Legend of the Fall
magazyn Vibe, październik 1999
tłumaczenie: Piotr
Studziński
Frank Alexander, ochroniarz 1996
Money-B, członek Digital Underground
Ernest Dickerson, reżyser Juice
E.D.I., friend, członek Outlaws
Ferman, inżynier studyjny
Charles Fuller, przyjaciel, menadżer
Shock-G Friend, członek Digital Underground
Gobi Friend, partner w interesach
Atron Gregory, prezydent TNT Recordings and Management
Kandall Hunter, świadek strzelaniny w Atlancie
Cosima Knez, przyjaciel ze szkoły średniej
Karen Lee, publicysta, przyjaciel rodziny
Mopreme, brat, członek Thug Life
Spice 1, raper, przyjaciel
Sleuth-Pro, menedżer
Tracy Robinson, przyjaciel, partner w interesach
Mickey Rourke, aktor występujący w filmie "Bullet"
Leila Steinberg, przyjaciółka, pierwszy menedżer
Watani Tyehimba, przyjaciel rodziny, menedżer zawodowy i osobisty
1971 - 1986
BEZWARUNKOWA MIŁOŚĆ
Karen Lee - Spotkałam Tupaca, kiedy miał zaledwie kilka tygodni i
widywałam go dość często, aż do mementu, gdy skończył 4 lub 5 lat.
Byłam przyjaciółką jego biologicznego ojca Billy'ego Garlanda. Tupac
wyglądał poważnie, a największą rzeczą, którą dało się u niego
zauważyć były oczy. Był bardzo czujnym, małym chłopcem. Mopreme -
Afeni i mój ojciec (Mutulu Shakur) pobrali się na początku lat
70-tych. Miałem 4 lub 5 lat, kiedy zaczęliśmy razem z Tupakiem
(wtedy 2 lub 3 letnim) mieszkać, ponieważ mieliśmy osobne matki.
Mieszkaliśmy w Harlemie. Z pewnością nie byliśmy zamożni, jednak
byliśmy rodziną.
Watani Tyehimba - Mutulu, Afeni i ja pracowaliśmy razem nad
wydaniami COINTELPRO. Pracowaliśmy wiele nad sprawami więźniów
politycznych, a także nad sprawami związanymi z ruchem wyzwolenia
czarnych w różnych miejscach przez ładnych parę lat. To właśnie
ukształtowało Tupaca jako osobę, którą był.
Mopreme - Był starszy niż wskazywał na to jego wiek. Zawsze chciał
się obracać w towarzystwie starszych kumpli, ze mną i moimi
kuzynami. Mówił: "Nie wiem, co sobie pomyślicie, ale idę z wami."
E.D.I. - Chodziliśmy do tej samej prywatnej podstawówki na Lower
East Side. Ja byłem w trzeciej klasie, a Tupac prawdopodobnie w
szóstej. Żeby tam chodzić, trzeba płacić, to dlatego nie chodziliśmy
tam zbyt długo. Chodziliśmy tam przez około sześciu miesięcy, a
potem musieliśmy odejść.
Watani Tyehimba - On był aktorem przez całe życie. Kiedy miał 13 lat
zagrał Rodzynka w Słońcu w Apollo Theatre (Po tym jak przyłączył się
do grupy teatralnej 27th Street Ensemble).
E.D.I. - Był najbardziej inteligentny z nas wszystkich i zawsze miał
dla nas plan. Na ulicy mieliśmy w zwyczaju bawić się w Drużynę A i
Pac zawsze był Hannibalem - przywódcą. Wszyscy pytali się Paca co
mają robić.
1988 - 1990 W PUŁAPCE
Charles Fuller - Tupac był bez dachu nad głową i pozostawał w Marin
City. Przygarnął go mój brat. Chcieliśmy, aby miał w miarę
normalnie, aż do momentu, kiedy nie otrzyma kontraktu nagraniowego.
Stawał się dość niebezpieczny, robił wszystko, aby utrzymać się na
powierzchni.
Sleuth-Pro - Marin jest naprawdę ładnym terenem nad Zatoką, ale
Miasto Marin to osiedla, nazywają je dżunglą. Mopreme - Miał wtedy
ciężko, musiał sobie radzić z problemami, zwiazanymi z jego matką.
Bardzo często przychodził do mnie, abym go przenocował. Obcinałem mu
włosy, odpoczywał u mnie.
