.
strona główna | aktualności | forum | redakcja |  historia serwisu
..
.

ŻYCIE

Filmy, w których wystąpił Tupac

przed Juice | Juice | Poetic Justice | Above The Rim | Bullet | Gridlock'd | Gang Related | plany

     Poetic Justice był drugim filmem, w którym wystąpił Tupac. Reżyser obrazu, John Singleton zdradził, że rola Lucky'ego została napisana dla Ice'a Cube'a, który jednak niespecjalnie miał ochotę na zagranie romantycznego bohatera. - Wiadomo było, że rola ta została napisana dla Ice Cube'a - mówił Tupac - i wszyscy wołali: "O, odgrywasz rolę Ice Cube'a!" Po kilku przesłuchaniach zdobyłem tą rolę. Było to dosyć niekomfortowe, bo wiesz, zostało to zaplanowane dla kogoś innego.

     Poetic Justice to opowieść o dziewczynie z South Central Los Angeles, tytułowej Justice, w rolę której wcieliła się Janet Jackson. Kiedy w jej obecności zostaje zastrzelony jej chłopak, Justice wpada w depresję. Jej życie ogranicza się do pisania poezji i pracy w salonie fryzjerskim. Listonosz Lucky bezskutecznie próbuje poderwać Justice. Lucky nie ma w życiu łatwo - ma córkę Keishę, którą uwalnia spod opieki jej matki-narkomanki. Przyjaciółka Justice, Iesha namawia ją na podróż do Oakland, w której udział biorą jeszcze jej chłopak, Chicago i jego kolega z pracy - jak się okazuje, jest nim Lucky. Lucky i Justice niemal od razu zaczynają się kłócić. Odwiedzają kilka miejsc, między innymi zjazd rodzinny, gdzie mają okazję lepiej się poznać. Relację Chicago i Ieshy zaczynają się psuć, co finalnie kończy się awanturą angażującą cała czwórkę. Chicago opuszcza grupę i trójka kontynuuje podróż. Lucky zbliża się do Justice. Po przyjeździe do Oakland, okazuje się, że jego kuzyn, z którym nagrywał muzykę został zamordowany. Jest to ogromny cios dla Lucky'ego, który jest przekonany, ze gdyby przybył na miejsce wcześniej, mógłby temu zapobiec. Wyładowuje swój gniew na Justice. Po jakimś czasie Lucky wraz z córką spotykają Justice w jej salonie, gdzie listonosz przeprasza za swoje wcześniejsze zachowanie. Ona mu wybacza.

     - Do tej roli potrzebowałem kogoś, kto nie będzie przytłoczony osobą Janet Jackson - mówił Singleton. - Widziałem Paca w Juice, pomyślałem więc, że do niego zadzwonię. Rzeczą, która ostatecznie mnie przekonała, był jego wywiad dla BET, w którym jechał po uznanych osobistościach z Hollywood (Quincy Jones, Spike Lee). Dosłownie po każdym. Mówił o tym, jacy są fałszywi i dodał: "Kiedy dostanę się do Hollywood, to zobaczą nowego czarnucha." To był wrażliwy facet, nie wiedział właściwie, czy chce być bandytą czy rewolucjonistą.
    
Tupac stawił się na przesłuchanie z całą świtą, oczywiście na haju, a jego wystąpienie było świetne. Prawdopodobnie powinni uznać to za ostrzeżenie o tym, jaki może być prawdziwy Tupac. Ale jak mówi Steve Nicolaides, jeden z producentów filmu - Umieściliśmy go w obsadzie, ponieważ był charyzmatycznym, fascynującym facetem, który posiadał spojrzenie kochanka, ale także posiadał pod spodem niebezpieczną naturę. Jest to zarówno przekleństwem, jak i czarem Tupaca Shakura.
     - Poprzedni film, w którym zagrałem - mówił Shakur -  nosił tytuł Juice. Grałem zabójcę, szaleńca, zabiłem moich przyjaciół. Zagrałem to dobrze. Chciałem, aby ludzie mieli w głowie mój wizerunek jako aktora. Teraz jednak chcę zmienić ten wizerunek, żeby pokazać, że nie jestem tylko takim aktorem, że nie można mnie zaszufladkować. Dodatkowo w gazetach przedstawiano moje czyny tak, jak w tym filmie. Musiałem się więc upewnić, że mój wizerunek jest właściwy, aby ludzie wiedzieli, iż jestem aktorem i że potrafię zagrać duży zakres ról. Bishop jest na krawędzi i nie może sobie z tym poradzić, Lucky zaś robi wszystko, aby się z podobną sytuacją uporać. Zadrzyj ze mną, a zmienię się natychmiast w Bishopa. Zostaw mnie w spokoju, a będę Luckym. Rozumiesz?

