.
strona główna | aktualności | forum | redakcja |  historia serwisu
..
.

ŻYCIE

Filmy, w których wystąpił Tupac

przed Juice | Juice | Poetic Justice | Above The Rim | Bullet | Gridlock'd | Gang Related | plany

     Kolejny film z udziałem Tupaca ukazał się na ekranach kin pod koniec marca 1994 roku. Tupac zagrał w nim rolę Birdiego, która nie była jednak najważniejsza w tej produkcji. Młody sportowiec, Kyle marzy o karierze zawodowego koszykarza, ale z racji swojego pochodzenia staje przed bardzo trudnymi decyzjami. Właśnie kończy szkołę średnią i czeka na wiadomość, czy dostanie stypendium z Uniwersytetu w Georgetown. Z momencie rozgrywania lokalnego turnieju koszykówki, staje przed dylematem, czy grać dla swojego dobrodusznego trenera, czy skorzystać z propozycji lokalnego gangstera - Birdiego. Kyle czuje jednocześnie rozgoryczenie z powodu tego, że jego matka spotyka się z facetem o imieniu Shepherd, który jest szkolnym ochroniarzem. Grał on kiedyś w koszykówkę i jak się niespodziewanie okazuje, jest także bratem Birdiego, lecz prowadzącym normalne życie. W międzyczasie trener Kylego widzi Shepherda jako swojego następcę. Birdie jawi się jako bezlitosny bandyta, który wszelkimi środkami - morderstwami i zastraszaniem, toruje sobie drogę do celu, a finalnie - podobnie jak Bishop - ginie.

    - W tym filmie nie chodzi o to - opowiadał Tupac - że koszykówka jest drogą na studia, ale pozwala ona skupić się na czymś innym, niż te negatywne rzeczy. Lubię grać złych gości, ale takich prawdziwych, jak Robert de Niro. Takich, którzy mają w sobie to coś, a nie są tylko zwykłymi durniami z bronią w ręku. Bazując na swojej znajomości ulicznego świata, Tupac wymyślił dla swojej postaci paskudną bliznę i żyletkę, jako broń. - Wybrałem żyletkę - wyjaśniał Tupac - bo na ulicach Nowego Yorku oraz w tamtejszych klubach bandyci trzymają w ustach właśnie żyletkę i gdy dochodzi do konfrontacji, wypluwają ją i tną (przeciwnika). Stwierdziłem, że to jest konkret i na pewno część osób to przerazi. Chciałem dodać trochę strachu do postaci Birdiego. (W trakcie kręcenia filmów) zawsze dodawałem coś od siebie: dodałem własne słowa w Poetic Justice, napisałem całe sceny w Above the Rim, w Juice także modyfikowałem dialogi.

     - Kiedy kręciliśmy scenę w parku - przypominał sobie Leon Robinson, grający Shepherda- a Tupac latał po planie w tych swoich spadających spodniach i ludzie rozdawali blanty wybranym osobom z publiczności. Podczas produkcji, musieliśmy wielokrotnie zmieniać kolejność nagrywania scen, bo z powodu kilku aresztowań Tupaca, wszystko było trochę opóźnione. To był obłęd. - Pewnie ciężko jest reżyserowi - przyznawał Shakur - gdy jedna z jego głównych postaci siedzi w więzieniu, a na drugi dzień odbywają się zdjęcia. Nigdy nie dali mi tego odczuć. Kiedy wróciłem ma plan, wyglądało to tak, jakbym cały czas tam był.

