajebiste, kiedy to nagrałeś?” „Zeszłej nocy” –
odpowiadał. Był to kawałek, który został wydany po jego
wyjściu z więzienia. Pochodził właśnie z tych czasów.
- Filmy
mają zdolność albo do umacniania, albo do położenia w
sprzeczności osoby rapera - mówił Jeff Pollack, który
reżyserował Above the Rim. - I nie wydaje mi się, żeby Tupac
zrobił w tym filmie cokolwiek, co byłoby sprzeczne z jego
wizerunkiem, który kreował poprzez swoją muzykę.
Według Box Office Above The Rim zarobił ponad 16
milionów dolarów, przy wydatkach na produkcję rzędu 6,5
miliona. Na ścieżce dźwiękowej wydanej przez Death Row Records
znalazły się trzy utwory 2Paca: Pour Out A Little Liquor z
THUG LIFE na płycie oraz Loyal to The Game z Treachem i Pain
ze Stretchem na kasecie.
Bullet
>>>
|