Watani Tyehimba - Moja rodzina prowadzi ośrodek kulturalny, który
wtedy nazywał się Center for Black Survival. Była tam grupa
młodzieży nazywająca się New African Panthers i Tupac stał się
przewodniczącym tej organizacji. Przygotowywali różne zabawy i
przedstawienia w naszym ośrodku. Tłumaczyli kwestie polityczne i
społeczne, a on pomagał im to wszystko pozbierać do kupy.
Leila Steinberg - Zaczynałam jako tancerka, ale koniec końców
zajęłam się promowaniem koncertów rapowych w Kaliforni. Kiedy Pac
przeprowadził się do Marin City, słyszałam o tym dzieciaku, którego
musiałam wstawić do moich pokazów. Rapował i pisał wiersze dla
wszystkich, którzy chcieli słuchać. W międzyczasie ludzie mówili
Tupacowi, że jest taka kobieta z dojściami, która może mu pomóc.
Charles Fuller - Gdy słyszałeś jego rap, wiedziałeś, że ma talent.
Wiedziałeś, że on powinien mieć pieniądze i powinien je zarabiać
rapując.
Leila Steinberg - Byłam pewnego dnia w klubie, tańczyłam i
zauważyłam Paca po przeciwnej stronie. Był bardzo atrakcyjny i
pomyślałam sobie: "Hmmm..." Tak więc tańczyliśmy razem, ale nie
zapytałam jak ma na imię. O mnie także nie zapytał, po prostu
tańczyliśmy i potem odeszłam. Następnego dnia siedziałam na trawie
czytając książkę Winniego Mandeli pt. "Part of My Soul Went With Him"
i znienacka usłyszałam jego głos: "Uwielbiam tą książkę."
Zapamiętałam jego oczy. "Ty jesteś tym, z którym wczoraj tańczyłam,"
i podałam mu swoje imię. "Jestem Tupac, będziesz moim menadżerem, a
jeśli nie wiesz jak to zrobić, ja wiem jak cię tego nauczyć. Jestem
gwiazdą." To była nasza pierwsza rozmowa.
Cosima Knez - byłam wtedy w połowie drugiego roku na Tamalpais High
School i oczywiście wszyscy zauważyliśmy nowego ucznia, Tupaca.
Sądzę, że był młodszy. Razem z moją przyjaciółką śmiałyśmy się
ponieważ na głowie miał włosy zgolone z boku, a góra była koloru
blond. Bardzo szybko się zaprzyjaźniliśmy. Chodził za mną od
dłuższego czasu i nie chciał słyszeć w odpowiedzi nie.
Leila Steinberg - Mieszkał w tamtym okresie razem ze mną i dosłownie
uczył mnie, jak być jego menedżerem. Nic na ten temat nie wiedziałam
i dlatego nienawidziłam tego. On już wtedy miał te wszystkie książki
o biznesie muzycznym, a ja nie miałam ani jednej. Na początek kazał
mi sporządzić listę wszystkich osób, które znałam, a które miały
jakieś znajomości.
Cosima Knez - W naszej szkole mieścił się naprawdę dobry wydział
dramatyczny i na koniec roku odbywało się duże przedstawienie.
Pamiętam, jak widziałam Tupaca na scenie i byłam absolutnie pod
wrażeniem. Mimo tego, że poruszał się w kręgach ludzi z getta, a
biała obsada dramatu to było zupełnie coś innego, to i tak się
wyróżniał. Był niezwykle utalentowany i mówiono o nim przez parę
tygodni.
Leila Steinberg - Był najlepszym kucharzem. Najbardziej lubił robić
jajka i skrzydełka z kurczaka. Przemieniał 25 centowe posiłki w coś
nie z tego świata.
Atron Gregory - Wielu ludzi, których wtedy spotykałem mówiło: "Wiesz
co, będę twoją następną gwiazdą. Będę najlepszy." Wszyscy mi to
mówili, więc nie uważałem, aby z Tupakiem było inaczej. W tamtym
okresie, Tupac, Ray Luv i DJ Diz tworzyli grupę Strictly Dope. Leila
naprawdę chciała, abym spotkał się z Tupakiem. Zdecydowałem więc, że
Shock (G, z digital Underground) wysłucha go w studio.
Leila Steinberg - Zadzwoniłam do Shocka i powiedziałam: "W dupie mam
to, czy jesteś zajęty pracą nad nowym albumem, bo najprawdopodobniej
będziesz chciał mieć na nim Paca. Dlatego musisz rzucić to, co teraz
robisz i pozwolić mi przyprowadzić do ciebie tego człowieka."