     - Pac miał być moim Robertem De Niro - wyznał Singleton. John był starszy od Tupaca ledwie trzy lata, co sprawiło, że bardzo dobrze rozumieli się na planie.
     - Nie tylko nie byłem jego wybrańcem - wyjaśniał Tupac - ale od początku mówiłem: "Hej, może nie chcę tego tak zrobić, a co jeśli chcę zrobić to inaczej?" John był na moje sugestie zawsze otwarty, w stylu: 'Jak to widzisz i co chcesz zrobić?' i to właśnie w nim lubiłem. Ernest jest starszy, był przyzwyczajony do pracowania w zespole, on i Spike, to ich łączyło. Nie znajduje się on w mojej grupie wiekowej, ale było dobrze. John jest młodszy, znajduje się w grupie moich rówieśników, słucha mojej muzyki, no wiesz, możemy pogadać o wielu rzeczach. Nigdy nie zastanawiałem się: Czy on wie, że umiem grać? John podszedł do mnie i powiedział: "Hej, ty potrafisz grać!" Dobrze się w tym momencie czułem. Było tak, jakbym pracował ze swoim kumplem. To tak jakby twój kumpel dostał dobrą pracę i zaangażował cię w roli menedżera, tak to mniej więcej wyglądało. Tak więc John dostał tą naprawdę świetną robotę i mówi mi: "Mogę cię zaangażować. Mogę ci załatwić pracę tam, gdzie ja pracuję obecnie. Chcesz tę robotę? Po prostu przyjdź." Tak właśnie postąpił John.

     - Zaczęliśmy kręcić w Los Angeles i wszystko było w miarę w porządku - powiedział Nicolaides. - Potem wyszliśmy na ulicę, dokładnie tak, jak w filmie. A w miarę, jak zbliżaliśmy się do Oakland (do domu Tupaca i jego ziomków) jego zachowanie w stylu gwiazdy rocka umacniało się. - Na plan zawsze przychodziła inna kobieta twierdził Joe Torry (Chicago) - palił nadmiernie trawkę, nigdy nie pokazując się punktualnie.
     I nawet kiedy zachowanie Tupaca stawało się coraz gorsze, Singleton wskazał, że (Tupac) zaczynał wczuwać się w jedno ze swoich najszczerszych wystąpień. Jest taka niezwykle emocjonująca scena, gdzieś pod koniec filmu, w której Lucky odkrywa sprzęt DJ'a, jego kuzyna, który został zamordowany, w pokoju pełnym zatrzymanych marzeń i powoli zaczyna szlochać. Singleton pamięta, że potężnie wkurzył się na Paca, za pojawienie się tego dnia z sześciogodzinnym spóźnieniem, ale potem Pac udał się na plan i po prostu się załamał, leją się łzy - podczas jednego ujęcia. - Nie miałem pojęcia, że jego edukacja teatralna była tak szeroka, jak to było naprawdę - przyznał Torry. - Nigdy się nie wygadał, powodował, że wyglądało to tak, jakby robił to bez wysiłku. Lecz był on poważnym aktorem.
     -
Nie zmuszałem się do płakania - opowiadał Shakur. - Płakałem naprawdę. Wkurzałem się potem na Johna, bo ciągle robił ponowne ujęcia, a ja tak nie potrafię. Będziesz miał potem jedno ujęcie, kiedy płaczę i jedno kiedy nie płaczę. Robię to przez jakieś 30 sekund, a potem z powrotem przyjmuję tą ponurą minę. Patrzę na to, jak na coś w rodzaju kolejnego źródła ulgi. To było prawdziwe. Może publika tego nie widziała, ale te emocje tam były. Tego nauczyłem się z Cooley High.
     Singleton powiedział, że jedynym razem, kiedy miał poważną kłótnię z Pakiem, był czas okres, kiedy robili zdjęcia w Simi Valley podczas zamieszek w LA. - On chciał tam wrócić, a ja nie pozwalałem na to - mówił Singleton - więc okłamał mnie i pojechał tam. Jeżdżenie tam i z powrotem Wilshire Boulevard, wybijanie szyb w samochodach... - Singleton zaśmiał się smutnie zanim dodał - On był dzikusem, ale miał 20 lat, kręcił film z Janet Jackson, a trzy lata temu był praktycznie bezdomnym. Oczywiście zamierzał się wkurzyć. Był dzieciakiem. Wszystkie te skręty, które mógł wypalić, wszystkie te kobiety, które chciały mu się oddać, każdy gość chce być z nim w dobrych stosunkach, myślisz, że nie straciłbyś głowy?