     - Nagrywaliśmy pewnego razu taką scenę, krótkie ujęcie, nic takiego - opowiadał Wood Harris (Motaw). - Ja i Tupac przyjeżdżaliśmy na miejsce i opuszczaliśmy to miejsce. Mieliśmy ze sobą dziewczyny. Mieliśmy przyjechać na miejsce, wysiąść z samochodu, udać się do parku i potem następowało cięcie. Mówimy tu o dosyć prostym ujęciu. Tupac prowadzi. Podjeżdża na miejsce, chwyta za klamkę, ale drzwi się nie otwierają. Drzwi miały jakąś usterkę, co sprawiało, że nie można było gładko ich otworzyć. Zapytali go, co się stało, to odpowiedział im: "Nie mogłem tego otworzyć. Ktoś to chyba powinien wymienić, bo nie działa to poprawnie. Nie jestem w stanie otworzyć drzwi z wewnątrz." Reżyser to zignorował. Powtarzamy scenę i kolejny raz zdarzyło się to samo. Jakimś sposobem wyszedł z auta, podszedł do reżysera i powiedział mu: "Mówiłem ci, że tak będzie." I wrócił prosto do swojej naczepy. Nigdy nie widziałem na planie podobnego zachowania. To nie był jakiś jego foch. Czasem na planie zdarzają się tacy ludzie, którym nie pasuje nawet to, że różnokolorowe cukierki pomieszane są między sobą. On zdawał się myśleć: "Ja spadam, dajcie mi znać, kiedy to naprawicie."
     - Pewnego dnia Tupac powiedział ekipie: "Ej, ten Range Rover, dlaczego ma drzwi? - wspomina Marlon Wayans (Bugaloo) - Zdemontujcie je. Chcę, żebyście wyjęli drzwi z Range Rovera". A chodziło mu tylko o to, że gangster nie będzie się poruszał samochodem bez przyciemnianych szyb.
     - Mieliśmy właśnie kręcić scenę, zaraz przed tym jak zostaje zastrzelony - mówi Cindy Malika (jedna z aktorek grających mniejszą rolę). - Chodzi o moment, gdy jego filmowy przyjaciel (Motaw) zostaje zastrzelony. Tupac zawołał gościa od scenografii i poprosił o to, żeby na stole stała butelka jakiegoś alkoholu. Ten nie był zachwycony i rzekł: "No nie wiem, może to być trochę problematyczne, jeszcze się stłucze i zrobi się syf". Pac odpowiedział mu: "Właśnie umarł mój najlepszy przyjaciel. Nie będę tu siedział z jednym drinkiem. Chcę tu mieć przed sobą całą butelkę." To było prawdziwe. Potem Tupac poszedł do reżysera i poprosił o butelkę czegoś mocniejszego, bo uważał on, że to jest ważne.
     -
Zabicie go na planie było nieco przerażające - mówił Wyans. - Śmialiśmy się z tego, bo nabijał się ze mnie, jak to niby śmiesznie wyglądałem, trzymając broń. „Zwracaj uwagę na to, jak ją trzymasz” – mówił mi. „Przepraszam, ale nie ukończyłem kursu Bishopa z Juice, bracie!” To zabawne, bo wszyscy się ze mnie nabijali, a ja na to – „Czarnuchu, sam widziałeś, zastrzeliłem Paca w Above The Rim, więc lepiej zostaw mnie w spokoju.” To były dobre czasy. Cały ten film to było dużo pracy.

      - Podczas zdjęć do Above The Rim nie spędzałem z nim tyle czasu, ile bym chciał - wyznał Wyans -  bo w tamtym czasie miał na głowie wiele kłopotów. Miał wokół siebie wielu chłopaków i moja mama doradziła mi – i wtedy właśnie wreszcie posłuchałem mojej mamy, bo akurat się usamodzielniłem – uważaj na ten element, który go otacza. Czasem nie chodzi o samą osobę, ale o tych, którzy ją otaczają. Wbiłem to sobie do głowy i dzięki temu trzymałem się z dala od kłopotów. To właśnie wtedy musiał stawić czoła zarzutom o gwałt. Byłem w tym samym hotelu, co on. Wtedy też miał tą strzelaninę i postrzelił policjantów w Atlancie. Tyle się działo podczas Above the Rim. „Czy on da radę przyjść dzisiaj na plan, czy nie?” Praca z nim nauczyła mnie wiele, jeśli chodzi o etykę pracy i bycie bestią.
     - Dzieliliśmy naczepę (na planie) - kontynuuje Wyans. - Mój pokój był po lewej stronie, a jego po prawej. Inhalowałem się biernie wszechobecnym dymem ze skrętów. Ten koleś pracował podczas pracy. Po pracy szedł do pracy i nagrywał piosenkę. Przychodził do naczepy z nową piosenką. „Chodź, posłuchaj tego” – namawiał mnie. Puszczał to mnie i Dwayne Martinowi, a my na to – „Zajebiste, kiedy to nagrałeś?” „Zeszłej nocy” – odpowiadał. Był to kawałek, który został wydany po jego wyjściu z więzienia. Pochodził właśnie z tych czasów.

     - Filmy mają zdolność albo do umacniania, albo do położenia w sprzeczności osoby rapera - mówił Jeff Pollack, który reżyserował Above the Rim. - I nie wydaje mi się, żeby Tupac zrobił w tym filmie cokolwiek, co byłoby sprzeczne z jego wizerunkiem, który kreował poprzez swoją muzykę.
     Według Box Office Above The Rim zarobił ponad 16 milionów dolarów, przy wydatkach na produkcję rzędu 6,5 miliona. Na ścieżce dźwiękowej wydanej przez Death Row Records znalazły się trzy utwory 2Paca: Pour Out A Little Liquor z THUG LIFE na płycie oraz Loyal to The Game z Treachem i Pain ze Stretchem na kasecie.

 Bullet  >>>
 

.
biografia
rodzina
kariera muzyczna
z lepszej strony
Tupac i media
kalendarium
procesy sądowe
konflikty
tatuaże
śmierć
.
JEGO SŁOWAMI
.
wywiady
teksty PL
Dziennik Getta
Amerykkko!
do Czarnych
Bóg
.
O TUPACU
.
rodzina
przyjaciele
raperzy
producenci
ludzie filmu
ludzie z branży
dziennikarze
inni
.
TWÓRCZOŚĆ
.
albumy
oryginalne tracklisty
soundtracki
występy gościnne
niewydane utwory
filmy
wiersze
.
INFO
.
przetłumaczone książki
artykuły po polsku
filmy dokumentalne
teledyski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...