Dostaliśmy się do studia i Tupac napisał utwór pt. "Panther Power" i
ten tekst naprawdę docierał do ciebie.
Sleuth-Pro - Powalił nas wykonaniem tej piosenki bez podkładu. Ten
gość jest gwiazdą - pomyśleliśmy. Musimy go przyjąć. Tak to właśnie
dostał się na końcówkę pisoenki Digital Underground "Same Song" w
1991.
1990 - 1994 PRZECIWKO ŚWIATU
Money-B - Pojechaliśmy w trasę z Public Enemy. Pamiętam jak
pierwszego dnia w Auguście mieliśmy przeprowadzić próbę głosu,
Hałasy na podjeździe, wydawało się, że dźwiękowiec wpadł na Paca
(który pracował jako roadie). Więc Pac odepchnął dźwiękowca i
powiedział: "Nie przeprosisz mnie?" Pac był gotów skopać gościowi
tyłek i musieliśmy go przytrzymać. Mówiliśmy mu: "Pac, nie możesz
bić dźwiękowca. To on zajmuje się pieprzonym dźwiękiem."
Atron Gregory - Nie wiem czy Money to pamięta, ale była jeszcze
jedna sprawa z innym dźwiękowcem, który chciał uderzyć Tupaca
latarką. Powstrzymaliśmy go jednak.
Money-B - Jeszcze podczas tej samej trasy, byliśmy w Memphis, a Pac
lubił nosić dużo srebrnych łańcuchów. Przybiegł do mnie mówiąc: "Mon,
dalej rusz się, jest zadyma." Zapytałem go, o czym mówi i powiedział
mi: "Ci ludzie ukradli jeden z moich łańcuchów. Chodźmy ich dorwać."
Pytam: "Pac, ilu ich jest?" "Jest ich około dziesięciu. No dalej,
chodźmy!" Odpowiedziałem mu: "Koleś, nie będę się bił z ludźmi w
Memphis w ich własnym mieście, tego nie można wygrać." Pac mówi:
"Pieprzyć to!" Ja na to: "Dobra, pójdę z tobą, ale tego nie chcę."
Sleuth Pro - To była trasa w czasie której zmarł Trouble T-Roy (z
zespołu Heavy D & the Boyz) Wieczorem, po tym jak zmarł, Tupac
wszedł do mojego pokoju płacząc, rycząc. Oni naprawdę się do siebie
zbliżyli, zawsze żartowali. Tupac pokazał wtedy swoją wrażliwą
stronę. Płakał jak dziecko. Chciał dostać zaliczkę pieniężną, bo
miał zamiar się upić. Cierpiał przez resztę trasy.
Money-B - Tupac był bardzo wrażliwy, nie był podły i gwałtowny.
Kiedy po raz pierwszy pojawiła się Mariah Carey, słuchał jej non
stop. I zawsze słuchał Sade. Zawsze mówiłem: "Człowieku, wyłącz to!"
Powiedział mi, że tego nie rozumiem.
Sleuth-Pro - Będąc w trasie, Tupac nigdy nic nie prał. Nosił ubrania
tak długo, aż zaśmierdną, a potem je po prostu wyrzucał i kupował
nowe. Noszenie ubrań trwało u niego 2 lub 3 dni. Kiedy udało mi się
dostać do jego rzeczy, kazałem mu dać je miejscowym dzieciakom.
Shock-G - Pamiętam, jak w moim domu było pełno petów i popiołu.
Gdziekolwiek nie stanął, tam znalazł się popiół. Mówił: "Shock, mam
świetny pomysł, musimy wychodzić na scenę.." "Pac, daj spokój
człowieku, to jest mój dom, a nie hotel." "O, przepraszam, racja.
Ale słuchaj...O cholera, znowu to zrobiłem."