     Głośnym echem odbiła się sprawa testu na HIV, którego przeprowadzenia zażądano pewnego razu od Tupaca. Według Nicolaidesa inicjatorami tego pomysłu byli Janet i jej mąż. Według Singletona natomiast, cała ta sprawa, to był chwyt marketingowy, dzięki któremu miało być głośno o filmie.- Reżyser filmu, John, przyszedł do mojej naczepy - relacjonował Tupac - i powiedział mi, że muszę zrobić test na AIDS, bo będę się z nią (Janet) całował. Q-Tip niedawno się z nią całował i sprzedał jej przeziębienie. Zapytałem ich, czy będę TO z nią robił? Odpowiedzieli, że nie. No to nie ma potrzeby, abym robił jakiś test. Przyszedł producent z tą samą prośbą. Odpowiedziałem – nie! Przychodzili z tym różni ludzie, nawet mój menedżer i agent. Powiedziałem każdemu, że nie robię żadnego testu. Jeśli naprawdę będę mógł się do niej dobrać, to zrobię nawet cztery testy. W przeciwnym razie jest to dla mnie obraźliwe. Słyszałem też, że mówiła, że kłamałem na ten temat. Jej ludzie to mówili. Ja nie kłamię. Jestem prawdziwy, zbyt prawdziwy. Musi zatem sprawdzić swoich ludzi i tego, kto to powiedział.
     Według różnych ludzi relacje między Janet a Tupakiem nie należały do najlepszych. - Nie sądzę, aby między nimi istniała naturalna chemia - mówił kierownik zdjęć Peter Lyons Collister. - Byli zupełnie różnymi ludźmi. W tamtym okresie potajemnie wzięła ślub z Rene, więc nie wydaje mi się, aby między nią, a Tupakiem była jakaś chemia. Nie było też żadnej wrogości lub napięcia, po prostu oni nie mieli ze sobą nic wspólnego. W tamtym czasie Janet była młodą, naiwną dziewczyną. Tupac natomiast miał 21 lat, a doświadczenie uliczne jak 50-cio latek.
    
