BERKELEY-...biała
koszula zwisająca luźno nad parą luźnych spodni, wykładowca wszedł
do klasy i poprosił swoich studentów o otworzenie książki na stronie
153. Nacisnął play w odtwarzaczu CD stojącym na na podniszczonym
drewnianym biurku. Piosenka "White Man'z World" zabiła błogą ciszę.
Historia z 98 przeszła do porządku dziennego. "Pytanie
na dziś: Czy 2pac był mizoginem? Arvand Elihu zapowiedział, przed
tym jak Shakur zaczął śpiewać, w stylu MTV, gestykulując rękoma:
"Chcę żebyście posłuchali tej piosenki" Zajęcia odbywają się w każdy
poniedziałek i środę w pokoju numer 200 w gmachu Wheeler w kampusie
Uniwersytetu Kalifornijskiego. Klasa studiuje historię i poezję
2paca Shakura, artysty rapowego, który został postrzelony i zmarł w
Las Vegas 13 miesięcy temu w wieku 25 lat. Klasę uczy Elihu, w
pokoju od biologii. Jest to coś wspaniałego. Studenci - lubią
młodego człowieka, który pojawił się na Wheeler game w kompletym
stroju Reggiego Millera z Indiana Pacers - przyszli wcześniej żeby
zająć odpowiednie miejsca w klasie. Studenci zasypali biuro
Undergraduate Scholarships telefonami deklarując, że przyjdą do
Berkeley jeśli będą zajęcia o Tupacu.
"Gdybym miał wpuścic wszystkich, było by ich ponad
300"- mówi Elihu, dlatego wprowadził limit do 50 osób, wcześniej
wykładał regularnie dla 60-70 studentów. "Czuję się źle, że wszyscy
nie mogli być. Myślę że to bardzo ważne. Czuję, że to bardzo
pozytywne, edukacja jest bardzo pozytywna. Tupac doszedł tam gdzie
był czytając książki, używając swojego rozumu. Zamiast gloryfikować
graczy koszykówki, gloryfikujmy edukację - artystów takich jak 2pac.
Kursy studenckie, które zagłębiają się w lirykę muzyków, nie są
czymś niezwykłym. Studenci analizują szczegółowo pracę Boba Dylana,
która była w programie universytetu. Były też inne kursy jak np. "Paul
Simon and Art Garfunkel... Czy oni naprawdę tylko czytali etykietki
na słoikach od przypraw?" ale history 98 jest pierwszy raz.
"Nie znam żadnego miejsca, które poruszało by lirykę
hip hopu, w żaden literacki sposób" - mówi Vibe Magazine
editor-at-large Alan Light. Zredagował on bestseller new york
times'a: "Ilustrowana Biografia Tupaca Shakura". Jeżeli mogę odwołać
się do historii, hip hop jest bez wątpienia, bogatym polem do
popisu. Są piszący, którzy wykonują jak najbardziej wspaniałą robotę
przy pomocy swoich słów"
Nie każdy postrzega to w ten sposób
MSNBC przybyła z kamerami na miejsce zajęć, aby
sfilmować najnowsze szaleństwo Berkeley. Lokalne gazety z tego
żartują. Mówi się, że absolwenci nie mogą uwierzyć, że zajęcia na
temat Shakura są na liście obok jesiennych zajęć z "Zachodniej
Cywilizacji do 1400". Ludzie którzy myślą, że Berkeley jest szalony,
będą tak myśleć- mówi 71 letni historyk profesor Robert Brentano.
Ludzie, którzy myślś, że jest obrazowy i śmiały będą tak myśleć. I
ludzie, którzy myślą, że Berkeley bierze serio nawet największy
fenomen, będą tak myśleć. To, że te zajęcia w ogóle istnieją można
przypisać Brentano. Człowiekowi, u którego Elihu podczas ostatniego
semestru studiował "Historię Rzymian w Anglo-Saskiej Angli".
Brentano wprowadził swoim studentom pisma Św. Gildasa,
Brytyjskiego historyka i mnicha, który żył w VI wieku. Elihu,
porażony pięknym, barokowym słownictwem Gildasa, zauważył
podobieństwa między mnichem i raperem. "Arvand, w odróżnieniu od
innych studentów, których uczyłem był zafascynowany Gildasem," mówi
Brentano. "Widział wtedy związek pomiędzy Tupakiem i użyciem jego
poezji jako źródło pewnych dziedzin w naszych czasach, zupełnie jak
Gildas." Elihu był tak zafascynowany Shakurem, tak przeświadczony,
że jego twórczość była odzwierciedleniem ówczesnego społeczeństwa,
że Brentano namówił go by przez semestr prowadził zajęcia na ten
temat. Wspólnie napisali petycję do departamentu historii i w końcu
zdobyli zgodę na włączenie tych zajęć do Demokratycznej Edukacji na
uniwersytecie.
Plan kursu autorstwa Elihu zawiera lektury takie jak "Tupac
as a Warrior", "Tupac's Time in Prison" czy " Tupac's Obsession and
Knowledge of an Early Death". Piosenki nazywane przez Elihu utworami
miały wzbogacić literaturę. Wśród nich znalazły się "Hit'em up", "If
I Die Tonight" czy "I ain't Mad at Cha". Z pomocą studentów Elihu
analizował słowa Shakura dużo bardziej niż analizowano słowa Miltona
i Keatsa gdziekolwiek indziej w Berkeley. Twierdzi, że za tysiąc lat
społeczeństwo wykorzysta pracę Shakura do zrozumienia określonej
klasy społecznej.
"Jednym z założeń kursu jest sprawienie by ludzie
otworzyli swoje umysły"- mówi Elihu. "Mówimy o wzajemnej
komunikacji. Mówimy o wyrażaniu samych siebie." Analizy Elihu
czasami wydają się naiwne. Przed rozpoczęciem analizy tekstu "White
Man'z World" Elihu stwierdził: "Mam wrażenie, że on napisał to będąc
w więzieniu. Przekonamy się o tym za moment." Chwile potem Shakur
rapuje: ' Dear sister, got mi twisted up in prison, I miss you.
(Droga siostro, wsadzili mnie do więzienia, tęsknię za tobą.)"
Mimo tego Elihu potrafi wywołać debaty oraz żywe dyskusje. Klasa
czyta na temat przemocy, uganiania się za kobietami, na temat życia
i śmierci. Shakur i jego dokonania mają swoje odzwierciedlenie we
współczesnym historycznym kontekście. Brentano obserwuje to wszystko
z boku i się uśmiecha. Sam lubi muzykę Shakura. Ale co
najważniejsze, najbardziej cieszy go fakt fascynacji Elihu i 50
młodych ludzi nauką. "Nie mam pewności Arvanda, że za 200 lat będzie
to wielka poezja. Nie czuję też jednak, że tak nie będzie"- mówi
Brentano. "Arvand robi dokładnie to samo co ja podczas moich zajęć
na temat średniowiecza. Chłopcze, czy byłbym zadowolony gdyby w
średniowieczu byli raperzy. Oni mówią znacznie więcej niż
jakiekolwiek źródła, z których korzystam... Oczywiście twórczość
Tupaca wydaje się lepsza niż 'Greensleeves'."