Atron Gregory - Dostarczyliśmy demo Tupaca prawie każdemu i nikt nie
chciał go zapisać. Kiedy powiedziałem mu, że chyba będziemy musieli
wydać jego nagranie niezależnie i zobaczyć co się stanie, wyraz jego
twarzy nie przedstawiał smutku. Dla niego ważne było, że jego
nagranie zostanie wydane. Nie musieliśmy wydawać tego nagrania
niezależnie, ponieważ spotkaliśmy się z prezesem Tomem Whalleyem,
który zakładał nową wytwórnię muzyczną - Interscope. Tomowi bardzo
podobało się "Trapped" i przekazał nagranie wspólnikowi Tedowi
Fieldowi i jemu się także podobało. Tupac, ja i Ted spotkaliśmy się
na wspólnym obiedzie i tam zawarliśmy umowę. Interesującym jest, że
ktoś, kto nic nie wiedział o rapie, rzekł: "W porządku, zróbmy to."
Oczywiście Tupac pochodził z platynowej grupy Digital Underground. W
takich sytuacjach oczywiście to nie przeszkadza.
Sleuth-Pro - Money-B starał się o rolę tego dzieciaka w "Juice".
Podczas czytania scenariusza, zwróciłem uwagę na rolę Bishopa i
wiedziałem, że Pac będzie do niej pasował idealnie. Zadzwoniłem do
niego w drodze na przesłuchanie, a Tupac przestudiował scenariusz w
samochodzie. Uwielbiał tą rolę.
Ernest Dickerson - Zdominował przesłuchanie. Jako aktor był wybitny.
"Juice" został zrobiony przy bardzo niskim nakładzie, w bardzo
krótkim terminie i nie mieliśmy czasu na próby. Naprawdę, od
zrozumienia ról aktorów zależy ich wcielenie się w rolę. Jest to
miara dobrego aktorstwa i Tupac to posiadał.
Shock-G - Pac zawsze mówił: "Jedyne co chciałem zrobić, to zagrać w
filmie i wydać album. I zrobiłem to. Jeśli dzisiaj umrę, umrę
szczęśliwy."
Karen Lee - Kolejny raz spotkałam Tupaca, kiedy wyszedł jego
pierwszy album (2Pacalypse Now, 1992). Interscope zadzwoniło do mnie
z prośbą, abym została jego publicystą. W jego biografii dziwną
rzeczą było to, że pisało tam, iż jego ojciec nie żyje. A ja
wiedziałam, że Billy Garland nie umarł, ale nic nie mówiłam. Kiedy
zobaczyłam Tupaca, siedział ze słuchawkami na uszach i wyglądał
dokładnie tak, jak jego ojciec 20 lat temu. Poszłam tam,
przedstawiłam się jako jego publicysta, a potem powiedziałam mu, że
jego mama przynosiła go do mnie, aby odwiedził mojego przyjaciela,
kiedy był małym chłopcem. Nie uważałam, aby do mnie należało
wypowiedzenie słów: "Tak więc, twój ojciec żyje."
Sleuth-Pro - Pac nienawidził policji. Nie szanował ich i
wielokrotnie dawał temu wyraz.
Karen Lee - Tupac nie potrafił zrozumieć dlaczego znalazł się na
pierwszych stronach gazet, kiedy został aresztowany w Atlancie (za
strzelanie do dwóch nie umundurowanych funkcjonariuszy policji 31
października 1993). Ale kiedy zarzuty przeciwko Tupacowi oddalono, a
funkcjonariusz w to zamieszany został uznany winnym (strzelania do
samochodu Shakura i składania fałszywych zeznań) to informację tą
umieszczono na powiedzmy 85 stronie i nikt nic o tym nie wiedział.
Kandall Hunter - Tamtej nocy Tupac uratował mi życie. Byłem w drodze
na imprezę i skręciłem w złym miejscu. Skręciłem więc w drogę
dojazdową i zacząłem wycofywać, zauważyłem, że idzie za mną dwóch
ludzi. Mówili rzeczy w stylu: "Musisz się nauczyć prowadzić." Było
ich dwóch białych oraz jedna dziewczyna. Jeden z facetów podszedł do
mojego samochodu. Opuściłem szybę, a on mówi: "Pierdol się."
Odpowiedziałem: "Nawzajem," i zamknąłem szybę. Następnie kopnięciem
wybił mi szybę i zostałem zatrzymany na środku ulicy. Byłem gotów
walnąć tego gościa, ale wtedy ten drugi wyciągnął 38-kę i wycelował
we mnie. Zatrzymuje się samochód i ludzie nim jadący pytają: "Co się
dzieje?" Jeden z facetów w samochodzie wyciąga broń i zaczęła się
strzelanina. Wsiadłem do mojego wozu i czym prędzej odjechałem.