- Ludzie zastanawiają się dlaczego Pac miał tą kłótnię z Janet - mówił Torry - ale to nie zaczęło się w ten sposób. Na początku ona przyjęła nas wszystkich w jej domu w Malibu. Sam Shakur, już po wejściu Poetic Justice na ekrany kin, opowiadał u Arsenio Halla, że dobrze pracowało mu się z Janet. - Jest świetna - ocenił. - Myślę, że zaskoczy wiele osób tym, że jest naturalna i zachowuje się jak zwykła dziewczyna z sąsiedztwa. Wszyscy spodziewają się tego, że ze względu na to, że jest bogata, to z taką manierą będzie grać, a ona daje sobie radę (z tą rolą). Była bardzo miła. Zapraszano mnie do jej domu prawie na każdą kolację. Rozmawialiśmy wiele i chyba poznałem ją dobrze. Tak - jest fajna i słodka.
     -
Z Janet się dobrze pracuje - mówił dalej Tupac - ale tylko z nią osobiście, bo wszyscy wokół niej powodowali, że praca stawała się cięższa. Ona jest miłą osobą, ale wszyscy inni są, jakby to ująć, w swoich głowach mają zbytnią lojalność. I wiesz, nie jest to dobre, kiedy kręcisz film i musisz się w tej osobie zakochać i nadawać na tych samych falach. (Śmieje się) Wiesz, o czym mówię? Kiedy wszyscy w kółko powtarzają tylko: "Janet Jackson, Janet Jackson, Janet Jackson", to jest ci się ciężko się w to zaangażować i to właśnie o to chodziło mi, kiedy mówiłem o negatywnej stronie tej współpracy. Mimo tego, ona była naprawdę miłą osobą i potrafię zrozumieć jej sytuację. Tak po prostu jest, kiedy osiągnęło się tyle co ona.
     Tupac w swoim zabawnym stylu opowiadał o nierówności w traktowaniu jego i Janet. -
Pada komenda: "Cięcie!" - mówił. - Ja pytam: "Czy mogę dostać trochę wody? Trochę wody..." (Śmieje się). Wyciskają tam soki cytrynowe, a ja pytam: "Czy mogę dostać trochę wody?" - nie mogąc się jej doczekać, a dla niej już czeka świeży sok grejfrutowy. (wszyscy się śmieją). Czułem tak, ale tylko ze względu na mój charakter, ja taki już jestem. Wiem, że w rzeczywistości na to zapracowała. Ale tylko z powodu tego, że jestem taką osobą, to kiedy jej przyczepa była większa od mojej, zapytałem:  "Przepraszam, czy jestem mniej ważny niż Janet Jackson? Czy jestem od niej niższy, czy co!?" (wszyscy się śmieją). Rozumiem jak to jest, tak naprawdę żartowałem.
     -
Byliśmy na planie - mówił Shakur - zaczęli pojawiać się ludzie i robić zdjęcia. Mam nadzieję, że to, co teraz powiem nie zdenerwuje ludzi, ale jest to prawda. Robili zdjęcia, a potem odchodzili. Następnie ci sami ludzie przychodzą do mnie i mówią, że zabrano im kliszę. Zapytałem: "Dlaczego?" "Nie możemy robić zdjęć, ponieważ Janet Jackson znajduje się na planie." (Wszyscy są zaszokowani) Zabrałem więc tych ludzi do mojej naczepy i pozwoliłem im robić zdjęcia. Nie podobała mi się cała ta sytuacja, ale to nie jej wina, o to mi właśnie chodzi, kiedy mówię o ludziach, którzy ją otaczają, nie ma to nic wspólnego z Janet.

     W filmie jest taki moment, gdy Lucky rozmawia z Justice w zakładzie fryzjerskim i ta robi sobie z niego żarty, pytając, czy ma ochotę powąchać jej szparkę. - Nazywam to „rolą wąchającego szparkę” - opowiadał żartobliwie Tupac. - Gdziekolwiek pojadę, ludzie szaleją: „to ty byłeś tym od wąchania szparki, zagrałeś to z Janet Jackson!” Dobija mnie to. (Śmiech) Człowieku, moja mama musi zobaczyć ten film. (Powie mi pewnie) „Wiem, że jej nie powąchałeś”.
     Shakur chętnie opowiadał u Arsenio na temat sceny z pocałunkiem. -
O tak! Tak! Tak! Tak! - ekscytował się. - „Cięcie! Powtarzamy to!” – krzyczałem. "Jeszcze raz John, bardzo cię proszę!" (Jej mąż)  stał tuż obok. Nie tyle przerażało, co powodowało, że jeszcze bardziej chciałem ją pocałować. On i tak będzie chciał ją pocałować, jak tylko zakończymy ujęcie, więc pozwólcie, że ja użyję sobie wtedy, gdy on nie może. Będę ją całował tak, jakbym na coś liczył. Ćwiczyłem wcześniej z gumą do żucia. (śmiech).

    - Tragedią Tupaca jest to, że nigdy nie mógł pogodzić się z faktem, że był artystą, a nie gangsterem - wywnioskował Nicolaides, który zauważył podczas sceny bójki (Tupaca) z Torrym, że zadawał on ciosy jak ktoś, kto nigdy się nie bił. - On tak pilnie i poważnie chciał być bandytą. Chciał być twardy. A taki nie był.
     - Jeden ze statystów nabijał się z Tupaca - przypomina sobie Torry - nazywając go czteropakiem (Four-Pac). Pojawił się na planie następnego dnia i Tupac chciał mu skopać tyłek. Nie mógł się opanować.
Dr. Maya Angelou grająca jedną z mniejszych ról pamięta, jak się wtedy zachowała. - Usłyszałam, jak Tupac klnie na lewo i prawo - mówiła. - Poprosiłam go na bok. Uspokoił sie na tyle, abym mogła z nim porozmawiać. Powiedziałam mu wtedy: "Zdajesz sobie sprawę z tego, jak jesteś ważny? Kiedy ostatni raz ktoś przypomniał ci, że nasi ludzie byli sprzedawani na aukcjach niewolników, abyś ty mógł dzisiaj żyć? Ktoś z twoich krewnych zdecydował, że mimo takiej sytuacji będzie żyć dalej. Pragnęli przeżyć w tych brudnych lukach statków niewolniczych, aby spłodzić potomstwo. No i jesteś. Jesteś wart więcej niż ci się wydaje. Kiedy później zapłakał, wytarłam mu twarz swoimi dłońmi, bo nie miałam przy sobie żadnej chusteczki. Widząc to, Janet Jackson powiedziała do mnie: "Dr. Angelou, nie moge uwierzyć, że rozmawiałaś z Tupakiem Shakurem"
     Z pobytem w Oakland wiąże się jeszcze jedna ciekawostka, związana z osobami, które Sharkur skarżył w pozwie sądowym, a którymi byli policjanci z Oakland, którzy pobili go na ulicy. - Pobili mnie w tym mieście - wyjaśniał Tupac - wsadzili do więzienia, a ja wróciłem po dwóch miesiącach podczas zdjęć do poważnego filmu z Janet Jackson i oni musieli mnie – jako gwiazdę filmową - ochraniać, bo do tego zostali zatrudnieni. Byłem sobie na planie, a policja pyta mnie – A ty gdzie się wybierasz? – Nie wyjdę z mojej naczepy, dopóki ten glina sobie nie pójdzie - odpowiadałem. - Nic nie zrobię, dopóki on nie odejdzie. Zmusili go, żeby odszedł, aby mogli dalej kręcić. Tak właśnie się zemściłem i teraz mówię te rzeczy na temat policji.

     Poetic Justice trafił do kin pod koniec lipca 1993 roku i otrzymał mieszane recenzje. Według Box Office zarobił 27,5 miliona dolarów, przy 14 milionowym budżecie. Gdy został nominowany do nagrody NAACP Image, za wrażliwą grę w Poetic Jusitce, w styczniu 1994 roku, Narodowy Kongres Polityczny Czarnych Kobiet zbojkotował NAACP, twierdząc, że Tupac promował masowy seksizm i mizoginizn w swoich tekstach rapowych. Warto dodać, że utwór 2Paca - Definition of a Thug Nigga znalazł się na ścieżce dźwiękowej.

 Above The Rim  >>>
 

.
biografia
rodzina
kariera muzyczna
z lepszej strony
Tupac i media
kalendarium
procesy sądowe
konflikty
tatuaże
śmierć
.
JEGO SŁOWAMI
.
wywiady
teksty PL
Dziennik Getta
Amerykkko!
do Czarnych
Bóg
.
O TUPACU
.
rodzina
przyjaciele
raperzy
producenci
ludzie filmu
ludzie z branży
dziennikarze
inni
.
TWÓRCZOŚĆ
.
albumy
oryginalne tracklisty
soundtracki
występy gościnne
niewydane utwory
filmy
wiersze
.
INFO
.
przetłumaczone książki
artykuły po polsku
filmy dokumentalne
teledyski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 1997-2013 Poznaj Tupaca - wszelkie prawa zastrzeżone!...