Dopiero następnego dnia dowiedziałem się, że jednym z pasażerów tego
samochodu był Tupac. Nie musiałem iść do sądu, tak więc nigdy nie
spotkałem Tupaca, jednak to ja byłem powodem tego całego
zamieszania.
Karen Lee - Tupac posiadał jeszcze jedną stronę osobowości, o której
jeszcze nikt nie mówił. Pewnego razu byliśmy w Waszyngtonie,
oglądaliśmy telewizję w samochodzie, a w wiadomościach mówili, że
mała dziewczynka została pogryziona przez dwa pit bulle i że została
odwieziona do szpitala. Odwołaliśmy lot i pojechaliśmy do szpitala,
ponieważ on nalegał. Chciał wesprzeć rodzinę i powiedzieć matce, że
będzie się za nią modlił. Później ci ludzie stali się bardzo
bliskimi przyjaciółmi rodziny.
1994 - 1996 GŁOWA DO GÓRY
Charles Fuller - Byłem współoskarżonym w sprawie Tupaca o gwałt.
Sądzę, że zostaliśmy wrobieni. Był to plan, aby zdobyć pieniądze.
Zaraz przed tym, jak otrzymaliśmy wyrok (7 lutego 1995) Tupac
powiedział, że sądzi iż zostaliśmy niesprawiedliwie oskarżeni. Tupac
powiedział sądowi, że ja miałem ciężko i że zrobiłem w życiu rzeczy
przez które mogłem wpakować się w kłopoty, ale on obiecał mnie od
tego trzymać z daleka. Czuł się winny i gdy to mówił miał łzy w
oczach. To naprawdę mnie poruszyło.
Tracy Robinson - Jego samopoczucie w więzieniu było naprawdę dobre,
mimo tego, iż mówił, że było mu ciężko. Pewnego razu kiedy tam
byłam, zastałam Shocka-G i grał on z Tupakiem w domino, po prostu
się bawili. Oczywiście zawsze jest ciężko, kiedy nadchodzi czas, aby
powiedzieć do widzenia.
Karen Lee - Widziałam jak Tupac zmienia się w więzieniu. Był
bardziej skupiony, bo nie palił w ogóle trawy. Jego umysł był czysty
i przez to wiele pisał.
Watani Tyehimba - Nikt z obozu Tupaca nie popierał jego przejścia do
Death Row. Byliśmy wciąż rodziną, nie było to nic osobistego, on po
prostu nie potrzebował niczyjej pomocy, nie potrzebował także tego
wszystkiego, co się z tym ruchem wiązało.
Charles Fuller - Pac mógł samemu sprzedać 4 miliony płyt, co zresztą
zrobił. A co zrobiło Death Row? Był on jednak zdecydowany to zrobić.
Wdał się w tą całą sprawę z Biggiem i Puffym. Po jego przejściu do
Death Row, nie kontaktowaliśmy się już więcej. Wydaje mi się, że on
uważał, że jeśli nie poszedłem w ślad za nim do Death Row to
okazałem brak lojalności wobec niego. Jednakże wciąż go kochałem.
Koniec końców pewno znowu bylibyśmy razem, ale nie mieliśmy
wystarczająco dużo czasu. To boli.
Spice 1 - Pac miał niewielkie mieszkanie na wzgórzach. Pojechaliśmy
tam i właśnie tam po raz pierwszy powiedział mi swojej piosence
"Hit' Em Up". Był wściekły jak cholera. Oryginalna okładka tego
singla miała zawierać wizerunek głowy Puffy'ego połączonej z ciałem
węża i głowy Biggiego połączonej z ciałem świni.
Tracy Robinson - On był aktorem. Nie sądzę, że on był niby takim
wielkim bandytą. Potrafił zmienić swoją mowę lub głos, aby brzmieć
jak Al Pacino, czy Robert De Niro. W głębi duszy był kochającym
facetem, który chciał na świecie pokoju.
Gobi - Na taśmie wideo mam utrwalony moment, kiedy Tupac mówi:
"Jeśli to pomoże w powstaniu centrów społecznych w całej Ameryce, to
pocałuję Biggiego w policzek i razem z nim będziemy grać za darmo w
tych właśnie ośrodkach mieszczących się w gettach."
Mickey Rourke - Można było powiedzieć, że to co pisali w gazetach,
denerwowało go. Oczywiście bycie tym, kim on miał niby być -
sukinsynem - może człowieka zmęczyć. Co by jednak nie mówić, ten
sukinsyn potrafił grać. Pracowałem z najlepszymi aktorami na
świecie, ale kiedy on się pojawił był tak prawdziwy, jak nikt inny
chodzący do tej pory po tej planecie. W tamtym okresie jego gra była
bardzo instynktowna, był niezwykle skupiony.
Ferman - Pracowałem jako inżynier w jednym ze studiów, które Death
Row wykorzystywało cały czas. Pac był jednym z najszybszych raperów
z jakimi kiedykolwiek pracowałem, jeśli chodzi o przyjście,
napisanie tekstu i następnie jego zarapowanie. Jak tylko nagrał
piosenkę, oczekiwał, że ją zmiksowałeś i masz gotową kopię.
Pracowałem z nim 6 września 1996 roku, to była jego ostatnia sesja w
życiu. Wiedziałem, że mamy nagrać piosenkę, którą zagrają, kiedy
Tyson będzie wychodził na ring ("Let's Get It On"), jednak skończyło
się na tym, że nagraliśmy jeszcze dwie inne. (Suge, Outlawz i Tupac)
pojechali kręcić teledysk. Tupac jechał limuzyną, a Suge razem ze
całą zgrają kolesi jechali czarnymi, sportowymi wozami. Pomyślałem
sobie, że wygląda to, jak procesja pogrzebowa.
1996 - 1999 JAK DŁUGO BĘDĄ MNIE OPŁAKIWAĆ?
Frank Alexander - Kiedy opuściliśmy hotel po walce Tysona, wszyscy
czekali na nas. Ochroniarze Suge'a i w ogóle. Jeden z nich podbiegł
do Paca, szepnął mu coś do ucha i Pac zerwał się z miejsca.
Dogoniłem go, kiedy bił Orlando Andersona. Tupac zadał cios,
Anderson zadał cios, Tupac zadał jeszcze jeden i Anderson leżał już
na ziemi. Złapałem Tupaca i rzuciłem go pod ścianę. W tym momencie
wszyscy inni bili Andersona, ale Tupac już nie, ponieważ trzymałem
go pod ścianą. Skończyło się i wyprowadziłem wszystkich z MGM.
Wróciliśmy z powrotem do Luxoru i Pac zmienił ubranie. Kiedy
odjeżdżali, towarzyszyła im cała świta samochodów. Znajdowaliśmy się
na Flamingo, a następnie zatrzymaliśmy się na światłach. Zauważyłem
jak podjeżdża ten Cadilac, był coraz bliżej BMW. Zobaczyłem jak
wychyla się z niego ręka razem z bronią i wtedy padły strzały. Teraz
wszystko dzieje się jakby w zwolnionym tempie. Lekarze wyciągają
Paca z samochodu i nie widziałem, aby tryskała z niego krew. Krew
znajdowała się na siedzeniach i na ziemi, gdzie go położyli. Jego
oczy były zamknięte, wziął głęboki wdech. Wtedy to widziałem jak po
raz ostatni oddycha samodzielnie.
Tracy Robinson - W szpitalu było pełno fanów, wszyscy okazywali
swoją miłość. Kiedy znajdujesz się w tak kłopotliwym położeniu, nie
jesteś już gwiazdą, jesteś po prostu człowiekiem, który potrzebuje
miłośći.
Gobi - W szpitalu otrzymaliśmy dwie lub trzy śmiertelne groźby.
Powiedzieli: "Przyjdziemy go wykończyć" Czasami wydaje mi się, że
nie wystarczająco mocno kochaliśmy Tupaca, dlatego Bóg zabrał go z
powrotem.
Leila Steinberg - W dniu, w którym zmarł, wyciągłam wszystkie jego
wiersze, usiadłam i czytając je rozkleiłam się. Pac dał mi wiersz
pt."In the Event of My Demise." ("W dniu mojej śmierci.") i zawsze
powtarzał: "Będziesz to musiała pewnego dnia przeczytać i wtedy
zrozumiesz, że jestem tu tylko przez jakiś czas i że moje dokonania
są wielkie."
Gobi - Myślę, że powodem tego, że przewidział swoje odejście było to
iż wiedział, że energia, która go otacza, przytłaczała go.
Porównałbym go do Luke'a Skywalkera i miał wokół siebie energię na
kształt Dana Vadersa, który kierował go w złą stronę. Jego śmierć
jest wielką stratą nie tylko dla czarnych, ale dla ludzkości.